» دانستنی‌های سفر » آلودگی هوا و سفر، چگونه خود را در سفر به شهرهای آلوده آماده کنیم؟
آلودگی هوا
دانستنی‌های سفر

آلودگی هوا و سفر، چگونه خود را در سفر به شهرهای آلوده آماده کنیم؟

۱۱ مهر ۱۳۹۸ 9۰1,707

مشکل آلودگی هوا تبدیل به دغدغه‌ای اساسی برای ساکنین شهرهای بزرگ و آلوده شده است. مسافرانی که به شهرهایی که با آلودگی هوا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند نیز در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. امروز با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا راهکارهایی برای این مشکل را مرور کنیم.

اقدامات احتیاطی برای مقابله با آلودگی هوا

تولید گازهای گلخانه ای توسط کارخانه ها - آلودگی هوا
تولید گازهای گلخانه ای توسط کارخانه ها – آلودگی هوا

تقریبا تمام کلانشهرهای جهان با مشکل آلودگی هوا درگیر هستند. کیفیت هوای تهران و چندی دیگر از شهرهای بزرگ ایران نیز در طول سال و خصوصا با سرد شدن هوا رو به آلودگی می‌گذارد. حتی در سفرهای کوتاه هم بدون تحقیق و مراقبت از خود ممکن است دچار امراضی شوید. در اینجا به اقدامات احتیاطی که برای تنفس بهتر به شما کمک خواهند کرد می‌پردازیم.

در مورد کیفیت هوا و میزان آلودگی قبل از سفر تحقیق کنید

می توانید نمودار شاخص کیفیت هوا (AQI) را از سایتهای نظارت بر هوا مانند aqicn.org پیدا کنید. این نمودار میزان آلودگی هوا و پیامدهای آن برای سلامتیتان را نشان می‌دهد. البته شاخص های این نمودار در آمریکا و آسیا شبیه به هم نیستند.

شاخص کیفیت هوا AQI - آلودگی هوا
شاخص کیفیت هوا AQI – آلودگی هوا

هنگام سفر با بررسی این نمودارهای شاخص کیفیت هوا می‌توانید راجع به مقصد و زمان سفرتان تصمیم بگیرید. شهرهای آلوده جهان معمولا در تمام طول سال کیفیت هوای خوبی ندارند اما میزان آلودگی در بعضی دیگر شهرها تنها در بعضی اوقات سال از کیفیت مطلوب خارج می‌شود. برای مثال کشورهای شرق آسیا تحت تاثیر گرد و غبار آسیایی که با باد از صحرای گوبی می‌آیند قرار می‌گیرند. بنابراین بیشتر مسافران شرق آسیا پاییز را برای سفر به این کشورها انتخاب می‌کنند.

مطالب مرتبط:

لوازم بهداشتی سفر، مراقب سلامتی خود باشید

سفر و سلامت روان ، ۵ دلیل بر چرایی تاثیر مثبت سفر بر سلامت روح و روان!

زباله پلاستیکی ؛ چگونه با این دشمن محیط زیست مقابله کنیم؟

اصول اولیه ماسک صورت را یاد بگیرید

هنگام آلودگی هوا، یک ماسک مناسب می‌تواند بهترین دوستتان باشد. می‌توانید ماسکهای یکبار مصرف را از داروخانه‌های اکثر شهرها تهیه کنید. اما ماسکهایی که متخصصین پزشکی توصیه می‌کنند معمولا در داروخانه ها یافت نمی‌شوند. بهتر است پیش از سفر یک ماسک با کیفیت را از فروشگاههای آنلاین بخرید تا بخواهید در طول سفر وقت خود را به گشتن برای خرید ماسک بپردازید.

ماسک های صورت - آلودگی هوا
ماسک های صورت – آلودگی هوا

مطمئن نیستید چه ماسکی مناسب است؟ طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه ادینبورگ بهتر است ماسکی با درجه بندی حداقل N95 (که بدین معناست که ماسک ۹۵ درصد از ذرات معلق در هوا که حداقل ۰.۳ میکرون یا بیشتر قطر دارند را فیلتر می‌کند) یا FFP3 (که یعنی این ماسک توانایی فیلتر ۹۹ درصد ذرات که تا ۰.۶ میکرون قطر دارند را دارد) داشته باشد که هر دوی این استانداردها بدین معناست که این ماسکها توانایی بالایی برای جذب گرد و غبار را دارند. البته علاوه بر خرید ماسک مناسب میزان استفاده از آن را هم باید در نظر بگیرید. بهترین کار اینست که طبق راهنمای استفاده‌ای که روی ماسک درج شده عمل کنید.

آلودگی هوا
آلودگی هوا

استفاده از این ماسکها به سن و میزان سلامتی شما نیز دارد و در همه جا یکسان نیست. برای مثال دولت چین شاخص کیفیت هوای بالای ۲۰۰ را حد مناسب ماسک زدن اعلام کرده. در صورتیکه افراد ترجیح می‌دهند وقتی شاخص کیفیت هوا حدود ۱۰۰-۱۵۰ باشد ماسک بزنند. بهترین کار اینست که شاخص کیفیت هوا را بیابید، مقیاس کیفیت هوا را بخوانید، و خودتان تصمیم بگیرید. البته افرادی که مشکلات تنفسی، آسم یا آلرژی دارند باید بیشتر مراقب باشند.

پوستتان را بیشتر دوست بدارید!

پس از یک روز بازدید از جاهای دیدنی، مراقبت از پوست و ششهایتان از گزند آلودگی هوا ضروریست. زدودن این ذرات که ممکن است در لباسها، روی پوست و در موهای شما باشند ساده است. دوش بگیرید و به پوست خود ضد آفتاب و مرطوب کننده بزنید. کافیست این کار را هربار برای مدت طولانی در معرض آلودگی هوا قرار گرفتید، انجام دهید.

حفاظت از پوست - آلودگی هوا
حفاظت از پوست – آلودگی هوا

از کرم ضد آفتاب در صبح و از پاک کننده های نرم و لطیف استفاده کنید. در مجموع مراقبت از پوست در سفر امری حیاتیست.

آگاه باشید که چه وقتی بهتر است در خانه بمانید

بهتر است در زمان آلودگی هوا تا جایی که می توانید از انجام فعالیتهای خارج از خانه بپرهیزید. برای روزهایی که شاخص کیفیت هوا نامطلوبست، برنامه‌های درون فضای بسته مانند موزه‌ها و فروشگاهها بچینید. همواره سعی کنید در سفر به شهرهای آلوده از این دست فعالیت‌ها را در ذهن داشته باشید تا اگر روزی هوا آلوده بود آنها را در اولویت قرار دهید.

آلودگی هوا در سفر
آلودگی هوا در سفر

خوشبختانه در بسیاری از شهرهای توریستی فعالیت‌ها و تورهای هوای پاک برگزار می‌شود. همچنین بسیاری از هتلها تسویه هوا را به امکانات خود اضافه کرده اند. امروزه شهرهای مثل سئول، بانکوک و پکن سینماها، کافه‌ها و بارهای بدون دود دارند.

 

آیا شما تا به حال با مشکل آلودگی هوا در سفر روبرو شده اید؟

 

برگردان شده از نیویورک تایمز

منبع: اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×