بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » لیست کامل زیارتگاه ها و آرامگاه های اصفهان
1 1
اصفهان

لیست کامل زیارتگاه ها و آرامگاه های اصفهان

۱۰ اسفند ۱۴۰۰ 124۲45,889

اصفهان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری دارای جاذبه‌های متعددی است که زیارتگاه و آرامگاه های اصفهان جزو دیدنی‌ترین اماکن این شهر به شمار می‌روند. امامزادگان، بزرگان و افراد مشهور زیادی در اصفهان زندگی می‌نمودند که پس از مرگ و دفن در محله‌های مختلف، برای آنها آرامگاه‌هایی ساخته شده است. امروزه این زیارتگاه‌ ها و آرامگاه‌ ها جزو آثار و جاذبه‌های باارزش و مهم نصف جهان محسوب می‌شوند.

اگر شما هم قصد دارید در سفر به اصفهان به بازدید از جاهای دیدنی اصفهان مخصوصا زیارتگاه و آرامگاه های آن بپردازید، پیشنهاد می کنیم پس از رزرو هتل اصفهان تا انتهای این مقاله با اقامت ۲۴ همراه باشد. در این مقاله قصد داریم به طور جامع و کامل به معرفی زیارتگاه و آرامگاه های اصفهان بپردازیم.

آرامگاه ها و زیارتگاه های اصفهان

زیارتگاه های اصفهان

اصفهان شهری پر از جلوه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی است که داستان‌های زیادی از تاریخ ایران را برای مردم روایت می‌کنند. کاخ‌ها، عمارت‌ها، مدرسه‌ها، کلیساها و دیگر اماکن تاریخی نصف جهان برای علاقمندان به تاریخ و گردشگری شناخته شده هستند. علاوه بر این جاهای دیدنی، اماکن متبرکه و زیارتگاه های اصفهان نیز جزو جاذبه‌های مهم این شهر به شمار می‌روند. زیرا علاوه بر ارزش معنوی از نظر تاریخی نیز دارای اهمیت می‌باشند.

اصفهان در طول تاریخ از گذشته تا به امروز یکی از شهرهای مهم کشور محسوب می‌شده و اتفاقات و فراز و نشیب‌های فراوانی به خود دیده است. امامزاده‌های بسیاری نصف جهان را به عنوان محل زندگی و ترویج دین انتخاب نمودند و در تحولات تاریخی و مذهبی این شهر نقش ویژه‌ای داشتند. از مهمترین زیارتگاه های اصفهان می‌توان موارد زیر را نام برد:

امامزاده اسماعیل ع

آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع)

یکی از مهمترین اماکن مذهبی و زیارتگاه های اصفهان بقعه متبرکه امام زاده اسماعیل (ع) است. ایشان از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) می‌باشند که مزارشان در قدیمی‌ترین بخش اصفهان واقع شده است. بنای اصلی مربوط به دوران پیش از اسلام است که بعد از فوت امام زاده اسماعیل (ع) و خاکسپاری ایشان در این محل، در دوران سلجوقی بخش‌هایی مانند مناره به آن اضافه می‌گردد. در دوران حکومت شیعه دوست صفوی، ساختمان بقعه، رواق و صحن نیز به این بنا اضافه می‌گردد و مقبره‌ای برای «شعیای نبی» از پیامبران بنی اسرائیل در کنار آن ساخته می‌شود. این ساختمان که مسجد شعیا نام دارد، به عنوان اولین مسجد اصفهان نیز مشهور است.

آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع) که در خیابان هاتف اصفهان واقع شده، در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده باقر

آستان مقدس امامزاده باقر (ع)

امامزاده باقر (ع) یکی از نوادگان حضرت امام محمد باقر (ع) است که بقعه متبرکه ایشان یکی دیگر از اماکن مذهبی و زیارتگاه های اصفهان محسوب می‌شود. این بنا حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و از نمای بیرونی با تزئینات آجرکاری و کاشی کاری برخوردار است.

در سال‌های اخیر نیز بخش‌هایی همچون حسینیه، کتابخانه، سالن اجتماعات و مجموعه فرهنگی به آستان مقدس امامزاده باقر (ع) اضافه شده است. بارگاه متبرک این امامزاده در خیابان چهارباغ خواجو و خیابان عافیت قرار دارد.

امامزاده احمد

آستان مقدس امامزاده احمد (ع)

این زیارتگاه مدفن امامزاده احمد (ع) از فرزندان حضرت علی ابن محمد باقر (ع) است. آرامگاه پدر ایشان در کاشان قرار دارد که به عنوان امامزاده مشهد اردهال نیز شناخته می‌شود. بنای زیارتگاه امامزاده احمد (ع) اصفهان، متعلق به دوران شاه سلطان حسین صفوی می‌باشد و از معماری زیبایی برخوردار است. این بنا در دوران قاجار و زمان حکومت ظل السلطان بر اصفهان، مورد بازسازی و مرمت قرار می‌گیرد.

همچنین مقبره همدم السلطنه همسر ظل السلطان و دختر امیر کبیر نیز در یکی از بخش‌های این بارگاه قرار دارد. از این رو این آستان مقدس از نظر تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. برای زیارت امامزاده احمد (ع) باید به بازارچه حسن آباد و نزدیک مدرسه عربان اصفهان بروید. این اثر تاریخی و مذهبی در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زیارتگاه های اصفهان

آستان مقدس امامزاده هارون ولایت (ع)

این بارگاه متعلق به هارون بن علی یکی از اولاد امام حسن (ع) است و قدمت بنای آن به سده دهم هجری قمری بازمی‌گردد. این جاذبه مذهبی و تاریخی دارای دو صحن، یک گنبد کاشی کاری شده و سردری بسیار زیبا است. سردر باشکوه بارگاه مقدس امامزاده هارون (ع) دارای کاشی کاری نفیسی به رنگ لاجوردی است. کتیبه‌ای به خط ثلث با کاشی سفید معرق نیز بالای این سردر قرار دارد که سال ساخت بنای امامزاده (۹۱۸ هجری قمری) را نشان می‌دهد.

آستان مقدس امامزاده هارون (ع) که در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، در خیابان هارونیه اصفهان قرار دارد.

امامزاده شاه کرم

آستان مقدس امامزاده شاه کرم (ع)

یکی دیگر از زیارتگاه ها و آرامگاه های اصفهان، آستان مقدس امامزاده شاه کرم (ع) است که ایشان از نوادگان امام رضا (ع) می‌باشند. این بارگاه مقدس دارای سه طبقه، ۴ نماز خانه، سالن اجتماعات، ۴ ورودی و ۱۲۰ واحد زائرسرا است. برای تزئینات معماری بنای امامزاده شاه کرم اصفهان از کاشی کاری‌های نفیسی استفاده شده است که هنر ایرانی را به تصویر می‌کشند.

این آستان مقدس در نزدیکی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان واقع شده است و فاصله ای ۱۵ کیلومتری با مرکز شهر دارد.

امامزاده زینب

آستان مقدس امامزاده زینب (س)

این بارگاه مقدس بقعه حضرت زینب (س) از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که به نام زینبیه نیز شناخته می‌شود. بنای قبلی اینگونه زیارتگاه های اصفهان در گذشته از خشت و گل ساخته شده بود که در طول سالیان مختلف مورد بازسازی‌های متعددی قرار گرفت. بنای امروزی بارگاه امامزاده زینب (س) شامل گنبد، گلدسته، صحن و رواق با تزئینات بسیار زیبای گچبری، آینه کاری و کاشی کاری است. برای زیارت این آستان مقدس باید به خیابان زینبیه اصفهان بروید.

زیارتگاه های اصفهان

آستان مقدس امامزاده محسن (ع)

امامزاده محسن (ع) یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می‌باشند که به امامزاده غریب نیز شهرت دارند. قدمت بنای اولیه آرامگاه ایشان مربوط به دوران سلجوقی بوده که در زمان صفویه و قاجاریه تغییراتی در آن انجام شده است. در زمان ناصرالدین شاه حرم باشکوهی با گنبدی بسیار بلند و رواق‌ها و بخش‌های مختلفی برای امامزاده محسن (ع) ساخته می‌شود.

این بارگاه مقدس به عنوان یکی از زیباترین زیارتگاه ها و آرامگاه های اصفهان محسوب می‌شود زیرا از تزئینات معماری چشم نوازی برخوردار است. آینه کاری، کاشی کاری، نقاشی و خطاطی‌های داخل حرم و زیر گنبد، جلوه‌ای از هنر ایرانی-اسلامی را به تصویر می‌کشند که نگاه هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. این زیارتگاه در خیابان وحید و ابتدای خیابان رودکی اصفهان واقع شده است.

زیارتگاه های اصفهان

آستان مقدس امامزاده شاه زید (ع)

یکی دیگر از زیارتگاه های اصفهان، بارگاه مقدس امامزاده شاه زید (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) می‌باشد. این امامزاده در خیابان بزرگمهر، خیابان هشت بهشت شرقی اصفهان واقع شده است. علاوه بر ارزش معنوی، این امامزاده به خاطر معماری زیبا و نقاشی‌های دیواری از ارزش بسیاری برخوردار است.

این نقاشی‌ها که در قرن ۱۴ هجری در شبستان گنبددار این بارگاه توسط استادان بر روی دیوارها نقش بسته‌اند، وقایع مذهبی را به تصویر می‌کشند.

آرامگاه های اصفهان

جاهای دیدنی نصف جهان به اماکن تاریخی و مذهبی محدود نمی‌شود و آرامگاه افراد مشهور در اصفهان از دیگر جاذبه‌های بسیار مهم و تماشایی این شهر توریستی است. آرامگاه در اصفهان از جمله اماکن کم نظیری محسوب می‌شود که می‌توانید بازدید از آنها را در برنامه سفر خود قرار داده و خاطراتی فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید. با ما همراه باشید تا با چند آرامگاه معروف در اصفهان آشنا شویم.

آرامگاه افراد معروف در اصفهان

آرامگاه بابا رکن الدین

یکی از شناخته شده‌ترین آرامگاه‌ های اصفهان، آرامگاه مسعود بیضاوی از بزرگان و عرفای قرن هشتم هجری است. این آرامگاه که به نام بابا رکن الدین شهرت دارد، از لحاظ معماری یکی از بناهای منحصربفرد و جذاب اصفهان به شمار می‌رود. از ویژگی‌های متمایز معماری این آرامگاه می‌توان به استفاده از سمبل‌های عدد ۵ و ۱۲ برای نشان دادن ارادت به پنج تن آل عبا و دوازده امام اشاره نمود.

این بنای ارزشمند و ماندگار که در سال ۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در محله تخت فولاد اصفهان قرار دارد.

آرامگاه بابا قاسم

آرامگاه بابا قاسم

بابا قاسم اصفهانی یکی دیگر از عرفای مشهور اصفهان است که مدفن او به عنوان یکی از مهمترین آرامگاه‌ های اصفهان شناخته می‌شود. ایشان در مدرسه محله طوقچی به امر تدریس می‌پرداخته و پس از فوت توسط مریدان و شاگردانش در قرن هشتم هجری در این محل به خاک سپرده می‌شود.

گنبد بنای آرامگاه بابا قاسم اصفهان به صورت هرمی هشت ضلع است که منقوش به اسما الهی با خط بنایی و کاشی معرق لاجوردی بر زمینه آجری می‌باشد. معماری این بنا با گنبد زیبا و شبستان مزین به طاق مقرنس آجرکاری جزو سبک‌های چشم نواز معماری ایرانی-اسلامی است. آرامگاه بابا قاسم که در چهارراه ابن سینا اصفهان واقع شده، در سال ۱۳۱۰ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

آرامگاه صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی

اگر قصد دارید از یک آرامگاه شاعر در اصفهان بازدید کنید، باید به سراغ آرامگاه ابدی شاعر پرآوازه سبک هندی، صائب تبریزی بروید. محمد علی ابن میرزا عبدالرحیم معروف به صائب تبریزی، در عهد صفویه می‌زیسته و در سال ۱۰۸۱ هجری قمری فوت می‌کند. صائب یکی از شاعران مورد علاقه شاه عباس صفوی و همچنین پادشاه هند بوده و لقب مستعدخان را نیز دریافت نموده است.

صائب تبریزی در دوران صفویه در باغی زیبا به خاک سپرده می‌شود و در زمان پهلوی مکانی به عنوان آرامگاه صائب تبریزی  احداث می‌شود. این آرامگاه دارای ایوانی منحصربفرد به طول ۱۴ متر و عرض ۶ متر و ارتفاع ۸ متر است و از ستون‌های زیبا با قوس‌های جناغی برخوردار می‌باشد. آرامگاه شاعر نامی، صائب تبریزی که در خیابان بهشتی اصفهان قرار دارد، در سال ۱۳۳۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آرامگاه شاعر در اصفهان - صائب تبریزی

آرامگاه علاءالدین شهشهان

یکی دیگر از آرامگاه های اصفهان که متعلق به عارفی نامدار است، آرامگاه علاءالدین شهشهان می‌باشد. این عارف بزرگ در قرن نهم هجری می‌زیسته و به دستور شاهرخ تیموری در سال ۸۵۰ هجری قمری کشته می‌شود. بنای این آرامگاه از معماری بی نظیری برخوردار است که کتیبه‌های گچبری، خطوط ثلث زیبا و تزئینات کاشی کاری سردر آن جلوه‌ای از هنر ایرانی را به نمایش می‌گذارند.

این آرامگاه که قدمت آن به زمان تیموریان باز می‌گردد، در خیابان ابن سینا و کوچه مسجد صفا اصفهان واقع شده است. در سال ۱۳۲۷ آرامگاه شهشهان در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۳۶۸ قرار می‌گیرد.

آرامگاه ساروتقی

آرامگاه ساروتقی

آرامگاه ساروتقی که محل دفن اعتمادالدوله وزیر اعظم شاه صفی و شاه عباس است، از دیگر جاذبه‌های اصفهان به شمار می‌رود. بنای این آرامگاه مربوط به دوره صفوی و سال‌های آغازین حکومت شاه عباس دوم می‌باشد. در دوران قاجار نیز مرمت و بازسازی‌هایی بر روی بنا صورت می‌گیرد و در سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت می‌رسد. برای بازدید از این آرامگاه در اصفهان زیبا باید به خیابان کمال و نبش کوچه لت شهر زیبای اصفهان بروید.

آرامگاه راشد بالله

آرامگاه راشد بالله

راشد بالله فرزند یکی از خلفای عباسی است که توسط سلاطین سلجوقی به قتل می‌رسد. بنای آرامگاه راشد بالله مربوط به دوره سلجوقی بوده و از آجر ساخته شده است. این آرامگاه که در خیابان مشتاق دوم و خیابان بازارچه اصفهان واقع شده، در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه های اصفهان

آرامگاه بیدآبادی

یکی دیگر از اماکن تاریخی و آرامگاه های اصفهان، مدفن آقا محمد بیدآبادی است. ایشان از حکما و عارفان قرن ۱۲ هجری قمری می‌باشد که بخاطر سلوک عارفانه و رواج دادن حکمت متعالیه ملاصدرا مشهور است. ایشان که شاگردان زیادی را تربیت نمودند، در سال ۱۱۹۷ هجری قمری دار فانی را وداع می‌گویند. بنای آرامگاه بیدآبادی مربوط به دوره قاجار بوده که در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایارن با شماره ۹۰۹۳ قرار می‌گیرد. این آرامگاه در خیابان تخت فولاد، خیابان سعادت آباد اصفهان واقع شده است.

آرامگاه دارالبطیخ

آرامگاه دارالبطیخ

دارالبطیخ یکی از مهمترین آرامگاه های اصفهان است که مدفن خواجه نظام الملک طوسی می‌باشد. در این آرامگاه علاوه بر خواجه نظام الملک، بزرگان و افراد مشهور دیگری همچون ملکشاه سلجوقی و ترکان خاتون همسر ایشان و فرزندانشان به خاک سپرده شده‌اند. قبرهای  این آرامگاه مزین به سنگ‌های مرمر بسیار زیبایی هستند که منقوش به آیات و کلمات مختلف می‌باشند.

این آرامگاه که در خیابان ولی عصر و کوچه سلطان سنجر اصفهان قرار دارد، در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه میرعماد

آرامگاه میرعماد

میرعماد حسنی قزوینی یکی از نامدارترین و بزرگترین خوشنویسان ایران می‌باشد که در زمان صفویان از شهرت خاصی برخوردار بوده است. آرامگاه میرعماد مربوط به قرن یازدهم هجری قمری بوده و در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای بازدید از آرامگاه بزرگ مرد عرصه خوشنویسی کشور باید به چهارراه شکرشکن، چهارراه کرمانی، کوچه میرعماد اصفهان بروید.

آرامگاه های اصفهان / میرعماد

آرامگاه علامه مجلسی

از دیگر آرامگاه های افراد معروف در اصفهان باید به آرامگاه محمد باقر مجلسی اشاره نمود. ایشان یکی از بزرگترین فقهای شیعه در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بوده که مهمترین اثر ایشان بحارالانوار نام دارد. ایشان در سال ۱۱۱۰ هجری قمری دیده از جهان فروبست و در کنار پدرش در مجاورت مسجد جامع اصفهان به خاک سپرده شد.

آرامگاه علامه مجلسی در اصفهان

آرامگاه میرفندرسکی

مولانا ابوالقاسم ابن ابوطالب میرحسینی فندرسکی یکی از مهمترین دانشمندان دوره صفوی می‌باشد. ایشان از حکیمان مورد اعتماد دربار صفویه محسوب می‌شده است و شاگردان زیادی را تربیت نموده است. ملاصدرا نیز مدتی در محضر ایشان به کسب علم و فضل مشغول بوده است. آرامگاه میرفندرسکی مربوط به دوره صفویه بوده که در قبرستان قدیمی و تاریخی محله تخت فولاد قرار دارد.

آرامگاه های اصفهان

آرامگاه صاحب ابن عباد

صاحب ابن عباد از ادیبان مشهور و نویسندگان پرتلاش دوران آل بویه است که مذهب شیعه را در اصفهان بنیان نهاد. ایشان در طول زندگی خود یکصد و چهل هزار کتاب تالیف نمود و جزو تاثیرگذارترین علمای شیعه محسوب می‌شود. صاحب در سال ۳۸۵ هجری قمری از دنیا رفته و در محله طوقچی اصفهان به خاک سپرده شده است. آرامگاه صاحب بن عباد معماری زیبایی دارد و دارای گنبدی مرتفع، رواق، حیاط با دیوارهایی آجرکاری و کاشی کاری شده می‌باشد.

اصفهان به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور دارای جاذبه‌های متعددی است که برخی از آنها در دنیا بی نظیرند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به نصف جهان و بازدید از اماکن تاریخی و آثار با ارزش معروف مانند بناهای میدان نقش جهان و غیره، از آرامگاه ها و زیارتگاه های اصفهان نیز بازدید کنید تا سفری به یادماندنی برایتان رقم بخورد.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. فروغ الزمان

    جالب بود

  2. زمستون

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×