بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » اردکان » معرفی کامل اردکان یزد
اردکان یزد
اردکان

معرفی کامل اردکان یزد

۲۶ اسفند ۱۳۹۷ 47۲13,550

یکی از زیباترین نقاطی که می توان برای سفرهای داخلی انتخاب کرد، قلب ایران و شهرهای کویری می باشد که استان یزد در راس آن قرار گرفته است. اردکان یزد که به عنوان دومین شهر پرجمعیت این استان شناخته شده می باشد، نمونه ی کوچکتری از تمام زیبایی های شهرهای خشتی جهان محسوب میشود که جاذبه های آن تنها به بناهای تاریخی محدود نخواهد بود. اردکان یزد و تمام اتفاقات خوبی که در این شهر چشم انتظارتان هستند را در ادامه معرفی خواهیم کرد. برای سفر به اردکان یزد با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “آشنایی با اماکن تاریخی یزد

اردکان یزد

معرفی اردکان یزد

اردکان یزد یکی از شهرهای کویر مرکزی ایران می باشد که بافت و نوع معماری به کار رفته در آن شباهت بسیار زیادی با یزد داشته و از جمله شهرهای توریستی پرطرفدار ایران در بین گردشگران خارجی به شمار می رود. با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهر و قرار گرفتن در جاده ی تهران به بندرعباس و کرمان، انتخابی عالی برای بازدید از معماری ایرانی و استراحت خواهد بود و دیدن جاذبه های آن قطعا خالی از لطف نخواهد بود. وجود خانه ها و کاروانسراهای قدیمی در اردکان یزد نشان از قدمت بالا و تاریخ کهن آن داشته و با کمی قدم زدن در بافت قدیمی این شهر و هم صحبت شدن با اهالی آن، در لابه لای حرفهایشان نام افراد مشهوری همچون سنایی، ملاتقی، صدرالفضلا و مجدالعلما به گوشتان خواهد رسید.
اردکان دارای سه بخش مرکزی، خرانق و عقدا می باشد که هر یک بافت کهن و عمارت هایی با بادگیرهای بلند، حسینیه و آب انبارهای معروفی را در دل خود جای داده اند. مانند سایر شهرهای استان یزد و کرمان، در اردکان نیز دین زرتشت رایج بوده و چند آتشکده در گوشه و کنار این شهر به چشم میخورد.

بهترین زمان سفر به اردکان یزد

با توجه به موقعیت جغرافیایی اردکان و قرار گرفتن آن در قلب کویر مرکزی ایران، در نتیجه با گرم شدن هوا و ورود به تابستان، دمای هوا تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید، فصل بهار بهترین زمان برای فراهم کردن مقدمات قدم گذاشتن به این شهر می باشد. البته دیدن شب های پر ستاره ی شهرهای کویری در پاییز و زمستان نیز خالی از لطف نیست و دیگر خبری از گرمای آزاردهنده ی هوای تابستان نخواهد بود و با خیال آسوده می توان از تمام خوبی های این شهر بازدید کرد.

اردکان یزد

جاذبه های تاریخی اردکان یزد

اصلی ترین دلیلی که اغلب گردشگران داخلی و خارجی، اردکان را برای سفر انتخاب می کنند، وجود بناهای تاریخی بسیار ارزشمندی می باشد که علاوه بر داشتن قدمت بالا، از ویژگی های معماری خاصی برخوردار می باشند. از معروف ترین جاذبه های تاریخی این شهر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مسجد جامع اردکان

از بین ۵۳ اثر تاریخی در اردکان، مسجد جامع این شهر که نشانه هایی از دوره ی تیموریان در آن به چشم میخورد از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و با داشتن شبستانی با ۶ ستون و محراب کاشی کاری شده، همچون نگینی در این شهر می درخشد. در چوبی، قرآن و زیلوی بسیار قدیمی از جمله اشیای ارزشمند این مسجد می باشند که متعلق به سالهای حدود ۹۹۹ هجری قمری هستند. مهم ترین ویژگی این مسجد را می توان سادگی و دور بودن از هر گونه تجملات دانست.

آدرس: اردکان یزد، خیابان امام خمینی، محله چرخاب

خانه تقدیری

مانند بسیاری از خانه ها و عمارت های قدیمی در گوشه و کنار ایران، خانه تقدیری نیز متعلق به یکی از تجار این شهر در دوره قاجاریان می باشد و امروز به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. معماری خانه تقدیری را اگر بخواهیم به طور خلاصه شرح دهیم، می توان گفت: عمارتی دو طبقه با یک حیاط مرکزی و اتاق های سه دری و پنج دری در گرداگرد حیاط و بادگیر بلندی که حکم کولرهای امروزی را داشته است.

 ardakan yazd 4 1

پیرسبز چک چک

پیر سبز چک چک یکی از معروف ترین آتشکده های زرتشتیان می باشد که بخاطر ریزش آب از سقف آن در تمام روزهای سال، به این نام شهرت دارد. هر سال در تاریخ ۲۴ تا ۲۸ خرداد ماه یکی از اصلی ترین آیین های باستانی زرتشتیان در این زیارتگاه برگزار می گردد و مهمانان زیادی از گوشه و کنار ایران در آن شرکت می کنند. علاوه بر این مراسم، در طول سال در چک چک جشن های نامزدی، نیایش، سدره پوشی، گهنبار خوانی و غیره برگزار میگردد و بهانه ای برای استحکام و همبستگی پیروان این دین می باشند.
آدرس: ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، کوه های انجیر

پیر سبز هریشت، پارس بانو و نارسون از دیگر آتشکده ها و زیارتگاه های زرتشتیان در این شهر می باشند که در آنها مراسم و آیین های خاصی برگزار شده و بازدید از آنها برای سایر اردیان امکان پذیر می باشد.

پیرسبز هریشت اردکان

از دیگر زیارتگاه‌ها و عبادتگاه‌های زرتشتیان در اردکان پیرسبز هریشت می‌باشد. این نیایشگاه هر سال در روز ۱۸ فروردین محلی برای جمع شدن زرتشتیان و انجام مراسم‌‌هایی چون جشن، پایکوبی و زیارت است. این نیایشگاه در ۹۰ کیلومتری غرب یزد و ۱۵ کیلومتری اردکان واقع است.

کاروانسرا و برج ارجنان

این مجموعه که به دستور مرحوم حاجی شیخ آقابابا هرندی ساخته شده است متعلق به دوران قاجاریه می‌باشد و در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ارتفاعی برجی که در این کاروانسرا قرار دارد ۸ متر است و ارتفاع کاروانسرا از ۳ متر شروع شده و سه اتاقک دارد. برج در سمت شمال جاده و رو به ‌روی رباط ارجنان قرار دارد. در گذشته این روستا در کنار جاده یزد به نایین قرار داشته و از رونق خوبی برخوردار بوده و کاروانسرای آن محل استراحت رهگذران و مسافران بوده است.

جاذبه های طبیعی اردکان یزد

زیبایی و جاذبه های اردکان فقط منحصر به بناهای تاریخی نیست و طبیعت این شهر جزو ناشناخته های ایران می باشد که دیدن آنها می تواند کوهی از تجربه را برایتان به همراه داشته باشد. معروف ترین جاذبه های طبیعی در این شهر عبارتند از:

پارک ملی سیاهکوه

این پارک که به حیات وحش ایران معروف می باشد، مجموعه ای از گونه های جانوری نایاب را گرد هم آورده و شرایط زیست محیطی مناسبی برای قوچ، میش و بز، پلنگ و تشی در آن وجود دارد. این پارک با مساحت ۸۰۸۷۶ هکتار در محدوده بین یزد و اصفهان قرار دارد.

غار اشکفت یزدان

عقدا یکی از بخش های شهرستان اردکان می باشد که غاری مقدس در دین زرتشت به نام اشکفت یزدان در آن قرار گرفته است. این غار در گذشته محل عبادت و نیایش پیروان این دین محسوب و آتش مقدس در آن محافظت میگردید.

موزه های اردکان یزد

علاقه به مرور تاریخ در بسیاری از افراد و جهانگردان وجود دارد و با قدم گذاشتن به هر یک از شهرهای کشورمان موزه های بسیار با ارزشی به چشم میخورند که در تمام دنیا شناخته شده هستند. موزه مردم شناسی و موزه قنات دو مورد از گزینه های بسیار مناسب برای موزه گردی در اردکان به شمار می روند که تا حد زیادی آداب و روش زندگی مردم این شهر را به نمایش گذاشته اند.

اردکان یزد

بهترین رستوران های اردکان یزد

بعد از گشت و گذار و مرور تاریخ در اردکان، بدون شک هیچ چیز به اندازه ی خوردن غذاهای سنتی و محلی این شهر در محیطی آرام نمی تواند انرژی تان را صد چندان کند. رستوران هتل باغ سرا، ترنج، رستوران هتل اردکان و رستوران سنتی شبستان گزینه های مناسبی می باشند که می توانند لحظاتی خوش را برایتان رقم بزنند.

معروف ترین هتل و اقامتگاه های اردکان یزد

اردکان وسعت زیادی ندارد اما بخاطر داشتن بافت بسیار منحصر به فرد و وجود گردشگران داخلی و خارجی در آن، نیاز به وجود هتل و اقامتگاه ها به خوبی احساس میشود. خوشبختانه در این شهر می توانید روزهای خوشی را در هتل خالو میرزا که حال و هوای سنتی و خارق العاده ای دارد، هتل کاریز و مهمانسرای جهانگردی اردکان سپری کنید و با خیال آسوده از گوشه و کنار شهر بازدید نمایید. اگر نیاز دارید لیست هتل های اردکان یزد را ببینید کافیست به لینک داده شده مراجعه نمایید.

۴/۵ - (۳۱۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. سعید عبدی سرابی

    سلام
    ضمن تشکر،از توضیحات و معرفی مکان ها و تشریح آثار باستانی شهر اردکان،مطلبی عنوان مینمایم که شاید ربط آنچنانی با موضوع فوق الذکرندارد.
    چرا جهت رزرو هتل یا اقامتگاههای دیگر مثل خالو میرزا و جهانگردی و غیره،این هما آدمو سرکار میذارن و اقعا جهانگردب اردکان مدیریتی برای پاسخگویی ندارد؟
    ممنونم و موفق باشید

    • پریسا کریمی

      سلام وقت بخیر جناب عبدی
      پیشنهاد می کنم برای رزرو هتل های اردکان از طریق سامانه اقامت ۲۴ اقدام کنید، تا در تمام مراحل رزرو تا اقامت از پشتیبانی عالی این مجموعه بهره مند بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×