بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » طبیعت گردی، چک لیست سفر به دل طبیعت
طبیعت گردی-کوله پشتی
گوناگون

طبیعت گردی، چک لیست سفر به دل طبیعت

۱۷ تیر ۱۳۹۸ 26۳13,502

طبیعت گردی یکی از جذاب ترین مدل های سفر برای افراد ماجراجوست. برای یک تجربه خوب در سفر طبیعت گردی باید وسایل مورد نیاز خود را بسته به عواملی مختلف از قبیل فصل سفر، مقصد و مسیر عبوری و دیگر عوامل انتخاب کرد. اما ابتدا باید بدانیم طبیعت گردی به چه معناست.

طبیعت گردی
طبیعت گردی

طبیعت گردی یا اکوتوریسم چیست؟

طبیعت گردی یا اکوتوریسم، مقوله ای مرتبط با گردشگری مسئولانه است در دامان طبیعت با حفاظت از محیط زیست و در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم محلی. طبیعت گردی فغالیتی نشاط انگیز، سالم و انسان ساز است که از ادوار قدیم، مورد توجه نیاکان ما بوده و ریشه در تاریخ دارد. عشق به ماجراجویی و بازدید از آثار بدیع طبیعت زنده همواره انسان را وادار به سیر در طبیعت و بازدید از جاذبه های حیرت انگیز می کند.

گونه های مختلف طبیعت گردی عبارتند از گردش آبی و ساحلی، کوهنوردی، غارنوردی، بیابان گردی، دامنه نوردی، مردم شناسی، طبیعت درمانی. برای هر یک از این گونه ها و همین طور زمان و مکان انتخابی شما برای سفر طبیعت گردی، وسایل مورد نیاز شما متفاوت خواهد بود. برای مثال شما برای غارنوردی و یا صخره نوردی نیاز به تجهیزات تخصصی از قبیل طناب و گیره های مخصوص دارید، اما برای سفر های مردم شناسی یا دامنه نوردی نیاز به وسایل تخصصی ندارید.

طبیعت گردی- گردشگری مسئولانه
طبیعت گردی- کوله پشتی

در این مطلب ما به وسایل ضروری برای اقلب سفر های طبیعت گردی می پردازیم. این لیست شامل بسیاری از وسایل است که در فصول مختلف و شرایط مکانی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید بر اساس فصل فر و موقعیت مکانی و آب و هوایی مقصد مورد نظرتان این لیست را شخصی سازی کنید.

چک لیست سفر و وسایل ضروری طبیعت گردی

وسایل اولیه :

کوله پشتی (کاور ضد آب) / کفش مناسب / کارت شناسایی / پول / قمقمه – فیلتر آب / نقشه (کاغذی ضد آب + دیجیتال) / پکینگ کیوب / جعبه کمک های اولیه / چاقوی همه کاره / نخ و سوزن / قطب نما / سوت / زیرانداز

وسایل اقامت شب :

چادر / کیسه خواب / زیرانداز کیسه خواب / پتو مسافرتی / هدلامپ / فانوس چادر / چراغ قوه / ملحفه

پوشاک :

تی شرت / صندل / شلوار گرم کن / پانچو / عینک آفتابی / کلاه یا دستمال سر / مایو (اگر موقعیت شنا دارید) / لباس گرم یا کاپشن (اگر در فصل سرد یا به مکان سرد سفر می کنید)

چک لیست سفر
چک لیست سفر

آشپزی :

فندک یا سنگ چخماق / اجاق گاز مسافرتی / بشقاب، قاشق، چنگال و لیوان / مایع ظرفشویی / ماهی تابه و قابلمه مسافرتی / کتری / ادویه جات / روغن / چای / خشکبار و حبوبات / کیسه فریزر و پلاستیک زباله / دربازکن کنسرو

بهداشتی :

مسواک / خمیر دندان / نخ دندان / دستمال کاغذی / دستمال مرطوب / حوله / صابون / شامپو / قرص مسکن و داروی خاص در صورت مصرف / اسپری دفع حشرات / ضد آفتاب / دوش صحرایی

الکترونیک :

موبایل / شارژر / شارژر فندکی / پاوربانک / باطری اضافه / هدفون / اسپیکر / دوربین / مبدل برق خودرو به برق شهری

تفریحی :

کتاب / قلم و کاغذ / فریزبی / ننو

چک لیست وسایل ضروری طبیعت گردی برای شرایط خاص

صخره نوردی

کلاه ایمنی
جلد و محفظه ای برای چکش
کارابین
قلاب و بست طناب
کمربند نجات
چکش صخره
پیتون یا میخ کوهنوردی
طناب

صخره نوردی - طبیعت گردی
صخره نوردی – طبیعت گردی

کوهنوردی در برف و یخ

کلاه ایمنی
جورابهای اضافی
راپل (طنابی برای فرودهای موقت)
کوله پشتی
چادر کوچک برای مواقع اضطراری
طناب
چکش آلپان
تبر یخ شکن
کلاه توفان
گتر
کرامپون
پوتین
کارابین
محفظه و جلد چکش
ژاکت

نکاتی که باید در سفرهای طبیعت گردی خود در نظر داشته باشید

  • استفاده از نقشه های گوگل و یا دیگر نقشه های الکترونیک در سفرهای طبیعت گردی بسیار مرسوم است. اما در نظر داشته باشید که در صورت عدم دسترسی به برق نمی توانید از این نقشه ها استفاده کنید. استفاده از نقشه های کاغذی ضد آب خیال شما را از این بابت راحت می کند.
  • برای انتخاب کیسه خواب مورد نظرتان به شرایط آب و هوایی مقصد دقت کنید. معمولا در لایه ی داخلی کیسه خواب، دمای مناسب استفاده از کیسه خواب درج می شود. رای طبیعت‌گردی در اکثر جاهای ایران و اکثر فصلها یک کیسه خواب الیاف با دمای کامفورت صفر کافیست و انتخاب خوبی برای کسانی است که در بهار، تابستان و پاییز سفر می‌کنند و به مناطق دریایی و ساحلی علاقه دارند. و یک کیسه خواب پر با دمای کامفورت -۵ هم انتخاب امنی برای کسانی که کوهنوردی می‌کنند، دوچرخه سواری یا سفرهای طبیعت‌گردی در مناطق خشک و کویری می‌خواهند بروند.
  • زیر انداز کیسه خواب برای خواب راحت خصوصا در هوای سرد بسیار لازم و ضروری است.
چک لیست طبیعت گردی
چک لیست طبیعت گردی
  • در انتخاب کوله به سبک بودن و استاندار بودن آن دقت کنید. استفاده از کوله های غیر استاندارد مخصوصا در سفرهای طبیعت گردی چند روزه که ممکن است بار زیادی به همراه داشته باشید می تواند باعث آسیب به کمر و ستون فقرات شما شود.
  • برای خرید چادر به وزن آن، ضد آب بودن و تعداد نفرات توجه داشته باشید.
  • از پکینگ کیوب برای پارتیشن بندی فضای داخل کوله خود استفاده کنید. در سفرهای طبیعت گردی استفاده مناسب از فضای داخل کوله و همچنین چیده شدن مناسب وسایل داخل آن بسیار به شما در منظم کردن و دسترسی به آن ها کمک می کند.
چک لیست سفر طبیعت گردی
چک لیست سفر طبیعت گردی

توجه داشته باشید که :

  • از لباس های پرزرق و برق که باعث جلب توجه بیش از حد مردم محلی به شما می شود بپرهیزید. لباس هایتان را با توجه به فصل و مکان و آب و هوای مقصد انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در بعضی مناطق روزها گرم و شب ها بسیار سرد هستند. به همراه بردن یک لباس گرم اضافه توصیه می شود.
  • استفاده از راهنما های محلی به شما در پیدا کردن محل مناسب برای کمپ کردن بسیار کمک می کند.
  • با خرید از صنایع دستی و غذاهای محلی از بومیان منطقه ای که به آن سفر می کنید به اقتصاد روستایی کمک می کنید و احترام خود نسبت به آن ها را نشان می دهید.

اصطلاحات طبیعت گردی و لوازم سفر

اگر شما به تازگی می خواهید این تفریح هیجان انگیز و لذت بخش را شروع کنید، بد نیست که با برخی از اصطلاحات طبیعت گردی که شاید به گوشتان خورده باشد و معنای آن را نمی دانید، آشنا شوید.

  • کمپ، کمپ‌زدن، کمپینگ: به این معنی است که شما در جایی از طبیعت چادر برپا کرده و شب را در آنجا درون چادر خود سپری می‌کنید.
  • شب مانی: اصطلاحی است که برای اقامت در شب مخصوصا به صورت کمپ گفته می‌شود.
  • رمل: به تپه شنی‌هایی که در کویرها مشاهده می‌کنید، رمل گفته می‌شود.
  • مسیر مالرو: مسیرهایی که در اثر رفت و آمد حیوانات اهلی معمولا در دامنه ها ایجاد شده، مسیر مالرو می‌گویند.
  • اسکارف: به دستمال مخصوصی گفته می‌شود که حالت ارتجاعی خوبی دارد و در طبیعت گردی به عنوان دستمال سر، ماسک، چشم بند و … استفاده می‌شود.
  • باتوم: باتوم یا عصای کوهنوردی برای داشتن پیاده روی راحت‌تر و آسانتر استفاده می‌شود.
  • پلار: نوعی از لباس‌هایی مانند کاپشن هستند که ۱۰۰% پلی استر هستند و در مقابل باد، بسیار مقاوم‌اند.

منبع : اقامت۲۴

۴.۴/۵ - (۱۰۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. Ali.bagheri

    سلام من تو زندگی همه چی دارم ۱۸ سال هم تو ارتش تو هنگ مرزی خدمت کردم و۳ زمین دار اصفهان هستم ولی از زندگیم راضی نیستم۹ خونه تو بهترین جاهای تهران دارم دادم اجاره یک ماشین لنکوروز دارم ویک متور این هم بگم پدرمو مادر خریدن تز پوشه تا بنزو ووو پدر مادر برتم میخریدم تو دفاع شخصی عالی هستم دانه۴ رشته چون منطقه مرزی خدمت بادرجه سروانی من یک سال هم عزافه خدمت کردم دیدم دیگه تو شهر نمی توانم زندگی کنم از دست دادن دوستاد ووو خیلی چیزه دیگه ولی وقتی تو جنگل رفته بودم کویر شهداد فقط آب زیاد داشتم خشگباز شکلات بایک پسره دوام شد جوری کوبیدم زمین یک ثانیه به خودم اومدم من بدرد جاهایی که انسان زندگی مکنن نمی خورم من تکترنداز ارتش بودم یک زمانی از روزی که لباس ارتش درآوردم دیدم من مال تو شهر زندگی کردن نیستم برای همین یک کلبه خودمون ولای۵۰۰۰ متری داریم فقط یک جراحی با دارم که ۷ سال پیش از افغانستان یا طالبانی یک گلوله خوردم وخدا خواست به زندگی برگردم ببخشید دوستان سپاسگزارم ممنونم که حرف هام خوش کردید برای همین یک کلبه بالاتر از ابر ها خریدم خدا نگهداروسلامت باشید بای

    • محمد

      بیا پایین بچه، سرمون درد گرفت

  2. فاطمه

    ممنون از توصیه های خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×