» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » پارک جنگلی لویزان تهران؛ طبیعت گردی جذاب در دل پایتخت
پارک جنگلی لویزان تهران، طبیعت گردی جذاب در دل پایتخت
تهران

پارک جنگلی لویزان تهران؛ طبیعت گردی جذاب در دل پایتخت

۲۰ خرداد ۱۴۰۱ 23۰2,304

رفتن به بوستان ها و پارک های جنگلی فرصت مناسبی برای دوری از ترافیک و آلودگی شهر است. پارک جنگلی لویزان تهران یکی از معروف ترین پارک های پایتخت است که مکان بسیار مناسبی برای گشت و گذار در طبیعت در کنار سایر جاهای دیدنی تهران محسوب می شود. این پارک جنگلی باصفا که در منطقه خوش آب و هوای لویزان واقع شده، در حدود ۶۰ سال است که از مسافران و مهمانانش به صورت شایسته میزبانی می کند. با رفتن به پارک جنگلی لویزان تهران، شما می توانید مناظر و چشم اندازهای فوق العاده را از ارتفاع بالا در پایتخت ببینید. این ویژگی در کنار محیط تمیز، فضای دنج و هوای خنک باعث شده که بیشتر خانواده ها تصمیم بگیرند در آخر هفته به پارک جنگلی لویزان بروند. در ادامه به معرفی پارک جنگلی لویزان سرسبز و با صفای شهر تهران می پردازیم.

پارک جنگلی لویزان کجاست؟

تنها ۱۳ کیلومتر که از مرکز پایتخت به شمال شرق حرکت کنید، به منطقه شمیرانات می رسید؛ پارک جنگلی لویزان تهران در همین منطقه قرار دارد و از مقاصد اصلی افراد برای طبیعت گردی به حساب می آید. جنگل های لویزان از گذشته دور میزبان انواع پوشش گیاهی و زیستگاه های جانوری بوده است. آب و هوای معتدل و نسبتا خنک و ارتفاع مناسب از ویژگی های شاخص این منطقه محسوب می شوند. جنگل های سرسبز لویزان از سمت شرق به پارک جنگلی یاس فاطمی و از سمت غرب به پارک جنگلی شیان می رسد. با رفتن به پارک جنگلی شیان، می توانید یک نمای منحصر به فرد از شهر تهران را به ویژه در تاریکی شب ببینید.

آدرس پارک لویزان (بوستان جنگلی شیان): اتوبان امام علی (ع) – خیابان شیان، خیابان شهید طجرلو، خیابان شیان هفتم، بوستان جنگلی شیان یا پارک لویزان

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

تصاویر پارک جنگلی لویزان

تاریخچه پارک جنگلی لویزان

در سال ۱۳۴۲ در زمان حکومت پهلوی بود که ایده ساخت یک پارک مصنوعی برای مسدود کردن گسترش بیش از حد بافت شهری و همین طور کاهش آلایندگی مطرح شد. در همین زمان ساخت یکی از بزرگ ترین پارک های جنگلی تهران آغاز شد که پارک جنگلی لویزان شهرت گرفت. از آن زمان تا به حال به دلیل امکانات رفاهی مناسب و همین طور طبیعت بسیار چشم نواز در فصول مختلف سال، پارک جنگلی لویزان تهران یکی از بهترین مناطق گردشگری به حساب می آید. مساحت جنگل های لویزان از صد هزار هم هکتار گذشته است که برای گشتن همه آنها باید چند روز را در این منطقه سپری کنید.

پارک لویزان چه امکانات گردشگری و رفاهی دارد؟

باید گفت که نباید هیچ دغدغه ای از بابت امکانات موجود در پارک جنگلی لویزان تهران داشته باشید. جنگل های لویزان دارای بهترین امکانات رفاهی برای گردشگران محترم است. در این پارک، رستوران، سرویس های بهداشتی، تعداد زیادی منقل برای پختن کباب، آلاچیق، نیمکت و سرویس های بهداشتی تمیز وجود دارند. البته این موارد تنها بخشی از امکانات پارک جنگلی سرسبز لویزان هستند. همچنین از دیگر امکانات این پارک می توانیم به، پیست دوچرخه سواری پارک جنگلی لویزان و مجموعه ورزشی پارک جنگلی لویزان نیز اشاره کنیم.

رستوران و تالار پذیرایی شیان و رستوران سنتی شیان دو نمونه از بهترین رستوران ها در دل جنگل های لویزان هستند. چندین کانکس مربوط به پلیس امنیت هم در سرتاسر پارک جنگلی لویزان برای تامین امنیت شهروندان وجود دارد و با خیال راحت می توانید از طبیعت سرسبز و بکر جنگل های لویزان استفاده کنید. به تازگی امکانات ورزشی مختلف هم در مکان های مختلف پارک قرار داده شده است.

ایجاد مسیر مخصوص دوچرخه سواری یکی از شاخص ترین امکانات پارک جنگلی لویزان تهران است. شما می توانید بعد از طبیعت گردی و پیاده روی در دل جنگل ها و فضای سرسبز، همراه با دوستان یا خانواده مسیر طولانی پارک را با دوچرخه تان طی کنید و لذت ببرید. هم چنین انواع زمین بازی فوتبال و والیبال و میزهای پینگ پونگ هم از دیگر امکانات ورزشی و تفریحی موجود در پارک جنگلی لویزان تهران محسوب می شوند.

چند سالی است که مجموعه بولینگ شایان در پارک جنگلی لویزان، به گردشگران این فرصت را داده است تا چندین ساعت به تفریح و لذت بپردازند. علاوه بر بازی پرطرفدار بولینگ در بین جوانان، میز بیلیارد، فوتبال دستی، دارت، اسنوکر و هاکی هم از دیگر ورزش هایی است که در این مجموعه ارائه می شوند.

پارک لویزان چه امکانات گردشگری و رفاهی دارد؟

طبیعت و پوشش گیاهی پارک جنگلی لویزان تهران

همانطور که اشاره کردیم موقعیت پارک جنگلی لویزان بسیار خوب است، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب پارک لویزان، انواع پوشش گیاهی و زیستگاه های جانوری مختلف در پارک جنگلی زیبای لویزان پیدا می شوند. و جنگل ها لویزان پوشش گیاهی بسیار خوبی دارند. پارک جنگلی لویزان شامل انواع درختان اقاقیا، کاج، چنار، سرو، مو، زبان گنجشک و توت است که فضای بسیار دنج و زیبایی در جنگل لویزان ایجاد کرده اند.

عکسهای پارک جنگلی لویزان

باغ پرندگان پارک لویزان

بیشترین تعداد گونه های جانوری در جنگل های لویزان مربوط به پرندگان مختلف است. باغ پرندگان پارک جنگلی لویزان تهران یا همان باغ پرندگان تهران، یکی دیگر از دیدنی ترین مناطق این پارک است. باغ پرندگان تهران را در سال ۱۳۹۲ راه‌ اندازی شده است. این مجموعه دیدنی یکی از معروف‌ ترین جاهای دیدنی تهران است و مساحت پارک جنگلی لویزان به ۲۳ هکتار می‌رسد. در این باغ از ۶۵۰۰ پرنده نگهداری می‌ کنند که ۵۵ گونه متفاوت دارند. از پرنده‌ های آبزی گرفته تا انواع کبوترها، جغد، طوطی، عقاب، فلامینگو، شترمرغ‌ و… در این باغ وجود دارد. صدای جذاب پرندگان مختلف هم یک آرامش خاص به پارک لویزان هدیه داده است.

معماری باغ پرندگان پارک لویزان

باغ پرندگان تهران

طراحی و معماری باغ پرندگان بوستان لویزان بسیار جالب و حیرت برانگیز است. این باغ در دو فاز احداث شده است. فاز اول آن، دشتچر نام دارد که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده و از آن روز تا به امروز پناهگاه امنی پرندگانی است که توان پرواز ندارند یا در قفس نگهداری می‌ شوند. در فاز دوم باغ پرندگان، یعنی آبچر پرندگانی در آن زندگی می کنند که توانایی پرواز دارند، ولی به‌ وسیله تورهایی از خروج آنها جلوگیری می‌ شود.

نحوه دسترسی به پارک جنگلی سرسبز لویزان

پارک جنگلی لویزان

دسترسی با اتوبوس

اگر قصد دسترسی به پارک لویزان از طریق وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس را دارید، به نظر می رسد استفاده از اتوبوس راحت ترین روش برای دسترسی به پارک جنگلی لویزان باشد مخصوصا که چندین ایستگاه در اطراف جنگل های لویزان وجود دارند. البته در این حالت باید زمان طولانی تری را برای رسیدن به پارک در نظر بگیرید.

دسترسی با مترو

اگر این سوال برای شما پیش آمده است که اگر بخواهیم با استفاده از مترو به جنگل لویزان تهران برویم، چگونه با مترو به پارک جنگلی لویزان برویم؟در پاسخ به سوال شما باید بگوییم که با استفاده از خط سوم متروی تهران که یکی دیگر از روش های دسترسی به پارک جنگلی لویزان تهران است. مسیر رفتن به پارک جنگلی لویزان با مترو به این صورت است که کافیست شما در ایستگاه حسین آباد یا همان نوبنیاد پیاده شوید. پس از آن شما می توانید باقی مسیر را پیاده به پارک لویزان تهران بروید و یا باقی مسیر را با تاکسی به پارک جنگلی لویزان تهران برسید.

دسترسی با خودروی شخصی

برای رفتن به پارک جنگلی لویزان تهران با استفاده از وسیله نقلیه شخصی شما باید از مسیر اتوبان امام علی، خروجی اتوبان زین الدین را در پیش بگرید. در اینجا باید کمی دقت کنید زیرا در انتهای این مسیر تابلوی شیان را می‌ بینید که با کمک تابلوهای راهنما می‌ توانید به ورودی پارک جنگلی شیان برسید. سپس با سوار شدن بر کالسکه های پارک لویزان می توانید خودتان را به پارک جنگلی برسانید.

ورودی های پارک لویزان

پارک جنگلی لویزان ورودی های بسیاری مانند دیگر پارک های بزرگ تهران ندارد ولی بوستان جنگلی لویزان دارای ورودی های متنوعی است و شما می توانید از ورودی‌ های مختلفی وارد پارک لویزان شوید. یکی از رایج‌ ترین درهای ورودی جنگل لویزان در سمت بزرگ‌ راه هنگام و ابتدای بزرگ‌راه شهید همت است. این ورودی را می‌توانید در پایین اتوبان بابایی هم پیدا کنید. بعد از گذشتن از آن، با مسیری باریک و پرپیچ‌وخم با درخت‌ های بلندقامت روبرو می شوید. کمی که جلوتر بروید، به ورودی اصلی پارک می‌ رسید. از دیگر ورودی های پارک جنگلی شیان لویزان سمت ده لویزان است که بسیار تماشایی است. شما می توانید با استفاده از هر یک از این ورودی ها به پارک جنگلی در لویزان بروید.

بهترین زمان بازدید

پارک جنگلی لویزان در شب

آب و هوای پارک جنگلی لویزان که یک پارک چهار فصلی است در فصول مختلف متفاوت است. بنابراین در هر فصلی از سال زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد و مهم نیست که شما کدام یک از ۴ فصل سال را برای گردش خود در این پارک انتخاب می کنید، شما می توانید زیبایی های خاص هر فصل را در بوستان لویزان تهران مشاهده کنید. اما اگر به دنبال بهترین زمان برای بازدید از لویزان پارک هستید که بتوانید تفریح یک روزه جامعی را در این بوستان جنگلی داشته باشید، می توانید فصل های بهار و تابستان را انتخاب کنید. البته پارک جنگلی لویزان در پاییز دارای آب و هوای خوبی است.

زیرا در این دو فصل هوا بوستان لویزان بسیار مطلوب است و خنکی بسیار لذت بخشی را در میان درختان و ارتفاعات این پارک جنگلی احساس خواهید کرد و می توانید چند ساعتی را به دور از شلوغی های روزانه، گرمای طاقت فرسای تابستان و آلودگی ها در کنار دوستان و خانواده تان سپری کنید. در فصل های پاییز و زمستان نیز پارک جنگلی لویزان زیبایی های مخصوص خود را دارد و به خصوص در فصل پاییز بسیار تماشایی خواهد بود.

اما پارک جنگلی لویزان اب و هوای کمی سرد در این دو فصل دارد که با پوشیدن لباس های مناسب مشکل آن حل می شود. البته حائز اهمیت است که پارک جنگلی لویزان در زمستان نیز بسیار زیبا است پس ارزش بازدید دارد. خالی از لطف نیست که به این نکته اشاره کنیم که پارک جنگلی لویزان در شب بسیار زیبا می شود و درصورتی که می توانید خوب است که در شب از این پارک بازدید کنید.

آیا پارک جنگلی لویزان در ایام کرونا باز است؟

پارک جنگلی لویزان در ایام کرونا با رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی برای بازدیدکنندگان باز می باشد. اما پیشنهاد می شود به خصوص در ایام تعطیل پیش از آن که به جنگل لویزان تهران بروید، از باز بودن و ساعت بازدید پارک جنگلی لویزان اطمینان پیدا کنید.

اطلاعات بازدید

برای بازدید از بوستان لویزان تهران شما می توانید در ساعت کاری پارک جنگلی لویزان یعنی از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب به این پارک بروید و از امکانات آن استفاده کنید و از زیبایی های این پارک لذت ببرید. همچنین هزینه بازدید از این پارک رایگان است. البته برای بازدید از باغ پرندگان این پارک شما باید بلیت تهیه کنید.

شماره پارک جنگلی لویزان: ۰۲۱۷۷۴۴۳۳۶۶ – ۰۲۱۷۷۴۵۶۵۴۴ – ۰۲۱۷۷۴۵۶۵۴۵

دیدنی های نزدیک

بوستان جنگلی شایان، باغ پرندگان تهران در جنگل لویزان و همین طور مجموعه ورزشی بولینگ شایان شاخص ترین جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک پارک جنگلی لویزان هستند که در قسمت های قبلی به معرفی آن ها پرداخته شد. علاوه بر آنها نگارخانه برگ، باغ لویزان، کاخ اختصاصی نیاوران، بوستان گذر سبز کوهستان، بوستان ولیعصر، موزه طبیعت و حیات وحش ایران،باغ و عمارت عین الدوله تهران، مجموعه تفریحی – ورزشی توچال، سردر باغ ملی تهران، بوستان بهشت مادران و بوستان شعبانلو از سایر جاهای دیدنی مهم هستند که کمترین فاصله را با پارک جنگلی لویزان تهران دارند.

هتل های نزدیک

اگر قصد دارید تا جنگل های بزرگ و سرسبز و لویزان را به طور کامل ببینید، باید اقامت چند روزه در پارک لویزان داشته باشید. بدین منظور استقرار در هتل شیک و مجلل شایان در پارک جنگلی بهترین گزینه برای شما محسوب می شود. البته با رزرو هتل تهران در قسمت شمال شرقی و نزدیک به شمیرانات و نیاوران هم فاصله خیلی نزدیکی با پارک جنگلی لویزان خواهید داشت. بدین منظور اقامت در هتل البرز، هتل کارون، هتل بزرگ تهران، هتل شهر، هتل بهار، هتل مروارید و هتل کوروش، فرصت طلایی برای شما محسوب می شود.

سؤالات متداول

امنیت پارک لویزان چطور است؟

امنیت بالایی داره، هم برای تفریح دوستانه، عاشقانه و خانوادگی مخصوصا که بالای پارک کلانتری هم قرار دارد.

پارک لویزان به کجا راه دارد؟

از شمال به اتوبان بابایی، از جنوب به زین الدین، از غرب به امام علی و از شرق به اتوبان باقری و یا خیابان هنگام راه دارد.

پارک لویزان جای پارک دارد؟

بله هر جایی بخواهید می توانید ماشین را پارک کنید.

میتونیم دوچرخه سواری کنیم؟

بله میتونین ولی پیست مشخص و تعریف شده ای ندارد. دوچرخه هم برای اجاره کردن موجود نیست.

نزدیکترین ایستگاه های مترو به پارک جنگلی لویزان کجاست؟

ایستگاه های حسین آباد، نوبنیاد، هروی و شهید زین الدین

۲.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×