بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » گورستان انگلیسی های قشم یا اجنبی ها کجاست؟ ماجرای پر رمز و راز
گورستان انگلیسی های قشم یا گورستان اجنبی ها
قشم

گورستان انگلیسی های قشم یا اجنبی ها کجاست؟ ماجرای پر رمز و راز

۱۴ فروردین ۱۳۹۶ 25۰4,622

قشم همیشه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی در خلیج فارس و موقعیت اقتصادی و دریایی آن، همیشه مورد توجه دولتمردان ایرانی و خارجی بوده و طمع اشغال آن برای به دست گرفتن این موقعیت های ویژه، همیشه وسوسه آن را به دل خارجی ها انداخته است. از جمله این اشغالگران، انگلیسی ها و پرتغالی ها بوده اند که در دوره صفوی و قاجار، جزایر جنوبی ایران را به اشغال خود در آورده بودند و اکنون گورستان انگلیسی های قشم یادآور آن است. در هر گوشه ای علاوه بر جاهای دیدنی قشم، آثاری از گذشته یافت مى‌شود که در آن میان، وجود گورستان‌هاى قدیمى‌ در کنار منزلگاه‌هاى متروکه، قلعه‌ها، حصار و برج‌ ها در کناره‌ هاى سواحل و جای جای ‌این جزیره زیبا، حکایت از سکونت گذشتگان و چگونگی زندگی با طرز تفکر و فعالیت‌هاى سیاسی، نظامی، اقتصادی و شرح حال زندگی اشخاص برجسته دارد.

پیام قهرمانان ملی ایران به این مهاجمان، همیشه یک جمله بوده است: ایران را گورستان اجنبی ها خواهیم کرد. گورستان اجنبی های قشم یا گورستان انگلیسی های قشم در جنوب خور کولغان قشم قرار دارد و در روزگاران قدیم، مدفن انگلیسی ‌ها و پرتغالی ‌هاى ساکن جزیره بوده است که اجساد ویلیام بافین دریانورد و کاشف معروف و دو نفر دیگر از سربازان انگلیسی، در سال ۱۰۳۱ ه‍. ق در ‌این مکان مدفون هستند. ‌این گورستان قدمتی ۳۹۲ ساله دارد. در ادامه بیشتر در خصوص این گورستان و داستان آن صحبت خواهیم کرد.

گورستان اجنبی ها در قشم
این قبرستان باقی مانده محل زندگی شماری از انگلیسی ها در زمان فتحعلی شاه است.

گورستان انگلیسی های قشم کجاست؟

از این مکان که در ۱۳۵ کیلومتری شهر قشم در بندر باسعیدو قرار دارد ، تنها قبر شماری از ماموران دولت انگلیس، دکل دیدبانی و قلعه کوچک ساحلی، اسکله سنگی و توپ باقی مانده است. بد نیست بدانید که طبق برخی منابع و گفته مردم محلی به این قبرستان، قبرستان شوریده یال علیا قشم هم می گویند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

آدرس: هرمزگان- قشم- جزیره قشم- بندر باسعیدو

ماجرای دفن انگلیسی ها در این قبرستان چیست؟

درباره قبرستان انگلیسی ها که در محوطه قبرستان فرنگی قشم قرار دارد، لازم به ذکر است این قبرستان باقی مانده محل زندگی شماری از انگلیسی ها در زمان فتحعلی شاه است. اما چرایی اشغال جزیره توسط انگلیسی ها: داستان از این قرار هست که انگلیسی ها بخاطر منافع زیاد در هندوستان و برای برقراری امنیت در خلیج فارس، نیاز به پایگاهی به منظور حفظ مستعمره خود داشتند. برای همین، باسعیدو که در شمال غربی جزیره قشم بود را انتخاب کرده و تا مدت ها پرچم انگلستان بر فراز این بخش از جزیره همزمان با دوران قاجار قرار داشت. البته ایجاد این پایگاه یک حسن هم داشت و آن پایان بخشیدن به داستان دزدی دریایی و تا حدودی امنیت در منطقه خلیج فارس بود، اما پس از آن انگلیسی ها هیچ وقت به اختیار خود جزیره قشم و بندر باسعیدو را ترک نکردند به طوری که این موضوع یک بحران در روابط ایران و انگلیس شد.

دیدنی های قبرستان اجنبی ها در قشم

از جمله موارد دیدنى این قبرستان علاوه بر سنگ گورهاى قدیمى و شکسته، وجود یک ستون یادبود در آن است که همچنان تا به امروز به یادگار مانده است. البته سنگ نبشته‌هاى این بنا را نیز شکسته‌اند و چنین که پیداست بیشتر قبرها ویران و نبش شده است.

بنر هتل آرتا قشم
گورستان انگلیسی های قشم
‌این گورستان قدمتی ۳۹۲ ساله دارد.

سفر به قشم با تور

دیدنی های قشم به حدی زیبا و متنوع هستند که برای دیدن همه آنها و تجربه حس خاص هر جاذبه چه از نوع تاریخی و چه از جنس تفریحی و سرگرمی باید وقت و برنامه ریزی خوبی داشته باشید. سفر با تور قشم به شما این امکان را می دهد تا بلیط سفر و هتل قشم را با هم داشته باشید و تنها برای گشت و گذار و تفریح برنامه ریزی کنید. اقامت ۲۴ بهترین تورهای قشم را متناسب با هتلی که شما انتخاب کنید در نظر گرفته تا همه چیز طبق سلیقه و خواسته شما پیش برود.

جاهای دیدنی نزدیک گورستان انگلیسی های قشم

با توجه به محل قرارگیری این قبرستان جاذبه های دیدنی که در اطراف آن هستند فاصله نزدیکی ندارند اما توصیه می کنیم برای بازدید آنها حتما وقت بگذارید:

  • اسکله صیادی باسعیدو
  • لنگرگاه غروب قشم
  • برج دیدبانی انگلیسی ها
  • آبشار گوری

هتل های نزدیک

سفر به قشم و خاطرات خوش آن را فقط باید با یک اقامت دلچسب تکمیل کرد. هتل هایی که در قشم هستند فاصله نزدیکی با این جاذبه گردشگری ندارند و توصیه می کنیم به سراغ آن دسته از هتل های قشم بروید که به جاذبه های مختلف این جزیره نزدیک هستند. اقامت ۲۴ همیشه تلاش کرده تا بهترین هتل ها از نظر مسافران را با تخفیف های ارزنده خدمت شما عزیزان عرضه کند. یکی از بهترین هتل هایی که می توانیم به شما پیشنهاد کنیم هتل ساحل سینگو قشم با ساحل اختصاصی و امکانات متنوع است که می توانید با تخفیف مناسب رزرو کنید.

۳.۴/۵ - (۵ امتیاز)
×