بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » سفرنامه نویسی، اشتراک گذاری لذت سفر از گذشته تا به امروز
سفرنامه نویسی
گوناگون

سفرنامه نویسی، اشتراک گذاری لذت سفر از گذشته تا به امروز

۲۵ تیر ۱۳۹۸ 20۱1,698

سفرنامه نویسی، یا نوشتن همه مشاهدات یک مسافر، فعالیتی است که مزیت های بسیاری دارد. شاید خیلی از ما در کودکی، انشا با موضوع سفرنامه نوشته باشیم. نوشتن خاطرات سفر، می تواند هم لذت بخش باشد و هم توجه و تمرکز شما را بر لحظات سفر بیشتر کند. وقتی قرار است خاطرات سفر بنویسید، ناخودآگاه نسبت به رویداد ها، مکان ها، افراد و همه جزئیات سفر حساس تر می شوید.

سفرنامه نویسی
سفرنامه نویسی

سفرنامه ها از گذشته های دور تا کنون، تاریخ دست نویس جوامع گوناگون بوده اند که توسط مسافران نگاشته شده اند. نوشته های سفرنامه نویسان بزرگ، هم گزارشی تاریخی است و هم انتقال احساسات و افکارشان به آیندگان.

خاطرات سفر، حاوی اطلاعات کاملی از اوضاع فرهنگی و اجتماعی، شرایط آب و هوایی و طبیعی، هزینه ها و قیمت اقامت گاه ها و رستوران ها، مسیر ها و دسترسی به اماکن مهم و ویژگی های منحصر به فرد هر مکان یا موقعیت هستند.

سفرنامه نویسی هم موجب عمق بخشیدن به سفر می شود و هم سطح آگاهی را افزایش می دهد. به ویژه اگر ثبت خاطرات سفر، همراه با عکاسی باشد، می توان لحظات سفر را به بهترین شکل ثبت کرد و آن تجربیات را با دیگران به اشتراک گذاشت.

 مطلب مرتبط: “برنامه ریزی سریع سفرهای کوتاه

سفرنامه نویسی

سفرنامه نویسی

اهمیت سفرنامه

سفرنامه یکی از ابزارهای بسیار کاربردی محسوب می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه سفرنامه دیگران قبل از سفر راجب مقصد خود اطلاعات لازم را کسب نمایید و نظرات دیگران را جویا شوید و برنامه سفر بهتر و جذابتری برای خود داشته باشید. با خواندن سفرنامه‌ها و یا نوشتن سفرنامه افراد می‌توانند تجربیات خود را به یکدیگر منتقل نمایند و به آگاهی هرچه بیشتر یکدیگر کمک‌های شایانی نمایند. سفرنامه نویسی و البته منتشر کردن آن در هر قالبی به ایجاد بستر اطلاعاتی و افزایش آگاهی بیشتر در مورد نقاط مختلف دنیا کمک کرده و افراد را به سفر کردن و خلق تجربیات جدید دعوت می‌کند. همچنین نوشتن سفرنامه یکی از اقداماتی است که به وسیله آن می‌توان به جامعه محلی برای دیده شدن و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ بومی کمک کرد.

اصول سفرنامه نویسی

برای نوشتن و انتقال مشاهداتتان، باید بتوانید دقیق تر ببینید و روان تر بنویسید. ساده نویسی و توجه به جزئیات، نکاتی هستند که باید در سفرنامه نویسی رعایت کنید. هر چه توضیحات کامل تر و دقیق تر باشند، بهتر می توانند تجربیات شما را به تصویر بکشند. با انتقال دقیق تر مشاهداتتان، خواننده می تواند حس و حال شما را بهتر درک کند و رویداد ها و پدیده ها برایش ملموس تر باشند.

عکاسی در سفر
عکاسی در سفر

در سفرنامه چه بنویسیم؟

پیشنهاد می کنیم پیش از نوشتن، دقایقی درنگ کنید و به محتوایی که قصد انتقالش را دارید، فکر کنید. در سفرنامه می توانید از اطلاعات جغرافیایی، اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی شهر هایی که به آن سفر کرده اید، توضیح دهید. همچنین برای این که سفرنامه شما پر بار تر و کامل تر باشد، می توانید پیش از سفر، در رابطه با اطلاعات مقصد یا شهر ها و مناطق در طول مسیر، مطالعه کنید.

اضافه کردن کمی خلاقیت و حس شوخ طبعی در نوشته ها، می تواند آن ها را جذاب تر کند.

غذا های محلی، آداب و رسوم، ویژگی های مردم محلی، رویداد های و تجربیات سفر از جمله مواردی هستند که می توانید در سفرنامه نویسی به آن ها بپردازید.

نحوه سفر هم می تواند موضوع دیگری برای نوشتن باشد. پرداختن به مزایا، معایب و جزئیات دیگر آن، سفرنامه پربار تر و کاربردی تری را از شما به جا خواهد گذاشت. برای مثال تجربه شما از غذا ها و کیفیت رستوران ها، مکان هایی که می توان از آن جا سوغاتی تهیه کرد و یا چگونه می توان هزینه سفر را کمتر کرد، مقولاتی از این دست هستند.

شاید در طول مدت اقامت خود در شهری، موفق به بازدید از همه جاهای دیدنی آن نشوید اما این موضوع هم ذکر کنید. این کار باعث می شود که به همه جاهای دیدنی شهر ها در خاطرات سفرخود اشاره کنید اگر دلیل خاصی بوده که نتوانسته اید از آن جا بازدید کنید، دیگران هم در جریان آن قرار بگیرند.

از دیگر نکاتی که برای سفرنامه نویسی باید مورد توجه قرار دهید، اهمیت رعایت اصول نگارشی است. درست نویسی باعث می شود که خاطرات سفر شما خوانا تر و جذاب تر باشد.

سفرنامه
سفرنامه

ابزار سفرنامه نویسی

در گذشته برای نوشتن سفرنامه، نیاز به قلم و دفتر بود و جایی که بتوانید بنشینید و بنویسید. اما امروز می توانید سفرنامه خود را در گوشی تلفن همراه تایپ کنید و همزمان، عکس ها را با لوکیشن و زمان دقیق ثبت کنید. با این که این روش آسان تر و دقیق تر است اما هنوز هم خیلی از ما دوست داریم در دفتری فانتزی و با مداد چوبی، خاطرات سفرمان را ثبت کنیم. شاید بتوان از تلفیق این دو روش استفاده کرد.

سفرنامه نگاری
سفرنامه نگاری

همچنین با وجود شبکه های اجتماعی، امکان به اشتراک گذاشتن لحظات سفر به صورت فوری، فراهم است. به این ترتیب می توانید هم متن و هم عکس یا ویدئو های جذابی را با دیگران به اشتراک بگذارید به طوری که با هم همسفر شوید.

اگر انتشار خاطرات و تجربیات شما به طور منظم صورت بگیرد، شما می توانید به سرعت به عنوان مرجعی برای دریافت اطلاعات سفر معرفی شوید.

البته سفرنامه نویسی می تواند از پیش از سفر، شروع شود. شاید از زمانی که در حال برنامه ریزی و رزرو هتل هستید، بتوانید سفرنامه نویسی را آغاز کنید و از پیش زمینه های سفر بگوئید.

نکته دیگر این که، سعی کنید صادقانه بنویسید. اگر نوشته های شما جانبدارانه نباشد و جنبه تبلیغی نداشته باشد، مخاطبان بیشتری به شما اعتماد خواهند کرد.

اگر قصد سفر دارید، خاطرات خود را ثبت کنید، قطعا در آینده با خواندن آن به همین روز ها باز می گردید.

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

 

 

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. سالومه

    وای خدای من. خیییلی عالی بود. منم عاشق سفر هستم. پارسال با همسم رفته بودیم پراگ اونجا رو اولین بار بود که دیده بودم اصلا بی نظیر بود. همسر جان برام از عطر و ادکلن سان تارا یک عطر سرد گرفته بود که الان هر وقت اسم سفر میاد یا طبیعتی رو می بینم دوباره اون بو، کل سفر رو برام تداعی می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×