بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » آشنایی با ۵ حمام تاریخی در شیراز
حمام وکیل
شیراز

آشنایی با ۵ حمام تاریخی در شیراز

۵ خرداد ۱۳۹۷ 18۰3,697

در گذشته حمام ها علاوه بر محلی برای نظافت و حمام کردن، محلی برای تبادل نظر، همفکری و بحث راجع به مسائل مختلف نیز بوده اند و در جامعه، جنبه فرهنگی و اجتماعی پررنگی داشته اند. در ایام مختلف و همزمان با مناسبت های فرهنگی، مراسم های پرده خانی در حمام ها برگزار می شده که در بین مردم طرفداران زیادی داشته است. امروزه شما نیز می توانید با رزرو هتل در شیراز چند روزی خودتان را به دیدار جاذبه ها و بناهای تاریخی بی نظیر این شهر دعوت کنید. در این مطلب تصمیم داریم ۵ مورد از محبوب ترین حمام های تاریخی شیراز را به شما معرفی کنیم که در لیست بهترین جاهای دیدنی شیراز قرار دارند. با وبلاگ اقامت ۲۴ همرا باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی کاروانسراهای تاریخی شیراز

حمام وکیل

بدون شک نمونه ای از بی نظیر ترین حمام های تاریخی ایران را می توان حمام وکیل شیراز دانست. بنایی با آن معماری حیرت انگیز، سربینه وسیعی که هشت گوشه آن با هشت حوض و هشت ستون و تزینات منحصر به فرد، جایی برای تعریف و تمجید در وصف این اثر تاریخی باقی نمی گذارد. حجاری این هشت ستون به گونه ای انجام شده که کوچکترین تفاوتی در تزئینات، اندازه و ارتفاع با یکدیگر ندارند و این موضوع یکی از شگفت انگیز ترین جنبه های معماری دوره زندیه است.

در گوشه ای از سربینه، راهرویی وجود دارد که شما را به هشتی و رختکن می رساند و از رختکن می توانید به گرم خانه ای با ۴ شاه نشین بزرگ رسید. خزینه های آب گرم حمام با قرینه سازی زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند. با بازدید از تک تک بخش های این بنای تاریخی، می توانید ببینید که چه جنبه های منحصر به فردی در معماری این بنا، حمام وکیل را به یکی از خیره کننده ترین حمام های تاریخی شیراز تبدیل کرده است.

حمام وکیل

حمام خانی

حمام خانی، یکی از حمام های تاریخی شیراز است که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد و در کنار مسجد مشیر شیراز واقع شده است. معماری و بنای ساختمان مانند هر اثر تاریخی دیگر در شیراز شما را با زیبایی و اصالت خود متحیر می کند. تماشای تمامی بخش های این حمام از سربینه و رختکن گرفته تا شاه نشین ها و آتش خانه آن، درک متفاوتی از سبک زندگی مردم آن دوره، درونتان به وجود می آورد. با ورود به بخش سربینه حمام ، می توانید زیباترین بخش های حمام که ۴ شاه نشین آن هستند را ببینید. این شاه نشین ها به صورت دو به دو در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و جایی برای گفتگو و معاشرت مردم بوده اند. روشنایی سربینه از نورگیرهای تعبیه شده بر روی سقف آن تامین می شده و این نورگیرها علاوه بر روشنایی، زیبایی خاصی نیز به سقف این بنا بخشیده اند. جالب است بدانید که بعد از گذشت این همه سال، این حمام هنوز هم به عنوان حمامی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

حمام ارگ

حمامی ۲۵۰ ساله که درون ارگ تاریخی کریم خان زند، با همان طرح و نقش تاریخی خود به جا مانده است. حمام ارگ را می توان جزو نخستین حمام های خصوصی در سبک معماری ایرانیان دانست که مختص به خانواده سلطنتی بوده است. یکی از جالب ترین بخش های این حمام،  رختکنی  است که با چهار سکو، حوضی سنگی و با آبنمای زیبایش فضایی دلچسب را به وجود اورده، تزئینات آهکبری در ایوان ها و فضایی که برای لذت بردن از قلیان و چای تعبیه شده است، جزو محبوب ترین بخش های این حمام است. در بخش گرماخانه، قسمت هایی همچون خزینه و نورخانه را می توانید ببینید که در زمان خود پیشرفته ترین سیستم های گرمایشی و تزئینات معماری را داشته اند. این حمام تاریخی با فاصله کمی از هتل ۵ ستاره زندیه شیراز، هتل ۴ ستاره پارسه  و هتل ۱ ستاره کیوان و مهمان پذیر پیام قرار گرفته اند.

حمام وکیل

حمام توکلی

کاشی کاری های هفت رنگ و معرق شده و معماری گنبدی شکل این حمام تاریخی، از ویژگی سبک معماری قاجاریان است. گرچه این حمام در دوره پهلوی مورد بازسازی قرار گرفته اما جالب است که هنوز هم به عنوان حمام مورد استفاده مردم قرار می گیرد. این بنای تاریخی ورودی کوچکی دارد که پس از عبور از آن وارد دالانی می شوید که شما را به رختکن قدیمی با سقف گنبدی شکل آن می رساند. داخل رختکن ۴ شاه نشین قدیمی و حوضی را می بینید که درست در مرکز آن قرار گرفته است. هنگام نگاه کردن به سقف می توانید نظاره گر نقاشی هایی قدیمی از انسان، شیر و طبیعت باشید که بخش هایی از سقف حمام را پوشانده اند. برای رسیدن به گرمخانه و گرمابه حمام باید از رختکن وارد دالان کوچکی شوید که در انتها شما را به گرم خانه می رساند. از جالب ترین ویژگی های این حمام تاریخی می توان به چاه آب این بنا اشاره کرد که از گذشته تا امروز، آب مصرفی حمام را تامین می کرده است. هتل وکیل شیراز در فاصله کمی از این حمام تاریخی قرار گرفته و می تواند گزینه خوبی برای رزرو هتل در شیراز باشد.

حمام صدر آباد

حمام صدر آباد نیز مانند سایر حمام های تاریخی دوره قاجار از سقف های گنبدی شکل و نورگیرهای معروفشان ساخته شده است. هرچه به فضای داخلی حمام نزدیکتر می شوید، بیشتر می توانید خودتان را در روزگاری تصور کنید که اثری از زندگی پر دغدغه امروزی وجود نداشته و مردم کوچه و بازار شاید ساعت ها در میان شاه نشین های این حمام دور تا دور حوض زیبایش، مشغول معاشرت و صحبت با یکدیگر بوده اند. جالب است بدانید که این حمام تاریخی با اینکه دیگر رونق گذشته را ندارد ولی هنوز هم دایر است و به هر رهگذری فرصت تجربه ای منحصر به فرد را می دهد. مهمانپذیر حیدری شیراز و هتل وکیل شیراز گزینه های خوبی برای رزرو هتل در نزدیکی این حمام تاریخی هستند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×