بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » سفر سالم : چطور سفر کنیم؟
چگونه سفری سالم داشته باشیم
گوناگون

سفر سالم : چطور سفر کنیم؟

۶ خرداد ۱۳۹۷ 14۰1,588

بی تردید یکی از مهمترین مواردی که باید در سفر به آن توجه داشت، نکات بهداشتی و حفظ سلامت فردی است. زیرا رعایت نکردن مسائل بهداشتی و دچار شدن به بیماری، می تواند سفر را به کام فرد تلخ کرده و آن را به یکی از بدترین خاطرات زندگی انسان بدل سازد.

در صورتی که به راحتی و با کمی رعایت کردن، می توان در طول سفر خود را از دچار شدن به بیماری ایمن نگاه داشته و سفری خاطره انگیز و شیرین را تجربه کرد. اگر قصد سفر دارید و همچنین می خواهید که در طول سفر دچار بیماری نشوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی چند راهکار و توصیه های بهداشتی از منظر طب سنتی همراه باشید.

 

خود را آماده شرایط سفر و مقصد سفر کنید

اگر قصد سفر دارید، ابتدا و پیش از راهی شدن، باید خود را برای شرایط و پیش آمدهای سفر، مانند، تشنگی، گرسنگی، خستگی ، گرما و سرما آماده کرده و تلاش کنید تا بدن شما به این شرایط کمی عادت داشته باشد. بطور مثال اگر به مقصدی می خواهید سفر کنید که دارای آب و هوای گرمی است، باید خود را برای گرما آماده کرده و با استفاده نکردن از کولر و اینگونه وسایل خنک کننده، بدن خود را به تحمل گرما عادت دهید.

چگونه سفری سالم داشته باشیم

 

با شکم پر سفر نکنید

به محض راهی شدن به سمت مقصد و حرکت کردن به ویژه در زمان هایی که با وسیله نقلیه شخصی و زمینی سفر می کنید، از خوردن و آشامیدن پرهیز کرده و با شکم پر داخل اتومبیل ننشینید. زیرا حرکات و بالا و پایین رفتن خودرو، باعث حرکت بیش از حد و غیر طبیعی غذا در سیستم گوارش بدن شده و مراحل هضم غذا را با مشکلاتی همراه می کند. این مختل شدن فرایند هضم غذا می تواند سبب بروز نفخ و باد در اندام های گوارشی شود.

 

مقاله مرتبط : “در سفرهای تابستان، چه بخوریم؟

 

چگونه سفری سالم داشته باشیم

 

آب به میزان کافی همراه داشته و بنوشید

بهتر است برای اینکه در طول مسیر بدن شما دچار کم آبی نشود، به میزان کافی آب به همراه داشته و همچنین آب فراوان بنوشید. برای این منظور حتی بهتر است که پیش از سفر و با استفاده از یک بطری تمیز، مقدار زیادی آب از شیر لوله کشی منزل همراه خود برداشته و به همراه داشته باشید تا از ضررهایی که به اصطلاح به آن آب به آب شدند می گویند جلوگیری کنید.

همچنین لازم به ذکر است در صورتی که آب آشامیدنی تمیز در دسترس ندارید، حتما پیش از مصرف، آن را جوشانده و سپس بنوشید. همچنین می توانید از ترشی سیر و یا پیاز استفاده کنید، زیرا برای مقابله با بیماری هایی که از طریق آب منتقل می شوند بسیار مفید هستند.

 

مقاله مرتبط : “چک لیست سفر

 

چگونه سفری سالم داشته باشیم

 

در طول سفر چای و قهوه نیز بسیار کم مصرف کنید و از مصرف بی رویه و زیاد آنها بپرهیزید؛ زیرا این مایعات نه تنها جایگزینی برای آب نیستند بلکه به دلیل داشتن خاصیت ادرار آوری، باعث کم شدن آب بدن نیز می شوند.

از مصرف آب میوه ها و نوشابه های صنعتی نیز پرهیز کرده و به جای آن از آب آشامیدنی پاکیزه، یا مخلوط آب و عسل استفاده کنید.

 

غذاهای آب پز را جایگزین غذاهای سرخ شده کرده و غذاهای تازه، سبک و زود هضم بخورید

در طول سفر از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده کنید و از مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و غذاهای کنسروی و سایر غذاهای آماده و نیز غذاهای سرخ شده، که علاوه بر رعایت نشدن نکات بهداشتی در تهیه آنها، دارای موادی هستند که سلامتی را به مخاطره می‌اندازند، اجتناب کنید. در کل باید گفت که غذای سفر باید غذایی سبک و زود هضم و از مواد تازه تهیه شده باشد. از پرخوری و روی هم خوری در طول سفر باید پرهیز کرد. از مصرف غذایی که به مدت طولانی در هوای آزاد و خارج از یخچال نگهداری شده خودداری کنید.

چگونه سفری سالم داشته باشیم

 

در رستوران ها این موارد را حتما رعایت کنید

به دلیل اینکه امکان دارد در رستوران ها به طور کاملا بهداشتی شستشو و میکروب زدایی از سبزی های تازه به عمل نیاید، پس بهتر است از خوردن سبزی های تازه ای که به صورت خام مصرف می شوند، پرهیز کنید.

تا حد امکان از قاشق، چنگال و لیوان شخصی در رستوران ها استفاده کنید و در صورت اینکه امکان پذیر نبود از ظروف یکبار مصرف برای غذا خوردن بهره ببرید.

از خوردن غذاهایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده و پیاز در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی از آنها اطمینان ندارید پرهیز کرده و تا حد امکان غذاهایی را بخورید که در حضور شما طبخ و آماده شده اند.

چگونه سفری سالم داشته باشیم

 

بهداشت فردی را رعایت کنید

یکی از مسائلی که در سفر کمتر به آن توجه می شود، بهداشت فردی بوده که متاسفانه بسیاری از بیماری های بوجود آمده در سفر نیز ناشی از همین موضوع است. بهتر است در سفرهای خود بویژه پیش از خوردن و آشامیدن، دست های خود را به خوبی شسته و حداقل هر دو روز یکبار استحمام کنید تا از بروز هر گونه بیماری جلوگیری شود.

چگونه سفری سالم داشته باشیم

 

هتل خود را با دقت انتخاب و رزرو کنید

اگر برای اقامت خود هتلی را انتخاب کرده اید، حتما از تمیزی آن مطمئن شوید و همچنین برای کم کردن هزینه های سفر، هرگز هر مکانی را برای استراحت و اقامت انتخاب نکنید.

 

مقاله مرتبط : “در هنگام رزرو هتل به چه نکاتی توجه کنیم ؟

 

چگونه سفری سالم داشته باشیم

 

در انتها نیز چند توصیه کلی را برایتان مطرح می کنیم که با رعایت کردن آنها می توانید از بروز برخی مشکلات جسمانی در سفر جلوگیری کنید.

در طول سفر اگر سردرد شما را آزار می دهد، شقیقه های خود را با روغن بنفشه یا گلاب ماساژ دهید یا کمی روغن بنفشه داخل بینی بچکانید.

در زمانی که در سفر هستید، اگر زیاد تشنه می شوید از مصرف غذاهای بسیار شور یا تند یا شیرین و یا چرب و نیز پرخوری پرهیز کنید. قبل از سفر مقداری تخم خرفه را نیم کوب کرده در یک ظرف پهن ریخته و روی آن را با کمی دوغ ترش بپوشانید و بگذارید خشک شود. مجددا دوغ اضافه کنید و بگذارید خشک شود. این کار را سه تا هفت بار تکرار کنید و در نهایت، تخم خرفه خشک شده نهایی را در سفر همراه خود داشته باشید. مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری از این تخم خرفه در طول پیاده روی از تشنگی مفرط شما جلوگیری خواهد کرد.

پس از بازگشت از سفر تا مدتی کوفتگی و درد عضلات و ورم پاها باقی می مانند. مداومت بر روغن مالی عضلات و ناحیه ورم، موجب تسریع بهبودی است. با نظر متخصّص طب سنتی، حجامت ساق پاها نیز می تواند مفید باشد.

 

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

 

 

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×