» استان گیلان » جاذبه های گردشگری گیلان » جاهای دیدنی گیلان » تالاب امیر کلایه لاهیجان تالابی بین المللی با جاذبه های بی شمار
تالاب امیرکلایه لاهیجان
جاهای دیدنی گیلان - جاذبه های گردشگری لاهیجان

تالاب امیر کلایه لاهیجان تالابی بین المللی با جاذبه های بی شمار

۲۰ آبان ۱۴۰۰ 25۲4,672

تالاب امیر کلایه لاهیجان کجاست؟ تالاب طبیعی امیر کلایه در روستایی به همین نام در استان گیلان واقع شده که قبلا به «شاله کل» شهرت داشته است. وسعت این تالاب زیبا و چشم نواز به ۱۲۳۰ هکتار و عمق آن به ۲ متر می رسد. آب شیرین این تالاب به واسطه فاصله یک کیلومتری از دریا باعث شده تا جزو نمونه های نادر محیط های آبی قرار بگیرد. همین ویژگی کمک کرده تا زیستگاهی ایده‌آل برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری تبدیل باشد. در ادامه بیشتر در مورد این تالاب طبیعی از جاذبه های گردشگری گیلان صحبت خواهیم کرد.

معرفی تالاب امیر کلایه لاهیجان

تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان در بخش «شیر جوپشت» روستای امیر کلایه در شمال لاهیجان قرار دارد. در حال حاضر این اکوسیستم با جاذبه ها و محیط های تفریحی، یکی از ۱۹ تالاب بین المللی کشور است که در سال ۱۳۵۴ در لیست تالاب های بین المللی ثبت گردید.
فاصله تالاب امیر کلایه تا لاهیجان ۴۶ کیلومتر است که در بخش شمال شرقی لاهیجان، شهر لنگرود و بندر کیاشهر واقع شده است. اگر قصد بازدید از این منطقه گردشگری جذاب و زیبا را دارید می توانید از سمت لنگرود به سمت شهر چمخاله بروید. ۵ کیلومتر بعد از شهر چاف به نزدیکی چمخاله می رسید که باید وارد جاده ساحلی و سپس روستای حسن کنده شوید تا به تالاب برسید.
حالت بعدی این است که از تهران با اتوبوس به لاهیجان بروید و سپس از این شهر ماشین کرایه کنید و خودتان را به تالاب امیر کلایه برسانید. خبر خوب اینکه پارکینگ مخصوص هم برای بازدید کنندگانی که با ماشین شخصی آمده اند، در نظر گرفته شده است!
آدرس: گیلان، ۴۶ کیلومتری شمال شرق لاهیجان، تالاب امیر کلایه.

تالاب بین المللی امیرکلایه

جاذبه ها و تفریحات تالاب امیر کلایه در لاهیجان

یکی از جاذبه های دیدنی و ویژگی های خاص این تالاب در لاهیجان، تفریحات و گونه های زیستی بسیار متنوع است. تفریحات این اکوسیستم آبی تنوع بالایی دارد به نحوی که همه افراد با هر نوع سلیقه ای می توانند از این محیط لذت ببرند. به عنوان مثال می توانید به قایق سواری، ماهیگیری، پهن کردن بساط پیک نیک و لذت بردن از دورهمی و همچنین مشاهده گونه های گیاهی و جانوری آن بپردازید. تالاب امیر کلایه لاهیجان در تمام طول سال میزبان گونه های جانوری مخصوصا هزاران پرنده مهاجر است. اگر در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید قطعا پرنده هایی مثل قو، اردک، غاز وحشی، گیلار، چنگر، خوتکا، پلیکان و فلامینگو را خواهید دید.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های رشت از اقامت24

گونه های جانوری در تالاب امیرکلایه

تاکنون ۱۱ گونه مختلف ماهی از جمله کپور، سوف، اردک ماهی، اسبله، گامبوزیا، سوزن ماهی، گاو ماهی، حاجی ترخان و غیره هم دیده شده اند. گونه های جانوری خشکی زی تالاب امیر کلایه هم تنوع نسبتا خوبی دارند و انواع جوندگان، راسو و شغال را خواهید دید. البته نگران نباشید چون کاملا بی خطر هستند و در این منطقه گردشگری مزاحمتی برای شما نخواهند داشت.

پوشش گیاهی تالاب

تالاب امیر کلایه از لحاظ پوشش گیاهی هم تنوع بسیار بالایی دارد. مشهورترین گیاه این منطقه پسته دریایی با نام «ثعله به اقلی» است. این گیاه خاصیت دارویی و درمانی دارد و لاله تالابی را تشکیل می دهد. حقیقتا این تالاب طبیعی یکی از ارزشمندترین منطقه های کشور عزیزمان است و باید برای دور نگه داشتن عوامل خطرآفرین و تهدید کننده گونه های جانوری و پوشش گیاهی آن عزم جدی اختیار کرد.
توصیه می کنیم پل چوبی امیر کلایه که برای پرنده نگری و توسعه گردشگری این منطقه ساخته شده را از دست ندهید. این پل چوبی بر روی بخشی از تالاب ساخته شده و در دو انتهای آن، دو کلبه چوبی شیک و رویایی احداث گردیده تا سوژه عکاسی گردشگران تکمیل شود.

لاهیجان

جاذبه های گردشگری اطراف تالاب طبیعی امیر کلایه

اگر قصدتان این است که از کلیه جاذبه های گردشگری اطراف لاهیجان بازدید کنید، می توانید بعد از بازدید این تالاب بی نظیر و خاص، به سمت جاذبه های اطراف این تالاب بروید. نزدیکترین جاذبه دیدنی، شهر ساحلی چمخاله با ۱۶ کیلومتر فاصله است.
این شهر ساحلی در طی چند سال گذشته کاملا مجهز شده و پذیرای گردشگران عزیز از سراسر کشور است. خط ساحلی این شهر حدود ۱۷ کیلومتر است که می توانید از محیط آن لذت ببرید. ضمنا دیدن رودخانه پر آب اطراف شهر که زمانی محل عبور کشتی های روسی و ایرانی بوده هم خالی از لطف نیست.

تله کابین لاهیجان

در صورتی که عاشق تله کابین هستید، با تله کابین لاهیجان حدود ۴۲ کیلومتر فاصله دارید. توصیه ما این است که اگر در زمستان سفر می کنید به هیچ وجه لذت تله کابین را از دست ندهید در غیر این صورت جزو حسرت های زندگی شما خواهد شد. تالاب سوستان اطراف تالاب طبیعی امیر کلایه هم گزینه بعدی است که حدود ۴۴ کیلومتر با شما فاصله دارد.

تالاب انزلی

جاذبه گردشگری بعدیِ اطراف تالاب امیر کلایه لاهیجان، تالاب انزلی با فاصله ۱۰۹ کیلومتری است. تالاب انزلی در شهر انزلی و ضلع جنوب غربی دریای خزر واقع شده و نامی است که همه ما شنیده ایم و نیلوفرهای آبی سراسر پوشیده آن، شهرت زیادی دارد. در حاشیه تالاب انزلی می توانید از دیدن نیزارها و لاله های دریایی لذت ببرید. علاوه بر این، امکان قایق سواری هم برای گردشگران فراهم شده تا خاطره ای فراموش نشدنی در ذهن آنان شکل بگیرد.

تنوع جانوری در تالاب امیرکلایه

پل چوبی بندرکیاشهر

پل چوبی بندر کیاشهر با یک کیلومتر طول که بر روی تالاب بوجاق احداث شده، در کنار پل چوبی تالاب امیر کلایه جاذبه دیدنی دیگری است که به شما پیشنهاد می کنیم. اگر به هر دلیل نتوانستید از پل چوبی امیر کلایه لذت ببرید حتما از این پل چوبی دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به تالاب امیر کلایه لاهیجان

استان گیلان و شهر لاهیجان در هر زمانی از سال پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است و می تواند خاطره ای تکرار نشدنی در ذهنتان ایجاد کند. علاوه بر بازدید از جاذبه های مختلف گردشگری و تاریخی و دریاچه معروف لاهیجان، امکان بازدید از این تالاب در هر زمانی امکان پذیر است.
اما اگر می خواهید زمانی که به این منطقه سفر می کنید از آب و هوا لذت ببرید، اردیبهشت تا شهریور ماه بهترین زمان سفر است.

ساعت و هزینه بازدید

بازدید از تالاب امیر کلایه لاهیجان برای عموم افراد آزاد است و هزینه ورودی ندارد. در هر ساعتی از شبانه روز هم می توانید به بازدید بپردازید. تنها هزینه ای که باید پرداخت کنید، هزینه ناچیزی بابت پارک ماشین شخصی در پارکینگ اختصاصی این مجموعه است.

تالاب امیر کلایه لاهیجان

رستوران های اطراف تالاب امیر کلایه

آن دسته از مسافرانی که قصد دارند قبل از بازدید جاذبه های گردشگری اطراف این اکوسیستم آبی زیبا و چشم نواز، غذا میل کنند، می توانند به رستوران های نزدیک بروند. رستوران های اطراف به ترتیب نزدیکی به این تالاب عبارتند از:

  • رستوران تالاب: ۱.۵ کیلومتر
  • کافه سنتی فانوس دریایی: ۴.۹ کیلومتر
  • رستوران دهقانی: ۴.۴ کیلومتر
  • رستوران بریلیوم: ۵.۲ کیلومتر
  • رستوران رؤیایی: ۶.۴ کیلومتر

هتل کجا رزرو کنیم؟

برای بازدید از تالاب امیر کلایه از لاهیجان باید با ماشین شخصی یا از طریق کرایه کردن ماشین، اقدام کنید. طبیعتا اولویت شما رزرو بهترین هتل خواهد بود تا بتوانید در دسترسی به این تالاب و جاذبه های گردشگری اطراف آن مشکلی نداشته باشید.
ما برای شما امکان رزرو بهترین هتل های لاهیجان را با تخفیف های عالی فراهم کرده ایم که می توانید همین حالا و قبل از اتمام ظرفیت، رزرو خود را نهایی کنید. ضمنا این امکان هم فراهم شده تا با مشاهده اطلاعات کامل هر یک از هتل ها و نظرات هر یک از گردشگران، بهترین هتل را برای خود انتخاب کرده و به سادگی چند کلیک، اتاق مدنظرتان را رزرو نمایید. اقامت ۲۴ مثل همیشه به اقامت راحت، ارزان، با کیفیت و خاطره انگیز شما فکر می کند.

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. سیروس

    این تالاب به گفته محلی ها ۳ سال است که بسته است

    • علیرضا قانع

      سلام
      ممنونم بابت اطلاع رسانیتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×