» اخبار گردشگری » گردشگری معماری چیست و چگونه نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می کند؟
شیراز - معماری گردشگری
اخبار گردشگری

گردشگری معماری چیست و چگونه نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می کند؟

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ 19۰1,998

امروزه صنعت گردشگری نقش مهمی در اقتصاد جهان و همچنین تعامل کشورها با یکدیگر بازی می کند. البته این صنعت بسیار جای کار و پیشرفت دارد که نیازمند زیر ساخت هایی نیز هست. معماری یکی از عوامل موثر بر صنعت گردشکری است. بطوریکه این روزها شاخه ای به نام گردشگری معماری شکل گرفته است. امروز با ما در بلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا نگاهی عمیقتر به این مبحث داشته باشیم.

گردشگری معماری چیست؟

طبق آمار بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در جهان مربوط به صنعت گردشگری است. صنعتی که علاوه بر ایجاد اقتصاد پایدار و شغل، از ارزش های فرهنگی و محیط زیست نیز محافظت می کند. این در حالیست که صنعت گردشگری، مفهومی نوپا محسوب می شود.

معماری گردشگری
معماری گردشگری

ابنیه تاریخی و محوطه های باستانی یکی از عوامل موثر در جذب گردشگران هستند. ضمن اینکه سبک های مختلف معماری نیز برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارد. گردشگری معماری نیز حول آثار تاریخی و سبک های معماری کهن و جدید می گردد.

در واقع این مفهوم تلفیقی از صنعت معماری و گردشگری است که می توانند یکدیگر را به تکامل برسانند. تحقیقات نشان داده معماری علاوه بر تامین زیرساخت های گردشگری نقش اساسی در جاذبه های گردشگری نیز دارد. در واقع بسیاری از گردشگران برای دیدن آثار مهم تاریخی سفر می کنند. سپس همین گردشگران در اقامتگاهی که دوباره توسط صنعت معماری تامین شده اسکان می یابند. بنابراین معماری گردشگری هم نقش تامین زیرساخت و هم جاذبه های فرهنگی تاریخی را دارد.

معماری جهان و معماری گردشگری
معماری جهان و معماری گردشگری
مطالب مرتبط:

گردشگری داخلی ؛ چرا باید گردشگری داخلی را ارج نهاد؟

گردشگری مسئولانه، گامی برای تحقق توسعه پایدار

آشنایی با گردشگری سلامت

گردشگری معماری در ایران

بطور کلی صنعت گردشگری در ایران هنور در ابتدای راه است و جای پیشرفت بسیاری دارد. جالب است که با اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور برجسته به لحاظ آثار تاریخیست اما معماری گردشگری در آن کمتر شناخته و حتی ناشناخته است. از طرفی بر خلاف معماری اصیل و کهن ما، معماری مدرن ما هویت شناخته شده ای ندارد. تمدن ایران در گذشته همواره در عرصه معماری پیشگام بوده است. حال آنکه ما اکنون این هویت و جایگاه را در معماری از دست داده ایم.

شیراز - معماری گردشگری
شیراز – معماری گردشگری

انتظار می رود معماری امروز ما با علم به پیشینه غنی نقش پررنگتر در معماری گردشگری کشور بازی کند. متاسفانه بین معماری سنتی و مدرن ایرانی شکاف عمیقی وجود دارد. بطوریکه معماری مدرن ما جذابیت خاصی برای گردشگران ندارد. پس آنچه امروز ضروریست الهام گرفتن از معماری اصیل ایرانی، هم راستا با معماری روز جهان است. به نوعی که به عنوان ارزش افزوده گردشگری در گردشگری معماری مورد استفاده قرار گیرد.

معماری ایرانی - اسلامی - گردشگری معماری
معماری ایرانی – اسلامی – گردشگری معماری

حتی در بخش توجه به جذابیت های معماری روز دنیا نیز کمکاری هایی کرده ایم. شاید تنها بنای مدرن معماری که امروزه به جاذبه گردشگری پرطرفداری بدل شده، پل طبیعت باشد. اما با ساخت بناهایی از این دست، و توجه و حفاظت بیشتر از آثار کهن می توان از بهره بهتری از معماری در گردشگری را شاهد بود و با افزایش رونق گردشگری نیز، پویایی اقتصادی را نظاره خواهیم نشست.

مطالب بیشتر از معماری ایرانی:

عمارت شاپوری شیراز شاهکار معماری ایرانی

آرامگاه کوروش در پاسارگاد، قدیمی ترین بنای ضد زلزله جهان

گردشگری معماری در جهان

البته با توجه به اینکه صنعت گردشگری از ابتدای کار خود به آثار تاریخی اتکا داشت، بسیاری از کشورهای مهم در این صنعت، توجه به جا و زیادی در این خصوص داشته اند. طبیعت، اقلیم و فرهنگ شاخصه های مشترک معماری و گردشگری هستند.

این عوامل موجب توجه جهانی به نقش معماری در رونق و توسعه گردشگری شده است. به نحوی که موجی برای به خدمت گرفتن طراحان برای ایجاد آثار معماری گیرا به راه افتاده است. همین امر نیز سبب ایجاد زیر شاخه گردشگری معماری در جهان بوده است.

معماری ایتالیا - معماری گردشگری
معماری ایتالیا – معماری گردشگری

با توجه به تغییرات گسترده اقتصادی، تکنولوژیکی، فرهنگی و روابط اجتماعی و تأثیرپذیری صنعت توریسم از آنها همواره نیاز به بازتعریف طراحی فضاهای زندگی احساس خواهد شد. در این راستا طراحی معماری و شهری خلاقانه و مبتنی بر روابط جدید اجتماعی و گسترش تکنولوژی‌های نو، گفتمان اهمیت بناهای تاریخی، تکامل تدریجی بافت منطقه و مراقبت از آنها و گاهی تغییر کاربریشان به‌عنوان میراث فرهنگی ضروری است.

در فاصله قرن های ۱۷ تا ۱۹ تورهای بزرگی به منظور بازدید از آثار تاریخی برگزار می شد. امروزه اما نوع جدیدی از این تورهای بزرگ در حال رواج یافتن است. گردشگرانی که برای دیدن کلیسای سن پیتر رم، موزه لوور و یا دیوار برلین به این شهرها سفر می کنند. از این دست آثار معماری مدرن و کهن در سراسر دنیا زیاد است. این ابنیا سالانه بخش زیادی از گردشگران را به خود اختصاص می دهند.

کلوسوم - معماری گردشگری
کلوسوم – معماری گردشگری

به نظر می رسد میل و رغبت عمومی در سطح جهان برای ایجاد ارتباط میان معماری و گردشگری به سرعت در حال افزایش است و باید در آینده به انتظار نمونه های بیشتری از آثار معماری که در راستای تحقق اهداف صنعت گردشگری طراحی و ساخته می شوند، نشست.

 

منبع: اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×