بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » معرفی کلیسا اصفهان
کلیسای نیکوغایوس مقدس
استان اصفهان - جاذبه های گردشگری اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

معرفی کلیسا اصفهان

۱۲ خرداد ۱۳۹۷ 11۰1,698

در سفر به شهر زیبای اصفهان، بازدید از کلیساهای تاریخی، به عنوان آشنایی با گوشه ای از فرهنگ و آیین های مذهبی ارامنه کشورمان می تواند بخشی از تجربه های سفرتان را تشکیل دهد.

در قسمت اول معرفی کلیساهای اصفهان شما را با معروف ترین کلیساهای تاریخی اصفهان آشنا کردیم. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با سایر کلیساهای تاریخی، که بخشی از فرهنگ هموطنانمان را به نمایش گذاشته اند آشنا کنیم.

از شما دعوت می کنیم تا با قسمت دوم معرفی کلیساهای تاریخی اصفهان در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف

 

کلیسای گریگور (لوساووریچ مقدس)

بنایی تاریخی متعلق به سال ۱۶۳۳ میلادی.

پیش تر ها تمام فضای دیوارهای داخلی اش با نقاشی هایی خیره کننده پر شده بود که امروز تنها بخش هایی از آن را خواهید دید که از فرسایش روزگار، جان سالم به در برده است.

در هنگام بازدید از کلیسای گریگور می توانید نمازخانه ای تاریخی که از سال ۱۷۱۴ میلادی در کنار این کلیسا بنا شده است را نیز ببینید.

کلیسای گریگور
آدرس : محله جلفا، خیابان خاقانی، کوچه میدان کوچک

کلیسای نرسس مقدس

در سده ۱۷ میلادی، در دوران حکومت صفویان در اصفهان، شخصی به نام آوتیک دیلانیان، کلیسایی با نام خودش در محله سنگ تراش های جلفا ساخت که در آن اثری از نقاشی های تاریخی و تزئینات مرسوم کلیساها نمی بینید.

کلیسای نرسس در مقایسه با دیگر کلیساهای این منطقه، بسیار ساده تر و محقر به نظر می رسد.

دلیل تغییر نام این کلیسا به کلیسای نرسس مقدس، اشیای منسوب به نرسس است که به این کلیسا اهدا شده است.

 

مقاله مرتبط : “با جاذبه های گردشگری اصفهان بیشتر آشنا شوید”

 

کلیسای نرسس مقدس
آدرس : جلفا، محله سنگتراش‌ها، کوچه سنگتراش‌ها

 

کلیسای میناس مقدس

در دوران حکومت شاه عباس، ارمنی هایی که از منطقه شمس آباد اصفهان، به دستور او به منطقه جلفا منتقل شدند. کلیسایی از خشت و آجر بنا کردند که نامش را در ابتدا مریم گذاشتند.بعدها، نامش را به کلیسای میناس مقدس تغییر دادند.

از تزئینات این بنای تاریخی،  میتوان به قاب بندی های زیبای نمای خارجی بنا و همچنین نقاشی های تاریخی آن اشاره کرد. تنها به بخش های محراب و سقف گنبدی این کلیسا خلاصه می شوند.

کلیسای میناس مقدس
بنای تاریخی به همراه نقاشی های به جا مانده از گذشته

 

کلیسای نیکوغایوس مقدس

یکی دیگر از کلیساهای تاریخی منطقه جلفا، کلیسای نیکوغایوس است. تاریخ ساخت آن، به سال ۱۶۳۰ میلادی و دوره صفوی باز می گردد. فضای داخلی کلیسا معماری ساده با گچ کاری های هندسی دارد.

داخل حیات کلیسا، مقبره خواجه میناس را خواهید دید، که زمانی به دستور نادر شاه کشته شده بود. در گوشه ای از حیاط نیز نمازخانهای قدیمی متعلق به سال ۱۷۷۴ قرار گرفته، که یکی دیگر از بناهای تاریخی جلفا است.

کلیسای نیکوغایوس مقدس
گچ کاری های بینظیر با اشکال هندسی

کلیسای هوانس مگردیچ مقدس

در سال ۱۶۲۱ میلادی، کلیسایی با نام هوانس مگردیچ مقدس در محله چهارسو اصفهان ساخته شد. امروزه این کلیسا، با نمای کاهگلی و تاریخی اش، نظر  هر رهگذری را به خود جذب می کند.

دیوارهای داخلی کلیسا، گچکاری شده هستند و در بخش های محراب و زیر گنبد، می توانید نقاشی هایی را ببینید که قسمت هایی از کتاب مقدس مسیحیان را به تصویر کشیده اند. در سال ۱۷۷۴ میلادی، بخش کوچکی، به عنوان نمازخانه به ضلع شمالی این کلیسا اضافه شده است.

کلیسای هوانس مگردیچ مقدس

 

کلیسای کاتولیک ها

کلیسای کاتولیک های اصفهان که در محله سنگ تراشان قرا گرفته است، تا قبل از ساخت کلیسای گریگور مقدس تهران، کلیسای جامع ارمنیان کاتولیک ایران بود. از این جهت یکی از مهم ترین کلیساهای شهر محسوب می شده است.

تاریخچه پیدایش این کلیسا، به سال ۱۶۸۱ میلادی باز می گردد. بنای آن به دست اسقف ارمنیان کاتولیک، به نام قوگاس آبارانی ساخته شده بود. نامش را کلیسای مریم گذاشته بودند.

در سال ۱۷۰۵، این کلیسا به کلیسای بزرگی به نام روزاریای مقدس تبدیل شد، که بعدها به نام کلیسای کاتولیک ها شهرت پیدا کرد.

در فضای داخلی این بنا، علاوه بر نقاشی هایی از داستان های کتاب مقدس، می توانید تصاویر دومنیگوس و فرانچیگوس مقدس را نیز در فضای داخلی این کلیسا ببینید.

 

کلیسای استپانس مقدس

در بازدید از محله هاکوپچان اصفهان، می توانید نظاره گر بزرگترین کلیسای اصفهان باشید. کلیسای استپانس، لقب بزرگترین کلیسای این شهر را به خودش اختصاص داده.

متعلق به سال ۱۶۱۴ میلادی است. بعضی از دیوارهای داخلی این کلیسا، با نقاشی های مذهبی تزئین شده اند.

در نمای خارجی و داخلی این کلیسا، چلیپاسنگ هایی را می بینید، که جزئی از خیره کننده ترین تزئینات تاریخی این کلیسا هستند.

کلیسای استپانس مقدس
در بازدید از محله هاکوپچان اصفهان، می توانید نظاره گر بزرگترین کلیسای اصفهان باشید

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×