» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » کاشان » سفرنامه بازدید از جاهای دیدنی کاشان و اقامت در اقامتگاه سنتی خانه ادیب (قسمت ۲)
خانه ادیب کاشان
کاشان

سفرنامه بازدید از جاهای دیدنی کاشان و اقامت در اقامتگاه سنتی خانه ادیب (قسمت ۲)

۱۸ دی ۱۳۹۸ 7۰2,004

در ادامه سفرنامه مونا در بازدید از جاهای دیدنی کاشان میرسیم به باغ فین کاشان. همراه مونا شویم:

اقامتگاه سنتی خانه ادیب کاشان
اقامتگاه سنتی خانه ادیب کاشان

ادامه جاهای دیدنی کاشان

باغ فین کاشان

بعد از اینجا به باغ فین رفتیم ،باغ فین از اون دسته جاهاست که توی هر فصلی زیباست و البته بازدید کننده داره. باغ فین با وسعتش با درختای بلندش با همه قشنگیاش برای من غمی داره که با هربار دیدنش حس میکنم یه چیزی از ما کم شده ،یه کسی که حیف شد اجازه ندادن بمونه ،شاید ی پدر دلسوز کسیکه از ما به خود ما مطمئنا مهربونتر بود..

باغ فین کاشان
باغ فین کاشان

بیشتر از همه تو باغ فین اتاق شاه نشین ،حموم سلطنتی و صفویه به چشم میان.اون نقاشیهای بی نظیر روی سقف و اون آبی قهوه ای ها خیلی با فکر و روح آدم بازی میکنن.اما کاش هیچوقت امیرِکبیرمون اونجا و به اون شکل به قتل نمیرسید.

مطلب مرتبط: باغ فین کاشان

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی کاشان

باغ فین، جاهای دیدنی کاشان
باغ فین، جاهای دیدنی کاشان

تپه سیّلک کاشان

بعد از باغ فین که جنوب کاشان قرار داره به سمت تپه سیلک رفتیم. حس عجیب و غریبی که ازاینجا میگیرم مثل تخت جمشیدِ ،مثل غروبِ آفتابِ ،مثل هرچیزی که خوشحالی توأمان با غم داره، نمیدونم من اینطوریم یا همه که وقتی از گذشته سرزمین حرف میزنم همیشه دلم براش می‌لرزه..

محوطه باستانی سیلک سمت راست جاده کاشان به فین قرار داره که شامل دو تپه شمالی و جنوبی و دو گورستان هم هست.اینجا با کاوش‌های باستان شناس معروف رومن گریشمن فرانسوی سال ۱۳۱۱ ،کشف شده ،این محوطه شش دوره فرهنگی داشته که اولین دوره بیش از ۷هزار سال قدمت داره و واااقعا تفاوت این دوره ها با هم قابل لمس و احساسه.

تپه سیلک در کاشان
تپه سیلک در کاشان

پیشرفت مردم سرزمینم از وقتی برای نیازهاشون چرخ آسیاب میساختن تا وقتیکه سفال های ساخته شده با دستاشون، رنگ داشت ،طرح داشت ، زنده بود چون بهش روح داده بودن، من برای تک تک اون تیکه هایی که از سفال‌های دست ساخته‌شون مونده بود ،دلم لرزید برای هنرشون برای عشقشون برای اون همه خلاقیت و عشقی که به کاراشون داده بودن.

تپه سیلک کاشان
تپه سیلک کاشان

تپه سیلک از اون جاهایی بود که باید بگم ی تیکه از روحمو اونجا گذاشتم و برگشتم..

حمام سلطان امیر احمد
حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد

بعد از دیدن سیلک نهار خوردیمو به داخل شهر برگشتیم و به سمت محله سلطان امیر احمد برای دیدن حمام سلطان راه افتادیم .شاهکاری که با دیدنش به خودمون افتخار کردم ، قدمت بنا رو به دوره صفویه میگن اما بعد از زلزله ای، اون حمام اولیه تخریب شد و حمام جدید دوره قاجار روی باقی‌مونده های حموم قبلی بنا شد.این حمام شامل ورودی، خزینه ،گرمخانه و خوضچه هایی بود که هرچقد از زیبایی و هنر داخلش بگیم نتونستیم حق مطلب رو ادا کنیم.

دیوارهاش با عایق های رطوبتی قدیمی مثل ساروج پوشیده شدن که باعث موندگاری نقش و نگارهاش شدن. این بنا ازون جاهایی بود که زیبایی‌ش به خاطر سقفش دوبرابر میشد ، رفتیم به سقف حموم که فوق‌العاده بود، شاید ارتفاعش آنچنانی نبود اما میشد سقف و بادگیرهای خونه های اطرافو ببینی ،هنوزم تصویری که از سقف بالای حمام سلطان ازون محله دارم ،روشن و بی‌نظیره..

بازار کاشان امین الدوله
بازار کاشان امین الدوله

بازار کاشان

بعد از دیدن حمام سلطان هوا کم کم به غروب میزد که تصمیم گرفتیم به بازار بریم ، بازار های هر شهر همیشه برام جذابِ و تازگی داره، حسی که توی حجره هاست ،هیجانی که موج میزنه، آدما و بازاری‌هایی که اونجان همشون جزیی از قشنگیای بازار‌هستن. هرقسمت ازین بازار برای صنف خاصیه که اونجا کار میکنن.

سرای خان که فرش فروشها هستند، بازار مسگرها ،بازار رنگرزها با اون مغازه های جذابشون ، قیصریه و بازار زرکری ها و تیمچه ها، همگی بخش‌هایی از بازارن.اما معروفترین بخش  بازار، تیمچه امین الدوله ست با اون سقف بی‌نظیرش که انگار برای این ساختن که خستگی‌های گشتن تو بازار با نگاه کردن به سقفش از بین بره.. و برام این قشنگ بود که کاشانیها این بازاررو قلب شهرشون میدونن.

بعد از گشتن بازار برای شام به غذاخوری نزدیک رفتیم و بعد از اون بطرف اقامتگاه راه افتادیم که اقامتگاه واقعا توی شب دیدنی تر و جذابتر بود، برام شب معنی جدیدی داشت ،سکوتی که دلت میخاست با بقیه قسمتش کنی و ازش لذت ببرین.

خانه عباسیان، جاهای دیدنی کاشان
خانه عباسیان، جاهای دیدنی کاشان

خانه عباسیان

صبح روز سوم بعد از خوردن صبحونه و رفتن به گالری اقامتگاه،تصمیم کرفتیم به خانه عباسیان بریم، یکی دیگه از قشنگترینای کاشان ، دلم میخاست همه جاهاشو ببینم و کیف کنم من بیشتر از همه حوض حیاط پشتی‌شو دوست داشتم و حس خوبی ازش گرفتم،طبقه بالاش برام حکم ی بالکن بزرگ داشت ، اون عمارت اون فضای بی‌نظیر اون‌همه قشنگی تو ۵ طبقه و ۵ حیاط  برای همین زیبایی هاست که نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسکونی ایرانی- اسلامی درنظر گرفته شد.

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

گشتن تو عمارت عباسیان یکی دو ساعتی طول کشید و حوالی ظهر بود که برای نهار رفتیم و بعد از اون به چندتا مغازه مس و فرش فروشی تو مرکز شهر بودن سر زدیم،بعضی مغازه ها وقتی واردش میشی روحت تازه میشه دلیلش شاید ذوق و سلیقه ایه که صاحب مغازه داشته و به مغازش انتقال داده،مثل بعضی از جاهایی که مثل موزه درست شدن با انبوهی از وسایل قدیمی…

روز سوم با گشتن توی بازار و شهر و مغازه های قدیمی فروشی به عصر رسید و بعد از اون با کاشان زیبا خداحافظی کردیم و  راهیِ برگشت شدیم..

اگر با خواندن سفرنامه مونا، قصد سفر به کاشان دارید، می توانید برای رزرو هتل یا اقامتگاه سنتی به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۹/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×