بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » سفرنامه اصفهان، اقامت در خانه سنتی ایروانی و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان
استان اصفهان - جاذبه های گردشگری اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

سفرنامه اصفهان، اقامت در خانه سنتی ایروانی و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان

۱۳ آبان ۱۳۹۸ 10۰2,605

اصفهان از آن مناطقی است که به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری فراوان، همواره میزبان مسافران زیادی بوده است. این بار هم پارمیدا مظفریان، در مسیر ایرانگردی اش، به اصفهان رفته و با نگاهی ریزبینانه و متفاوت، جاهای دیدنی را در سفرنامه اصفهان معرفی می کند.

در این مطلب، سفرنامه اصفهان پارمیدا را می خوانیم:

اصفهان یکی از معروف ­ترین شهرهای تاریخی ایرانه. از نظر جمعیت و مساحت سومین شهر بزرگ ایران به حساب میاد. اصفهان به داشتن معماری زیبای اسلامی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فردش معروفه و به خاطر همین فرهنگ عامه، بهش اصفهان نصف جهان، لقب دادند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف
جاهای دیدنی اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان

برای من اصفهان یکی از مقاصد گردشگریه که هیچ وقت تکراری نمی­شه. با وجود اینکه این شهر تو مسیر تهران-شیراز قرار گرفته و احتمالا تو مسیر سالانه به شیراز، یکی دو شب رو اونجا می ­مونیم، ولی باز هم هر فرصتی که بشه از سفر کردن به این شهر زیبا استقبال می­ کنم.

مطلب مرتبط: سفرنامه نویسی، اشتراک گذاری لذت سفر از گذشته تا به امروز

تعطیلی یه روزه اوایل آبان ماه باعث شد که از فرصت استفاده کنم و یه سفر سه روزه پاییزی به اصفهان داشته باشم. با اینکه نگران این بودم که به خاطر تعطیلی اربعین یکی از روزهای سفر رو از دست بدم، ولی با یکم برنامه­ ریزی موفق شدم تفریبا از همه مکان ­های دیدنی بازدید کنم.

برای رزرو هتل در اصفهان به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

اقامت در خانه سنتی ایروانی

اولین و مهم ­ترین کاری که قبل از سفر باید انجام بدیم، رزرو یک جا برای اقامت توی شهر مقصده. برای سفر به شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، کاشان و … که بافت سنتی دارند، اولویت من گرفتن اقامتگاه ­های سنتیه که حس و حال بهتری از اون شهر بهم می­ده. برای همین از سایت اقامت ۲۴، خانه سنتی ایروانی که مرکز شهر و وسط کوچه پس کوچه های نزدیک مسجد جامع شهر بود رو رزرو کردم. یک عمارت خوشگل که قدمتی ۲۰۰ ساله داره، بازسازی شده و اتاق­ها و حیاط خیلی خوشگلی داره و البته به خاطر مکانش، دسترسی به اکثر مناطق دیدنی رو آسون می­کنه.

خانه سنتی ایروانی
خانه سنتی ایروانی

این خانه قدیمی که تبدیل به اقامتگاه سنتی شده است در سال ۱۳۹۶ پس از مرمت و بازسازی فعالیت خود را آغاز نمود. اقامتگاه ایروانی دارای ۲ طبقه و ۵ اتاق و ۱۵ تخت می‌باشد که در فضایی دلنشین و دنج با حال و هوای قدیمی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. اتاق‌های سنتی هتل ایروانی امکانات خوبی مانند سیستم سرمایشی و گرمایشی، اینترنت، مینی بار، روم سرویس و … دارند و می‌توانند اقامتی خاطره انگیز را برای گردشگران فراهم کنند. همچنین مسافران می‌توانند از خدمات کافی شاپ سنتی این اقامتگاه نیز استفاده کنند.

طراحی این اتاق‌ها با پنجره‌های چوبی رو به حیاط، گچبری‌های زیبا و چیدمان سنتی لذت اقامت را دوچندان می‌کنند. این اقامتگاه رستوران ندارد و لازم است برای صرف ناهار و یا شام مهمانان به رستوران‌های نزدیک هتل در سطح شهر مراجعه نمایند.

اگر قصد سفر به اصفهان را دارید و می‌خواهید در محیطی آرام و دلنشین اقامت داشته باشید، حتما به سراغ اقامتگاه ایروانی بروید.

آدرس خانه سنتی ایروانی

اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه میر علاءالدین ۳۷، کوچه مسجد جامع، پلاک ۴.

این هم سفرنامه اصفهان سه روزه من با معرفی مکان ­های زیبای تاریخی، تفریحی، خیابان­گردی و شکم­گردی:

روز اول

روز پنجشنبه، بعد از ساعت کاری سفر به اصفهان رو شروع کردیم. بهترین مسیر هم که احتمالا می­شناسید مسیر تهران-قم-کاشان- اصفهان است که اتوبانه و امنیتش از مسیرهای جایگزین بیشتره و تقریبا در صورتی که که ترافیک نباشه حدود ۴:۳۰ راهه. برای ما مهم بود که زودتر به اصفهان برسیم که بتونیم از نصف روز باقی مانده هم استفاده کنیم؛ به همین خاطر ناهار رو با خودمون بردیم که توقف نداشته باشیم. ولی یکی از بهترین استراحتگاه­های ممکن، مجتمع مهر و ماه است که نرسیده به قم است و رستوران ­ها و مغازه­ های خوبی داره که می ­تونین حسابی خستگی مسیر رو به در کنید.

مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان (مسجد عتیق)

بعد از رسیدن به هتل و استراحت کوتاه، به طرف مسجد جامع اصفهان به راه افتادیم که چون نزدیک هتل بود، مسیر رو پیاده رفتیم. مسجد جامع نزدیکه میدان امام علی و  بازار اصفهان قرار داره. از وسط بازار گذشتیم و وارد مسجد شدیم.

مسجد جامع اصفهان (مسجد عتیق)
مسجد جامع اصفهان (مسجد عتیق)

این مسجد به مسجد جامع عتیق یا مسجد جمعه اصفهان هم معروفه که اولین بنای اسلامی شهر و قدیمی­ترین بنای شهر اصفهان بوده که قرن دوم هجری ساخته شده و البته به این شکل نبوده، با گذشت زمان تغییراتی داشته و بازسازی شده. ابهت و عظمت این مسجد واقعا شگفت انگیزه. هنگام تماشای زیبایی‌های این مسجد یاد جملات باستان شناس معروف آرتور پوپ، افتادم که راجب مسجد جامع اصفهان نوشته: من آن روز وقتی به تماشای مسجد جامع اصفهان رفتم و در زیر این گنبد قرار گرفتم، متوجه شدم که تمام وجودم در تسخیر گنبد و مسجد است، چون در زیر این گنبد به‌خوبی می‌توان به شاهکار فناناپذیر و خلاقه ایرانی‌ها پی برد و به عظمت مسجد و گنبد آن اعتقاد پیدا کرد.

آدرس مسجد جامع اصفهان

اصفهان، میدان امام علی، خیابان مجلسی.

زمان بازدید:  ۹-۱۷

مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

 

بازار اصفهان
بازار اصفهان

بازار اصفهان

راستش من اصلا از وجود این بازار خبر نداشتم و فکر میکردم بازار اصلی اصفهان همان بازاریه که در نقش جهانه. این هم از خوبی­های پیاده­گردی در سفره که مکان­های جدید رو پیدا می ­کنم. البته زمانی که ما اونجا بودیم بیشتر مغازه­ ها تعطیل شده بودند ولی حس و حال گشتن تو بازار بزرگ همه شهرها دوست­داشتنیه.

آدرس بازار اصفهان

اصفهان، میدان امام علی، جنب مسجد جامع

مطلب مرتبط: مراکز خرید اصفهان ، از کدام بازار اصفهان خرید کنیم ؟

ساعت بازدید: ۹-۱۲ و ۱۶-۱۹

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی از بزرگترین و زیباترین میدان‌های جهانه. زمانی که صفویان اصفهان رو به عنوان پایتخت انتخاب کردند، میدان نقش جهان احداث شد. این میدان با ۵۰۷ متر طول و ۱۵۸ متر عرض، چهار اثر تاریخی اصفهان (مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، سر در بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو) رو در خود جای داده.

دورتادور میدان نقش جهان ۲۰۰ حجره‌ی ۲ طبقه دارد که مردم رو برای بازدید و خرید به اونجا می­کشونه. با توجه به اینکه ما زمان غروب به میدون رسیدیم، ساعت بازدید مساجد و عمارت عالی قاپو تموم شده بود، تصمیم گرفتیم توی میدون و بازار چرخی بزنیم و چند تا از جاذبه­ های توریستی اون رو ببینیم و فردا صبح برای دیدن مکان ­­های دیدنی برگردیم.

بازار میدان نقش جهان
بازار میدان نقش جهان

بازار پشت نقش جهان پر از کافه ها و رستوران­های سنتیه که حسابی برای خستگی در کردن مناسبه. راستی در نظر داشته باشید که اطراف میدان نقش جهان معمولا ترافیکه و مواقعی که تعطیلی یا مناسبت خاصی باشه برای جای پارک شاید یکم معطل بشید؛ البته اون اطراف تعداد خیلی زیادی پارکینگ عمومی هست که کارتون رو راحت می ­کنه.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته (بدون در نظر گرفتن اماکن دیدنی و بازار)

مدت زمان بازدید: بین ۱ تا ۸ ساعت

چاه حاج میرزا
چاه حاج میرزا

چاه حاج میرزا

اولین جایی که رفتیم، چاه حاج میرزا و کافه آزادگان بود که تعریف محیط و غذاهاش رو خیلی شنیده بودیم. جذابیت این مکان به فضای سنتی و تزیینات داخلش هست که هر چیز عتیقه ­ای که فکر کنید از در و دیوار و سقف آویزان شده و حسابی شما رو به گذشته می­بره و سرگرم می­کنه.

دوغ و گوش فیل، چاه حاج میرزا
دوغ و گوش فیل، چاه حاج میرزا

اینجا صبحانه، ناهار و شام سرو می­شه. ولی دوغ سنتی و گوش فیل (که یکی از خوراکی­ های مخصوص اصفهان است) و دیزی اون حسابی معروف شده. زمانی که ما رسیدیم حدود یک ربع برای وارد شدن صف ایستادیم که البته انتظار آسونی بود چون حتی توی راهرو هم با وسایل قدیمی پر شده و دیدنی هست. تجربه خیلی خوبی بود که حتما بازهم تکرارش می­ کنم.

ساعت بازدید: ۷-۲۲

مدت زمان بازدید: با توجه به زمان بازدید و انتظار در صف و سفارش شما متغیر است.

عمارت قیصریه اصفهان
عمارت قیصریه اصفهان

عمارت قیصریه

بازار قیصریه یکی دیگه از جاهای دیدنی اصفهان در یکی از اضلاع میدان نقش جهان قرار گرفته و مخصوص فرش فروشانه. سردر زیبای این بازار یکی از جاذبه­ های دیدنی میدان نقش جهانه. عمارت قیصریه هم اسم یک کافه گالریه که به تازگی در بالای بازار تاسیس شده. از جذابیت های این کافه اینه که می ­تونید از منظره کل میدان نقش جهان همراه با نوشیدنی و خوراکی خوشمزه لذت ببرید. برای بازدید از این قسمت ۳۰،۰۰۰ تومان هزینه پرداخت می­ کنید که البته شامل یک نوشیدنی و یک کیک هم می ­شود. داخل عمارت هم گالری از صنایع دستی و پوشاک زیبا با طراحی سنتی موجود است که در صورت تمایل می ­توانید خرید کنید.

ساعت بازدید: شنبه تا پنج شنبه ۱۲- ۲۱، جمعه ها ۱۱-۲۱ و روزهای دوشنبه تعطیل است.

مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

جلفا اصفهان
جلفا اصفهان

شکم گردی در محله جلفا

بعد از بازدید از جاهای دیدنی اصفهان نوبت به شکم گردی می رسه. محله جلفا، یکی از محله­های معروف و ارمنی نشین اصفهانه. خیابون کلیسا و اطرافش سنگ فرشه و پره از شربتخانه، کافه و رستوران و بوتیک­های خوشگل. ساندویچ آرابو یکی از رستوران­های معروف اونجاست که انواع اقسام ساندویچ­ های خوشمزه رو داره و به نظر من از جمله مکان ­هایی هست که رفتنش برای هر سفر اصفهان جزو واجباته.

ما هم تصمیم گرفتیم بریم به محله جلفا و بعد از یکم گشت شبانه تو خیابون­های سرزنده ­اش، ساندویچ آرابو بگیریم و غذامون رو با خودمون ببریم سی و سه پل با منظره زیبای پل و زاینده رود بخوریم.

مطلب مرتبط: غذاهای سنتی اصفهان : معرفی و عکس

سی و سه پل
سی و سه پل

سی­ و­سه پل

از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان سی وسه پله. سی و سه پل یا پل الله وردی خان، پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده، یکی از شاه‌کارهای معماری و پل‌سازی ایران محسوب می‌شود و از زیبایی و عظمت منحصر به فردی برخودار است. آخرین باری که من اصفهان بودم زاینده رود خشک بود و همه زیر پل داخل رود خشک بودند که واقعا با دیدن اون صحنه ­ها دلم گرفت.

این بار، زاینده رود پر آب نبود ولی همین که یک مقدار آب جریان داشت و بازتاب نورهای پل را می­شد در اون دید حس خوبی به آدم می­داد. شب­ های سی و سه پل پر از آدم هایی هست که در پارک اطراف پل یا روی خود پل در حال خوش­گذرونی و عکس گرفتن هستند.

سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

معمولا صدای آواز یا نواختن گیتار از گوشه کنار پل شنیده می­شه. ما هم کنار رود، در پارک کنار پل نشستیم و غذا خوردیم و بعد هم خودمون رو به پیاده روی و عکس گرفتن روی پل زیبا مهمون کردیم.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

پل خواجو
پل خواجو

پل خواجو

پل خواجو در شرق سی و سه پل و روی زاینده رود قرار گرفته که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و بیشتر به منزله سد و بند بوده. وسط پل خواجو، ساختمانی مخصوص، که به بیگلربیگی مشهور است قرار گرفته که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و طاق‌های آن تزئینات نقاشی بسیار زیبایی دارد. این ساختمان که -شاه نشین- نامیده می‌شه در آن دوره جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی به این مکان می ­آمدند.

در واقع پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری آن از دیگر پل‌های زاینده رود مشهورتره. این پل دارای ۲۴ دهانه و به طول ۱۳۳ متر و پهنای آن ۱۲ متر است و اسم­های دیگری هم دارد ولی به خاطر قرار گرفتن در محله خواجو به پل خواجو معروف است.

ما بعد از دیدن سی و سه پل تصمیم داشتیم پل خواجو رو فقط از دور نگاه کنیم و به هتل برگردیم، اما شلوغی روی پل باعث شد تصمیمون رو عوض کنیم و نیم ساعتی رو هم کنار پل خواجو بگذرونیم.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعت

مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

روز دوم

خانه معتمدی (ملاباشی)

از جمله جاهای دیدنی اصفهان که برای من در این سفر تازگی داشت همین عمارت بود. خانه ملاباشی یکی از عمارت­ های قدیمی شهر اصفهان و مربوط به زمان صفویه است که به خاطر معماری و تزیینات داخلش که به تازگی بازسازی شده، مشهور شده. ملا باشی یکی از منجمین زمان ناصرالدین شاه قاجار بوده که برای سازمان­دهی اوضاع شهری اصفهان به این شهر میاد.

جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

در اون زمان پسر ناصرالدین شاه، ضل السطان حاکم اصفهان بوده که در زمان او قتل و غارت در اصفهان زیاد می­شه و اوضاع حکومت نابه­ سامان می­شه و ناصرالدین شاه برای میانجی­گری بین حکومت و مردم، ملاباشی رو به این شهر دعوت می­کنه و اون هم این خونه را برای سکونت انتخاب می­کنه.

متراژ اولیه این خونه حدود ۵۰۰۰ متر مربع بوده که به دلایل مختلفی مثل ارث و میراث و شهرسازی مقدار زیادیش از بین رفته و عمارت کنونی باقی مانده. وقتی سازمان میراث فرهنگی این خانه را نمی ­خرد، آقای دکتر معتمدی اون رو از خراب شدن نجات می ­دهند، با هزینه شخصی اون رو از وراث می­خرند و بازسازی می ­کنند و به همین دلیل یکی از عمارت ­های اصفهان است که به صورت خصوصی اداره می­­شه.

خونه معتمدی

خانه معتمدی- جاهای دیدنی اصفهان

احتمالا وقتی به عمارت می­ رسید با درب بسته مواجه می شوید و باید زنگ بزنید تا درب را باز کنند و شاید مجبور باشید چند دقیقه پشت درب صبر کنید که اینکار برای جلوگیری از ازدجام جمعیت در داخل عمارت و توضیحات بهتر راهتماهاست. البته وقتی داخل شدیم و سالن­ها وحیاط زیبا رو دیدیم ازشون به خاطر اینکار تشکر کردیم چون با خیال راحت و بدون اینکه افراد داخل عکسمون باشند، عکاسی کردیم.

ساعت بازدید: ۹-۱۴ و ۱۵-۱۸

مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

هزینه بازدید: ۱۵۰۰۰ تومان

عالی قاپو اصفهان

عالی قاپو – جاهای دیدنی اصفهان

عمارت عالی قاپو

بعد از خانه ملاباشی، دوباره به سمت میدان نقش جهان راه افتادیم تا از مساجد و عمارت عالی قاپو بازدید کنیم. قاپو یا قاپی در زبان ترکی به معنی در، درگاه و ورودی، و آلا به معنی رنگ قهوه‌ای روشن است. عالیقاپو ساختمانی است که در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده و در ابتدا شکلی ساده داشته، به مرور زمان (طی ۵ مرحله و حدود ۱۰۰ سال) و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن اضافه شده است.

دیدنی های اصفهان - عالیقاپو

دیدنی های اصفهان – عالیقاپو

تمام این مراحل و اضافه شدن قسمت­های مختلف رو در ورودی عمارت با تصوبر توضیح دادند که به نظرم کار جالبی بود. این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله قرارگرفته. ارتفاع آن ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که برای رفتن به طبقات بالا باید از راه پله های باریک مارپیچ بالا بریم. در هر طبقه بعد از پله ­ها سالن­ هایی کوچیکی قرار گرفته که به عنوان سالن انتظار برای افرادی بوده که قصد داشتند به طبقات بالاتر و دیدن شاه بروند.

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو

عالی قاپو به خاطر مینیاتورهایی که کار هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی است و همچنین گچبری‌های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو که تالار آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز نامیده می‌شود از جمله آثار باشکوه و بسیار نفیس عصر صفوی است. این تالار به گونه‌ای ساخته شده است که مثل استودیوی ضبط، طنین‌های اضافی را از صدا می‌گیرد و اصوات را به شکل صاف به تمام قسمت‌های تالار می‌رساند. همه جای این تالار گچ‌بری‌های زیبا به شکل جام و صراحی است.

ساعت بازدید: ۹-۱۸

مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

مسجد شاه اصفهان

مسجد شاه (مسجد امام) – جاهای دیدنی اصفهان

مسجد شاه

مسجد شاه اصفهان، مسجد امام یا مسجد جامع عباسی هم نامیده می‌شود و در دوران صفوی و در قسمت جنوبی میدان امام ساخته شد و مهم­ ترین مسجد تاریخی اصفهان و از جمله شاهکارهای کاشیکاری و معماری و حجاری ایران است. بعد از کلی عکاسی از ورودی مسجد، وارد صحن اصلی شدیم. در دو زاویه‌ی صحن مسجد دو مدرسه‌ی سلیمانی و ناصری جلب توجه می‌کنه که هردو مدرسه متعلق به دوران صفوی است و چون در دوران ناصرالدین شاه قاجار، یکی از آن‌ها مرمت و بازسازی شد، آن را مدرسه‌ی ناصری نامیدند.

مسجد شاه اصفهان

مسجد شاه اصفهان

در این مسجد چندین فرمان شاه عباس روی لوح‌های سنگی نصب شده است. در مرکز گنبد بزرگ جنوبی انعکاس صوت صورت می‌گیره و اگر خوش شانس باشید معمولا با هنرمندانی روبه رو می شویدکه روی سنگ مشکی زیر گنبد که بیشترین انعکاس صدا را دارد (و احتمالا قبلا برای اذان گفتن اونجا می ایستادند) در حال آواز خواندن یا زدن سازهایی مانند نی هستند که به زیبایی  و حس و حال مسجد اضافه می­کنه.

ساعت بازدید: ۹-۱۸

مدت زمان بازدید: نیم-۱ ساعت

 مطلب مرتبط: مسجد امام اصفهان ( مسجد شاه اصفهان ) : معرفی و تصاویر

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله- جاهای دیدنی اصفهان

مسجد شیخ لطف الله

از دیگر جاهای دیدنی اصفهان، مسجد شیخ لطف الله است که در یکی دیگر از ضلع های میدان نقش جهان و در ضلع شرقی آن قرار گرفته و برخلاف سایر مساجد، شبستان ورودی (حیاط) و مناره ندارد و فقط گنبد آبی رنگ آن جلب توجه می­کند. این مسجد هم مانند مسجد شاه، از شاهکارهای کاشیکاری و معماری ایران به حساب می ­آید و ساخت آن ۱۸ سال طول کشیده است و برای تجلیل مقام شیخ لطف الله جبل عاملی ساخته شده است.

ساعت بازدید: ۹-۱۲:۳۰ و ۱۴- ۱۸ (زمان نماز تعطیل است)

مدت زمان بازدید: نیم ساعت

 مطلب مرتبط: مسجد شیخ لطف الله اصفهان در میدان نقش جهان

بریانی حاج محمود شفاعت

بریانی حاج محمود شفاعت

بریانی حاج محمود شفاعت

بعد از بازدید از همه مکان­های دیدنی نقش جهان و با توجه به اینکه ساعت ناهار شده بود، به طرف بریانی حاج محمود شفاعت که در بازار اصفهان و نزدیکی میدان امام علی است و تعریفش را شنیده بودیم رفتیم. این رستوران از رستوران ­های قدیمی اصفهانه که به جز بریانی (که غذای مخصوص اصفهان است) انواع کباب هم دارد ولی از اونجایی که امتحان کردن غذای مخصوص هر شهر جزو واجباته سفر هست، ما بریاتی سفارش دادیم که بسیار خوشمزه بود. با توجه به اینکه این غذا بسیار سنگینه، بهتره که به عنوان ناهار خورده بشه و اکثر رستوران ­هایی که به طور مخصوص این غذا رو سرو می­ کنند، بعد از ناهار تعطیل هستند.

ساعت بازدید: ۱۱-۱۵

آدرس: میدان امام علی بازارانقلاب جنب حمام شیخ بهایی

چهلستون اصفهان

چهلستون- جاهای دیدنی اصفهان

چهل ستون

از اقدامات مهم شهرسازی در طراحی شهر جدید اصفهان در زمان شاه عباس اول، احداث خیابان چهارباغ عباسی و باغ­های زیاد در اطراف آن بوده که این باغ­ها در اطراف میدان نقش جهان به نام جهان نماست و باغ چهل ستون تنها قسمتی از این باغ بزرگ است. مساحت این باغ یک سوم مجموعه نقش جهان است. شاه عباس کوشکی به شکل کلاه فرنگی در این یاغ احداث کرد که به آن چهل ستون گفتند.

طراحی سقف

طراحی سقف چهلستون – جاهای دیدنی اصفهان

سقف چهلستون

سقف چهلستون – جاهای دیدنی اصفهان

در واقع این عمارت دارای ۲۰ ستون است که به دلیل انعکاس آنها در آب حوض جلوی عمارت به آن چهل ستون می­ گویند. البته طبق نظریه دیگر این بنا از ابتدا ۴۰ ستون داشته و در آتش سوزی نصف آنها از بین رفته است.  تالار مرکزی کاخ که اختصاص به میهمانان خارجی و شخصیت‌های کشورهای دیگر داشته حاوی نقاشی‌هایی است که وقایع تاریخی دوران‌های مختلف را بیان میکند. نقاشی­ها و آیینه­کاری­های این بنا از شهرت زیادی برخوردار است.

ساعت بازدید: ۹-۱۷

مدت زمان بازدید: ۱ ساعت (بدون در نظر گرفتن استراحت و گشت و گذار در باغ)

هتل عباسی اصفهان

هتل عباسی اصفهان

هتل عباسی

بعد از دیدن چهل ستون تصمیم گرفتیم برای استراحت و خوردن عصرانه به هتل عباسی بریم. مادر شاه سلطان حسین صفوی (آخرین پادشاه صفوی) پس از ساخت مدرسه چهارباغ موقوفات فراوانی به آن اختصاص داد که این موقوفات شامل چندین مزرعه، باغ، مغازه و کاروانسرا بود. یکی از موقوفات مشهور این مدرسه کاروانسرای مادر شاه بود که دیوار به دیوار مدرسه قرار داشت.

پس از حمله افغان ها تمامی این موقوفات از جمله این کاروانسرا رو تقریبا ویران شد. در سال ۱۳۳۶ با حمایت دولت وقت، اجاره‌نامه‌ای میان سازمان اوقاف و بیمه­ ایران منعقد شد که طبق آن بیمه ایران به هزینه خود نسبت به احداث هتل در این مکان اقدام و پس از اتمام از آن بهره‌برداری نماید. در هنگام ساخت سعی بر آن بود که بازمانده کاروانسرا مورد مرمت قرار گیرد و طراحی بنا نیز هماهنگ با معماری عصر صفوی باشد. آرایش داخلی بنا هم به گونه‌ای طراحی شد که بیان‌گر جلوه‌های اصیل هنر ایرانی باشد. هتل شاه عباس در سال ۱۳۴۵ افتتاح شد. این هتل قدیمی ­ترین و یکی از زیباترین هتل­ های ایران است.

خوردن آش و یا نوشیدن چای در حیاط هتل حسابی خستگی رو از ما دور کرد. برای وارد شدن به هتل باید ۳۰ هزارتومان پرداخت کنید که در صورت سفارش خوردنی یا نوشیدنی از همان قبض ورودی حساب خواهد شد و هزینه اضافه تا سفارش ۳۰ هزارتومان پرداخت نمی ­کنید.

برای رزرو اتاق در هتل عباسی، به سایت اقمت ۲۴ مراجعه کنید.

حمام قاضی

حمام قاضی – جاهای دیدنی اصفهان

حمام قاضی

از دیگر جاهای دیدنی اصفهان حمام قاضی بود. یکی از تجربه ­های جدیدی که تو این سفر داشتیم، رفتن به حمام عمومی بود. حمام قاضی که یک حمام قدیمی در محله شهشهان اصفهان بوده، به تازگی بازسازی شده و با همون کاربری حمام ­های قدیمی، اما به شکل مدرن شروع به کار کرده. این حمام دو فضای مجزا برای استفاده همزمان خانم ها و آقایان داره که هر کدوم از این قسمت ها دارای سرینه، میان­در، گرمخانه، خزینه و حوضچه آب ولرم هستند. برای رفتن به اون باید تماس بگیرید و وقت رزرو کنید و حدود یک و نیم ساعت از خدمات حمام و ماساژ و پذیرایی استفاده کنید. یه مشت و مال درست حسابی چیزی بود که برای آخرین روز سفر به این فشردگی واقعا بهش نیاز داشتیم.

ساعت بازدید: یکشنبه تا جمعه ۱۵-۲۲

روز سوم

کلیسای وانک

کلیسای وانک – جاهای دیدنی اصفهان

کلیسا وانک

روز سوم سفر ما مصادف شد با اربعین و خب بیشتر مکان­ های توریستی و رستوران ­ها تعطیل بودند. از روز قبل مطمئن شدیم که محله جلفا و کلیسا وانک باز هست و روز آخر رو برای بازدید از اون اختصاص دادیم. بعد از تحویل دادن اتاق هتل، راه افتادیم به سمت محله جلفا و رسیدیم به کلیسا. خوشبختانه تعطیلی باعث شده بود که کلیسا خیلی خلوت باشه و راحت­ تر از بقیه روزها بشه ازش لذت برد.

نقاشی های کلیسا وانک اصفهان

نقاشی های کلیسا وانک اصفهان

از مهم ترین دیدنی های اصفهان اینجاست. این کلیسا بزرگترین کلیسای ارامنه شهر اصفهانه که در زمان شاه عباس دوم با خشت خام ساخته شده. برج ناقوس کلیسا ۳ طبقه است و در طبقه‌ی دوم ساعتی به وزن ۳۰۰ کیلوگرم قرار داده‌اند. گنبد این کلیسا  مثل گنبد مساجد ایرانی در اون زمان ساخته شده و در واقع ترکیبی از معماری ایرانی و ارمنی است. روی دیوارها، طاق‌نماها، طوق گنبد و داخل گنبد نقاشی‌هایی با رنگ روغن کشیده شده که داستان­های انجیل از بدو تولد تا عروج عیسی مسیح و روز رستاخیز، داوری روز رستاخیز و بهشت و دوزخ رو نمایش می­ده و البته توضیحات مربوط به هر کدام از نقاشی­ ها به تازگی روی دیوارها نصب شده.

کلیسا وانک

کلیسا وانک – جاهای دیدنی اصفهان

طلاکاری‌ها و تذهیبی که در تزئین این کلیسا به کار رفته، بین سایر کلیساها منحصر به فرده. به جز ساختمان اصلی، موزه کلیسا که در مورد نسل کشی ارامنه توضیحاتی داره و انجیل ­ها و لباس­های روحانیون قدیمی رو به نمایش گذاشتند. یک اتاق کوچک برای روشن کردن شمع هم هست که می­تونید از همونجا شمع بخرید و روشن کنید که یکی از قسمت­های مورد علاقه منه.

ساعت بازدید: ۸:۳۰- ۱۷:۳۰

زمان بازدید: ۱ الی ۲ ساعت

مطلب مرتبط: کلیسای وانک : زیباترین کلیسای جلفا اصفهان

شربتخانه فیروز

شربتخانه فیروز

شربتخانه فیروز

همونظور که قبلا هم گفتم، محله جلفا پر از کافه و رستوران و شربتخانه است که تو خیابون­های سنگ فرش قرار گرفتن و می­ تونید بعد از بازدید از کلیسا چند دقیقه ­ای تو این کافه ­ها استراحت کنید. ما شربتخانه فیروز رو انتخاب کردیم که هم کلی شربت خوشمزه داره هم غذاهای ایرانی و هم یه محیط خوشگل که شبیه کافه ­های قدیمی تزیین شده و حس و حال خوبی به آدم می­ده.

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت

برای آخرین مکانی که باید تو سفر اصفهان می ­دیدیم، به سمت خیابون چهارباغ عباسی راه افتادیم که یک خیابون پیاده­رو هست با درخت­های خوشگل که مخصوصا تو فصل پاییز حسابی رنگی می­شن و راه رفتن روی برگ­های ریخته­شون خیلی لذت بخشه. متاسفانه وسط خیابون برای تعمیرات بسته شده بود و کارگران هم مشغول کار بودند و خلاصه نمی­شد از زیبایی خیابون لذت برد. این بود که به طرف کاخ هشت بهشت رفتیم تا سفرمون رو با بازدید از اون تموم کنیم.

هشت بهشت اصفهان

هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت وسط یه پارک زیبا قرار گرفته و تنها کاخ باقی مانده از دوره صفوی تو منطقه چهارباغ اصفهانه و در زمان خودش به عنوان زیباترین کاخ دنیا شناخته شده بوده. این کاخ به صورت هشت ضلعی ساخته شده که یکی از دلایل نام گذاریش هم همین است. هرچند که در بعضی از منابع اشاره شده که این کاخ محل اقامت هشت سوگلی شاه بوده است. این کاخ در حال مرمت بود که طبقه بالا رو اصلا نمی­شد دید. امیدوارم برای سفر بعدی به اصفهان کار مرمت این کاخ زیبا خیلی جلو رفته باشه.

ساعت بازدید: ۹-۱۷:۳۰

زمان بازدید: نیم ساعت

خانه مسیو آراکل

خانه مسیو آراکل- جاهای دیدنی اصفهان

خانه مسیو آراکل

تصمیم داشتیم ناهار رو در راه برگشت و مجتمع مهر و ماه بخوریم ولی ساعت برگشتمون جوری شد که فکر کردیم بهتره بعد از خوردن آخرین غذای خوشمزه اصفهانی حرکت کنیم. این بود که از لیست رستوران­ها، مسیو آراکل رو انتخاب کردیم. یه خونه قدیمی که رستوران شده با غذاهای خیلی خوشمزه و محیط دوست داشتنی. خورشت ماست که مخصوص اصقهان هست رو هم امتحان کردیم و با اصفهان زیبا خداحافظی کردیم.

خانه آراکل

خانه آراکل – جاهای دیدنی اصفهان

البته سه روز برای گشتن اصفهان کافی هست ولی اگر بخواهید همه جاذبه ­های توریستی رو ببینید و به اندازه کافی در خیابان­ها قدم بزنید و بازار ها رو بگردید حتما برای سفر طولاتی ­تر برنامه ­ریزی کنید. منارجنبان، کوه صفه، آتشگاه، باغ پرندگان از جمله سایر مکان ­های دیدنی هستند که دیدن آنها در سفر ما امکان پذیر نشد.

برای رزرو هتل و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان، به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×