بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » پارک چیتگر : بوستان جنگلی تهران
پارک جنگلی چیتگر تهران
تهران

پارک چیتگر : بوستان جنگلی تهران

۲۹ فروردین ۱۳۹۶ 46۰4,068

پارک جنگلی چیتگر یکی از پارک های جنگلی شهر تهران و یکی از زیباترین پارک های ایران بوده که از شمال به زمین‌ های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج، از غرب به آزاد شهر و پیکان‌ شهر و از شرق به منطقه خرگوش‌ دره محدود می شود.

این پارک با ۹۵۰ هکتار زمین پر درخت، از بزرگ ‌ترین بوستان های جنگلی استان تهران به شمار می آید که تقریبا در تمامی ماه های سال، از آن استفاده می شود. هدف از احداث بوستان جنگلی چیتگر که در آغاز مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده است.

پارک جنگلی چیتگر
آدرس: تهران، اتوبان تهران-کرج

مقاله مرتبط : “دریاچه چیتگر تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

منطقه ای که پارک چیتگر در آن واقع گردیده است، بسته به نقاط مختلف آن، دارای عوارض و پستی و بلندی های بسیاری می باشد و به همین نسبت، نوسانات شیب آن زیاد است و از صفر تا هشتاد درصد متغیر است. امتداد اصلی پارک در جهت شرق به غرب بوده و پستی و بلندی های عمده را تپه ماهور تشکیل می دهد.
با توجه به عبور مسیل چیتگر از وسط پارک، این محدوده به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده است. محدوده شرقی دارای مساحت تقریبی ۲۵۳ هکتار و محدوده غربی مساحتی برابر ۶۵۸ هکتار را دارا می باشد. حداقل ارتفاع پارک چیتگر از سطح دریا ۱۲۲۵ متر ، حداکثر آن ۱۳۱۳ متر و متوسط آن ۱۲۶۹ متر می باشد.

پارک جنگلی چیتگر تهران
پارک جنگلی چیتگر، از بزرگ ‌ترین بوستان های جنگلی استان تهران

پوشش درختی پارک در مجموع، مساحتی نزدیک به ۷۳۴ هکتار را در بر می گیرد که حدود ۵۳ درصد از این درختان را، گونه های سوزنی برگ تشکیل می دهند. در مجموع درختان سوزنی برگ در حدود ۳۹۰ هکتار  را به خود اختصاص داده اند. درختان پهن برگ نیز در مجموع با اشغال ۳۴۴ هکتار از سطح کل پارک ، حدود ۴۲% از مساحت این پارک را در بر گرفته اند.

مقاله مرتبط : “بوستان گفتگو تهران

پارک جنگلی چیتگر تهران

طی سالیان گذشته، آتش سوزی هایی در پارک اتفاق افتاده که اغلب آنها در قطعات کاج تهران بوده است و بیشتر در اثر بی احتیاطی بازدیدکنندگان، گزارش شده است . علت دیگر آن، قابلیت زیاد اشتعال برگ های سوزنی خشکیده و ریخته شده گونه کاج تهران می باشد. بی احتیاطی های صورت گرفته و نیز آتش سوزی های رخ داده در این پارک سبب شده است که طی چند سال گذشته یک ایستگاه آتش نشانی در مجاورت پارک جنگلی چیتگر، به بهره برداری برسد.

پارک جنگلی چیتگر تهران

به منظور حفظ، نگهداری و ایجاد محیط سالم شهری و در جهت توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در جهت حفظ هرچه بیشتر محیط زیست و همچنین کمک به سلامت و فراهم نمودن اوقات مفرح و خوش برای شهروندان، شهرداری منطقه ۲۲ اقدام به راه اندازی مسیرهای دوچرخه سواری در سطح پارک جنگلی چیتگر نموده است که شامل پیست سرعت، پیست استقامت ویژه آقایان و پیست مخصوص بانوان است. لازم به ذکر است غرفه های کرایه دوچرخه نیز در سطح پارک ایجاد گردیده است.

پارک جنگلی چیتگر تهران
مسیرهای دوچرخه سواری در سطح پارک جنگلی چیتگر

علاوه بر این، پارک چیتگر در حال حاضر دارای امکاناتی همچون مجتمع فرهنگی ـ ورزشی، زمین بازی، سالن اجتماعات و انبار، ایستگاه آتش نشانی، رستوران و بوفه، ساختمان اداری، پارکینگ، آلاچیق ها و چادرهای اقامتی و دیگر فضاهای مشابه می باشد. بیشتر این امکانات در محدوده شرقی پارک استقرار یافته و محدوده غربی دارای امکانات خدماتی کمتری است و به صورت بکر و جنگلی باقی مانده است.

پارک جنگلی چیتگر تهران
ساده ترین راه دسترسی به این پارک، استفاده از آزادراه تهران-کرج، واقع در حاشیه جنوبی پارک

مقاله مرتبط : “جاهای دیدنی تهران

ساده ترین راه دسترسی به این پارک، استفاده از آزاد راه تهران-کرج ، واقع در حاشیه جنوبی پارک می باشد. همچنین از طریق مسیرهای فرعی منشعب شده از بزرگراه همت که در حاشیه شمالی پارک واقع شده نیز می توان به پارک جنگلی چیتگر وارد شد. راه دیگر ، استفاده از خط ۵ متروی تهران و دو ایستگاه آن، به نام های ایران خودرو و چیتگر است که می توان خود را به پارک جنگلی چیتگر رساند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×