» جاذبه های گردشگری استان قزوین » جاذبه های گردشگری قزوین » جاهای دیدنی قزوین » شمال نریم، کجا بریم؟ معرفی جاهای دیدنی که ندیدی!
کجا بریم؟ جاهای دیدنی
جاهای دیدنی قزوین - جاهای دیدنی سنندج - جاهای دیدنی همدان

شمال نریم، کجا بریم؟ معرفی جاهای دیدنی که ندیدی!

۱۸ تیر ۱۳۹۸ 13۰2,142

با رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس، سفرهای تابستانی از سر گرفته شده است. معمولا در این فصل و به طور کلی در اغلب فصول سال، شمال کشور مقصد بسیاری از مسافران کشور است. این انتخاب به دلیل آب و هوای معتدل و مرطوب شمال و همینطور جاهای دیدنی سواحل دریای خزر می باشد. اما با هجوم مسافران به این منطقه، علاوه بر شلوغی و ترافیک، قیمت های اقامتگاه ها و هتل ها نیز در شمال کشور افزایش می یابد. این دلایل باعث شده که مسافران به دنبال جاهای دیدنی جدید برای سفرهای تابستانی خود باشند.

کجا بریم؟ جاهای دیدنی
کجا بریم؟ جاهای دیدنی

جاهای دیدنی که ندیدی !

در اینجا این سوال پیش می آید: “شمال نریم، کجا بریم؟” در این مقاله بر آنیم که با معرفی جاهای دیدنی جدید برای سفرهای تابستانی شما عزیزان، ضمن پاسخ به این سوال، جاهای دیدنی در ایران که کمتر مورد توجه مسافران قرار گرفته اند را به شما معرفی کنیم.

به خاطر گرمای تابستان ترجیح مسافران بیشتر به مناطق خنک تر است. سعی ما در انتخاب مکان هایی است که علاوه بر هوای خنک ، جاهای دیدنی، تاریخی و فرهنگی نیز برای جذاب کردن سفر شما به همراه داشته باشند.

قزوین

قزوین یکی از شهرهای تاریخی ایران و دارای بناهای ارزشمند تاریخی است. جاهای دیدنی قزوین بسیار زیبا و متنوع است. تاریخچه این شهر که در دوره صفوی، ۵۷ سال پایتخت ایران بود به دوره ساسانیان باز می گردد. قزوین با قرارگیری در شاهراه اقتصادی جاده ابریشم، سال ها محل گذر تجار و بازرگانانی بود که کالای خود را از شرق به غرب می بردند.

قلعه تاریخی الموت

منطقه الموت اززیباتربن جاهای دیدنی قزوین در غرب کشور به حساب می آید. قلعه های زیادی در منطقه الموت ، مربوط به اسماعیلیان، وجود دارد که معروفترین آن ها قلعه الموت است .

الموت - جاهای دیدنی قزوین
الموت – جاهای دیدنی قزوین

باغ صفوی

باغ صفوی در شهر قزوین مربوط به دوره صفوی – قاجار می باشد و بین خیابان هلال احمر و پیغمبریه، سبزه میدان و خیابان سپه واقع شده است. این مجموعه شامل چندین باغ، خانه های تاریخی و عمارت است که می توان سردر عالی قاپو، عمارت نادری، عمارت پهلوی و عمارت قاجاری، گراند هتل، کاخ چهلستون و پیغمبریه را نام برد.

کاخ چهل ستون

یکی از با ارزش ترین آثار مربوط به دوره صفویه که به کلاه فرنگی نیز معروف است. این بنا مقر اصلی فرماندهی شاه طهماسب به حساب می آمده و دارای بنا و باغ بزرگی است. از شکوه بنای قدیمی تنها همین عمارت و سر در عالی قاپو به جا مانده است. کاخ چهل ستون مجموعه باغ صفوی، از مهم ترین جاهای دیدنی قزوین است.

دریاچه اوان

دریاچه اوان در بین چهار روستا اوان، ورین، زواردشت و زرآباد از توابع قزوین واقع شده. این دیاچه زیبا و کم نظیر بیش از ۷۰ هزار متر مزبع مساحت دارد و عمق آن به ۶ متر می رسد.

زنجان

زنجان در شمال غربی ایران واقع شده که نام قدیمی آن زنگان بوده است. از جاهای دیدنی زنجان می توان موزه رختشویخانه، دود کش جن، مجموعه تفریحی ائل داغی، مسجد جامع زنجان، حمام سنتی حاج داداش، پل میربها الدین، آبشار شارشار و تپه های آلا داغ لار را نام برد.

برای رزرو هتل های شهر زنجان از اقامت۲۴ حالا اقدام کنید

 

غار-کتله-خور
غار-کتله-خور

 

غار کتله خور

این غار که یکی از بی نظیر ترین غار های جهان است در شهر گرماب در شهرستان خدا بنده در استان زنجان قرار گرفته است. این مکان به عنوان یکی از بزرگترین و برترین غارهای خشک ایران و حتی جهان شهرت یافته است. انتهای این غار هنوز کشور نشده اما عده ای بر این عقیده اند که انتهای آن به غار علیصدر همدان می رسد.

سنندج

سنندج مرکز سیاسی و فرهنگی کردستان ایران، دومین شهر بزرگ کردستان پس از کرمانشاه است. شهر سنندج که معرب آن سنه دژ (قلعه ای در پای کوه) است، در دوره صفویه بنا شد. سنندج به شهر هزارتپه و همینطور مساجد معروف است. از شهرهای کهن و مقدس است که به آیین مهر و زرتشت باز می گردد. جاهای دیدنی سنندج بسیار متنوع است. طبیعت غرب کشور و بویژه سنندج بسیار زیباست، به طوری که تنها با دیدن آن متوجه این مطلب خواهید شد. پیشنهاد ما اینست که اگر اهل طبیعت گردی هستید، علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی سنندج، به جاذبه های طبیعی خارج از شهر نیز سر بزنید.

رزرو هتل در سنندج از اقامت۲۴

عمارت مشیر دیوان

این عمارت که از بناهای مشهور دوره قاجار است در محله قدیمی سرتپوله سنندج، در خیابان شهدا قرار دارد. این عمارت دارای هفت حیاط است که هر کدام از آنها دارای آبنمای جداگانه است. معماری خاص این بنا سبب شده به یکی از جاذبه های شهر سنندج بدل شود.

 

عمارت مشیر دیوان - جاهای دیدنی سنندج
عمارت مشیر دیوان – جاهای دیدنی سنندج

عمارت آصف وزیری

این عمارت در سنندج به خانه کرد معروف است و به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوان کرد و گنجینه مردم شناسی این مردم از آثار با ارزش فرهنگی تاریخی کردستان است. این عمارت در خیابان شاپور، نزدیک دارالاحسان قرار دارد. “خانه کرد” که در دوره صفویه بنا شده، بزرگترین موزه مردم شناسی مربوط به یک قوم در ایران است.

پارک جنگلی آبیدر

پارک جنگلی آبیدر به نوعی بام سنندج است و دارای بزرگترین سینمای روباز ایران است. هرشب ساعت ۹ در این مکان یک فیلم اکران می شود. ضمن اینکه پیاده روی در طبیعت بی نظیر و هوای دلپذیر این منطقه بسیار دلنشین است.

پارک جنگلی آبیدر
پارک جنگلی آبیدر

بازار قدیمی سنندج

بازار بزرگ سنندج که سرپوشیده و بسیار قدیمی است به دوره صفویه باز می گردد و در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

از دیگر جاهای دیدنی سنندج می توان به عمارت سالار سعید، عمارت خسرو آباد و عمارت وکیل نیز اشاره کرد.

روستای پلنگان

بعد از گشت و گزار در جاهای دیدنی شهر بد نیست سری هم به طبیعت خارج از شهر بزنید. روستای پلنگان حدود ۲ ساعت از سنندج فاصله دارد اما مسیر رسیدن به به قدری زیباست که متوجه گذر زمان نخواهید شد. قدمت این روستا به پیش از اسلام باز می گردد و خانه های آن در دامنه دو کوه به صورت پلکانی قرار گرفته اند. اگر به این روستا سر زدید حتما خوردن ماهی کباب کنار رودخانه خروشانی که از وسط روستا عبور می کند را تجربه کنید.

روستای پلنگان - جاهای دیدنی سنندج
روستای پلنگان – جاهای دیدنی سنندج

همدان

همدان در دامنه کوه الوند، در منطقه غربی و کوهستانی فلات ایران واقع شده. این شهر که جزو شهرهای سردسیر ایران است در تابستان هوایی بهاری دارد. همدان قدیمی ترین شهر ایران و یکی از کهن ترین شهر های جهان است. همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده است. آثار باستانی فراوانی از همدان کشف شده که کتیبه های گنج نامه و محوطه ی باستانی هگمتانه جزو آن اند. جاهای دیدنی همدان بسیارند که ما در زیر به تعدادی از آن ها می پردازیم.

رزرو هتل در همدان از اقامت۲۴

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه شیخ الرئیس بو علی سینا ، بنای یادبود این فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است. این بنا در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده است. بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. برج آرامگاه الهام گرفته از برج گنبد قابوس است.

آرامگاه بوعلی سینا- جاهای دیدنی همدان
آرامگاه بوعلی سینا- جاهای دیدنی همدان

حمام قلعه

حمام قدیمی قلعه معروف به حمام حاج محمد سعید در یکی از محله های اصیل همدان است که در خیابان شریعتی واقع شده. این حمام در اواخر دوره قاجار بنا شده و دارای مساحتی حدود ۱۵۰۰ متر مربع می باشد. بنای این حمام پس از مرمت های اساسی، این روزهای به موزه ی مردم شناسی همدان بدل شده است.

تپه هگمتانه

با ورود به این تپه شما به مسافران زمان بدل می شوید. این شهر قدیمی به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده مانده. این شهر توسط هرودوت ساخته شد که نقل است ۷ دیوار به رنگ سیارات مختلف داشته است. حفاری های باستان شناسی اخیر ثابت کرده که محل کاخ های با شکوه این ناحیه باستانی تپه هگمتانه کنونی بوده. نکته قابل توجه این شهر باستانی، شبکه منظم و پیشرفته آب رسانی آن بوده است.

هگمتانه- جاهای دیدنی همدان
هگمتانه- جاهای دیدنی همدان

گنج نامه

کوه های الوند در دل خود سنگ نوشته هایی از دوران داریوش و خشایارشاه دارند که شما را محصور می کند. سنگ نوشته های گنج نامه در انتهای دره سرسبز و زیبای عباس آباد قرار دارد. آبشار گنج نامه نیز یکی از دیگر جاهای دیدنی این مکان است. شما می توانید علاوه بر بازدید از این منطقه باستانی از آبشار و طبیعت زیبای آن نیز لذت ببرید.

کتیبه-گنج نامه
کتیبه-گنج نامه

 

آبشار گنج نامه- جاهای دیدنی
آبشار گنج نامه- جاهای دیدنی

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

۲.۱/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×