» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » ورزنه، شهر سفید کجاست
ورزنه، شهر سفید
اصفهان

ورزنه، شهر سفید کجاست

۱ اسفند ۱۳۹۷ 15۰4,125

به هر گوشه از کشورمان که سفر می کنیم، علاوه بر هنر و معماری با عجایب فرهنگی روبرو می شویم که عجیب بودنشان بیشتر بخاطر تفاوت بسیار زیاد با زندگی مدرن است. ورزنه یا شهر سفید یکی از همان عجایبی می باشد که با قدم گذاشتن در آن و دیدن زنانی با چادرهای سفید مطلق متعجب خواهید شد. شهر سفید یا شهر فرشتگان و زیبایی آن و هر چه که باید در مورد این شهر بدانید را در ادامه معرفی خواهیم کرد.


سفری کوتاه به ورزنه؛ شهر سفید با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “جهنم سفید، بهشت طبیعتگردی اصفهان

مقاله مرتبط : “جاهای دیدنی اصفهان

ورزنه، شهر سفید

معرفی شهر سفید

منحصر به فرد بودن سفر به اصفهان فقط بخاطر داشتن بناهای تاریخی آن نیست و برای مثال با رفتن به ورزنه در جنوب شرقی این شهر که بخاطر داشتن زنانی با چادرهای سفید به شهر سفید یا شهر فرشتگان شهرت پیدا کرده است، می توانید یکی دیگر از تفاوت های این سفر را به خوبی درک کنید. گذر زمان باعث شده است این شهر به دو بخش بافت جدید و قدیم تقسیم شود که بخش جدید آن در شمال زاینده رود و بافت کهن یا قدیمی تر این شهر در جنوب زاینده رود که گذشتگان به آن خندق شهر می گویند، قرار گرفته است. به عبارت دیگر، این شهر را می توانید در جنوب غربی نائین و در بخش بن رود اصفهان ببینید. جالب است بدانید که هر یک از خیابان های این شهر را که ادامه دهید، در نهایت به رود زیبا و خاطره انگیز زاینده رود ختم خواهد شد.

سفر به شهر سفید

یکی از اصلی ترین دلایلی که اغلب افراد به شهر سفید سفر می کنند، ثبت تصاویر خارق العاده از زنان سفید پوش در شهری تاریخی می باشد که می تواند در نهایت به یکی از گالری های هنری تبدیل گردد. علاوه بر جذابیت این شهر از نظر فرهنگی، نمی توان از بعد تاریخی آن غافل شد و از وجود بناهای قدیمی متعلق به دوره ی تیموریان چشم پوشی کرد. برای تماشای تمام اینها به کمتر از یک روز زمان نیاز دارید؛ پیشنهاد می کنیم در سفرهای بعدی به اصفهان به این شهر نگاه دیگری داشته باشید و چند ساعت از سفر را به تماشای بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و همچنین ثبت سوژه های عکاسی در کنار مردم شهر سفید ایران اختصاص دهید. شک نکنید که از گوش دادن به صحبت زنان و مردانی با گویش ساسانی لذت خواهید برد و کوله بار تجربه تان سنگین تر از چیزی که تصورش را میکنید خواهد شد.

ورزنه، شهر سفید

جاذبه های دیدنی شهر سفید

برای بازدید از جاذبه های شهر سفید باید ابتدا به مدت زمان سفرتان توجه کنید و بر این اساس برنامه ای دقیق برای مرور تمام زیبایی های تاریخی و طبیعی آن داشته باشید. از معروف ترین جاذبه های شهر سفید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مسجد جامع ورزنه

مسجد جامع ورزنه یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی این شهر می باشد که با محراب کاشی کاری شده و منبر بسیار قدیمی نشانه هایی از قدمت ۶۰۰ ساله داشته و تا امروز علیرغم بی توجهی هایی که به آن شده، توانسته اقتدار و صلابت خودش را به خوبی حفظ کند.

موزه مردم شناسی

با رفتن به بافت قدیمی این شهر می توانید یکی از قدیمی ترین خانه های ورزنه به نام خانه یوسفی را مشاهده کنید که امروزه به موزه ی مردم شناسی تغییر کاربری داده است. بعد از تجهیز و بازسازی این خانه، سبک زندگی و صنایع دستی این شهر در آن به نمایش گذاشته خواهد شد و در حال حاضر می توانید از فضای خانه با حوضچه ی زیبا و معماری قاجاری آن بازدید نمایید.

ورزنه، شهر سفید

تپه های ماسه ای

یکی از بهترین و هیجان انگیزترین تفریحاتی که می توانید با سفر به شهر سفید تجربه کنید، کویر نوردی می باشد که بخاطر داشتن فاصله ی کم و حدود ۱۱۰ کیلومتر با اصفهان، در روزهای تعطیل به شدت مورد توجه گردشگران قرار میگیرد. شترسواری، پاراگلایدر، دوچرخه سواری و سقوط آزاد از روی رمل های شنی و همچنین پیاده روی بر روی شن و ماسه های نرم چیزی نیست که بتوان براحتی از آن چشم پوشید.

تالاب گاوخونی

یکی از زیباترین تالاب های ایران که در لیست ۱۹ تالاب بین المللی کشورمان قرار گرفته است، تالاب گاو خونی بوده که بخاطر داشتن فاکتورهای اکولوژیکی، بیولوژیکی و همچنین هیدرولوژیکی به یکی از نادرترین تالاب های کره ی زمین تبدیل شده و به همین خاطر از اهمیت بسیار بالایی از نظر شرایط زیست محیطی برخوردار می باشد. تالاب گاو خونی در بخش انتهایی زاینده رود و در ۳۰ کیلومتری ورزنه واقع شده و در طول سال میزبان گونه های متنوع پرندگان مهاجر می باشد.

کلوت گوردیا گود گاوخونی

کلوت یا همان برجستگی های u شکل در مناطق کویری، یکی از جاذبه های طبیعی می باشد که نمونه های آن را در کرمان و همچنین در فاصله ی ۱۸ کیلومتری تالاب گاوخونی می توانید مشاهده نمایید. این برجستگی ها مانند کوه های تندیس قشم حاصل فرسایش آب و خاک و باد می باشند.

پارک ساحلی ورزنه

با توجه به موقعیت جغرافیایی ورزنه و فاصله ی بسیار کم آن با زاینده رود، شرایط مطلوبی برای استراحت و لذت بردن بومیان و همچنین گردشگران این شهر در پارک ساحلی فراهم شده است. قرار گرفتن پل تاریخی شهر و همچنین قایق سواری و شرایط مناسب برای بازی کودکان از جمله دلایل محبوب بودن این پارک می باشند.

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، مسجد تک مناره، دریاچه نمک، آب انبارهای صفوی، کاروانسرای آجری شاه عباسی و آسیاب شتر نیز می توانند انتخابی عالی برای داشتن سفرهای یک روزه به این شهر محسوب شوند.

ورزنه، شهر سفید

غذاهای محلی شهر سفید

در طول سفر به شهر سفید، تفاوتی ندارد که چند روز را در یکی از اقامتگاه های بومگردی و یا منزل بومیان این منطقه مهمان باشید، در هر صورت پیشنهاد می کنیم یکی از غذاهای خوشمزه و متنوع این منطقه را امتحان کنید. از بهترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی ورزنه می توان به اوجیره، شولی آرتی، کال جوش، گزری و آش ارزن اشاره کرد. البته در بین این غذاها نباید خوردن یکی از نان های سنتی به نام نان کفته روغنی، کپیچی پیازی و نان پچ بندی را از دست بدهید.

صنایع دستی شهر سفید

شهر سفید مانند هر گوشه ی دیگری از کشورمان زنان و مردان هنرمندی را در دل خودش جای داده و صنایع دستی آن سندی برای این ادعا می باشد. هنر کاربافی که از زمان تیموریان تا امروز بین زنان ورزنه رواج داشته در کنار سفره بافی به دو صنایع دستی این شهر شهرت پیدا کرده اند. البته لازم به ذکر است که رنگ و جلوه ی این دو هنر در این شهر به مرور در حال کمرنگ شدن می باشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۶/۵ - (۵۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×