بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » سر در باغ ملی، کهن ترین نماد تهران
سر در باغ ملی تهران
تهران

سر در باغ ملی، کهن ترین نماد تهران

۸ مرداد ۱۳۹۸ 15۰1,657

یکی از جاهای دیدنی تهران که جنبه نمادین هم دارد، سر در باغ ملی است. سردر باغ ملی تهران، در دوران پهلوی اول بنا شد و از زیباترین جاذبه های گردشگری تاریخی تهران است.

سر در باغ ملی تهران
سر در باغ ملی تهران

اگر ساکن تهران هستید و یا قصد سفر به تهران دارید، بافت قدیمی جنوب تهران، از جذاب ترین انتخاب ها برای لذت بردن از یک روز تعطیل یا اوقات فراغت است.

برای رزرو هتل تهران، به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

سر در باغ ملی، با کاشی کاری های زیبا در میدان مشق قرار دارد که دارای تصاویری از تسخیر تهران و سربازان قزاق در کودتای ۱۲۹۹ است. جالب است بدانید که پیش از ساخت برج آزادی، این بنا به عنوان نماد تهران شناخته می شد. سر در باغ ملی تهران، در بافت قدیمی شهر قرار دارد و اطراف آن هم موزه ها و آثار تاریخی و بنا های تاریخی گوناگونی به چشم می خورد. بخش عمده ای از جاهای دیدنی تهران در همین بافت قدیمی قرار دارند. سر در باغ ملی در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری سردر باغ ملی تهران، تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. در کاشی ‌کاری‌ های آن، تصاویر اسلیمی، میدان جنگ، اسلحه، رضاشاه، دو فرشته پیروزی، پرچم ایران، گلوله های توپ، پلنگ، سروده و آیه ‌های قرآنی و اسامی امامان به شکل کتیبه ای زیر کلاه فرنگی قابل مشاهده است.

سردرباغ ملی
سردرباغ ملی

کتیبه نمای بیرونی دارای اشعاری از ندیم‌ الملک است. کاشی ‌کاری‌ های آن نیز طرحی از دو شیر است که تاجی را در میان گرفته‌ اند.

سردر باغ ملی از سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ خورشیدی توسط جعفرخان کاشانی و همکاری آلمانی‌ها، قبل از شروع جنگ جهانی دوم ساخته شد. در احداث بنا معماران دیگری چون استاد اسماعیلی برای انجام سفت‌کاری‌ها، استاد کریم منیژه برای ساخت ستون‌ها، استاد خاک نگار مقدم برای ساخت کاشی‌ها و استاد حسین کاشی‌پز برای کاشی‌کاری‌ها، نقش برجسته‌ای داشتند.

درب های سردر باغ ملی، از جنس چدن هستند و توسط استاد محمدعلی کرمانی طراحی و ساخته شده اند. این بنا در بهمن‌ سال ۱۳۹۴ مرمت شد و نورپردازی شد تا در شب هم به زیبایی قابل دید باشد. این بنا از نظر معماری و پیشینه تاریخی و رویدادهایی که در میدان مشق تهران اتفاق افتاده و همچنین مجاورت با وزارت امور خارجه، دارای اهمیت است.

وزارت امور خارجه
وزارت امور خارجه

سر در باغ ملی کجاست؟

سردر باغ ملی تهران، در ابتدای قرن جاری شمسی و به دستور رضاخان ساخته شد. این بنا، ورودی میدان مشق قرار دارد.

سردر باغ ملی، در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار دارد و به راحتی با خط یک مترو قابل دسترسی است. از ایستگاه مترو به سمت غرب حدود پنج دقیقه پیاده‌ روی دارید تا به به سردر باغ ملی برسید. با استفاده از خطوط یک (تجریش-کهریزک) و دو (فرهنگسرا-صادقیه)، در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) از قطار پیاده شوید و پس از خروج از ایستگاه مترو، به‌سمت غرب بروید. پس از پنج دقیقه پیاده‌روی به سردر باغ ملی خواهید رسید. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌هایی که به میدان امام خمینی (ره) و پایانه فیاض‌بخش یا پایانه قورخانه تردد می‌کنند، استفاده کنید. پس از پیاده شدن از اتوبوس در این پایانه‌ها به‌سمت شمال بروید تا به خیابان امام خمینی (ره) و سردر باغ ملی برسید.

میدان مشق تهران
میدان مشق تهران

میدان مشق تهران

از  معروف ترین جاهای دیدنی تهران، از گذشته های دور تا امروز، میدان مشق بوده است. نام این مکان از مارش در زبان فرانسه گرفته شده که در زبان فارسی به مشق تبدیل شد. میدان مشق از یک سو، به خیابان امام خمینی امروزی منتهی می شود و از سوی دیگر، تا خیابان نوستالژیک سی تیر امتداد پیدا می کند.

خیابان سی تیر، محدوده ای پر از فضاهای باستانی است که ساختمان های قدیمی بسیاری در این خیابان قرار دارد. چندین کلیسا و آتشکده نیز در این خیابان واقع شده اند. این میدان در زمان فتحعلی شاه قاجار، منطقه‌ ای نظامی بوده و تمرینات رزمی سپاهیان یا قشون در آنجا انجام می شده و سربازخانه مرکزی هم در آن مکان قرار داشته است. این میدان در دوره ناصرالدین شاه مجددا مرمت شد و توسعه پیدا کرد. سر در باغ ملی، دروازه ‌ای زیبا در ضلع شمالی میدان است که در سمت خیابان و میدان سپه (امام خمینی فعلی‌) قرار دارد.

سردر باغ ملی تهران
سردر باغ ملی تهران

جاذبه های گردشگری اطراف باغ ملی

از میان شلوغی و همهمه خیابان امام خمینی، به فضای باز آرام و زیبایی می رسید که با ساختمان های قدیمی بسیار جذابی، احاطه شده است. مدتی پس از ساخته شدن این دروازه، ایده ایجاد اولین باغ عمومی در شهر تهران مطرح شد و در میدان مشق پیاده‌ شد. پس از آن دروازه میدان مشق، به سردر باغ ملی تغییر نام پیدا کرد.

ساختمان وزارت امور خارجه و ساختمان دانشگاه هنر در این فضا قرار دارند. در این مسیر درختان بلند و کهن با نیمکت هایی در اطراف مسیر و ساختمان هایی قدیمی و با ابهت با دیوارهایی سنگی، دلبری می کنند. نشستن در این محیط آرام در میان خیابان هایی پر رفت و آمد، لذت فراوانی دارد.

کتابخانه ملی و موزه ایران باستان هم از دیگر بنا های میدان مشق هستند.

مطلب مرتبط: جاذبه های گردشگری اطراف تهران

جاهای دیدنی تهران، کم نیستند. حالا پیشنهاد می کنیم که هر چی زودتر آماده شوید و سری به محدوده خیابان امام خمینی و خیابان سی تیر بزنید. بافت و بنا های قدیمی، موزه ها و خوراکی های خوشمزه ای که در این منطقه هست را از دست ندهید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×