» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » معرفی جنگل های تهران
جنگل های تهران
تهران

معرفی جنگل های تهران

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ 19۰6,384

شهر تهران امروزه به دلیل پایتخت بودن و تبدیل شدن به قطب اقتصادی و صنعتی کشور و احداث کارخانه ها و ادارات متعدد، یکی از پر جمعیت ترین شهرهای ایران است وعواملی چون مهاجرت بی رویه مردم برای پیدا کردن کار و بهبود بخشیدن به شرایط اقتصادی اشان و افزایش تقاضا برای ساخت و ساز، باعث شده رفته رفته طبیعت و فضای سبز تهران جای خودش را به آسمان خراش های سر به فلک کشیده بدهد.

اما هنوز پارک ها و جنگل هایی در اطراف تهران باقی مانده اند که برای لذت بردن از طبیعت، میتوانند انتخاب مناسبی باشند. برای آشنایی بیشتر با جنگل های تهران، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی بازارهای گل تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “چند مورد از برترین کافه های تهران

جنگل های تهران

پارک جنگلی لویزان تهران

در سال ۱۳۴۰ پارک جنگلی لویزان برای جلوگیری از پیشرفت بافت شهری به صورت مصنوعی بوجود آمد. این پارک یکی از بزرگ ترین جنگل های تهران می باشد که حدود ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد. در این پارک زیبا، امکاناتی برای بر پا کردن پیک نیک، رستوران، مسجد، سفره خانه، هتل و … در کنار درختان سر به فلک کشیده و آب و هوای خنک و مطبوع مکانی مفرح را برای طبیعت دوستان به وجود آورده است. این پارک در ۱۳ کیلومتری مرکز شهر تهران قرار دارد و دارای درب های ورود و خروج زیادی است که در حال حاظر در اصلی از سمت بزرگراه هنگام بالای اتوبان همت و پایین اتوبان بابایی و در دیگر از سمت ده لویزان قابل استفاده می باشد.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی تهران

پارک ملی سرخه حصار

سرخه حصار یکی دیگر از جنگل های تهران است که به دلیل نزدیک بودن به شهر تهران، امکانات رفاهی کاملی در این پارک احداث شده است و نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارد. این پارک در قدیم یکی از شکارگاه های ایران بوده که حدود ۲۰۰ سال پیش به پارک تبدیل شده است. در این پارک به دلیل وجود آب کافی و پناهگاه های زیاد، گونه های حیوانی زیادی چون کل، بز، قوچ، میش، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی، گورکن و خرگوش زندگی می کنند.

اگر قصد بازدید از این پارک زیبا را دارید می توانید از راه های ارتباطی جاده خجیر که از دوراهی زرشکی منشعب می شود و تا خجیر ۱۴ کیلومتر است و یا جاده قصر فیروزه به این مکان سفر کنید .

جنگل های تهران

پارک ملی خجیر یکی از زیباترین جنگل های تهران

پارک ملی خجیر در همسایگی پارک سرخه حصار قرار دارد و به دلیل مسافت بیشتر نسبت به دیگر جنگل ها با شهر تهران، دست نخورده تر و سالم تر باقی مانده است. این پارک که مساحتی حدود ۱۰ هکتار دارد، در سال ۱۳۶۱ عنوان پارک ملی را از آن خود کرد. از این پارک در گذشته یعنی حدود ۲۰۰ سال پیش به عنوان شکارگاه سلطنتی استفاده می شده است. جالب است بدانید رودخانه جاجرود پس از پشت سر گذاشتن سد لیتان وارد این پارک می شود. برای بازدید و تماشای این پارک زیبا بهتر است از اوایل تیر ماه تا اوایل آبان ماه از این مکان دیدن کنید. زیرا که این زمان موقع زادآوری و تولید مثل حیات وحش است و همچنین رویش شقایق های وحشی که متاسفانه این روزها با چیده شدنشان توسط گردشگران رو به کاهش هستند. و اما مسیر دسترسی به این پارک از طریق جاده پاسداران به پارچین می باشد.

پارک جنگلی خرگوش دره  تهران

این مجموعه که با هدف کمک به پاکیزگی هوای شهر تهران ساخته شده است، وسعتی بیش از ۶۵ هکتار را دارا می باشد. کاج، سرو و اقاقیا از جمله درختانی است که در این پارک دیده می شود. این پارک به دلیل قرار گرفتن در منطقه ۲۲ و همسایگی با مجموعه ورزشی آزادی، باعث شده که ۱۲ هکتار از پارک به بوستان مسافران اختصاص داده شده و محلی برای اسکان موقت مسافران و تماشاگران مسابقات فوتبال باشد.

روستای افجه تهران

در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران با روستایی مواجه می شوید به نام افجه که از توابع لواسانات در شهرستان شمیران می باشد. این روستا به دلیل قرار گرفتن در ناحیه کوهستانی و وجود دشت های هویج، گرچال و قله ساکا در جوارش، دارای آب وهوا و چشم اندازی بسیار زیبا می باشد که می توانید با گذراندن ساعاتی در این مکان، خاطره ای دلنشین از این روستا را به ذهن بسپارید.

  جنگل های تهران

پارک جنگلی سوهانک تهران

یکی دیگر از پارک های جنگلی در اطراف تهران، پارک جنگلی سوهانک می باشد که بیش از ۵۰۰ هکتار مساحت دارد. این پارک دارای گونه های گیاهی زیادی چون کاج تهران، سرو نقره ای، اقاقیا، سنجد، کاج سیاه، بادام وحشی و سرو خمره ای می باشد. برای تماشای این پارک که یکی از زیباترین جنگل های تهران می باشد خوب است بدانید این پارک در تهران – تهران سوهانک ، و در شمال جاده لشکرک واقع شده است.

پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه همان طور که از اسمش پیداست متعلق به شخصی به نام جمشید الدوله بوده است که درختان فراوانی از جمله اقاقیا، چنار، نارون، بید مجنون، زبان گنجشک، افرای سیاه، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس دارد. نمازخانه ، نگارستان جمشیدیه، آمفی تئاتر، آلاچیق، رستوران و سرویس بهداشتی جز امکانات این پارک به شمار می آید. شما میتوانید برای گذران یک روز دل انگیز به این پارک واقع در خیابان شهید باهنر – خیابان شهید امیدوار رفته و از قدم زدن بر روی سنگفرش های ناهموار که نشان از طبیعی بودن آن می دهد لذت ببرید.

پارک جنگلی چیتگر تهران

پارک جنگلی چیتگر یکی دیگر از جنگل های تهران است که ۱۴۵۰ هکتار وسعت دارد. برای دسترسی به این پارک باید از آزادراه تهران – کرج استفاده کرد. این پارک دارای درختان کاج و امکانات رفاهی چون پیست اسکی، پیست دوچرخه سواری، نمازخانه، آلاچیق و منقل های پیش ساخته می باشد.

جنگل های تهران

جنگل درون دره جاده چالوس

مناظر زیبا و درختان سر سبز جاده چالوس بیشترین استقبال را در میان تهرانی ها و کرجی ها دارد و تفریحاتی چون رفتن به رودخانه جاده چالوس، صرف غذا در رستوران های بین راه و عکس گرفتن از طبیعت زیبا، هر آدمی را مجاب به ادامه این جاده و رسیدن به خطه شمال ایران می کند.

پارک جنگلی غزال تهران

پارک جنگلی غزال با وسعت ۹۷۵ هکتار در شمال شرق تهران قرار دارد و به پارک جنگلی تلو تهران معروف است و از نظر بزرگی در رتبه چهارم قرار گرفته است. از امکانات این پارک میتوان به آلاچیق، زمین بازی، مراکز خدماتی، تفریحی و ورزشی اشاره کرد. این پارک در بزرگراه شهید بابایی، کیلومتر ۵ جاده تلو، پذیرای خانواده ها و دوستداران طبیعت می باشد.

جنگل های تهران

پارک جنگلی وردآورد تهران

پارک جنگلی وردآورد همان گونه که از نامش پیداست در میان کوه های وردآورد در منطقه ۲۲ در کنار آزادراه شماره ۲ قرار گرفته است. این پارک رتبه دوم را در بین پارک ها و جنگل های تهران به خود اختصاص داده است و وسعت آن به ده میلیون و چهارصد و پنجاه و هشت هزار متر مربع می رسد و درختانی چون پسته کوهی، بادام کوهی، داغ داغان، سنجد، گز، ارزن، سماق و سیاه دلیک را در خود جای داده است. برای رفتن به این پارک جنگلی زیبا باید در غرب تهران وارد اتوبان کرج و پادگان سپاه شوید .

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۱.۷/۵ - (۵۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×