بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » معرفی بازار قیصریه اصفهان : آدرس و تصاویر
بازار قیصریه اصفهان
اصفهان

معرفی بازار قیصریه اصفهان : آدرس و تصاویر

۷ اسفند ۱۳۹۵ 16۰3,284

بازار قیصریه، بازاری است در بافت تاریخی و از جاهای دیدنی اصفهان که عمدتا به فعالیت فرش فروشان اختصاص دارد. این بازار که در حال حاضر به عنوان بزرگترین مرکز عرضه صنایع دستی در استان اصفهان شناخته می شود در سال ۱۰۲۹ هجری قمری در شمال میدان تاریخی امام ساخته شد. بازار قیصریه از بزرگترین و مجلل ترین مراکز خرید و فروش در دوران صفویه به حساب می آمد. جهانگردان مشهوری مانند ناصر خسرو و شاردن به توصیف این بازار پرداختند به گونه ای که آنان علت انتخاب این نام را شباهت این بنای تاریخی به قیصریه یا قیساریا در آسیای صغیر(ترکیه امروزی) می دانستند.

بازار قیصریه اصفهان
آدرس: اصفهان خیابان حکیم، رو به روی مسجد حکیم ، بازار قیصریه

بازار سرپوشیده اصفهان چند کیلومتر طول داشته که در هر بخش آن کالای ویژه ای تولید شده و به فروش می رسد. بازار بزرگ اصفهان که بازار قیصریه بخشی از آن است، دارای درب های ورودی مختلفی می باشد. سر در بازار قیصریه که در شمال میدان امام قرار گرفته است بین سال های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری احداث شده و یکی از نفیس ترین نقاشی های مربوط به دوران صفویه را نشان می دهد.

قیصریه در گذشته نه‌ چندان دور دارای سه طبقه و اکنون دارای دو طبقه ‌است. طبقه سوم آن که تخریب شده، نقاره ‌خانه را تشکیل می ‌داد و در آن با صدای موسیقی، اوقات روز را اعلام می ‌کردند. طبقه دوم به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه پایین مغازه های اصناف گوناگون در کنار یکدیگر مستقر بودند . از این بازار بزرگ و مجلل، بازارهای دیگری منشعب می شدند و برخی از آنها هنوز هم فعال بوده و به مشاغل مختلف اختصاص دارند.

بازار قیصریه اصفهان
قیصریه در گذشته نه‌ چندان دور دارای سه طبقه و اکنون دارای دو طبقه ‌است

بازار قیصریه یا شاهی که در دوره صفویه مرکز فروش پارچه های گرانبها بوده، به عنوان یک بازار بین المللی در آن زمان شناخته می شد، به گونه ای که شرکت های تجاری خارجی نیز در آن حجره هایی داشته اند. این بازار بخش اصفهان جدید دوره صفویه را به شهر سلجوقی آن روزگار  که در حال حاضر به میدان قیام تغییر نام پیدا کرده، متصل می کرده است.

بخش های بازار قیصریه

چارسوی بازار

محوطه دایره ای بزرگی در وسط بازار قیصریه وجود دارد که دارای گنبدی با تزیینات زیبای مقرنس های اسلیمی می باشد. این چارسو از شمال به تیمچه ضرابخانه، از جنوب به بازار قیصریه، از شرق به ضرابخانه سلطنتی و از غرب به یک کاروان سرا می رسید.

کاروانسرای شاهی

در بخش غربی این بازار تاریخی کاروانسرایی بزرگ و باشکوه قرار داشت که به آن کاروانسرای شاهی گفته می شد. در این کاروانسرای دو طبقه ۱۵۰ حجره برای اقامت و همچنین مدیریت راسته های بازار درنظر گرفته بودند. این کاروانسرا به نام سرای ملک التجار نیز شناخته می شود.

ضرابخانه‌

در شرق بازار ضرابخانه‌ای قرار داشت که در دوره صفویه محل ضرب سکه بود. این مکان در حال حاضر به بانک تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید  : “میدان نقش جهان اصفهان

در سردر ورودی بازار بزرگ قیصریه ، چند تابلوی نقاشی وجود دارد که در قسمت بالایی آن دو مرد تیرانداز با نیم تنه ، شیر یا ببر و دم اژدها بر کاشی معرق که بیانگر صورت فلکی اصفهان است، به چشم می خورد. علاوه بر این ، ناقوس دیر هرمز و نیز ساعت موجود در قلعه پرتغالی های جزیره هرمز، پس از فتح آن جزیره به اصفهان آورده شد و در بالای این سردر نصب گردید. در دو طرف این سردر ، دو سکوی وسیع وجود دارد که در روزگار قدیم محل بساط زرگران و جواهر فروشان بود و از این محل برای فروش محصولات خود استفاده می کردند.

بازار قیصریه اصفهان

سقف داخلی سردر از کاشی هایی به رنگ آجری، گلبهی و سرمه ای بسیار خوش رنگ با طرح های اسلیمی به صورت مقرنس، تشکیل شده است که باعث خیره شدن دیدگان به این طراحی زیبا می شود. علاوه بر سقف های زیبای این بازار، دیوار ها نیز با نقاشی های بی نظیری که بر روی آن کشیده شده است، نگاه ها را به سمت خود جلب می کند. دیوار رو به رو نشان دهنده جنگ شاه عباس با ازبکان بوده، دیواره سمت راست اروپاییان را در حال رقص و آواز نشان می دهد و دیواره سمت چپ نیز شکارگاهی را به تصویر کشیده که با گذشت این همه سال و با وجود از بین رفتن قسمت هایی از این نقاشی ها ، هنوز زنده بودن رنگ ها و زیبایی خود را حفظ کرده است. در زمان حکومت قاجار و در روزگاری که مسعود میرزای ظل السلطان حاکم اصفهان بود در بخش های سردر قیصریه تغییراتی اعمال شد و یک حاشیه کاشی کاری نیز در امتداد سه جانب سردر اضافه گردید.

بیشتر بخوانید : “آکواریوم اصفهان

خرید سوغاتی همواره یکی از آداب سفر برای ما ایرانیان بوده است. در سفر به اصفهان ، در کنار بازارها و فروشگاه های بسیاری که در این شهر وجود دارند ، توصیه می کنیم از این بازار سرپوشیده تاریخی و کهن دیدن کنید تا هر چه بیشتر با زیبایی های آن آشنا شوید .

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
×