بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» اخبار گردشگری » گردشگری داخلی ؛ چرا باید گردشگری داخلی را ارج نهاد؟
گردشگری داخلی
اخبار گردشگری

گردشگری داخلی ؛ چرا باید گردشگری داخلی را ارج نهاد؟

۳ مرداد ۱۳۹۸ 7۰1,619

این روزها، به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در لحظات حساسی از تاریخ معاصر ایران به سر می بریم. تحریم های اقتصادی و لجاجت های غرب از یکسو و گاها کمکاری های داخلی از سوی دیگر سبب شده فشار اقتصادی بیش از پیش معیشت عام جامعه ایرانی را تحت تاثیر بگذارد. البته همیشه راه حل هایی برای برونرفت از این لحظات حساس وجود دارد. گردشگری داخلی، بی شک یکی از این راه هاست.

مزایای گردشگری داخلی
مزایای گردشگری داخلی

تعریف گردشگری داخلی

گردشگری یا توریسم، در واژه به معنای گشت و سفر است که ریشه در لغت Turn به معنای دور زدن دارد. صنعت گردشگری صنعتی چند بعدی است که می توان آن را به دید تلفیق چند صنعت دید. این صنعت به لحاظ اجتماعی، فرهنگی، محیطی و اقتصادی قابل بررسی است.

در گردشگری داخلی یا بومی، اشخاص مقیم یک کشور حداکثر به مدت دوازده ماه به محلی داخل کشور خود و خارج از محیط معمول زندگیشان سفر می کنند و هدف این سفر کسب درآمد از طریق این بازدید نیست. به طور مثال در گردشگری داخلی، شما به شهر دیگری در ایران سفر غیر کاری انجام می دهید.

مطالب مرتبط:

انواع گردشگری

گردشگری مسئولانه، گامی برای تحقق توسعه پایدار

انواع گردشگری و هدف از سفر

چرا گردشگری داخلی اهمیت دارد؟

الف) بعد فرهنگی

فرهنگ ایرانی
فرهنگ ایرانی

کشور ما، سرزمینی ۴ فصل با فرهنگ سنن گوناگون است. جنگل های بارانی شمال، سواحل نیلگون خلیج فارس در جنوب، کوهستان های غربی و زمین های مسطح و بیابانی شرق. در گردشگری داخلی، شما با ابعاد جدیدی از فرهنگ داخلی کشور آشنا می شوید. فرهنگ غنی و رنگارنگ مردم ایران زمین از دیرباز شهره بوده است. حال آنکه ما بسته با محل زندگی ممکن است با این تنوع آشنا نباشیم.

گردشگری داخلی شما را با جنبه های پنهان سنن و فرهنگ ایرانی آشنا می کند که شاید پیش از این از آن بی اطلاع بوده اید. این به شما در شناخت بیشتر اصالت خود، و شناخت بهتر از قابلیت ها و ظرفیت هایتان کمک می کند. این تنوع فرهنگی که عوامل جغرافیایی در آن موثر است، در کمتر جایی در جهان یافتنی است. گردشگری داخلی به شما نشان خواهد داد که در چه کشوری زندگی می کنید.

معماری ایران
معماری ایران

ب) بعد اجتماعی

انسان موجودی ذاتا اجتماعی است. شما به طور معمول در یک روز حداقل ۸۰ درصد زمان خود را در اجتماع سپری می کنید. بنابراین هرچقد میزان تعامل شما با محیط و جامعه اطرافتان بیشتر باشد زندگی راحتتری خواهید داشت. در گردشگری داخلی شما با جوامع جدید و نظام عادتهایشان روبرو خواهید شد. از طرفی سفر به خودی خود مهارت های اجتماعی شما را افزایش خواهد داد. مثلا در گردشگری داخلی، شما از رشت، با زبان و روابط اجتماعی خاص خود، به زاهدان که آنها نیز روابط اجتماعی و زبان بخصوصی دارند سفر می کنید و این چالش برای برقراری ارتباط با محیط جدید به بهبود مهارتهای اجتماعی شما کمک می کند. شناخت جامعه ایرانی (داخلی) سبب می شود که بتوانید نقش مفید تری در اجتماع خود بازی کنید.

ج) بعد اقتصادی

بازار ایرانی
بازار ایرانی

نظام اقتصادی کشور ما تا حدود زیادی به نفت وابسته است. این نکته موهبتی الهی است که ما ذخایر عظیمی از نفت جهان را در اختیار داریم. اما وابستگی به نفت، که سوختی فسیلی و پایان پذیر است می تواند خطرناک باشد. پس ما نیازمندیم همواره به راههایی برای اقتصادی پایدار بیاندیشیم. گردشگری داخلی، روشی عالی در جهت توسعه پایدار و اقتصادی پویاست.

با گردشگری داخلی و بومگردی شما به رونق کسب و کار های محلی کمک می کنید. این کار در دراز مدت پایه های اقتصاد کشور را محکمتر می کند. از طرفی شما با ترجیح گردشگری داخلی به خارجی، از خروج ارز از کشور جلوگیری می کنید. با کاهش خروج ارز، نرخ آن در کشور نیز کاهش خواهد یافت که کمک بزرگی به بدنه نظام اقتصادی است.

د) بعد سیاسی

تحریم های اقتصادی نه تنها بر اقتصاد کشور، بلکه ابعاد سیاسی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این تحریم ها به ما اجازه تجارت و تعامل آزاد با خارج از مرزهای کشورمان را نمی دهد. در نتیجه ما باید از حداکثر ظرفیت و توانمندی های داخلی خود در جهت رشد استفاده کنیم. از طریق گردشگری داخلی و در نتیجه تثبیت توسعه پایدار و کاهش وابستگی به نفت، تاثیر تحریم ها کم خواهد شد و در نتیجه غرب نمی تواند از این اهرم فشار در مقاطع حساس سیاسی استفاده کند.

گردشگری داخلی
گردشگری داخلی

در نتیجه…

به طور کلی گردشگری داخلی سبب پیشرفت زیرساخت ها ی کشور می شود. با افزایش گردشگری داخلی و بومگردی، میزان آبادانی در شهرهای کوچکتر کشور نیز به تدریج افزایش می یابد که کاهش مهاجرت از شهرستان ها و روستاها به شهرهای بزرگتر در جستجوی کار را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این با افزایش تعاملات اجتماعی و فرهنگی در داخل کشور، رشد و بالندگی فرهنگ اجتماعی کشور را شاهد خواهیم بود. ایران ۴ فصل و بزرگ ما، بی شک دیدنی های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که باعث شده اکثر گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند، سفر به کشور ما را بهترین سفر زندگیشان بدانند. پس بیایید با انتخاب گردشگری داخلی، علاوه بر بازدید از بسیاری از جاذبه های گردشگری کشور که تابحال به آن سفر نکرده ایم، به رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان کمک کنیم.

 

منبع : اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×