بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » گشت و گذار در دریای شنی کویر مصر
کویر بالی
استان اصفهان - جاذبه های گردشگری اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

گشت و گذار در دریای شنی کویر مصر

۳۰ مرداد ۱۳۹۶ 16۲1,730

نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردان آشناست؛ روستا یا کویر مصر، در قلب کویرهای ایران، در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان جندق و ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد.

با وبلاگ اقامت ۲۴ ، در شناخت هر چه بهتر این خطه زیبا از کشور پهناور ایران، همراه باشید.

کویر مصر

این روستا با حدود ۱۲۰ نفر جمعیت، در میان شن‌های روان کویر مرکزی ایران قرار داشته و این روزها از مهمترین و جذابترین مناطق گردشگری ایران به حساب می‌آید. مصر به همراه دو روستای کوچک دیگر به نام های امیرآباد و فرحزاد، دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌اند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف

کویر مصر ایران، توسط رشته کوه هایی از جانب غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده که بخشی از سلسله جبال کوه های فلات مرکزی ایران به حساب می آید. این کویر، در گودال هایی طبیعی در کوهپایه های این کوه ها، تپه های ماسه ای زیبایی را تشکیل داده که به هدف گردشگری و کویر نوردی تبدیل شده است .

کویر بالی

روستای مصر به دلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ، دارای آب و هوای گرم و خشک است. شهرت کویر مصر، زندگی مردم این خطه را نیز تغییر داده، به طوری که آنان در سال های اخیر و به خصوص در ایام گردشگری، بیشتر به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران می پردازند. اما پیش از این، بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول بوده و در کنار کاشت زعفران و گندم، به پرورش شتر و دامداری نیز اشتغال داشتند.

کویر بالی مصر

دکتر آلفونس گابریل جغرافی دان و جهانگرد اتریشی می‌گوید: «کویر کسی را که یک‌بار اسیر افسونش شده باشد، هرگز رها نخواهد کرد.» این جمله‌ای است که پس از سفر به کویر مصر ایران به آن ایمان پیدا خواهید کرد. افسون آسمان کویر مصر تا پایان عمر، بارها و بارها شما را به آنجا خواهد کشید.

وجه تسمیه کویر مصر

چندین سال پیش بنیان گذار روستای مصر، فرد سرمایه‌داری به نام یوسف بود که به شبانی و چراندن گوسفندان مشغول بود و گذران عمر میکرد. عمر این روستا شاید بیشتر از ۱۰۰ سال نباشد، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند تا آنکه قنات های روستا خشک و کم آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی کرد. چند سال بعد از بهره‌برداری از این چاه ها، دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پائین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را در کویر مصر حفر کرد. به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را چاه دراز نامیدند.

کویر بالی مصر

اما از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشت از اهالی خواست چون نام وی یوسف بوده و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاده بود، از آن به بعد نام این روستا را مصر بنامند. اهالی روستا نیز از آنجا که برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، این روستا را “مصر” نامیدند.

دیدنی های کویر مصر

وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و کشت درخت گز جهت جلوگیری از جابجایی شن‌های روان، بلواری به عرض حدود ۵۰ متر در داخل روستا ، وجود خانه‌های کویری و بازسازی آنها جهت اسکان توریست، موتور سواری، شترسواری در کویر مصر و از همه مهمتر وجود نیزارهایی وسیع و سرسبز در فاصله ۵ کیلومتری روستای مصر و وجود تپه‌های شنی در اطراف آن از جمله عواملی هستند که باعث جذب توریست و برگزاری تورهای کویر گشته است.

کویر بالی مصر

 آسمان کویر چنان به شما نزدیک است که حس می‌کنید اگر دستتان را دراز کرده، می‌توانید ستاره‌ای از آن بچینید. این آسمان خیره کننده تنها مورد علاقه چشمان غیر مسلح نیست، چرا که ستاره شناسان هم می‌توانند در تمام فصول سال، بدون هیچ مانعی در روستای مصر به تماشای ستارگان بنشینند.

کویر بالی مصر

از دیگر نقاط دیدنی این منطقه می توان به دریاچه نمک خور و کویر طبقه، واقع در ۵۰ کیلومتری جاده خور ـ طبس، روستای گرمه، روستای محمدآباد کوره گز، روستای عروسان، روستای فرحزاد، جاده کاروان گذر عروسان ـ بیدستان، جاده آف رود ابراهیم زهرا، ریگ کله و کویر مرکزی اشاره کرد.

کویر بالی مصر

اما از دیدنی های اطراف روستای مصر می توان، چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل های ماسه ای اطراف روستا را نام برد.

رمل‌ها اصلی‌ترین جاذبه کویر مصر هستند. پشته‌های شنی از ماسه روان که تا پشت دیوار خانه‌های روستایی سرک کشیده‌اند. تجربه تماشای وسعت زرد رنگ رمل‌ها در کویر مصر، تجربه‌ای به یادماندنی‌ خواهد بود که چشم هر انسانی با سفر به کویر مصر ایران می‌تواند ببیند.

 دریاچه نمک سلکنون و چال سلکنون کویر مصر

چال سلکنون در استان اصفهان، در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده است. چال ها به مناطقی اطلاق می گردد که نسبت به مناطق اطراف، دارای ارتفاع کمتری هستند و حالت فرورفتگی در زمین دارند.

کویر بالی مصر

چال سلکنون فرورفتگی زیبایی است که توسط تپه های شنی محصور گردیده و مناظر زیبایی را پدید آورده است. در قسمت درونی چال سلکنون باتلاق کوچکی وجود دارد، زمین های دیواره چال، پوشیده از سنگریزه و دارای شیبی مایل در حدود ۳۰ درجه است. در کف فرورفتگی، جنس خاک از جنس خاک های قلیایی است. کف گودال فاقد هرگونه پوشش گیاهی است و تپه های ماسه ای پراکنده ای در آن به چشم می خورد.

علت نامگذاری این منطقه به سلکنون، سیل ویرانگر سال ۱۳۵۵ روستای مصر بوده که در این منطقه، دریاچه عظیمی ایجاد کرده است. لغت سلکنون ساده شده لغت سیل کنون است که به این منطقه اتلاق می گردد.

 نیزار روستای مصر

نیزار مصر در ۶ کیلومتری شمال شرقی روستای مصر و ۲ کیلومتری شرق روستای فرحزاد در شمال شرقی استان اصفهان واقع شده است. محصور شدن نیزار توسط شن های روان، جلوه منحصر به فردی به آن داده است. این نیزار آبشخور اصلی حیات وحش منطقه است، ارتفاع نی ها در پاره ای از موارد به ۴ متر هم می رسد. این نیزار، مکان مناسبی برای عکاسی از حیات وحش کویر مصر است.

کویر بالی مصر

علت پیدایش این نیزار و چشمه آن، سیل ویرانگر روستای مصر بوده که باعث ایجاد دریاچه بزرگی در مکان نیزار فعلی شده است. دریاچه مذکور به مرور زمان خشک شده ولی مسیر آب ایجاد شده در زیر ماسه ها و زمین های این منطقه، موجب شده است که پساب کشاورزی روستای امیر آباد پس از نفوذ به لایه های زمین، در منطقه نیزار مجددا به سطح زمین بیاید و باعث ایجاد این نیزار گردد.

آب نیزار پس از آمدن به سطح و طی مسافتی در حدود ۲ کیلومتر، مجددا در زیر لایه های ماسه فرو می رود و بار دگر در منطقه دریاچه نمک سلکنون به سطح می آید. با این تفاوت که به علت شور بودن زمین های دریاچه، آب بسیار شور می شود به نحوی که در پایین دست دریاچه، مسیر نهر ایجاد شده کاملا پوشیده از نمک است.

 

کویر طبقه یا دریاچه نمک خور

کویر طبقه یا دریاچه نمک خور، بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است. زمین نمکی این منطقه باعث شده که از هرگونه پوشش گیاهی و زندگی جانوری خالی باشد. اما شکل ظاهری کویر طبقه، آن را به جاذبه ای شگفت انگیز بدل کرده است. زمین کویر طبقه، پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمک بوده که در زمستان و با مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه و در تابستان به رنگ سراسر سفید در می آید.

کویر بالی مصر

هتل کویر بالی

پس از یک گشت و گذار و ماجرا جویی در کویر مصر، برای استراحت و گذراندن شبی زیبا، مکانی بهتر از هتل کویر بالی نمی توان پیدا کرد.

هتل کویر بالی

این هتل ۳ ستاره، به عنوان بزرگ‌ترین هتل کویری مرکز ایران، در شهر خور و بیابانک استان اصفهان واقع گردیده و به منظور جذب و خدمت رسانی هر چه بهتر به گردشگران داخلی و خارجی احداث شده است.

هتل کویر بالی

گردشگرانی که با هدف کویر نوردی و صحرا گردی، به دل این کویر سفر می کنند، می توانند با اقامت در این هتل به نوعی خاطرات خوب سفر خود را کامل کرده و با کوله باری سنگین از خاطرات خوش، به شهر و دیار خود بازگردند.

اتاق‌های مهمانسرای کویر بالی به دو صورت مدرن و سنتی بر اساس استاندردهای هتلداری چیدمان شده‌ و فضای باز مناسبی در حیاط برای نظاره آسمان  شب کویر در نظر گرفته شده است.

هتل سنتی تی دا

یکی دیگر از اقامتگاه‌های کویری منطقه مصر هتل سنتی تی دا می‌باشد. این هتل که دارای ۳۰ واحد اقامتی است در سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز نموده و بین روستای مصر و فرحزاد قرار دارد. هتل سنتی تی دا روستای مصر با برخورداری از آب انبار سنتی به نام واته، از آب آشامیدنی برخوردار است و انواع غذاهای ایرانی و سنتی و محلی را به مسافران خود ارائه می‌دهد. اتاق‌های این هتل با طراحی و دکوراسیون سنتی و وسایل زندگی مردم منطقه کویری تزیین شده است و اقامتی فراموش نشدنی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

بهترین زمان سفر به کویر مصر

کویر مصر دارای آب و هوایی خشک می‌باشد و در فصول گرم سال دمای این منطقه زیاد است. البته در طول روز به دلیل تابش خورشید گرما بیشتر است و در شب‌ها هوا خنک‌تر می‌شود. بهترین زمان سفر به کویر مصر و بازدید از زیبایی‌های آن پاییز و زمستان می‌باشد. ایام نوروز نیز می‌تواند زمان خوبی برای رفتن به کویر مصر باشد اما کمی آب و هوا رو به گرم شدن پیش می‌رود.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. آتنا حسینی

    سال پیش بود که برای مدتی کوتاه مهمان مهمانسرای مصر بودم واقعا آرامش بی نظیری داره که کمتر جایی تجربه اش کرده بودم…

  2. سید امیرعلی طباطبایی

    به به سرزمین مادری ما رو معرفی کردیدا آفرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×