بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » جاهای دیدنی بکر و ناشناخته ایران
دره هفت غار نیشابور
راهنمای سفر به ایران

جاهای دیدنی بکر و ناشناخته ایران

۳ دی ۱۳۹۸ 15۱3,659

اگرچه خیلی از وقت ها دوست داریم به جایی سفر کنیم که از محبوبیت و شهرت بالا برخوردار است، اما گاهی جاهای دیدنی و مکان هایی دور افتاده و بکر وجود دارند که می توانند مقصد سفری هیجان انگیز باشند.

اگر به دنبال ماجراجویی هستید، در این مطلب همراه اقامت ۲۴ باشید تا به چند مورد از این جاهای دیدنی ناشناخته سری بزنیم:

شیمبار خوزستان
شیمبار خوزستان

شیمبار

دشت شیمبار یا شیرین بهار، ناحیه ای میان استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری است که ۷۵ کیلومتر با مسجد سلیمان فاصله دارد. در دشت شیمبار، منطقه ای به نام کوه قلندران وجود دارد که پر از انگورهای یاقوتی است.

اصلی ترین راه دسترسی به این دشت شیمبار، مسیر مسجد سلیمان به شهرکرد است. اما راه های دسترسی به این منطقه، مسیر های شنی، مالرو و فرعی هستند که امکان پیاده روی در آن ها فراهم است.

بهشت گمشده مرودشت
بهشت گمشده مرودشت

بهشت گمشده

بهشت گم شده منطقه ای زیبا و خوش آب و هوا و از جاهای دیدنی شهرستان مرودشت است. نام اصلی آن تنگ بستانک است که به بهشت گم شده شهرت دارد. درختان انبوه و رودخانه های پر آب، جلوه ای خیره کننده به آن جا بخشیده است. بهشت گمشده یکی از مناطق حفاظت شده استان فارس است که شاخ و برگ انبوه درختان آن، فضایی رویایی را ساخته است.

دره هفت غار نیشابور
دره هفت غار نیشابور

 دره هفت غار

نیشابور با دارا بودن آثار تاریخی و جاهای دیدنی فراوان، یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری ایران است. دره هفت غار در شمال غرب نیشابور قرار دارد و شامل هفت دره است که با پیمودن آن به یک چشمه طبیعی می رسید. این دره، آب و هوایی مطبوع دارد. در فصل بهار، باران فراوانی یه خود می بیند و به همین سبب، مناظری سرسبز و چشمه هایی پرآب دارد.

با این که در این منطقه غاری وجود ندارد اما دره هایی را می بینید که به هفت غار شهرت دارند. خاک این ناحیه از جنس خاک رُس است و چشمه های آن، آبی گوارا دارند.

دهکده چوبی نیشابور
دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور

دهکده‌ چوبی در نیشابور یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری این شهر است. این دهکده دارای یک مسجد چوبی است که بنایی جالب و منحصر به فرد است که مملو از بوی چوب است. این بنای چوبی در برابر زلزله هشت ریشتری مقاوم است و معماری بی نظیری دارد.

ساخت مسجد چوبی این دهکده بر مبنای کاملا علمی و معماری آن بر اساس اصول زیبایی شناسی بوده است.

مطلب مرتبط: گردشگری روستایی لذت بخش ترین نوع سفر

مازیچال کلاردشت
مازیچال کلاردشت

مازیچال

دهکده مازیچال در فاصله ۵۰ کیلومتری عباس آباد و در منطقه ای نزدیک کلاردشت قرار گرفته است. مازیچال، دهکده ای کوهستانی است با چشم اندازی وسیع از رامسر تا چالوس و موقعیتی بی نظیر. تپه ها و کوه های این منطقه در هنگام بارندگی مملو از ابرها می شوند.

اما علت نام گذاری این روستا، وجود درخت بلوط در این منطقه است. در گویش محلی، ماری به معنی درخت بلوط و چال به معنی گودال یا چاله است. این روستا در مسیر جاده چالوس به سمت کلاردشت قرار دارد.

آبشار شوی
آبشار شوی

آبشار شِوی

آبشار شِوی یا تله زنگ، از جاهای دیدنی سردشت از توابع شهر دزفول در استان خوزستان است. این آبشار یکی از بزرگ ترین و زیباترین آبشار های ایران است که طبیعتی سرسبز و زیبا دارد.

بهترین زمان سفر به آبشار شِوی اوایل بهار به ویژه فروردین است که هوا خنک و لطیف است. جالب است بدانید شِوی در گویش لری بختیاری، به معنای لطافت است.

دسترسی به این آبشار از جاده دزفول به منطقه شهیون است. مسیر آبشار شِوی، کوهستانی است و اگر به کوهنوردی علاقه مند هستید می توانید از این مسیر لذت ببرید.

مطلب مرتبط: بر فراز قله ها؛ همه چیز درباره کوهنوردی و سفر به کوهستان

قلعه کرشاهی آران بیدگل
قلعه کرشاهی آران بیدگل

 قلعه کَرشاهی

تا واپسین سال های دوره قاجار، قلعه کرشاهی محل فعالیت گروه های بدنام، سارقان و بزهکاران بوده است. این قلعه خشتی دارای پنج برج مراقبت است که هنوز هم شکوه و عظمت سابق را حفظ کرده است. این قلعه که به قلعه دزد ها شهرت داشته است در قسمت شمال شرقی شهر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد.

جالب است بدانید که زیر این قلعه، مسیر های تو در تویی وجود دارند که به کوهستان راه دارد. در بیابان های اطراف این قلعه پر از درختان انار وجود است و اگر اهل کمپ زدن هستید، خیره شدن به آسمان پرستاره شب کویری، می تواند لحظات خاطره انگیزی را برایتان رقم زند.

اگر به دنبال مکان های دور افتاده و کم تردد و تاریخی هستید، قلعه کرشاهی می تواند مقصدی ایده آل برای شما باشد.

دریاچه ارواح نوشهر
دریاچه ارواح نوشهر

دریاچه ارواح

این دریاچه شاید با آن چه که به طور معمول از دریاچه ها انتظار دارید متفاوت باشد. تنه های درختان شکسته‌ در دریاچه‌ای باتلاقی و مه گرفته، می تواند یادآور صحنه هایی از فیلم های ترسناک و اسرار آمیز باشد.

صحنه درختان شکسته داخل باتلاق و اطراف آن، می تواند موقعیتی جالب و هیجان انگیز باشد و بتواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری انتخاب شود. دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز در ۳۲ کیلومتری شهر نوشهر و نزدیک روستای ونوش قرار دارد.

آبشار لوه گلستان
آبشار لوه گلستان

آبشار لوه

یکی دیگر از آبشار های زیبا و کمتر شناخته شده ایران، آبشار لوه است. جای تعجب دارد که مکانی اینچنین زیبا را بسیاری از مردم نمی شناسند. این آبشار در پارک ملی گلستان واقع شده است و صخره های سنگی و درختان سرسبز اطراف آن، جلوه ای بی نظیر و مکانی آرامبخش ساخته اند. آبشار لوه، ۷۵ متر ارتفاع دارد و در مجاورت جنگلی انبوه قرار دارد.

مطلب مرتبط: جنگل نوردی در جنگل های ایران

ماخونیک بیرجند
ماخونیک بیرجند

ماخونیک 

ماخونیک روستایی است که در میان کوه ‌ها احاطه شده و در شرقی ترین قسمت خراسان جنوبی و در شهرستان سربیشه واقع شده است. خانه های کوچک و در های کوتاه آن، موجب شده که این روستا به روستای لی لی پوتی ها شهرت یابد.

اما نکته جالب توجه این روستا، سبک معماری آن است. خانه های سنگی و خاکی کوچک پوشیده از شاخ و برگ درختان که اغلب به جز یک در ورودی کوتاه با ارتفاع حدود ۳۰ سانتی متر، منفذ دیگری به خارج ندارند و ورود به خانه هم با زحمت صورت می گیرد.

به نظر برخی از کارشناسان، علت کوتاهی در ها و کوچک بودن خانه ها، ایجاد امنیت و جلوگیری از هدر رفتن حرارت است.

فاصله روستای ماخونیک با بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، حدود ۱۳۰ کیلومتر است. خود منطقه ماخونیک ۱۲ روستا دارد که روستای ماخونیک بزرگ ترین روستا است.

جاهای دیدنی بکر و ناشناخته ایران

کوه های مریخی چابهار

در نزدیکی چابهار و در کنار روستای کهن و تاریخی تیس کوه هایی با اشکال عجیب قرار دارند که به دلیل تشابه شکل شیاری آن ها با کوه و صخره‌های سیارات دیگر مانند مریخ، کوه‌های مریخی نام گرفته‌اند. کوه‌های مریخی یا مینیاتوری چابهار از نوع رسوبی هستند و در سال‌ها و قرون گذشته زیر خاک مدفون بوده که بر اثر گذشت زمان و بارش باران‌های موسمی و فرسایش این خاک‌ها بیرون آمده‌اند.

فرآیندهای تکتونیکی به دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی از جمله مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این کوه‌ها بوده است. برای بازدید از این کوه‌های خاص و زیبا باید به استان زیبای سیستان و بلوچستان سفرکنید. کوه‌های مریخی در ۴۰ کیلومتری مسیر چابهار به کنارک قرار دارند.

جاهای دیدنی بکر و ناشناخته ایران

دره خزینه پل‌دختر

یکی از دره‌های زیبای استان لرستان که به گرند کانیون ایران شهرت یافته است، دره خزینه پل‌دختر می‌باشد. تماشای این دره عمیق از زاویه بالا به خاطر وجود یک پیچ نعل اسبی زیبا، بسیار دیدنی است. در این پیچ، صخره‌‌ای بزرگ و پرهیبت، مثل جزیره قرار گرفته و دورتادورش دیواره‌هایی با ارتفاع بسیار زیاد و رودخانه سیمره که از سرشاخه‌های کرخه به‌حساب می‌آید، جریان دارد.

یکی دیگر از جاذبه‌های خاص و دیدنی دره خزینه، پل معلق آن با طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر می‌باشد که بزرگترین پل معلق خاورمیانه محسوب می‌گردد. این پل معلق درست بر روی دره قرار گرفته است و رودخانه از زیر آن می‌گذرد. بهترین زمان برای سفر به دره خزینه اوایل بهار و اوایل پاییز می‌باشد. برای دسترسی به این منطقه زیبا باید به شهرستان پل‌دختر بروید و در کیلومتر ۴۷ جاده پل‌دختر به اندیمشک، به روستای خزینه می‌رسید.

جاهای دیدنی بکر و ناشناخته ایران

دودکش جن زنجان

دودکش جن که در اصطلاح زمین شناسی هودو Hoodoo نام دارد، به سنگ‌هایی گفته می‌شود که بر اثر فرسایش و به صورت طبیعی به شکل قارچی مانند و مناره‌هایی بلند و نازک درآمده‌اند. از این هودوها در نقاط مختلف دنیا مانند آمریکا، کانادا، ترکیه و … وجود دارد. یکی از نمونه‌های هودو در نزدیکی شهر مانهشان در استان زنجان قرار دارد و دلیل نام گذاری آن به دودکش جن به رسومات و اعتقاد کهن مردم منطقه بازمی‌گردد.

دودکش جن ماهنشان زنجان ستون‌هایی از جنس خاک رس هستند که تخته سنگ‌های بزرگ و صافی روی آن‌ها قرار دارد که ظاهری شبیه دودکش را به آن‌ها داده است. برای دسترسی به این منطقه و بازدید از دودکش جن باید به استان زنجان، شهرستان ماهنشان و روستای بهستان بروید و با پشت سر گذاشتن قلعه تاریخی بهستان،‌ شاهد منطقه‌ای زیبا پر از دودکش‌های جن خواهید بود.

جاهای دیدنی بکر و ناشناخته ایران

ساحل درک چابهار

روستای درک در بخش زرآباد شهرستان کنارک همان جایی‌ است که آب دریا و شن‌های کویر مثل خیال و واقعیت به‌هم رسیده‌اند. در این روستا مجموعه‌‌ای از درختان چش، کرت(انجیرمعابد)، تپه ها و رمل‌های شنی، نخل سبز رنگ و دریای نیلگون آبی در کنار هم قرار دارند. این منطقه زیبا از جاهای دیدنی جنوب شرقی ایران می‌باشد که در امتداد دریای عمان واقع شده است.

این ساحل زیبا در فاصله ۱۷۰ کیلومتری از منطقه ﺁزاد چابهار و در مسیر جاده ترانزیتی بندر کنارک به بندر جاسک قرار دارد. برای اقامت در این منطقه می‌توانید اقامتگاه‌های بومی مردم منطقه را انتخاب کنید. همچنین کمپ زدن در ساحل درک نیز می‌تواند انتخاب جذابی باشد.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۸/۵ - (۱۰۷ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. thatsnegar

    به جز ساحل چابهار بقیه رو نرفتم که حتما تو برنامم میذارم و میرم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×