» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » غذاهای قشم | خوشمزه ترین غذاها از دریایی و محلی تا سنتی
لیست و معرفی غذاهای قشم
قشم

غذاهای قشم | خوشمزه ترین غذاها از دریایی و محلی تا سنتی

۲۰ آذر ۱۳۹۷ ۰2,511

قشم، جزیره ای زیبا که با جزایر خارق العاده و طبیعت منحصر به فردش، به خطه جنوب کشورمان چهره ای بی مانند بخشیده، دلایل زیادی برای جذب گردشگر دارد از جاهای دیدنی قشم که هر کدام داستان خاص خود را روایت می کنند و دیگری غذاهای سنتی قشم که دلیل دیگری برای سفر به این جزیره خاص جنوبی است. غذاهای سنتی و محلی قشم تنوع بسیار بالایی داشته و برخی از آنها در مراسم خاصی مانند جشن های عروسی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. برای آشنایی با غذاهای قشم در ادامه با وبلاگ اقامت۲۴ همراه باشید.

غذاهای دریایی قشم

غذاهای قشم با توجه به اینکه شغل اکثر بومیان جزیره، صید ماهی می باشد، با غذاهای دریایی گره خورده اند و عاشقان غذاهای دریایی را به سمت خود جذب می کنند. از معروف ترین غذاهای دریایی قشم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هواری قشم

هواری؛ گل سرسبد غذاهای قشم

برای اینکه بتوانید یکی از خوشمزه ترین غذاهای دریایی قشم را امتحان کنید، شک نکنید که در طول سفر بومیان این منطقه هواری را پیشنهاد می دهند. عطر سبزیجات معطر، ادویه، فلفل و ماهی سرخ شده که در لابه لای برنج قرار می گیرند، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

زیبون؛ ته چین خوشمزه در غذاهای قشم

یکی از اصلی ترین ویژگی های غذاهای قشم، عطر و بوی سبزیجاتی هست که در اغلب غذاها براحتی احساس می کنید. برای مثال، زیبون که یه نوع ته چین به شمار می آید، عطر بی نظیری دارد و حتی اگر با غذاهای دریایی رابطه ی خوبی نداشته باشید، نمی توانید دل از این غذای دریایی قشم بردارید. برای تهیه ی این غذا، نان توموشی را در ته ظرف قرار داده و  پیاز و گوجه ی سرخ شده در کنار سیب زمینی خلالی سرخ شده، ادویه جات و ماهی را روی آن ریخته و به عنوان ته چین در نظر گرفته میشوند. در نهایت برنج را بر روی آن قرار دهید و بعد از یک ساعت، یکی از بهترین غذاهای دریایی قشم را نوش جان کنید.

qeshm foods3

کلمبا Kolomba

کلمبا که یکی از غذاهای سنتی قشم محسوب میشود، تقریبا شبیه به سوپ هست و ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی آن، گندم پوست کنده و ماهی می باشد. ترکیب گوشت ماهی بدون استخوان و سبزیجات معطر و گندم جوشیده و قوام آمده، یکی از غذاهای مقوی هست که می توانید به عنوان شام یا ناهار امتحان کنید. نوع دیگر این غذا را با ارزن درست میکنند که ارزن خرد شده را بجای گندم به کار میبرند.

پودینی کوسه

یکی از غذاهای دریایی قشم که طرفداران زیادی دارد، پودینی کوسه می باشد که از گوشت بدون استخوان کوسه درست میشود. طرز تهیه ی این غذا سخت نیست و مهم این است که بتوانید گوشت کوسه داشته باشید و بگذارید تا کاملا بپزد و در نهایت آن را له کرده و با پیاز، رب گوجه فرنگی، لیمو عمانی و سبزیجات معطر مانند شنبلیله سرخ کنید و در کنار افراد خانواده نوش جان کنید و از سفرتان لذت ببرید.

بنر هتل آرتا قشم

ماهی مرکب یا عنکاس

ماهی مرکب یا عنکاس برخلاف بسیاری از غذاهای دریایی قشم، طعم شیرین خرما و ترشی گوجه فرنگی را در کنار هم دارد. مرکب یا عنکاس های پخته شده با آب و خرما، در کنار سیب زمینی سرخ شده، گوجه، نمک و فلفل و فلفل سبز طعم بی نظیری میگیرد که تنها در غذاهای محلی جزیره می توانید آنها را احساس کنید.

غذاهای قشم-برنج دیشو

برنج دیشو

یکی از متفاوت ترین برنج ها را می توانید با برنج دیشو تجربه کنید. طعم شیرین برنج پخته شده در شیره ی خرما با ماهی تلال سرخ شده را به آن دسته از افرادی پیشنهاد می کنیم که شیرین پلو را دوست دارند.

مالوک یا صدف دراز

مالوک نوعی غذای دریایی قشم محسوب میشود که ماده ی اصلی آن، گوشت صدف می باشد. گوشت تمیز صدف که هیچگونه ضایعات ندارد را با آب و پیاز جوشانده و در نهایت با روغن، گوجه فرنگی، فلفل سبز و ادویه جات معطر سرخ میشود.

کاتوغ، خوراک ملوک، ساردین یا کوفته ماهی مومغ، خوراک سینگو، کاتوخ سور پیاز، ماهی شور دودی و مهیاوه از جمله غذاهای دریایی قشم هستند که در اغلب آنها ماهی به چشم میخورد.

نان های محلی قشم

 نان های قشم

علاوه بر غذاهای دریایی قشم، در طول سفرتان با نان های بسیار متنوعی روبرو خواهید شد که به جرات می توان گفت در هیچ جای دیگر نمی توانید مثل و مانندش را پیدا کنید. نان های قشم عطر و طعم فوق العاده ای دارند که از مهم ترین و معروف ترین نان های قشم می توان به نان چم چمو یا نان تخم مرغی، نان بنی، نان خمیر تره، نان دستی، نان چووه، نان توموشی، نان گرده شوری، نان خمیر خشکه، نان لیگمات، نان کپ تابه ای و نان دنگن اشاره کرد.

غذاهای قشم در مراسم سنتی

قشم هم مانند هر نقطه ی دیگر از کشورمان مراسم سنتی خاصی دارد و برای هر مراسم غذاهای خاصی را می پزند. مراسم عروسی در قشم سبک و آداب و رسوم خاص خودش را دارد و علاوه بر زیبایی این جشن، غذایی که به عنوان غذای عروسی سرو میشود نیز باعث میشود تا عروسی های قشم را کاملا منحصر به فرد کند. هواری و زیبون دو غذای قشم هستند که برای مراسم عروسی طبخ میشود.

در ماه مبارک رمضان اگر به قشم سفر کردید، نوعی نان در سفر سفره ی افطار و سحر می بینید که به نان خمیر تره معروف می باشد. این نان بخاطر داشتن تخم مرغ حالت حجیم شده دارد و عطر و بوی آن بازار ماهی فروشان را در ماه مبارک رمضان پر میکند.

بهترین و با کیفیت ترین غذاهای سنتی قشم را می توانید در رستوران های سنتی جزیره سفارش دهید و در محیطی آرام با حال و هوای جنوب ایران، امتحان کنید.

ترکیب طعم غذاهای قشم با بهترین هتل و تور

سفر رویایی به قشم و خلق تجربه ای فراموش نشدنی را می توانید با ترکیب کردن طعم به یاد ماندنی غذاهای قشم و اقامت در بهترین هتل ها و رزرو تور با خدمات کامل و قیمت مناسب تکمیل کنید. اقامت ۲۴ نه تنها امکان رزرو بهترین هتل های قشم را با تخفیف های همیشگی فراهم کرده بلکه با ارائه خدمات تور قشم سعی کرده تا اقامت در هتل بنا بر خواسته و سلیقه شما باشد. حتی می توانید در رستوران هتل های انتخابی خودتان طعم غذاهای لذیذ محلی و سنتی قشم را هم بچشید.

سؤالات متداول

ویژگی خاص غذاهای قشم چیست؟

وجود سبزیجات و ادویه های خاص با مواد اولیه ویژه جنوب.

غذاهای خاص قشم را کجا سرو می کنند؟

برخی غذاهای قشم در مراسمات و مواقع خاصی از سال سرو می شوند مثل غذای مخصوص عروسی و یا غذاهایی که در ماه رمضان طبخ می شوند.

معروف ترین نان های قشم کدامند؟

نان چم چمو یا نان تخم مرغی، نان بنی، نان خمیر تره، نان دستی، نان چووه، نان توموشی، نان گرده شوری، نان خمیر خشکه، نان لگیمات، نان کپ تابه ای و نان دنگن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×