» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » معرفی باغ پرندگان اصفهان به همراه اطلاعات بازدید + تصویر
باغ پرندگان اصفهان؛ دنیای شگفت‌انگیز هزاران پرنده
اصفهان

معرفی باغ پرندگان اصفهان به همراه اطلاعات بازدید + تصویر

۱۶ دی ۱۴۰۲ 30۰3,862

در این قسمت از مقاله اقامت۲۴ می‌خواهیم شما را به یکی از جاهای دیدنی اصفهان ببریم که ساکنان آن موجوداتی زیبا و دوست‌داشتنی هستند. منظورمان باغ پرندگان اصفهان است که در یک مجموعه تفریحی خوش آب‌وهوا قرار دارد. حضور در این باغ، شما را با دنیای شگفت‌انگیز هزاران هزار پرنده آشنا می‌کند و تجربه‌ای خاص از سفر به اصفهان را برای شما رقم می‌زند. اگر می‌خواهید بدانید این باغ چه بخش‌های متنوعی دارد و نکات طلایی بازدید از آن چیست، در ادامه همراه ما شوید.

باغ پرندگان اصفهان؛ زیستگاهی خوش آب‌وهوا برای هزاران پرنده رنگارنگ

باغ پرندگان اصفهان؛ دنیای پرندگان از ایران و سراسر دنیا

در سال ۱۳۷۵ شهرداری اصفهان بانی تاسیس این باغ زیبا شد تا گردشگران علاقه‌مند به دنیای پرندگان، از سفر خود به اصفهان لذت بیشتری ببرند. البته باغ پرندگان اصفهان فقط جنبه گردشگری ندارد و با وجود تنوع بالای پرندگان، جایی برای پژوهش محققان هم هست. باغ پرندگان در فضایی به وسعت ۱۷۰۰۰ متر مربع، فرصت بازدید بیش از ۵۰۰۰ پرنده را به شما می‌دهد؛ این پرندگان فقط بومی ایران نیستند و به کشورهای سراسر دنیا مانند استرالیا، اندونزی، چین و تانزانیا تعلق دارند. فضای باغ پرندگان در اصفهان به گونه‌ای است که با سیم‌های توری احاطه شده و این سیم‌های توری روی ستون‌های فلزی با ارتفاع ۲۲ متر مستقر شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید آب‌وهوای اصفهان گرم و خشک است، به همین دلیل باغ پرندگان را در نزدیکی زاینده‌رود ساخته‌اند تا پرندگان در شرایط آب‌وهوایی معتدل زندگی کنند و از هوای گرم به دور باشند. 

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

 باغ پرندگان اصفهان در حاشیه زاینده‌رود و مجموعه‌ تفریحی و فرهنگی به نام ناژوان قرار دارد. البته دقیق‌تر بخواهیم بگوییم این باغ در خیابان الفت ناژوان قرار گرفته است.

آدرس: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

شماره‌تماس: ۰۳۱۳۷۷۱۳۵۰۰

مسیر دسترسی به باغ پرندگان اصفهان

برای دسترسی به باغ پرندگان اصفهان با خودروی شخصی یا تاکسی باید به سمت ساحل زاینده‌رود رفته و بعد از پل وحید به سمت سه‌راه سیمین بروید. قبل از خیابان سیمین یا سهروردی به سمت راست بروید تا به پارک ناژوان برسید.  

گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف باغ پرندگان اصفهان 

باغ پرندگان اصفهان به بخش‌های مختلفی مجهز است تا شرایط محیطی ایدئالی برای زندگی پرندگان فراهم باشد. در این قسمت با بخش‌های متنوع این باغ آشنا می‌شوید.

  • برکه

برکه در باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان دارای چهار برکه بزرگ و کوچک است. این برکه‌ها محل زندگی پرندگان آبچر مانند اردک‌ها، فلامینگوها و پلیکان‌ها هستند. منظور از پرندگان آبچر، مرغابیانی هستند که وقتی در آب فرو می‌روند، پاهایشان شبیه به پارو عمل می‌کند و فقط دمشان در بیرون از آب نمایان است. بیشتر تراکم پرندگان در برکه‌ای مشاهده می‌شود که در قسمت مرکزی باغ قرار گرفته و در مقایسه با سایر برکه‌ها بزرگ‌تر است. 

  • قفس‌های شیشه‌ای

قفس‌های شیشه‌ای برای آن دسته از پرندگان مانند طوطی و مرغ عشق و توکان طراحی شده که تحمل آب‌وهوای گرم و خشک اصفهان را ندارند. این قفس‌ها با داشتن سیستم سرمایش و گرمایش مناسب فضایی شبیه به گلخانه را دارند.

  • قفس‌های فلزی

قفس‌های فلزی در باغ پرندگان اصفهان

پرندگان شکاری در قفس‌های فلزی باغ نگهداری می‌شوند. می‌دانید چرا؟ اگر این پرندگان در فضای باغ رها شوند، ممکن است سایر پرندگان را طعمه و غذای خود بدانند و آن‌ها را شکار کنند. ممکن است فکر کنید که پرندگان شکاری در فضایی مانند قفس تحت فشار باشند. بله قطعا حس پرندگان در قفس با بودن در زیستگاه طبیعیشان تفاوت دارد اما این قفس‌ها طوری طراحی شده‌اند که تا حدی شبیه به محیط زندگی طبیعی پرندگان باشند. 

  • صخره

در ضلع شرقی باغ پرندگان اصفهان بخشی به نام صخره به چشم می‌خورد. این قسمت به عنوان محل زندگی پرندگانی در نظر گرفته شده که زیستگاهشان در طبیعت، مکان‌های سنگلاخی و بیابانی بوده است. بخش صخره باغ برای نگهداری پرندگانی هم‌چون کبک و تیهو و بلدرچین مناسب است.

  • فضای سرسبز

فضای سبز و جنگلی در باغ پرندگان اصفهان

در قسمت فضای سرسبز باغ، پرندگان جنگلی مانند طاووس و قرقاول، آزادانه پرواز و زندگی می‌کنند. پرندگانی که در این قسمت سرسبز زندگی می‌کنند، از این جهت آزاد هستند که به سایر پرندگان آسیبی نمی‌رسانند.

  • بخش‌های تخصصی و پژوهشی باغ پرندگان اصفهان

همان‌طور که گفتیم باغ پرندگان اصفهان از نظر تحقیق و پژوهش درباره پرندگان اهمیت دارد، به همین منظور بخش‌های پژوهشی مختلف در این باغ دیده می‌شود. در این قسمت با بخش‌های پژوهشی باغ آشنا می‌شوید.

بخش تکثیر پرندگان

در بخش تکثیر همان‌طور که از نامش پیداست، شرایط مناسب برای تخم‌گذاری و جوجه‌پروری پرندگان فراهم می‌شود. جوجه‌های حاصل از تکثیر تا سن بلوغ در این فضا نگهداری می‌شوند تا بعدا به باغ منتقل شوند. 

بخش تغذیه پرندگان

بخش تغذیه به این منظور طراحی شده تا هر پرنده‌ای تغذیه مخصوص و مناسب خود را داشته باشد چرا که تغذیه هر گروه از پرندگان متفاوت است. برای مثال بعضی از پرندگان دانه‌خوار و بعضی دیگر از آن‌ها گوشتخوار هستند.

بخش تاکسیدرمی

قبل از آنکه بخواهیم بگوییم در بخش تاکسیدرمی باغ چه اتفاقی می‌افتد، خوب است تعریف کوتاهی از تاکسیدرمی را ارائه دهیم. لغت تاکسیدرمی ترکیبی از دو واژه یونانی taxis و Derma به معنای آراستن و پوست است؛ پس از نظر لغوی می‌توان آن را پوست‌آرایی معنا کرد. تاکسیدرمی درواقع روشی است تا بتوان پیکر حیوانات را برای مدتی طولانی بعد از مرگشان نگه داشت. در قسمت تاکسیدرمی باغ برای نگهداری طولانی‌مدت پرندگان، پوست این موجودات کنده و چربی‌زدایی می‌شود. بعد از این کار قالبی به اندازه بدن پرنده را درست می‌کنند تا پوست پرندگان روی این قالب‌ها قرار بگیرد.

بخش قرنطینه

هر پرنده جدیدی که بخواهد به باغ پرندگان وارد شود، چه از سمت یک فرد اهداکننده باشد و چه خریداری شود، اول باید به مدت دو هفته در بخش قرنطینه باغ بماند تا مبادا ناقل بیماری خاصی باشد.

بخش بهداشت

در بخش بهداشت خدماتی مانند درمان بیماری، ضدعفونی باغ و تزریق واکسیناسیون ( علیه بیماری نیوکاسل) برای پرندگان انجام می‌شود. 

اطلاعات بازدید از باغ پرندگان اصفهان

برای بازدید از باغ پرندگان اصفهان مهم است از شرایط دقیق این باغ مطلع باشید. در قسمت زیر اطلاعات مهم و کلیدی درباره این باغ را ارائه داده‌ایم.

  • ساعت کاری باغ پرندگان اصفهان در فصل‌های مختلف سال متفاوت است. ساعت کاری این باغ در نیمه اول سال از ۸ صبح تا ۷ عصر و در نیمه دوم سال از ۸:۳۰ تا ۴:۳۰ عصر است.
  • برای بازدید از باغ پرندگان بایستی بلیط تهیه کنید که مبلغ کمی دارد. گاهی در فصل زمستان قیمت بلیط این باغ در مقایسه با سایر فصل‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  • باغ پرندگان اصفهان به امکاناتی مانند نمازخانه، سرویس بهداشتی و سوپرمارکت مجهز است.
  • بهترین زمان بازدید از باغ پرندگان از نظر خوش آب‌وهوایی فصل بهار است اما این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است باغ در این فصل به دلیل حضور تعداد زیادی از گردشگران، خلوت نباشد.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ پرندگان اصفهان

اگر در بازدید از باغ پرندگان وقت داشتید، از این فرصت استفاده کنید و به جاهای دیدنی که در نزدیکی باغ قرار گرفته سری بزنید تا از سفر خود به اصفهان بیشتر لذت ببرید. در قسمت زیر تعدادی از جاهای دیدنی نزدیک به این باغ را معرفی کرده‌ایم.

پارک جنگلی ناژوان

پارک ناژوان از جاهای دیدنی در حوالی باغ پرندگان

همان طور که در قسمت‌های قبلی مقاله گفتیم باغ پرندگان در پارک ناژوان قرار گرفته است؛ بنابراین اولین و نزدیک‌ترین جای دیدنی که می‌توانید بروید، همین پارک است. در پارک ناژوان می‌توانید طبیعتی زیبا را با درختان بلندقامت ببینید و در هوای پاک تنفس کنید. یکی از ویژگی‌های خاص این پارک این است که بخش‌های تفریحی متنوعی دارد. این بخش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آکواریوم
  • باغ خزندگان
  • زمین بازی مخصوص کودکان
  • باغ موزه پروانه‌ها
  • تله سیژ
  • موزه صدف
  • شهربازی

زاینده‌رود

زاینده‌رود از جاهای دیدنی نزدیک باغ پرندگان اصفهان

با وجود اینکه حیات زاینده‌رود چندین سال است که در معرض خطر قرار دارد اما حیف است به اصفهان بیایید و از این رودخانه بازدید نکنید. زاینده‌رود یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران با طول ۳۶۰ کیلومتر است که از چند جای مختلف مانند رودخانه پلاسجان اصفهان سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌رسد. زاینده‌رود پل‌های تاریخی و معروف متنوعی دارد که در قسمت زیر نام آن‌ها آمده است:

  • پل شهرستان
  • پل اورگان
  • سی‌وسه پل
  • پل خواجو
  • پل چوبی
  • پل مارنان
  • پل کله
  • پل فلاورجان
  • پل بابا محمود
  • پل اژیه
  • پل زمان خان
  • پل هوره

کلیسای وانک

کلیسای وانک از دیدنی‌های قدیمی نزدیک باغ پرندگان اصفهان

اگر علاقه‌مند به دیدن جاذبه‌های تاریخی و مذهبی هستید، در رفتن به کلیسای وانک شک نکنید. این کلیسا از دوران شاه عباس صفوی به یادگار مانده و کلیسایی جامع برای ارامنه اصفهان به حساب می‌آید. قدمت تاریخی تنها ویژگی این کلیسا نیست و در این مکان می‌توانید زیبایی‌های شگفت‌انگیزی مانند تندیس و تابلوهای نقاشی نفیسی را مشاهده کنید. کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان قرار گرفته و با باغ پرندگان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. در نظر داشته باشید که برای بازدید از این کلیسا باید بلیط تهیه کنید.

بازار هنر اصفهان

بازار هنر یکی از بزرگترین و معروف‌ترین بازارهای اصفهان است که در نزدیکی باغ پرندگان قرار دارد. در این بازار انواع تزئینات طلا و نقره به فروش می‌رسد. بازار هنر در دوره صفویه ساخته شده و آخرین بار در سال ۱۳۴۵ بازسازی شده است. 

اقامت در حوالی باغ پرندگان اصفهان

اگر منطقه نزدیک به باغ پرندگان را برای اقامت خود در اصفهان می‌پسندید، چند پیشنهاد ویژه برای شما داریم. در لیست زیر انواعی از هتل های اصفهان  را با قیمت و شرایط مختلف معرفی کرده‌ایم تا محل اقامت خود را طبق بودجه و سلیقه خود انتخاب کنید.

  • هتل پنج ستاره عباسی
  • هتل چهار ستاره پیروزی
  • هتل سه ستاره سپاهان
  • هتل  سه ستاره خواجو
  • هتل سه ستاره زهره
  • هتل ایران اصفهان
  • هتل بوتیک هنر اصفهان

سفر به نصف جهان با صرفه‌جویی در زمان و هزینه

سفر به اصفهان برای هر گردشگری که به دنبال زیبایی‌های تاریخی و طبیعی است، جذاب خواهد بود. اگر شما بخواهید روزی عازم این شهر شوید، احتمالا اولین دغدغه شما تهیه بلیط و رزرو هتل است. سفر با تور اصفهان روشی هوشمندانه است که علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زمان شما را آزاد می‌گذارد تا با خیالی آسوده به گشت‌وگذار در جاهای دیدنی اصفهان بپردازید.

صحبت پایانی

باغ پرندگان اصفهان یکی از دیدنی‌های نصف جهان است که در آن بیشتر از ۵۰۰۰ هزار پرنده از ایران و کشورهای دیگر مانند استرالیا، اندونزی و تانزانیا زندگی می‌کنند. بخش‌های مختلف این باغ شامل برکه، صخره، قفس‌های شیشه‌ای و آهنی و فضایی سرسبز می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها برای زندگی گونه‌ای خاص از پرندگان مناسب هستند. قسمتی از باغ پرندگان به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص دارد و بخش‌های تاکسیدرمی، بهداشت، قرنطینه، تکثیر و تغذیه را در بر می‌گیرد. اگر به دنیای پرندگان علاقه‌مند هستید، فرصت بازدید از این باغ را که در حاشیه زاینده‌رود قرار گرفته، از دست ندهید و کوله‌بار سفرتان به اصفهان را پربارتر کنید. 

سوالات متداول

اسکیما پیدا نشد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×