بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » جاذبه های گردشگری اصفهان » بهشت گمشده اصفهان | آبشار پونه زار؛ آبشاری از دل زاگرس
بهشت گمشده اصفهان
جاذبه های گردشگری اصفهان

بهشت گمشده اصفهان | آبشار پونه زار؛ آبشاری از دل زاگرس

۱۱ آذر ۱۴۰۱ 25۰2,778

در این مطلب می خواهیم شما را به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان اصفهان یا همان بهشت گمشده اصفهان، آبشار پونه زار ببریم و با یکدیگر به برسی این جاذبه زیبا و خارق العاده که از دل کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد بیشتر آشنا شویم. پس اگر شما می خواهید که از استان اصفهان بازدید کنید و هرگز آبشار پونه که یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی اصفهان است را از دست ندهید و برای آشنایی بیشتر با این بهشت گمشده اصفهان تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی آبشار پونه زار

آبشار پونه زار به‌خاطر بافت خاصی که دارد و  ارتفاعی که دارد به شهرت رسیده است. قرارگرفتن در همسایگی زاگرس مزایای بسیاری دارد. یکی از این مزیت‌ ها زیبایی بدون حد و مرز است. بعد از رسیدن به پارکینگ آبشار، باید ماشین‌ های خود را پارک کنید و باقی مسیر را به پیاده‌ روی بپردازید. مسیر این آبشار کمی باریک است و شیب دارد؛ پس لوازم اضافه برندارید تا برای پایین‌ رفتن با مشکل مواجه نشوید. همان طور که پایین تر می‌روید، کم‌ کم نشانه‌ هایی از این بهشت گمشده اصفهان را مشاهده می کنید.

در مسیرتان حیواناتی مانند سمندر های کوچک و بزمجه‌ های بزرگ را مشاهده می کنید. این آبشار دارای دیواره هایی پوشیده از گیاه خزه سنگ است که به آن شکلی زیبا و در عین حال عجیب داده است. حدود ۱۵ دقیقه که پیاده‌ روی کردید، به آبشار می‌ رسید. این آبشار ۴۵ متر ارتفاع دارد. البته ارتفاع اصلی آبشار پونه زار ۷۵ متر است و آب آبشار از چند سرچشمه متفاوت تأمین می‌ شود.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف

یکی از سرچشمه‌ ها در فاصله ی ۲ الی ۳ کیلومتری بالا دست آبشار قرار گرفته است و در میانه ی راه چند چشمه ی دیگر به آن اضافه می ‌شود. سر چشمه‌ های مهم دیگری در کنار خود آبشار قرار دارد که در مسیر پاکوب آبشار مشخص هستند. تمامی سر چشمه‌ های این آبشار دائمی هستند و در تمامی فصل های سال، این آبشار با نمایی زیبا خود ‌نمایی می ‌کند.

بهشت گمشده اصفهان ، آبشار پونه

در مسیر رسیدن به آبشار کفش‌ های شما به احتمال زیاد خیس می‌ شود؛ پس برای جلوگیری از سر خوردن، می توانید دستتان را به سنگ‌ها گرفته تا اتفاقی برای شما نیافتد. در پایین، آبشار به دو قسمت تبدیل می‌ شود، قسمتی که آبشار به رود تبدیل می شود و ادامه آبشار. قسمت رودی آبشار برای نشستن مناسب است تا کمی استراحت کنید. از راه‌رفتن در ادامه مسیر آبشار به‌شدت پرهیز کنید.

از جمله ی گیاهانی که در این منطقه می رویند، درخت زرشک وحشی است که در میانه راه پاکوب آبشار رویش دارند و به زیبایی ها و ارزش های گیاه‌ شناسی این منطقه می‌ افزایند. یکی دیگر از مشخصات توپوگرافی این منطقه این است که چشمه های پر آب این منطقه به سمت غرب این آبشار سرازیر می شوند و در نهایت، سر چشمه های رود دز را تشکیل می دهند.

بهشت گمشده اصفهان ، آبشار پونه زار فریدون شهر در عین زیبایی، می تواند ترسناک هم باشد.به بیانی دیگر می توان گفت که رفتن به پایین آبشار اصلا پیشنهاد نمی شود و امکان‌ پذیر نیست؛ پس اصلاً پایین‌رفتن از آبشار پونه زار را امتحان نکنید. سنگ‌ های این قسمت بسیار لیز هستند و ممکن است سُر بخورید. در ادامه آب آبشار از پرتگاهی بلند به پایین می‌ ریزد. در طول مسیر پایین‌ آمدنتان چشمه‌ های متعددی وجود دارد. آب این چشمه‌ها بسیار گوارا است؛ پس پیشنهاد می شود که در صورت تمایل حتماً امتحانی کنید و از آن بنوشید.

منبع این آب گوارایی که از این آبشار سرچشمه می گیرد از چشمه‌ های ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب برف‌ ها و یخچال‌ های قله های سر به فلک کشیده ی ارتفاعات زاگرس نشات می گیرد. و پس از گذراندن مسافتی نه چندان طولانی به رود وهرگان که در اعماق دره‌ های گود مناطق کوهستانی متراکم غرب استان اصفهان می ‌ریزد.

جاذبه های گردشگری بهشت گمشده اصفهان

بهشت گمشده اصفهان

پیاده‌ روی و کوهنوردی قسمتی جدانشدنی از طبیعت‌ گردی در جاهای دیدنی فریدون شهر و دیگر جاهای طبیعی است؛ پس برای بازدید از بهشت گمشده اصفهان خود را آماده یک پیاده روی طولانی کنید. با اینکه این مسیر طولانی نیست؛ اما شیب نسبتا تندی دارد که ممکن است تا حدودی شما را خسته کند و هر کسی نتواند این مسیر را پیاده روی کند. چند چشمه در راه شما است که رسیدن به این چشمه‌ ها ممکن است کمی دشوار باشد؛ پس حتما کفش مناسب به همراه داشته باشید تا شما را در ادامه راه یاری کند و به مشکل بر نخورید. اگر با گیاهان خاص و گیاهان دارویی آشنا باشید، می‌توانید از گیاهان این آبشار که در طول مسیر خود مشاهده می کنید استفاده کنید.

پونه و کنگر دو گیاه مشهور این آبشار هستند. اگر پونه یا کنگر مصرف نمی‌ کنید، لطفا سراغ چیدن این گیاهان نروید. هستند افرادی که فقط نام کنگر را شنیده‌ اند و بی دلیل بدون اینکه به این گیاه نیازی داشته باشند صرفا چون نام آن را شنیده اند به جان طبیعت می‌ افتند و کنگر برداشت می‌ کنند. بعد با چشیدن طعم کنگر و دیدن تیغ‌ های بلند آن از خوردن باقی کنگر هایی که از طبیعت برداشت کرده اند منصرف مصرف آن می شوند. در این میان تنها کسی که ضرر می‌ کند، طبیعت و بهشت گمشده اصفهان است.

در بازدید از آبشار پونه زار چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

بازدید از این بهشت گمشده اصفهان ممکن است کاری چالش برانگیز باشد و شاید کمی خطرناک، از آنجایی که این آبشار یک طبیعت دست نخورده است و طبیعت همیشه بی خطر نیست. ولی با رعایت موارد زیر دیگر مشکلی برای شما پیش نمی آید

  • جاده منتهی به آبشار پیچ‌ و خم‌ های خطرناک دارد؛ پس با احتیاط رانندگی کنید.
  • آبشار در روز های تعطیل خیلی شلوغ است؛ پس برای بازدید از آن برنامه‌ ریزی کنید.
  • آب آبشار خاصیت دارویی دارد و از آب‌ های سبک به حساب می‌آید.
  • اگر اولین مرتبه‌ ای است که به آبشار سفر می‌ کنید، حتماً فردی را با خود همراه کنید که تجربه بازدید از آبشار پونه زار فریدون شهر را داشته باشد.
  • کوله‌ پشتی که با خود می‌ برید باید شامل این وسایل باشد: کرم ضدآفتاب، خوراکی، کنسرو، لباس گرم، پاوربانک و عینک آفتابی.
  • کفش مخصوص کوهنوردی همراه داشته باشید.
  • از مسیر های محکم عبور کنید.

بهترین زمان سفر به بهشت گمشده اصفهان

بهشت گمشده اصفهان ، آبشار پونه زار

هوای فریدون شهر سرد است که این سردی باعث بارش زیاد برف در این شهرستان می‌ شود. برفی که در این منطقه می‌ آید، تا مدت‌ ها در شهر و مناطق اطراف آن باقی می‌ ماند. این رویداد باعث تشکیل پیست اسکی فریدون شهر شده است؛ پس سفر به آبشار پونه زار فریدون شهر در پاییز و زمستان را فراموش کنید. البته منظره آبشار در این فصول عالی است؛ اما خطرات بسیاری از جمله مه‌ گرفتگی مسیر و یخ‌ زدن جاده وجود دارد. بهتر است برای بازدید از این آبشار پر خطر زیبا، بهار و تابستان اقدام کنید. حتی در گرم‌ ترین فصول سال، سرمای آب این آبشار بسیار زیاد است.

امکانات بهشت گمشده اصفهان ، آبشار پونه زار

امکانات آبشار پونه زار اصفهان به گونه ای است که گردشگران می‌ توانند شب را در کنار آبشار سپری کنند؛ اما این کار، کاری بسیار خطرناک است. البته افراد جوان‌ تر گاهی این خطر را به جان می‌ خرند و شب را در کنار این بهشت گمشده اصفهان می‌ مانند؛ اما این کار چندان به دلایل امنیتی پیشنهاد نمی شود. متأسفانه این آبشار امکانات رفاهی خاصی ندارد. فقط امکانات رفاهی اولیه مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق برای استراحت بازدیدکنندگان و منقل برای استفاده بازدید کنندگان در این آبشار وجود دارد. امکاناتی مانند رستوران و سوپرمارکت در اطراف این آبشار وجود ندارند. پس قبل از بازدید از آبشار پونه زار این مورد را در نظر بگیرید و غذای خود را از پیش با خود به همراه داشته باشید.

شرایط کمپ در کنار آبشار پونه زار

آبشار پونه زار

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم ساختمان و یا هتل مناسبی برای اقامت در بهشت گمشده اصفهان وجود ندارد؛ اما می‌ توانید از قسمت‌ های تعبیه شده برای کمپینگ استفاده کنید و در کنار آبشار چادر بزنید ولی این کار می تواند خطرناک باشد و خیلی پیشنهاد نمی شود. شب‌ های این منطقه بسیار خنک است و روبه سردی می‌ رود؛ پس لباس گرم و کیسه خواب همراه داشته باشید. اگر چادر زدن را دوست ندارید، می‌ توانید به شهر ها و روستاهای نزدیک آبشار بروید.

برای مثال در روستای چغیورت که تا آبشار ۳۰ دقیقه پیاده‌ روی دارد، خانه اجاره‌ ای وجود دارد. در فریدون شهر امکانات اقامتی کامل است این شهرستان هم هتل دارد و هم مسافرخانه. اکثر گردشگران صبح زود به آبشار می‌ آیند و برای شب به شهرها و روستاهای اطراف می‌ روند. در ادامه این مطلب به معرفی هتل هایی که می توانید در آنها با قیمت مناسب اقامت کنید و از تخفیفات ویژه نیز برخوردار شوید نیز می پردازیم

آدرس و اطلاعات بازدید

شما می توانید ۲۴ ساعت شبانه روز از این آبشار بازدید کنید و هزینه ورودی این بهشت گمشده اصفهان رایگان است پس نیازی به پرداخت هزینه ای برای بازدید از این آبشار زیبا نیست.

آدرس آبشار پونه زار: استان اصفهان، ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان فریدون شهر.

جاهای دیدنی نزدیک

برای بازدید از این بهشت گمشده اصفهان شما باید بیشتر از نصف روز خود را از صبح تا عصر بگذارید ولی بعد از آن اگر هنوز هم انرژی داشتید و می توانستید از مکان های دیگر هم دیدن کنید می توانید از مکان های دیدنی که در زیر به آنها اشاره می کنیم بازدید کنید.

شما می توانید از چشمه لنگان، قله انالوجه یا داراب شاه در دالانکوه، جنگل های پشتکوه و روستای بنه کمر که نسبت به دیگر جاهای دیدنی به آبشار پونه زار نزدیک تر هستند نیز دیدن کنید.

هتل های نزدیک

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم شما می توانید در کنار این آبشار چادر بزنید و شب را در آنجا بگذرانید ولی این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود زیرا بسیار خطرناک است به همین دلیل اگر شما می خواهید که بیشتر در طبیعت این بهشت گمشده اصفهان بمانید و از آن لذت ببرید ما به شما نزدیک ترین هتل ها به این آبشار زیبا را معرفی می کنیم تا شما بتوانید با بهترین قیمت ممکن به رزرو هتل های اصفهان، هتل مورد نظر خود را از طریق سایت اقامت ۲۴ رزرو کنید.

از آنجایی که این جاذبه گردشگری خارج از شهر است و هتل های زیادی اطراف آن نیست این هتل هایی که در زیر به شما معرفی می کنیم نزدیک ترین هتل های ۵ ستاره و ۳ ستاره نزدیک به این بهشت گمشده اصفهان هستند که امکانات بسیار خوبی را برای مسافران فراهم می کنند و شما می توانید از اقامت خود در این هتل ها لذت ببرید و سفر خاطر انگیزی را بگذرانید.

هتل ۵ ستاره عباسی اصفهان، هتل ۵ ستاره کوثر اصفهان

هتل ۳ ستاره سپاهان اصفهان، هتل ۳ ستاره ستاره اصفهان

۴.۵/۵ - (۲۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×