بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
پل ورسک
جاذبه های گردشگری مازندران

پل ورسک

۹ خرداد ۱۳۹۷ 12۰1,867

پل قدیمی ورسک که در ارتفاع ۱۱۰ متری، مسیر ریلی مهمی را با چشم اندازی بی نظیر، در شمال کشور و استان مازندران پوشش می دهد، یکی از سازه های استراتژیک ایران است که در دوره پهلوی و زمان حکومت رضا شاه در نزدیکی شهرستان سواد کوه ساخته شده است.

امروزه بعد از گذشت ۸۰ سال، مسافران می توانند با خرید بلیط قطار تهرانساری و یا تهران-گرگان از بالای این پل بی نظیر عبور کنند. در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما را بیشتر با این سازه فوق العاده آشنا کنیم. با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “مناطق بکر شمال ایران

بنر دسکتاپ رزرو هتل های ساری از اقامت24

 

موقعیت جغرافیایی پل ورسک

پل ورسک که بر فراز دره ورسک، دو کوه سنگی و عظیم این منطقه را به هم پیوند داده و مسیر راه آهن سراسری شمال-جنوب ایران را در دهانه ۶۶ متری این دره به وجود آورده است، یکی از بی نظیرترین سازه های ایران به شمار می رود. این پل استراتژیک در محور فیروزکوه قرار گرفته و از شهرستان قائمشهر ۸۵ کیلومتر فاصله دارد. قطارهایی که از تهران به ساری و گرگان رفت و آمد دارند، چندین بار در روز از بالای این پل عبور می کنند و مناظر فوق العاده ای را در مقابل چشمان مسافران به نمایش می گذارند.

پل ورسک
پل ورسک بر فراز دره ورسک

 

اهمیت پل ورسک در صنعت گردشگری

اکثر مسافران معتقدند که سخت ترین قسمت سفر، طی کردن مسیر راه و انتظار برای رسیدن به مقصد است. به طوری که اغلب ترجیح می دهند برای سفر کردن، با خرید بلیط هواپیما تا جایی که می توانند، مسیر راه را کوتاه تر کنند، مگر زمانی که طبیعت، شگفتی های ویژه ای در طول مسیر برایشان در نظر گرفته باشد. در سفر به استان مازندران، پل ورسک و تماشایی ترین منظره های این مسیر، یکی از این شگفتی هاست که می تواند مسیر رسیدن به مقصد را برای هر مسافری جذاب تر کند. جالب است بدانید که این پل استراتژیک با وجود اینکه تنها مخصوص عبور قطار است، علاوه بر اهمیت ویژه ای که در صنعت حمل و نقل دارد( چه از لحاظ عبور قطارهای مسافربری و چه قطارهای باربری و یا سوختی)، اهمیت خاصی نیز در صنعت گردشگری دارد، به طوری که به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و مناظر و چشم انداز های فوق العاده، به یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه تبدیل شده است و مسافران این مسیر ترجیح می دهند که با خرید بلیط قطار از تماشای طبیعت بکر و زیبای مسیر نیز لذت ببرند.

 

مقاله مرتبط : “پل های تاریخی ایران

 

پل ورسک
اهمیت ویژه پل ورسک در صنعت حمل و نقل و صنعت گردشگری

 

سازنده و طراح پل ورسک کیست؟

کار طراحی و ساخت این پل که در میان نمونه های زمان خود یکی از بزرگترین شاهکار های مهندسی بوده و حتی نام آن در میان پل هایی با ارتفاع بلندتر از ۶۱ متر، در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده است؛ توسط شرکت دانمارکی کامپساکس در سال ۱۳۱۲ انجام شده است. یورگن ساکسیلد، مدیرعامل شرکت کامپساکس بعد از امضای قرار داد با رضاشاه، گروهی از بهترین مهندسان اروپا را به ایران آورد و یکی از بی نظیرترین پل ها و خطوط راه آهن را در استان مازندران احداث کردند. طراح این پل، مهندسی سوئیسی به نام هانس اتوناتر بوده که یکی از نابغه های ریاضی و پل سازی زمان خود بود است. سازنده پل ورسک، مهندسی اهل اتریش به نام لادیسون فون رابسویچ است که به دلیل ساخت پل ورسک، شهرت زیادی برای خلق این شاهکار به دست آورد.

پل ورسک
پل ورسک، از بزرگترین شاهکار های مهندسی که در گینس به ثبت رسیده است

 

درخواست هیتلر برای نابودی پل ورسک

در طی جنگ جهانی دوم، یکی از ژنرال های هیتلر، نامه ای از طرف هیتلر به شخص رضا شاه می فرستد که در آن، هیتلر درخواست نابودی تمامی پل ها و تونل های ساخته شده در مسیر راه آهن سراسری ایران، به خصوص پل ورسک را دارد تا از کمک های نظامی متفقین به «استالینگارد» جلوگیری کند. رضا شاه نیز در جواب نامه هیتلر، علاوه بر اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم، به او اطمینان می دهد که ایران عضو کنوانسیون ژنو بوده و به هیچ کشوری اجازه ورود به خاک ایران را در زمان جنگ نخواهد داد.
اگر شما هم تصمیم دارید برای سفر به استان مازندران، با خرید بلیط قطار و تماشای مناظر منحصر به فرد پل ورسک، سفری بی نظیر را شروع کنید، می توانید برای رزرو هتل در هر کدام از شهرهای استان مازندران، به سامانه اقامت۲۴ ، به عنوان اولین مرکز ملی رزرواسیون هتل ها و مکان های اقامتی کشور مراجعه کنید و با انتخاب بهترین گزینه از بین هتل های مقصدتان، به راحتی رزرو آنلاین هتل تان را انجام دهید.

 

مقاله مرتبط : “هتل های ارزان شمال ایران

 

پل ورسک

مصالح مورد استفاده برای ساخت پل ورسک

در ساخت این پل از هیچ فولاد و سازه‌ فلزی و آرماتوری استفاده نشده است و تمام مصالح مورد استفاده در سخت پل ورسک شامل سیمان، ملات، آجر و شن شسته‌شده می‌باشد. سازندگان پل ورسک برای کاهش هزینه‌ها از این مصالح استفاده نمودند. با این حال ضمانت نامه‌ای مبنی بر مقاومت و پابرجا بودن پل برای مدت ۷۰ سال از سوی شرکت سازنده آن به دولت ایران تحویل داده شد. اما امروزه با گذشت بیش از ۷۰ سال همچنان این پل عظیم و زیبا بر فراز دره ورسک قرار دارد و روزانه قطارهای مسیر تهران به مازندران و گلستان از روی آن عبور می‌کنند.

البته برای اطمینان خاطر در سال ۱۳۹۵ سنسوری روی پل نصب‌ شد که میزان ضربه‌های ناشی از تردد قطار را روی پل بررسی می‌کند و در صورت ایجاد مشکل، هشدارهای لازم به مرکز مانیتورینگ ارسال می‌کند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×