» گوناگون » هجوم پروانه ها
butterflies in iran 2 2
گوناگون

هجوم پروانه ها

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ 17۱1,919

هجوم پروانه ها به تهران و سایر شهرهای کشورمان یکی از زیباترین مناظر را در بهار امسال (۱۳۹۸) بوجود آورده و به شهر، چهره ای تازه بخشیده است. در کنار زیبایی و آرامش بخش بودن منظره ی رقص و پرواز این موجودات کوچک رنگین، هجوم پروانه ها برای برخی از افراد، نگرانی هایی را ایجاد کرده است.


برای بررسی علل هجوم پروانه ها و آسیب و مزایای این رخداد در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “لیست اقدامات مهم در طبیعت گردی

مقاله مرتبط : “اگر در طبیعت گم شدیم چه کنیم؟

 

هجوم پروانه ها

هجوم پروانه ها به مشهد و تهران

هجوم پروانه ها به مشهد، تهران و سایر شهرهای ایران بعد از بارش های طولانی و جاری شدن سیل در اکثر مناطق کشورمان، یکی از خبرسازترین رخدادهای مربوط به محیط زیست در سال ۹۸ می باشد. کافیست مدت زمان کوتاهی را در سطح شهر یا طبیعت و پارک ها قدم بزنید تا با تعداد بسیار زیاد این پروانه های زیبا و دوست داشتنی روبرو شوید. چه بسار افراد زیادی را دوربین به دست به دنبال شکار لحظه ها و ثبت تصویر از بال های رنگین این حشرات ببینید.
در کنار تماشای این مناظر زیبا شاید برای شما نیز سوال بوجود آمده باشد که دلیل و منشا وجود این حجم زیاد از پروانه در شهرهای بزرگی مانند تهران و مشهد چیست و چرا در سالهای گذشته با هجوم پروانه ها روبرو نبودیم. قبل از پاسخ دادن به این سوالات، بهتر است ابتدا کمی با این پروانه ها و شرایط زیستی آنها آشنا شویم.

 

هجوم پروانه ها

معرفی رنگین بانو یا Vanessa cardui

برخلاف سالهای گذشته که برای دیدن پروانه ها باید به دل طبیعت سفر میکردیم، بهار ۹۸ جمعیت بسیار زیادی از پروانه های رنگی و زیبایی در سطح شهرها و جاده ها به چشم میخورند. این پروانه ها از گونه Vanessa cardui می باشند که به رنگین بانو یا پروانه گل خار شهرت دارند و بیشتر در مناطق با اقلیم مدیترانه ای زندگی می کنند. رنگین بانو در تمام دنیا به جز استرالیا و قطب جنوب دیده میشوند و برای مهاجرت خود در بین شهر و کشورهای مختلف از الگوی خاصی پیروی نمی کنند. اما در حالت کلی می توان گفت این حشرات زیبا بیشتر به مناطق مرطوب گرایش دارند و در سرمای زمستان نمی توانند دوام بیاورند.
رنگین بانو یا Vanessa cardui توانایی پرواز در ارتفاع زیاد و حدود ۴۰۰۰ متر را دارند اما شرایط آب و هوایی و وجود رطوبت در فصل بهار باعث میشود تا این حشرات در ارتفاع حدود ۱.۸ تا ۳ متر پرواز کنند. جالب است بدانید که در روزهای ابری این حشرات کوچک پرواز نمی کنند و در گودال ها و زیر بوته های گیاهان پناه میبرند.
رنگین بانو یا همان پروانه گل خار دارای زندگی ۴ مرحله ای می باشند. از مرحله تخم گذاری و بدنیا آمدن لارو و ورود به مرحله دگردیسی و تولد پروانه ها تنها سه هفته طول میکشد. به همین خاطر است که با این حجم زیاد از پروانه در بهار امسال مواجه هستیم و تا زمانیکه رطوبت هوا در سطح مطلوبی باشد این چرخه و زاد و ولد ادامه خواهد داشت. البته هر پروانه بعد از تخمگذاری عمر زیادی نمی کند و از بین میرود و جای خود را به بچه هایش می دهد.

 

هجوم پروانه ها

دلایل هجوم پروانه ها

یکی از اصلی ترین دلایل هجوم پروانه ها به تهران و مشهد را می توان وزن کم این حشرات و جا به جا شدن سریع آنها با وزش باد دانست. در زمستان ۹۷ تعداد زیادی از این پروانه ها در استان های گرمسیر مانند سیستان و بلوچستان به پرواز درآمده بودند و بعد از وزش باد در روزهای ابتدایی سال، این جمعیت به مشهد رسیدند. به مرور شاهد هجوم پروانه ها به سایر شهرها مانند تهران بودیم و به مرور، این جریان به شهرهای شمالی منتقل خواهند شد.
علاوه بر جا به جا شدن آسان پروانه ها با وزش باد، نمی توان از نقش بارش مطلوب باران در سراسر ایران و بهبود پوشش گیاهی در هجوم پروانه ها غافل شد. از آنجا که تمام طبیعت در بهار ۹۸ سرشار از گل و گیاه شده اند، در نتیجه شرایط مطلوبی برای تغذیه لارو رنگین بانوها فراهم شده است.

 

آسیب های هجوم پروانه ها

کشاورزان از جمله افرادی هستند که هجوم پروانه ها برایشان ممکن است کمی ناخوشایند باشد. اما طبق نظرات کارشناسان محیط زیست این پروانه ها هیچ گونه آسیبی به مزارع و محصولات کشاورزی وارد نمی کنند. تنها گیاهانی که ممکن است از هجوم پروانه ها آسیب ببینند، سویا، گل گاو زبان و گل پنیرک می باشد.
جالب است بدانید که نه تنها این پروانه ها آفت کشاورزی نمی باشند، بلکه می توانند به عنوان غذای پرندگان استفاده شده و در نتیجه از آسیب پرندگان به محصولات کشاورزی جلوگیری کنند.

 

هجوم پروانه ها

زمان پایان هجوم پروانه ها

پروانه ها عمر بسیار کمی دارند و بعد از تخم گذاری خیلی سریع میمیرند، در نتیجه این هجوم و ازدیاد رنگین بانوها مدت محدودی خواهد داشت. علاوه بر عمر کوتاه پروانه ها، گرم شدن هوا و از بین رفتن رطوبت نیز باعث از بین رفتن رنگن بانوها و به پایان رسیدن هجوم پروانه ها می شود. در نتیجه تا هنوز این پروانه های زیبا و دوست داشتنی در طبیعت و محیط اطرافمان وجود دارند، فرصت را غنیمت بشمارید و از تماشای آنها لذت ببرید.
کلام آخر اینکه؛ هجوم پروانه ها و رنگین شدن آسمان شهرها را به فال نیک بگیریم و وجودشان در طبیعت را بهانه ای برای لذت بردن از نعمت های الهی بدانیم…

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۲/۵ - (۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. حرف آخر

    بسیار عالی بود.سپاس بابت زحمات و مقالات آموزنده خوبتون
    انشاالله همیشه موفق و پیر روز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×