بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» ایلام » جاذبه های گردشگری ایلام » ایلام سرزمین ناشناخته ها، جاذبه های گردشگری ایلام
طبیعت ایلام
جاذبه های گردشگری ایلام

ایلام سرزمین ناشناخته ها، جاذبه های گردشگری ایلام

۲۳ تیر ۱۳۹۸ 14۰1,766

جاذبه های گردشگری استان ایلام، در مقایسه با سایر نقاط ایران، بکر تر و کمتر شناخته شده هستند. شاید به ندرت پیش آمده باشد که ایلام را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنیم. جاهای دیدنی ایلام به ویژه برای سفر تابستان مقصدی جذاب و محبوب هستند. 

بسیاری از ما شهر هایی مثل کیش و یا شهر های شمالی را به دیگر مناطق کشور ترجیح می دهیم در حالی که ایران سرزمین ۴ فصل است و پر از تنوع و جاذبه های حیرت انگیز. به ویژه سمت غرب ایران، دارای جاذبه های گردشگری زیبا و مناسب سفر تابستان است.

طبیعت ایلام
طبیعت ایلام

استان ایلام به عروس زاگرس شهرت دارد. تمدنی قدیمی، طبیعتی بک و آثار تاریخی بسیار، موجب شده تا این استان در تمام طول سال، قابلیت جذب گردشگر را داشته باشد. از جاهای دیدنی ایلام می توان به طبیعت آن اشاره کرد. استان ایلام با طبیعتی بکر، می تواند بهترین مقصد برای سفر تابستان باشد. کوهستان های زمردی رنگ ایلام با هوایی خنک، میزبان مهربانی برای گردشگران و مسافرانی است که از گرما و هیاهوی شهر ها به تنگ آمده اند.

مطلب مرتبط: “شمال نریم، کجا بریم؟ معرفی جاهای دیدنی که ندیدی!

در کنار جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی این استان نیز، مسافران زیادی را به بازدید از خود دعوت می کند.

برای رزرو هتل در ایلام، به وب سایت اقامت۲۴ مراجعه کنید.

جاهای دیدنی ایلام

تنگه رازیانه ایلام
تنگه رازیانه ایلام

۱ – تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه ایلام، در دامنه کبیرکوه قرار دارد. این تنگه سال ها است که در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است. همچنین تنگه رازیانه یکی از پدیده ‌های زمین‌شناسی در استان ایلام است. این تنگه، دره ای باریک و عمیق است که در منطقه‌ای سرسبز قرار دارد و رودخانه ای هم در این دره جریان دارد. جالب است بدانید تنگه رازیانه علاوه بر این که مقصدی برای گردشگری است، دارای امکانات و شرایط تحقیق علمی در زمینه علوم زمینی، محیط زیست و هیدرولوژی است.

رودخانه سیمره
رودخانه سیمره

۲ – رودخانه سیمره

از جاهای دیدنی ایلام به ویژه برای سفر تابستان، رودخانه سیمره است. این رودخانه از حوالی کوه الوند در همدان سرچشمه می‌گیرد و از به هم پیوستن رود های قره سو و گاماسیاب در میان مرز ایلام و لرستان، رودخانه سیمره به وجود آمده است. این رود تا انتهای کرخه امتداد پیدا می کند و ۶۵۰ کیلومتر هم طول آن است. از پر آوازه ترین مکان های استان ایلام، رودخانه تاریخی سیمره است چرا که نیمی از تاریخ ایلام با نام سیمره گره خورده است. در این مکان، سد سیمره نیز وجود دارد که حدود چند ماهی است که آب گیری خود را آغاز کرده است.

گل گل ملکشاهی
گل گل ملکشاهی

۳ گل گل ملکشاهی (کتیبه آشوری)

یکی از جالب ترین آثار قدیمی و تاریخی ایلام، گل گل است که در حاشیه روستایی با همین نام و در فاصله ۲۵ کیلومتری ایلام قرار دارد. کتیبه گل گل در دیواره کوه، متعلق به دوران آشوریان است. می توان گفت که قدمت این کتیبه به حدود ۳ هزار سال پیش باز می گردد. این کتیبه، به شکل مستطیل با ارتفاع ۱۳۵ سانتی‌متر و عرض ۹۰ سانتی‌متر است. این کتیبه نقشی از ‌ یک‌ سرباز آشوری با کلاه‌ خود و ماه‌ و ستاره‌ در حالی که‌  تیری در دستش است، وجود دارد. در قسمت‌ پایینی این‌ کتیبه چند جمله‌ با خط‌ میخی قابل مشاهده است.

۴ گورستان چنار

گورستان چنار از جاذبه های گردشگری ایلام است که در منطقه چنار باش قرار دارد و قدمتش به ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد باز می گردد. چندین گور در این ناحیه شناسایی شده اند که بنا بر رسم آن دوران، مردگان را داخل خمره ها دفن می کردند و اشیا و لوازم فرد فوت شده را در کنار او قرار می داده اند.

۵ تالاب سیاب درپوش

از دیگر جاهای دیدنی ایلام، تالاب سیاب درپوش است. این تالاب در جنوب غرب بخش ملکشاهی قرار گرفته و مساحت آن حدود ۴ هکتار است و ارتفاع آن ۲۷۴۰ متر از سطح دریا است. درجه حرارت این تالاب حداقل ۱۴ درجه سانتی گراد است. همچنین متوسط بارندگی سالیانه این تالاب بیشتر از ۶۰۰ میلی‌متر در سال است. تالاب سیاب درپوش، منطقه ای جذاب برای سفر تابستان است. این تالاب در تمام طول سال آب دارد و از مناطق ییلاقی ایلام به حساب می آید. تالاب‌های استان ایلام در پاییز، زمستان و بهار میزبان پرنده های مهاجری هستند که زمستان و بهار را در این تالاب ‌ها سپری می کنند.

دریاچه دوقلو
دریاچه دوقلو

۶  دریاچه دوقلو

دریاچه دو قلو هم از دیگر جاهای دیدنی ایلام است. این دریاچه از دو دریاچه سیاه گاو و دریاچه آبدانان تشکیل شده و هر کدام از این دو دریاچه به دریاچه بالا و پایین تقسیم شده اند. عمق هر یک به بیشتر از ۲۰ متر می رسد. این دو دریاچه به وسیله یک کانال ۱۰ متری به هم متصل هستند. فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه است، زیرا طبیعت در بهار جلوه بی نظیری در اطراف این دریاچه پدید می آورد. البته می تواند برای سفر تابستان هم مقصد خنک و جذابی باشد.

دژ میر غلام هاشمی
دژ میر غلام هاشمی

۷ دژ میر غلام هاشمی

دژ میرغلام هاشمی از بناهای دوره قاجار است که بر اساس سنگ نوشته نصب شده بر ورودی آن، در سال ۱۳۰۳ هجری قمری در ۸ کیلومتری شمال غرب دره ‌شهر بنا شده است. میرغلام هاشمی، حاکم وقت روستای فرهادآباد بوده است. در استان ایلام از این نوع قلعه ها بسیار است.

۸ پایتخت ایلامیان

دَرّه‌ شهر یا پایتخت ایلامیان در طول تاریخ بارها به دلایل گوناگون ویران شده و سپس مجددا مورد بازسازی قرار گرفته است. این منطقه در گذشته بسیار اهمیت داشته است و به همین دلیل لشکرکشی ها و جنگ های بسیاری در میان سپاهیان آشور و اعراب در این منطقه در گرفته است. به نظر می رسد که دره ‌شهری که در حال حاضر می شناسیم، همان شهر باستانی ماداکتو، پایتخت ایلامیان باستان بوده‌ است.

کبیر کوه
کبیر کوه

۹کبیر کوه

از شاخص های محبوب طبیعت ایلام، کبیر کوه است. در این کوه گونه های متنوع جانوری و گیاهی وجود دارد. این رشته کوه با طول ۱۶۰ کیلومتر از شمال غرب تا جنوب شرق ایلام امتداد دارد. مرتفع ترین قسمت این کوهستان، ورزین با ارتفاع ۳۰۶۲ متر از سطح دریا است. کبیر کوه دارای ۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده جنگلی است.

طاق شیرین و فرهاد
طاق شیرین و فرهاد

۱۰طاق شیرین و فرهاد

طاق شیرین و فرهاد از محبوب ترین جاهای دیدنی ایلام است. می گویند بنای طاق، هنگام گذر شیرین و فرهاد از این منطقه، توسط فرهاد در کمتر از یک روز  جهت آسایش شیرین ساخته شده است .این طاق عاشقانه به طاق شیرین و فرهاد شهرت دارد و مربوط به دوره ساسانیان است. این طاق در شهرستان ایوان، بخش زرنه، روستای چهل زرعی و تنگ کوشک قرار دارد. این بنا طاقی سنگی و به شکل مربع دارد. همچنین یک اتاقک زیرزمینی به طول و عرض ۳۲۰ در ۲۹۰ سانتی متر و ارتفاع ۲۲۰ سانتی متری نیز در این مکان قرار دارد.

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×