» دانستنی‌های سفر » سفر و سلامت روان ، ۵ دلیل بر چرایی تاثیر مثبت سفر بر سلامت روح و روان!
سفر و سلامت روان
دانستنی‌های سفر

سفر و سلامت روان ، ۵ دلیل بر چرایی تاثیر مثبت سفر بر سلامت روح و روان!

۹ مهر ۱۳۹۸ 11۰1,873

اولین چیزی که واژه سفر در ذهنتان تداعی می‌کند چیست؟ تعطیلات؟ آشنایی با آدمهای جدید؟ یا شاید غروبهای اینستاگرامی!؟ هرچند سفر فعالیتی هیجان‌انگیز و جذاب است می تواند بسیار برای سلامت روان مناسب باشد. امروز با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا به تاثیرات سفر بر سلامت روان بپردازیم.

اینکه سفر بر سلامت جسمی شما موثر است خبر جدیدی نیست. اما تحقیقات ثابت کرده سفر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بر سلامت روان و عواطف موثر است. در اینجا به ۵ دلیل بر چرایی تاثیر سفر بر شادی و سلامت روان شما می‌پردازیم.

سفر و سلامت روان
سفر و سلامت روان

۵ دلیل برای تاثیر سفر بر سلامت روان

سفر قاتل استرس است

استرس ناشی از کار و دغدغه‌های روزانه می‌تواند مارا از جذابیت های زندگی دور کند. بنابراین استراحت و فاصله گرفتن از شلوغی‌های روزمره برای آرامش، بهبود و جوانسازی روان ضروریست. چه استراحتی بهتر از بستن بار و زدن به دل سفر به مقصدی مناسب می‌تواند باشد؟ سفر شما را شاد و روانتان را از موقعیت‌های استرس‌زا دور‌ می‌کند.

کاهش استرس - سفر و سلامت روان
کاهش استرس – سفر و سلامت روان

در نتیجه سطح کورتیزول شما کاهش یافته و حس آرامش و رضایت بیشتری خواهید داشت. سفر همچنین باعث می‌شود بیشتر به اهداف و علایق شخصیمان بپردازیم. طبق تحقیقی در آمریکا، ۸۰% افراد پس از یک یا دو روز از سفر استرسشان به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داشت. حتی در لحظه‌هایی شلوغ سفر که سخت مشغول بازدید از اماکن، عکس گرفتن و رفتن به اینور وآنور هستید هم حس آرامش کامل با شما همراه است.

بیشتر بخوانید:

مدیتیشن چگونه می تواند کیفیت سفر شما را بهبود ببخشد؟

سفر به شما کمک می‌کند خودتان را بیشتر بشناسید

یک سفر می‌تواند بیش از صدها سال سکوت شما را به شما بشناساند. سفری تجربی، خصوصا به خارج از کشور، سبب می‌شود ارزیابی و آشنایی بهتری از خود پیدا کنید. اگر خودتان بخواهید، سفر می تواند ذهن شما را به قدری که هیچگاه ممکن نمی‌دانستید باز کند.

خودشناسی - سفر و سلامت روان
خودشناسی – سفر و سلامت روان

علاوه بر این، درسهای آموزنده‌ای که در طول سفر می‌آموزید دید شما به مسائل را بازتر می‌کند. سفر به فرهنگ های متفاوت سبب می‌شود در مورد فرهنگ خود نیز بیشتر بیاندیشید. روبرو شدن با این تفاوت‌ها می‌تواند به شناسایی عادت‌هایتان و گاها تغییر آنها منجر شود.

کشف اماکن جدید همچنین می‌تواند به شما در بازیابی از مشکلات زندگی کمک کند. سفر به شما کمک می‌کند انگیزه‌ها و علایق جدیدی در خودتان کشف کنید. این اتفاق می‌تواند حتی منجر شود زندگیتان به کلی تغییر کند.

بیشتر بخوانید:

خودشناسی در سفر ؛ سفرکردن، راهی برای سفر به درون

سفر میزان شادی و حس رضایت در شما را تقویت می‌کند

وقتی هنگام سفر سر کار نیستید، میتوانید از ریتم روزمرگی و یکنواختی خود خارج شوید. تجارب و اتفاقات جدید ذهن شما را نو می‌کند و حال و هوا و اعتماد بنفستان را دگرگون می‌سازد. ماندن در یکجا برای زمان طولانی، بدون گشت و گزار باعث یکنواختی و حس در تله افتادن می‌شود. وقتی بیرون از فضای امن همیشگی و در معرض تجارب جدید هستید، حس کاملتری دارید.

افزایش میزان شادی و رضایت - سفر و سلامت روان
افزایش میزان شادی و رضایت – سفر و سلامت روان

سفر قطعا شما را شادتر خواهد کرد. حتی برنامه ریزی برای سفری در آینده نیز به خودی خود مفرح است. طبق تحقیقات دانشگاه کرنل، انتظار سفری در آینده می‌تواند حتی از انتظار خرید یک ماشین جدید در آینده هم برایتان شادی‌آورتر باشد.

سفر انعطاف روانی شما را افزایش می‌دهد

سفر به جایی که حس هیجان همراه با ترس در شما ایجاد کند سبب تقویت روحی روانی شما می‌شود. وردگال از Urban Pixxels می‌گوید. “وقتی جوانتر بودم نمی‌توانستم تصور کنم که به تنهایی دور دنیا سفر کنم. اما اکنون، بیشتر اوقات تنها سفر می‌کنم و شدیدا مجذوب این کار هستم. اینکار هیچگاه به اندازه‌ای که تصور می‌کنیم ترسناک و خطرناک نیست.”

تقویت انعطاف روانی - سفر و سلامت روان
تقویت انعطاف روانی – سفر و سلامت روان

ضمن اینکه روبرو شدن با مشکلات در محیطی ناآشنا شما را وادار به آموختن سازگاری با زندگی در محیطی خارج از ساحل امنتان است. سفر شما را منعطف‌تر، صبورتر و به لحاظ احساسی قوی‌تر می‌کند. سفر سبب می‌شود که از سعی در کنترل مسائل خارج از کنترل دست بردارید و در حل‌مسئله تواناتر شوید.

سفر شمارا محیا می‌کند تا با مشکلات بزرگ زندگیتان صبورتر برخورد کنید. فکر کنید در سفر کیف پول و مدارکتان را بدزدند. شما مجبور هستید با همین شرایط به خانه برگردید. تصور کنید چنین تجربه‌ای چگونه می‌تواند شما را قوی‌تر کند. در واقع هرچه با چالشهای بیشتری روبرو شوید، احتمال اینکه بتوانید در برخورد با آنها بهتر عمل کنید بیشتر می‌شود. این اتفاق همچنین شما را از نظر روحی و روانی منعطف‌تر می‌کند.

سفر خلاقیت شما را افزایش می‌دهد

به گفته آدام گالینسکی، استاد دانشگاه تجارت کلمبیا، بازدید از یک کشور خارجی و قرار گرفتن در محیط محلی آنها، انعطاف پذیری ادراکی شما را افزایش می‌دهد. این اتفاق، عمق و یکپارچگی افکار شما را نیز افزایش می دهد و سبب تقویت خلاقیت شما می‌شود. البته شایان ذکر است که سفر در صورتی بر خلاقیت شما موثر است که با جامعه و فرهنگ محلی جایی که به آن سفر کرده اید ارتباط برقرار کنید.

افزایش خلاقیت - سفر و سلامت روان
افزایش خلاقیت – سفر و سلامت روان

علاوه بر این سفر میزان عملگرایی و توانایی حل‌مسئله در شما را افزایش می‌دهد. حتی ممکن است موجب شود در کارتان ترفیع بگیرید!

البته ممکن است برنامه ریزی سفر برای عده‌ای به خودی خود استرس‌زا باشد. شما می‌توانید با برنامه ریزی سفرهای کوچکتر کم کم به این موضوع عادت کنید. همچنین برنامه‌ریزی از قبل برای سفر باعث می‌شود که نگرانی سفرهای دقیقه نودی را نداشته باشید.

بیشتر بخوانید:

چرا سفر شما را تیزهوش تر می کند و چگونه می توان از آن بهره گرفت؟

در نهایت، شما چگونه می‌توانید از این مزیت ها پس از بازگشت از سفر بهره ببرید؟

شما باید بر بخشهایی از تجارب سفر که برای شما لذت بخش تر بوده تمرکز کنید. برای مثال اگر غذای محلی خاصی را دوست داشتید، طرز پخت آن را بیاموزید. لحظات آرامش بخش سفر را به خاطر بیاورید و تفاوت آنرا با زندگی عادیتان شناسایی کنید. مثلا شاید در سفر وقت بیشتری را برای خوردن صبحانه صرف می‌کردید. یا هنگام سفر به ورزش می‌پرداخته‌اید. این یافته‌ها به شما کمک می‌کن زندگی روزمره خود را متحول کنید.

می توانید برای دیدن این نتایج همین حالا برای سفرتان برنامه ریزی کنید!

تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

برگردان شده از مجله فوربز

منبع: اقامت ۲۴

۴.۹/۵ - (۲۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×