بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان قزوین » جاذبه های گردشگری قزوین » جاهای دیدنی قزوین » کاروانسرای سعد السلطنه قزوین ؛ کاروانسرایی در دل شهر قزوین
sado saltane 2
جاهای دیدنی قزوین - جاذبه های گردشگری قزوین

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین ؛ کاروانسرایی در دل شهر قزوین

۱۱ آبان ۱۳۹۷ 14۰1,845

از دیرباز سفر و آمد و شد به شهر های گوناگون در میان ایرانیان رواج داشته و ساکنین این خاک کهن همواره به رفتن به شهر های و مناطق گوناگون به دلایل مختلف علاقه داشتند، از این رو وجود کاروانسراهایی در میان راه شهرها بسیار پر اهمیت بوده و امروزه در مناطق مختلف کشور می توان کاروانسراهای تاریخی بسیاری را مشاهده کرد، کاروانسرای سعد السلطنه یکی از کاروانسراهای بنام ایران بوده که از قدمت و اهمیت بالایی برخوردار است.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با کاروانسرای سعد السلطنه همراه باشید.

 

مقاله مرتبط: ”  روستای زرگر قزوین روستایی خاص در ایران

مقاله مرتبط: ”  چهل ستون قزوین، شاهکار معماری دوران صفوی

 

کاروانسرای سعدالسلطنه
آدرس : در مرکز شهر قزوین و در خیابان امام خمینی این شهر یکی از کاروانسراهای قدیمی ایران بانام کاروانسرای سعد السلطنه

 

کاروانسرای سعد السلطنه کجاست؟

در مرکز شهر قزوین و در خیابان امام خمینی این شهر یکی از کاروانسراهای قدیمی ایران بانام کاروانسرای سعد السلطنه واقع شده و به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی این شهر بشمار می آید.

این کاروانسرا به دلیل اینکه در دل شهر قزوین و در مسیر ارتباطی کشورهایی نظیر روسیه و ترکیه با ایران واقع شده بود، در روزگاران قدیم بسیار پر اهمیت بوده و امروزه نیز از لحاظ تاریخی دارای اهمیت ویژه ای است.

 

کاروانسرای سعد السلطنه
قدمت کاروانسرای سعد السلطنه

 

قدمت کاروانسرای سعد السلطنه

کاروانسرای سعد السلطنه در اواخر دوران حکومت ناصر الدین شاه قاجار و به دستور حاکم وقت قزوین، محمد باقر خان سعدالسلطنه اصفهانی بنا شده است.

بر اساس نوشته های تاریخی ساخت این بنا در سال ۱۳۱۰ هجری قمری آغاز شده و پس از دو سال در سال ۱۳۱۲ هجری قمری به بهره برداری رسید.

این کاروانسرای با دارا بودن بیش از ۶ هکتار وسعت به عنوان بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده درون شهری ایران شناخته شده و همچنین این بنا یکی از کاملترین سراهای ایران بشمار می آید.

 

کاروانسرای سعد السلطنه
معماری کاروانسرای سعد السلطنه

 

معماری کاروانسرای سعد السلطنه

کاروانسرای سعد السلطنه که با نام سرای سعدیه نیز شناخته می شود، بنایی تو در تو بوده که با تزئینات بسیار خاص و زیبا آذین بسته شده است.

این کاروانسرا که با نام سرای سعادت نیز خوانده می شود، از چندین ورودی، حجره های گوناگون، چند حیاط، راه رو ها و دالان های طولانی و هشتی های زیبا تشکیل شده که همه آنها با آجرهایی تراشیده تزئین شده اند.

یکی از مهمترین و ارزشمند ترین بخش های کاروانسرا چهار سوق سرا با کاشی کاری های زیبای آن است.

این چهار سوق دارای سقفی گنبدی و فاقد نورگیر بوده و در چهار گوشه آن چهار و نیم گنبد با نورگیر دیده می شود.

 

کاروانسرای سعد السلطنه
کاروانسرای سعد السلطنه

 

کاروانسرای سعد السلطنه دارای ۷ حیاط وسیع به مساحت ۳۰۷۳ متر مربع بوده و ۱۵۰۰ متر آن را فضای باز به خود اختصاص داده است.

در این سرای تاریخی گرمابه ای زیبا با ۱۰ حجره وجود داشته که به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه ها و دیدنی های کاروانسرای سعد السلطنه بشمار می آید.

از دیگر مکان های دیدنی موجود در سرای سعدیه می توان از چنیدن حمام، تیمچه، مسجد، چایخانه، شترخانه و راسته نام برد که هر کدام به تنهایی زیبایی منحصر به فردی داشته و داستانهای گوناگونی را از تاریخ و تمدن این خاک پاک حکایت می کنند.

کاروانسرای سعد السلطنه در سال ۱۳۱۶ ابتدا به عنوان یکی از زیر مجموعه های بازار قزوین در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و سپس در سال ۱۳۷۷ خود این سرا به صورت مجزا در این فهرست ثبت شده است.

 

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×