» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » دریاچه سد لتیان تهران، مقصدی پرطرفدار برای سفرهای یک روزه
Latian Dam Lake Tehran1
تهران

دریاچه سد لتیان تهران، مقصدی پرطرفدار برای سفرهای یک روزه

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ 32۷3,943

دریاچه سد لتیان تهران یکی از تفرجگاه های معروف شهر تهران است که در جنوب لواسان قرار دارد. این دریاچه به خاطر تجمع آب در پشت سد لتیان که یکی از منابع تامین کننده آب شرب پایتخت می باشد، به وجود آمده است. آب و هوای مطبوع و دل انگیز کوهستانی، مناظر و چشم اندازهای شگفت انگیز و امکانات مناسب گردشگری باعث شده دریاچه سد لتیان به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران شناخته شود. اگر قصد دارید در آخر هفته از شلوغی و هیاهوی شهر به طبیعت باصفا و آرامش بخش پناه ببرید، منطقه جاجرود و سد لتیان بهترین گزینه است. با اقامت ۲۴ همراه باشید تا با خواندن مطالب جامع و کامل و تماشای تصاویر دریاچه سد لتیان تهران بیشتر با این دریاچه منحصربفرد آشنا شوید.

تاریخچه دریاچه سد لتیان تهران

سد لتیان تهران که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به نام سد فرحناز شناخته می شد، در سال ۱۳۴۶ افتتاح گردید. تحقیقات و مطالعات لازم برای احداث این سد از سال ۱۳۳۸ در دستور کار قرار گرفت و پس از چهار سال عملیات ساخت آن در سال ۱۳۴۲ آغاز شد. این سد را در میان دره ای در بخش جنوبی شهر لواسان و بر روی رودخانه جاجرود ساختند. مساحت دریاچه سد لتیان تهران ۳۳۰ هکتار است که در اثر سدسازی ایجاد شده است.

آب دریاچه سد لتیان تهران در ابتدا به منظور تامین آب مورد نیاز کشاورزی در دشت ورامین و تولید برق مورد استفاده قرار می گرفت. اما در سال ۱۳۶۷ آب این دریاچه علاوه بر کاربردهای گذشته جهت توسعه منابع آب شرب تهران نیز انتخاب شد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

کاربرد دریاچه سد لتیان

یک کاربرد دریاچه سد لتیان تامین ۳۰ آب شهر تهران است. تامین آب شرب برای ساکنین پایتخت از اهمیت زیادی برخوردار است، از این رو سدهای مختلفی در اطراف تهران ساخته شده اند تا هرکدام بخشی از آب مورد نیاز را تامین کنند. بنابراین می توان یکی از اصلی ترین کاربردهای سد لتیان را فراهم کردن آب مصرفی پایتخت در نظر گرفت.

کاربرد دیگر این سد تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی است. زمین ها و مزارع زیادی اطراف دریاچه سد لتیان در منطقه دشت ورامین وجود دارند که برای آبیاری علاوه بر چاه ها و دیگر روش های تامین به آب این سد نیازمند می باشند. همچنین استفاده از آب جمع شده پشت سد لتیان برای تولید انرژی برق-آبی نیز بهره گرفته می شود که درصدی از برق مورد نیاز بخش های مختلف مانند روشنایی شهرها و روستاها، کارخانجات و … از این طریق تامین می گردد. علاوه بر این موارد می توان ایجاد منطقه تفریحی و گردشگری را نیز جزو کاربردهای سد لتیان در نظر گرفت.

تاریخچه دریاچه سد لتیان تهران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام این سد از فرحناز به لتیان تغییر یافت. لتیان در واقع نام نزدیکترین روستا به سد می باشد که به زیر آب رفته است. دریاچه پشت سد لتیان از گذشته تا به امروز محل مناسبی برای تفریح و استراحت و لذت بردن از طبیعت بی نیر خدادادی محسوب می شد. به مرور زمان امکانات گردشگری مختلفی برای این منطقه در نظر گرفتند و این دریاچه به یکی از تفرجگاه های مهم و مشهور پایتخت تبدیل گشت.

دریاچه سد لتیان طبیعی است یا مصنوعی؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که دریاچه سد لتیان طبیعی است یا مصنوعی؟ دریاچه پشت سد لتیان به نوعی یک دریاچه مصنوعی و ساخت دست انسان است. این دریاچه که از مساحت و حجم قابل توجهی در فصول پرآب برخوردار می باشد، به خاطر ساخت سد بر روی رودخانه جاجرود به وجود آمده است.

دریاچه سد لتیان لواسان با اینکه توسط آب طبیعی رودخانه ها شکل گرفته اما چون به خاطر ساخت سد شرایط ایجاد آن فراهم شده است، به نظر بسیاری از کارشناسان یک دریاچه مصنوعی محسوب می شود.

تفریحات دریاچه سد لتیان تهران

همانطور که از عکس های دریاچه سد لتیان تهران مشخص است وجود امکانات مناسب تفریحی، گردشگری و رفاهی در کنار طبیعت بکر و زیبا آن را به مکانی مناسب برای استراحت و تفریح تبدیل نموده است. خانواده ها و گردشگران زیادی در ایام مختلف سال و مخصوصا در تعطیلات و آخر هفته ها این مکان را برای طبیعت گردی، استراحت و تفریح انتخاب می کنند. به جز اتراق کردن و برپایی کمپ برای استراحت و کسب آرامش و لذت بردن از هوای مطبوع و فضای بی نظیر دریاچه، از مهمترین تفریحات دریاچه سد لتیان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پیک نیک

پیک نیک و برپایی کمپ در اطراف دریاچه سد لتیان تهران در لواسان را می توان یکی دیگر از تفریحات این منطقه در نظر گرفت. در ایام مختلف و به ویژه تعطیلات خانواده ها و گروه های زیادی جهت پیک نیک دریاچه سد لتیان تهران بزرگ را انتخاب می کنند.

دریاچه ی لتیان به عنوان یکی از محبوبترین مقاصد سفر یکروزه در اطراف تهران محسوب می شود. اگر به قصد پیکنیک و یا ماهیگیری در دریاچه سد لتیان این منطقه را انتخاب می کنید، توجه داشته باشید عمق سد لتیان ۹۹ متر است و باید نکات ایمنی را حتما رعایت نمایید.

ماهیگیری در سد لتیان

ماهیگیری

یکی از اصلی ترین و جذابترین تفریحات دریاچه سد لتیان تهران ماهیگیری است. این مکان گزینه مناسبی برای علاقمندان به ماهیگیری می باشد زیرا ماهی های متنوعی همچون کپور، سفید، آزاد و قزل آلا در آن زندگی می کنند. شما می توانید در کنار دریاچه ایستاده و با قلابهای مخصوص ماهیگیری کنید و یا برای صید ماهی با قایق به وسط دریاچه بروید.

طبیعت گردی و کوهنوردی

برای علاقمندان به طبیعت گردی و کوهنوردی دره ها، روستاها و ارتفاعات اطراف دریاچه می توانند گزینه مناسبی محسوب گردند. پیاده روی در میان باغ های باصفا و سرسبز روستاهای نزدیک به سد به عنوان یک برنامه تفریحی لذت بخش برای گردشگران شناخته می شود. کوهنوردان نیز می توانند تپه ها و کوه های نزدیک را فتح نموده و از بلندای آنها منظره رویایی دریاچه را نظاره گر باشند.

قایق سواری

اگر به دنبال تفریحات هیجان انگیزتر هستید می توانید به سراغ قایق سواری در سد لتیان بروید. روستاییان و محلی های اطراف سد لتیان قایق های مناسبی را برای تفریح و گشت و گذار در دریاچه لتیان در نظر گرفتند. گردشگران می توانند لحظات و ساعاتی را بر روی آب های دریاچه پشت سد قایق سواری کرده و از وزش نسیم خنک و تماشای مناظر و چشم اندازهای شگفت انگیز لذت ببرند.

تفریحات دریاچه سد لتیان تهران

عکاسی

از دیگر تفریحات این منطقه می توان عکاسی را نام برد. دریاچه سد لتیان تهران در هر فصلی زیبایی خاصی دارد و علاقمندان به عکاسی می توانند تصاویر زیبایی را ثبت کنند. عکاسی از این دریاچه و کوه های اطراف آن در فصل بهار که سرسبز می باشند می تواند روزی خاطره انگیز را رقم بزند. در فصل سرما و زمستان نیز در صورت بارش برف این منطقه کاملا سفیدپوش شده و زیبایی مسحور کننده ای دارد.

دریاچه سد لتیان کجاست؟

این دریاچه بی نظیر در پنج کیلومتری شمال جاجرود در جنوب شهر لواسان قرار گرفته است. فاصله دریاچه سد لتیان تا تهران ۴۸.۴ کیلومتر معادل ۱ ساعت و ۲۹ دقیقه رانندگی است و برای دسترسی به آن دو مسیر اصلی وجود دارد. شما می توانید براساس مسیر اول از تهرانپارس و جاده دماوند خود را به جاجرود برسانید. بعد از رسیدن به پل جاجرود باید از جاده شمالی که موازی با رودخانه جاجرود می باشد ادامه مسیر دهید تا به ورودی سد برسید.

برای رفتن به دریاچه سد لتیان تهران از مسیر دوم می توانید از شمال شرق تهران و اتوبان بابایی استفاده کنید. در مسیر این اتوبان به سمت لواسان رفته و پس از عبور از لواسان بزرگ جاده جنوب شرقی را ادامه دهید تا به نزدیکی دریاچه برسید.

بهترین زمان سفر به دریاچه سد لتیان

از آنجایی که دریاچه سد لتیان در لواسان جزو مناطق کوهستانی و سرد محسوب می شود، در فصول پاییز و زمستان و اوایل بهار میزان بارش باران و برف در این منطقه بالا بوده و دمای هوا بسیار سرد است. از این رو می توان گفت از اواسط بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان سفر به دریاچه سد لتیان محسوب می شود.

در فصل بهار عمق دریاچه سد لتیان (حدود ۹۹ متر) افزایش یافته و اطراف این دریاچه بسیار سرسبز می شود و مناظر شگفت انگیزی ایجاد می شوند که برای تماشا و عکاسی بسیار مناسب خواهند بود. در فصل تابستان نیز آب و هوای مطبوع و خنک به خاطر کوهستانی بودن منطقه و وجود آب باعث شده افراد زیادی به بازدید این دریاچه بروند.

جاذبه های اطراف دریاچه سد لتیان تهران

در اطراف دریاچه لتیان جاذبه های گردشگری بسیار زیبایی وجود دارند که می توانید بازدید از آنها را در برنامه سفر یک روزه یا چند روزه خود به این منطقه قرار دهید. از مهمترین جاذبه های نزدیک به دریاچه سد لتیان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پارک جنگلی لتیان

یکی از بزرگترین و شاخص ترین مناطق ییلاقی و سرسبز تهران، پارک جنگلی لتیان است. این پارک طبیعی با وسعت بیش از ۱۰۰۰ هکتار در بخش جنوبی سد و دریاچه لیتان واقع شده است. پوشش گیاهی این پارک متنوع بوده و شامل درختانی همچون سرو، کاج، بلوط، افرا، چنار و اقاقیا می باشد. همچنین امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی مانند آلاچیق، پارکینگ، سفره خانه سنتی، رستوران، کافی شاپ، محل استراحت و سرویس بهداشتی در این منطقه برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده است.

پارک جنگلی لتیان

پارک جنگلی تلو

این پارک که با نام غزال نیز شناخته می شود در نزدیکی دریاچه سد لتیان و در کیلومتر ۵ جاده تلو واقع شده است. گردشگرانی که برای تفریح به منطقه سد لتیان می روند می توانند از این پارک جنگلی بزرگ بازدید نموده و لحظات خاطره انگیزی را تجربه کنند. پوشش گیاهی پارک تلو شامل درختان چنار، سرو، ارغوان، بادام کوهی، زبان گنجشک، نارون و … است.

در این پارک که چهارمین پارک جنگلی بزرگ در تهران محسوب می گردد همانند پارک لتیان امکانات و خدمات رفاهی متنوعی برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

روستاهای باصفا

از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به دریاچه سد لتیان تهران می توان به روستاهای سرسبز و زیبا اشاره نمود. مناطقی همچون ناران، گلندوک، جاجرود، نجارکلا، قاضی آباد، سبو بزرگ و … در نزدیکی این دریاچه دارای باغ های متعدد، رودخانه های پر آب، آبشارهای بی نظیر و جاذبه های طبیعی مختلفی هستند.

کاخ شاه

یکی از خاص ترین جاذبه های اطراف دریاچه سد لتیان کاخ شاه است. شما می توانید در سفر به این منطقه در میان درختان اطراف دریاچه ساختمانی قدیمی اما مجلل را مشاهده کنید که متعلق به دوران پهلوی می باشد. از این کاخ در گذشته به عنوان یک تفریحگاه و محل میزبانی از مهمانان و افراد سرشناس استفاده می شده است.

کاخ شاه سد لتیان

آرامگاه عباس کیارستمی

اگر از علاقمندان به هنر و سینما هستید پیشنهاد می کنیم در سفر به سد لتیان فرصت بازدید از آرامگاه عباس کیارستمی کارگردان بزرگ و مشهور کشورمان را ازدست ندهید. آرامگاه این هنرمند در آرامستان ترک مزرعه لواسان واقع شده و شما می توانید در مسیر دسترسی به دریاچه سد لتیان به راحتی به سراغ آن بروید.

پارک ساحلی

در قسمت شمال غربی دریاچه سد لتیان و به موازات سد یک پارک ساحلی ساخته شده است. این پارک دارای امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی است و مکانی عالی برای پیکنیک و سپری کردن اوقات خاطره انگیز محسوب می شود.

منطقه حفاظت شده جاجرود

منطقه حفاظت شده جاجرود که در گذشته جهت تفریح مورد استفاده قرار می گرفت. این مکان که تحت عنوان قرق سلطنتی یا شکارگاه سلطنتی شناخته می شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت و به یک جاذبه در اطراف دریاچه سد لتیان تبدیل گردید.

همانند لوکیشن دریاچه سد لتیان تهران، آب و هوای این منطقه نیز کوهستانی است و در فصل بهار به خاطر بارشهای فراوان دارای مناظر سرسبز و شگفت انگیزی می باشد. به خاطر وجود چشمه ها و رودخانه های پرآب، پوشش گیاهی متنوع و زیبا، امکان تماشای گونه های جانوری مختلف و دیگر ویژگی ها پیشنهاد می کنیم در برنامه ریزی سفر به دریاچه سد لتیان بازدید از این منطقه را نیز در نظر بگیرید. البته توجه داشته باشید برای ورود به این منطقه باید مجوزهای لازم و قانونی را دریافت کنید.

آبشاز کمرد

آبشار و روستای کمرد

در اطراف دریاچه سد لتیان و در ۲۰ کیلومتری جاده رودهن آبشاری بسیار زیبا در کنار روستای کمرد وجود دارد که جزو جاذبه های نزدیک سد لتیان محسوب می شود. این آبشار که ارتفاع کمی دارد و از صخره ای به پایین می ریزد در منطقه ای سرسبز واقع شده و فضای دل انگیزی دارد.

آبشار کمرد در واقع تشکیل شده از چندین آبشار کوچک صخره ای است و به خاطر قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و داشتن آب و هوای خنک و مطبوع مکانی ایده آل جهت تفریح در فصل تابستان به شمار می رود. در مجاورت این آبشار نیز غاری زیبا به نام چهل دختر و با مساحت ۱۰ متر مربع وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

علاوه بر این جاذبه های دیدنی نزدیک دریاچه سد لتیان می توان به باغ پرندگان تهران و موزه حیات وحش و طبیعت ایران (دارآباد) نیز اشاره کرد.

هتل های نزدیک به دریاچه سد لتیان تهران

اگر از علاقمندان به شب مانی در دل طبیعت هستید می توانید در نزدیک دریاچه چادر و کمپ خود را برپا کنید. همچنین می توانید برای اقامت در این منطقه از خانه های روستایی و بومگردی های روستاهای اطراف نیز استفاده کنید. اما اگر به دنبال اقامتی راحت و دلنشین در هتلی با خدمات و امکانات مناسب در تهران هستید، می توانید به سراغ رزرو هتل تهران نزدیک به دریاچه سد لتیان مانند هتل بلوط، هتل استقلال، هتل دیاموند، هتل ویستریا، هتل آپارتمان جم، هتل شهر، هتل هما و هتل پاریز بروید.

سؤالات متداول

از تهران تا سد لتیان چند کیلومتر است؟

دریاچه سد لتیان تا تهران حدود ۴۸.۴ کیلومتر فاصله دارد که معادل ۱ ساعت و ۲۹ دقیقه رانندگی است.

چگونه به دریاچه سد لتیان تهران برویم؟

سد لتیان در ۵ کیلومتری شمال جاجرود و جنوب لواسان است و برای دسترسی به آن هم می توانید از تهرانپارس و سپس جاده دماوند استفاده کنید و هم اینکه از شمال شرق تهران و اتوبان بابایی خودتان را برسانید.

آیا دریاچه لتیان مصنوعی است؟

طبق نظر کارشناسان چون این دریاچه حاصل سدسازی روی رودخانه جاجرود است مصنوعی حساب می شود.

تفریحات دریاچه سد لتیان تهران چیست؟

ماهیگیری، طبیعت گردی و کوهنوردی، قایق سواری، پیک نیک و عکاسی از جمله تفریحات محبوب گردشگران است.

۴.۶/۵ - (۱۹ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۷

  1. سعید

    یه سوال اینکه برای ماهیگیری بایدمجوز بگیریم از محیط زیست یا نمیخواد؟

    • علیرضا قانع

      بله برای گرفتن مجوز باید به اداره محیط زیست تهران بروید که این مجوز روزانه صادر شده و برای همان روز هم اعتبار دارد.

  2. mazaher asadian

    مظاهر اسدیان دانشمند علوم و محیط زیست ۰۹۱۲۸۳۹۷۳۳۴ موبایل

  3. mazaher asadian

    برق تولید شده توسط نیروگاههای ابی سالمتر از برق نیروگاه اتمی است / پسماند رادیواکتیو زباله های نیروگاه اتمی به رودخانه ها می ریزد و دریاها و ابزیان را الوده میکند

  4. تینا

    دریاچه های ناب و دیدنی با هوای مطبوع رو سازمانها ضبط کردن برای حاکمیت که فقط ژن های خوب استفاده کنند بعد میگن ساده زیستی ما دیگه تا ته میدنیم اینجا تفرجگاه چه علی حضرتایی هست اینا رو معرفی نکنید به عموم، برای عموم حمام خونش رو معرفی کنید که پول آبش را جلو جلو این دولت ازش میگیره

  5. خرید سیم کارت ایرانسل

    سد لتیان متاسفانه بخاطر کم آبی ارتفاع اب خیلی رفته پایین و زیبایی که قبلا داشت رو از دست داده..

    • علیرضا قانع

      سلام وقتتون بخیر
      بله متأسفانه، بحران کم آبی فراگیر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×