» راهنمای سفر به ایران » جنگل نوردی در جنگل های ایران
طبیعت گردی، جنگل نوردی
راهنمای سفر به ایران

جنگل نوردی در جنگل های ایران

۱۹ آبان ۱۳۹۸ 12۲1,946

گاهی تنها جایی که می توانیم آرامش را بیابیم، فقط در دل طبیعت است. جنگل نوردی هم یکی از انواع طبیعت گردی است که آداب خودش را دارد. در این مطلب بیشتر با جنگل نوردی در جنگل های ایران آشنا می شویم:

جنگل نوردی
جنگل نوردی

طبیعت گردی در جنگل

به منظور لذت بردن از جنگل نوردی، لازم است تجهیزاتی همراهمان باشد و اصول آن را بدانیم. در همین رابطه، به موارد زیر توجه کنید:

مطلب مرتبط: ۱۰ روش حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت در سفر

آمادگی بدنی

اولین موردی که برای جنگل نوردی باید مورد توجه قرار دهید، آمادگی بدنی است. با توجه به این که لازم است بخشی از مسیر را پیاده طی کنید و گاهی امکان استفاده از اتومبیل نیست، برای چرخیدن در جنگل و لذت بردن از همه قسمت های آن، باید توان پیاده روی های طولانی در مسیر های غیرهموار را داشته باشید. بنابراین لازم است به لحاظ فیزیکی از شرایط خوبی برخوردار باشید.

طبیعت گردی و جنگل نوردی
طبیعت گردی و جنگل نوردی

جنگل نوردی در پاییز

اگر جنگل نوردی را برای سفر پاییز خود برگزیده اید، نکاتی را باید حتما مد نظر داشته باشید. در فصل پاییز که  شرایط جوی ناپایدار است، در یک روز ممکن است با انواع پدیده های آب و هوایی روبرو شوید. ممکن است هوا آفتابی باشد و یا گاهی ابری و بارانی.

به همین دلیل آمادگی برای پیاده روی در شرایط متفاوت آب ‌وهوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین توصیه ما این است که حتما با راهنما و به ‌صورت گروهی سفر کنید.

لوازم جنگل نوردی
لوازم جنگل نوردی

ابزار و لوازم جنگل نوردی

اما جنگل نوردی هم یکی از انواع طبیعت گردی است که نیازمند ابزار و ملزومات ویژه ای است که متناسب با مسیری که انتخاب کرده اید، متفاوت است. اما برخی از وسایل در هر صورت ضروری هستند.

مطلب مرتبط: طبیعت گردی، چک لیست سفر به دل طبیعت

مطلب مرتبط: مهمترین لوازم کمپینگ کدام اند؟

مسیریاب

مسیر جنگل نوردی ما هر چه باشد، باید آن ‌را بر روی نقشه کاملا مشخص کنیم. همچنین استفاده از جی‌ پی ‌اس، انواع مسیریاب‌ های هوشمند و اپلیکیشن ها هم در صورتی که دسترسی به اینترنت داشته باشید، می تواند کمک بزرگی جهت پیدا کردن مسیر باشد.

کوله پشتی

از میان ابزار های اصلی جنگل نوردی، می توان به کوله پشتی اشاره کرد. وقتی دست تان آزاد باشد، راحت ‌تر و امن تر حرکت می کنید. هرچه کوله شما سبک ‌تر و استاندارد تر باشد، بهتر است. البته کیف کمری هم می تواند گزینه خوبی باشد تا هم  وسایل ضروری دم دست تان باشد و هم از حجم وسایلی که در کوله می گذارید کاسته شود.

کفش

از دیگر موارد مهمی که باید حتما در انتخاب آن دقت کنید، کفش است. کفش های پیاده روی و یا کفش کوهنوردی، می توانند گزینه های خوبی باشند. در نظر داشته باشید که کفش شما باید برای پیاده روی های طولانی مناسب باشد و موجب خستگی یا آزار پای شما نشود. همچنین کفش مناسب، پای شما را گرم نگه می دارد و جلوی نفوذ آب به داخل کفش و خیس شدن پا را می گیرد.

سایر لوازم…

از دیگر وسایل مورد نیاز برای جنگل نوردی شامل: جوراب اضافه، لباس گرم اضافه، کاپشن بادگیر، بارانی، کلاه و دستکش، ظروف پخت و پز، قاشق و لیوان و بشقاب، زیرانداز ضدآب، وسایل بهداشتی مانند صابون، دستمال مرطوب، کرم ضد آفتاب، پماد گزیدگی و داروهای ضد حساسیت، وسایل ایمنی مانند هدلایت، باتوم، سوت برای کمک، چاقو، کمک‌ های اولیه و ابزار روشن کردن آتش.

مواد غذایی متناسب با تعداد روزهای سفر، شامل غذاهای خشک و مفید مانند خرما و آجیل همراه داشته باشید. کنسرو هم می تواند انتخاب خوبی باشد. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، کنسرو ها را حتما ۲۰ دقیقه بجوشانید.

حیوانات در جنگل
حیوانات در جنگل

رویارویی با خطر حیوانات در جنگل

جنگل ها در حقیقت حریم حیوانات هستند و باید بدانید چگونه با خطر مواجه شویم. حیوانات متعددی از قبیل مار، گراز، خرس، گرگ و غیره هم در جنگل ها هستند که باید از قبل با نحوه مواجه شدن با آن آشنایی داشته باشید.

گراز ها معمولا با کاری با انسان ها ندارند مگر آن که آزاری برایشان ایجاد کنید. بنابراین مزاحمشان نشوید. در اغلب جنگل های ایران، احتمال دارد با جانورانی مانند مار برخورد کنید. با این که اکثرمار ها بی خطر هستند اما ممکن است مارهای خطرناک هم در مسیر شما قرار بگیرند. به طور کلی معمولا مارهای سمی دم کوتاه دار‌ند و سرشان مثلثی است.

در صورت مواجه شدن با مار، بی حرکت بمانید و یا آرام آرام از آن دور شوید. اما در صورتی که مار کسی را نیش زد، به سرعت از مار عکس بگیرید تا فردی که حرفه ای است بتواند نوع زهرش را تشخیص دهد.

خرس‌های قهوه‌ای از جمله حیواناتی هستند که علاقه ای به نزدیک شدن به آدم‌ ها ندارند. اما اگر با خرس روبرو شوید، در چشمانش خیره نشوید و سر و صدا نکنید. لازم است در این مواقع خونسرد و آرام بمانید. در شرایط اضطرار می توانید با پرتاب سنگ یا چوب به طرف خرس و تکان دادن دست‌‌ها، خرس را از خود دور کنید.

کمتر دیده شده که گرگ ها به جمع های انسانی حمله کنند، بنابراین از همراهانتان جدا نشوید تا در امان بمانید. اما در صورتی که تنها بودید و گرگ به شما حمله کرد، با استفاده از سنگ و چوب سعی کنید او را دور کنید. بر خلاف خرس ها، سر و صدا می تواند موجب دور شدن گرگ شود.

طبیعت گردی-جنگل نوردی
طبیعت گردی_جنگل نوردی

کدام جنگل های ایران برای جنگل نوردی مناسب تر هستند؟

بخش گسترده ای از استان‌ های شمالی ایران، پوشیده از جنگل‌ هستند. علاوه بر آن استان ها، پارک های جنگلی‌ و جنگل‌ های بکر سمت غرب و شمال غرب ایران هم از مقاصد دیگر جنگل نوردی هستند.

مطلب مرتبط: جنگل های هیرکانی ؛ موزه طبیعی، همسن دایناسورها

مطلب مرتبط: معرفی جنگل های تهران

جنگل الیمستان و جنگل های تالش از دشوار ترین مسیر ها برای جنگل نوردی هستند. مسیر جنگل های کوهستانی دو هزار و سه هزار، جنگل‌ کالاهو در حوالی تنکابن، جنگل لاویج نزدیک نور، جنگل ابر شاهرود، جنگل های ماسال، جنگل دالخانی رامسر، جنگل گیسوم و جنگل های بلوط استان لرستان تعدادی از جذاب ترین مسیر های جنگل نوردی هستند.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. خرید سیم کارت همراه اول اعتباری ارزان

    دمپایی ام خیلی مهمه چیزی بود که من به شدت بهش نیاز داشتم😫

  2. آهنگ پیشواز رایتل

    یکی از چیزایی که خیلی به دردتون میخوره اسپری حشره اس ، به خودتون باید بزنید که از دست نیش حشره ها در امان باشید توی فصل گرما خیلی واجبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×