» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » چطور بدون ماشین شیرازگردی کنیم؟
چطور بدون ماشین شیرازگردی کنیم؟ تصویری از حافظیه
شیراز

چطور بدون ماشین شیرازگردی کنیم؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱1,245

شیراز یکی از شهر‌های محبوب ایران است که هر‌ساله مسافران بسیاری از آن دیدن می‌کنند. این شهر با شعر و عطر بهارنارنج شناخته می‌شود که بسیار جذاب است. همچنین تخت جمشید، قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بنای ایرانی در نزدیکی شهر شیراز واقع شده است. این موارد موجب شده‌اند تا سفر به شیراز به یکی از  بهترین گزینه‌های سفر تبدیل شود. در یکی‌دیگر از مطالب تخصصی از مجله گردشگری اقامت ۲۴، به معرفی جاذبه‌های گردشگری در هر‌منطقه از شهر شیراز می‌پردازیم تا به راحتی متوجه شوید که چطور بدون ماشین شیرازگردی کنیم؟ با ما همراه باشید.

دیدنی های مرکز شهر شیراز

شهر شیراز از شهر‌هایی است که جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. مسافران با راه رفتن در خیابان‌های این شهر اصالت و طبع شعر را احساس خواهند کرد. بخش قابل‌توجهی از جاهای دیدنی شیراز در مرکز شهر واقع شده‌اند که دسترسی را به آن‌ها راحت‌تر کرده است. با‌توجه به این موضوع بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند تا شیرازگردی بدون ماشین خود را در این محدوده بگذرانند.

حرم شاهچراغ

حرم شاهچراغ یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز است که همانند ستاره‌ای در این شهر می‌درخشد. حرم شاهچراغ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین زیارتگاه‌های مذهبی در شیراز به‌شمار می‌رود. این زیارتگاه علاوه‌یر جنبه زیارتی، از معماری منحصربه‌فرد و کاشی‌کاری‌های خیره‌کننده برخوردار است.

باغ موزه نارنجستان قوام

باغ موزه نارنجستان قوام اغلب با نام باغ قوام شناخته می‌شود. معماری ایرانی در این بنا به‌خوبی مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده اصالت این باغ است. این باغ به‌طور کلی از تالار آیینه، ستون‌های مرمری، تالار شاه‌نشین و چند اتاق دیگر تشکیل شده است که بازدید نکردن از آن‌ها کم‌لطفی بزرگی خواهد بود.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک از زیبا‌ترین مساجد ایرانی است که قدمتی طولانی دارد. قدمت این مسجد به دوران قاجاریه باز‌می‌گردد که آن را به یکی از بنا‌های تاریخی ایران تبدیل می‌کند. امکان عکاسی برای مسافران در این مسجد رنگارنگ و چشم‌نواز وجود دارد.

نمای داخلی مسجد نصیرالملک

خانه سعادت

خانه سعادت از خانه‌های قدیمی و تاریخی شیراز است. این بنا به دلیل معماری آن مورد‌توجه قرار گرفته است. چرا‌که ظرافت بسیاری در تمام بخش‌های آن دیده می‌شود. همچنین تمام مراحل کاشی‌کاری، آیینه‌کاری و گره‌چینی این بنا بسیار زیبا و منحصر‌به‌فرد انجام شده است.

بازار وکیل

بازار وکیل از بزرگ‌ترین بازار‌های شیراز است که هر‌ساله از گردشگران بسیاری استقبال می‌کند. این بازار به دستور کریم خان زند ساخته شد که از قدیمی‌ترین بازار‌های ایرانی است. همچنان خرید‌و‌فروش در این بازار به‌خوبی جریان دارد.

ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خان زند از یادگاری‌های دوره زندیه برای ایران کنونی است. کریم خان زند پس از اینکه تخت پادشاهی را به دست آورد و شیراز را به‌عنوان پایتخت معرفی کرد، این بنا را برای زندگی انتخاب کرد.

مسجد وکیل

مسجد وکیل یکی‌دیگر از بنا‌های این شهر تاریخی است که با بازار و حمام وکیل یک مجموعه را تشکیل می‌دهد. این بنا‌ها در نزدیکی یک‌دیگر واقع شده‌اند که سبک معماری بسیار جذابی دارند. منبر ۱۴ پله‌ای این مسجد با دستور کریم خان زند ساخته شد که سنگ را برای ساخت آن از مراغه به شیراز منتقل کردند.

حمام وکیل

حمام وکیل از مشهور‌ترین بنا‌های شیراز است که با به‌روز‌ترین معماری دوران زندیه ساخته شده است. در این حمام بخشی با نام شاه‌نشین ساخته شده است که برای استفاده شاه در‌نظر گرفته شده بود. تمام بخش‌های حمام دیدنی و خاص هستند. توصیه می‌شود در شیرازگردی بدون ماشین از این حمام هم دیدن کنید.

سرای مشیر

مسجد مشیر که با نام سرای مشیر هم شناخته می‌شود، از دیگر مساجد تاریخی شیراز است. در قسمت پیشانی شبستان این مسجد طاق‌نمای بلندی وجود دارد. در این قسمت، آیات قرآنی را با خطوط درشت ثلث نوشته‌اند که نمای چشم‌نوازی ایجاد کرده‌اند.

سرای مشیر از بالا و حوض آب در وسط

گردش در مرکز شیراز بدون ماشین

فاصله تمام این بنا‌ها از حرم شاهچراغ تنها ۱۰ دقیقه است. اگر قصد دارید برای رفتن به این مکان‌های دیدنی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، سوار مترو شده و در ایستگاه وکیل‌الرعیا پیاده شوید. سپس سوار اتوبوس‌هایی شوید که به مقصد بهارستان حرکت می‌کنند.

رستوران های محدوده مرکز شهر شیراز

رستوران یکی از مهم‌ترین عناصر در‌هنگام سفر کردن است. از بهترین رستوران‌هایی که در محدوده مرکزی شهر شیراز قرار دارند می‌توان به رستوران سنتی پرهامی و مجموعه رستوران‌های باغ راز اشاره کرد. این رستوران‌ها می‌توانند وعده غذایی خوشمزه‌ای را برای شما تهیه کنند.  

دیدنی های شمال شیراز

دیدنی‌های محدوده شمال شهر شیراز بسیار جذاب و فوق‌العاده هستند. شما می‌توانید با گشت‌و‌گذار در این مکان‌ها، سفری به‌یاد‌ماندنی را تجربه کنید. فقط کافی است تا با جاذبه‌های دیدنی این محدوده شهر آشنا شوید.

آرامگاه حافظ و سعدی

آرامگاه ۲ شاعر بزرگ ایرانی در محدوده شمال شهر شیراز واقع شده‌اند. شما می‌توانید زمان جذاب و به‌یاد‌ماندنی را در این مکان‌ها تجربه کنید.

باغ جهان نما

باغ جهان نما از دیگر باغ‌های تاریخی این شهر است که در ضلع شرقی خیابان حافظ واقع شده است. این باغ به‌قدری قدمت دارد که گفته می‌شود حافظ در اشعار خود درباره سرسبزی آن سخن گفته است.

باغ جهان نمای شیراز

نقش رستم

نقش رستم، محوطه‌ای تاریخی است که در کوه‌های فارس واقع شده است. در این مکان برخی از بنا‌های تاریخی، آرامگاه‌ها، نقش برجسته‌ها دیده می‌شوند. این مکان نقش پر‌رنگی را در شناخت تمدن ایران ایفا می‌کند.

آبشار مصنوعی

این آبشار مصنوعی در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. با‌توجه به نظرات بازدید‌کنندگان، این آبشار مصنوعی از مکان‌های دیدنی شیراز است.

دروازه قرآن

دروازه قرآن از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بنا‌های شیراز است. به‌طوری که بسیاری از افراد شیراز را با این دروازه می‌شناسند. این دروازه در‌حقیقت خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت است.

دروازه قرآن شیراز

گردش در شمال شیراز بدون ماشین

برخی از این جاذبه‌های دیدنی شهر شیراز در نزدیکی یک‌دیگر واقع شده‌اند‌ این امر موجب می‌شود تا دسترسی به آن‌ها بسیار آسان‌تر شود. به‌عنوان مثال حافظیه و باغ جهات تنها ۱۰ دقیقه با یک‌دیگر فاصله دارند.

اگر قصد دارید از حافظیه به سعدیه بروید، فقط کافی است تا سوار خط ۱۴ اتوبوس شوید. در میان تمام این جاذبه‌ها، دروازه قرآن، نقش رستم و آبشار مصنوعی هستند که مسیر مستقیمی با اتوبوس به آن‌ها نیست. برای رفتن به این ۳ مکان می‌توانید سوار تاکسی شده یا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

رستوران های محدوده شمال شیراز

امروزه رستوران‌های بسیاری در شهر شیراز به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می‌دهند. از رستوران‌هایی که در محدوده شمال شیراز قرار دارند و غذا‌هایی با کیفیت مناسب ارائه می‌دهند، می‌توان تعداد زیادی را نام برد. پیشنهاد ما به شما رستوران‌های کترینگ بوستان شیراز، عمارت شاپوری و رستوران کته ماس اشاره کرد.

جمع بندی مطالب

شیراز یکی از شهر‌های جذاب و محبوب برای مقاصد گردشگری است. این شهر از جاذبه‌های دیدنی بسیاری برخوردار است. شیرازگردی بدون ماشین می‌تواند شما را از هیاهوی همیشگی شهر تا حد زیادی دور کند. همچنین شما می‌توانید با آسودگی‌خاطر تجربه‌ای به‌یادماندنی را داشته باشید.

سوالات متداول

شیرازگردی بدون ماشین چگونه امکان‌پذیر است؟

برای شیرازگردی بدون ماشین شما می‌توانید از وسایل‌نقلیه استفاده کنید.

در شیرازگردی بدون ماشین از چه مکان‌هایی دیدن کنیم؟

برای شیرازگردی می‌توانید از حافظیه، سعدیه، حمام وکیل، سرای مشیر، آبشار مصنوعی و خانه سعادت اشاره کرد.

۲.۵/۵ - (۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. 3

    ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×