بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » آرامگاه نادر شاه افشار مشهد (باغ موزه نادری) | عکس و آدرس
uhb
مشهد

آرامگاه نادر شاه افشار مشهد (باغ موزه نادری) | عکس و آدرس

۱۵ آذر ۱۳۹۵ 33۰4,325

آنچه ما را از گذشته با خبر می کند، آثار تاریخی به جا مانده از پیشینیان است. آثاری که انسان عصر امروز را به قضاوت می نشاند. گاهی باعث غرور او و گاهی باعث درس گرفتن از آن می شود. چرا که تاریخ امروز همان تاریخ دیروز آیندگان است که به بهترین شکل باید رقم بخورد. آرامگاه نادرشاه افشار از مکان های تاریخی مشهد، یکی از همین آثار است. آرامگاهی که نشانی از نبردها، سرافرازی ‌ها، شکست ‌ها و گاهی بی‌عدالتی ‌های پادشاهی در سلسله افشاریه را به رخ آیندگان می کشد. آرامگاهی که با فضاسازی زیبا مملو از گل های رنگارنگ است. نحوه ساختار مقبره و بخش موزه آن نیز بسیار دیدنی است. مشهد شهری زیارتی تاریخی و تفریحی است که سلسله های مختلفی را در طول تاریخ به خود دیده است. در کنار بازدید از آرامگاه نادر شاه افشار حتما به جاهای دیدنی مشهد نیز سر بزنید. برای آشنایی بیشتر با تاریخ پادشاهی نادرشاه، محل دفن او، ساختار مقبره اش و اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار یا باغ موزه نادری

باغ موزه نادری یا همان آرامگاه نادرشاه افشار، بنایی است که به یادبود نادر شاه افشار در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا شهر مشهد ساخته شده است. آرامگاه نادرشاه پس از حرم مطهر امام رضا (ع)، جزء مهم ترین اماکن گردشگری و تاریخی داخل مشهد مقدس محسوب می شود. بنای امروزی آرامگاه نادر شاه افشار در میان باغی به وسعت ۱۴۴۰۰ مترمربع ساخته شده است. ساختار ساختمان این آرامگاه از روی خیمه و چادر عشایر الهام گرفته شده است. مجسمه نادر شاه افشار مشهد که درون باغ نادری در مشهد واقع شده است یکی از سمبل های تاریخی این شهر است. این موزه در حال حاضر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان اداره می‌شود. در اواخر سال ۱۳۸۶ ، باغ موزه نادری، بر اساس طرح نوین بهسازی ، مورد بازنگری و تعمیرات در فضاهای داخلی قرار گرفت و پس از ۶ ماه تعطیلی مجددا بازگشایی شد.

آرامگاه نادر شاه افشار کجاست؟

مقبره نادر شاه افشار یکی از قسمت های دیدنی مشهد است. فضای دلباز و زیبا، اطلاعات جامع و کامل از لحظات زندگی و فتوحات نادرشاه تا مرگش، وجود مجسمه ها و آثار بازمانده از دوره افشاریه که موزه نادر شاه نامیده می شود، همگی دلیلی بر بازدید از باغ نادری مشهد است. آرامگاه نادر شاه مشهد در میدان شهدا این شهر واقع شده است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

آدرس مقبره نادر شاه افشار: آرامگاه نادر شاه افشار در مشهد در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) قرار دارد و در فاصله کمی از حرم مطهر واقع شده است.

چگونه به آرامگاه نادرشاه برویم؟

از هر نقطه ای از شهر مشهد که اقامت دارید، می توانید خود را با تاکسی، اتوبوس، مترو یا خودرو شخصی به چهار راه شهدا برسانید. به چهار راه که برسید کم کم محوطه زیبای باغ نادر شاه به چشم می خورد. فراموش نکنید از جاهای دیدنی اطراف این میدان که در انتهای مقاله به آن اشاره می کنیم نیز دیدن کنید. اگر می‌ خواهید با مترو به سمت آرامگاه بروید، در ایستگاه شهدا پیاده شوید و برای اطلاع از آدرس آرامگاه نادر شاه در مشهد بدانید که تنها با ۵ دقیقه پیاده روی به آنجا خواهید رسید.

تاریخچه آرامگاه نادرشاه

با انقراض حکومت صفویه نادرشاه از مشهد قیام کرد تا به نا به سامانی های ایران بعد از شکست صفویان سامان بدهد. او داعیه پادشاهی داشت و مشهد را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. نادر شاه افشار در دوران حکومتش چندین مقبره ساخت. بعد از فتح هند، دستور داد مقبره ای از سنگ مرمر سیاه نیز برای او بسازند. مقبره ای که عظمت و شکوهش را به تصویر بکشد. دیگر مقبره نادر شاه در مشهد  به دستور وی در سال ۱۱۴۵ هجری قمری یعنی ۱۵ سال قبل از مرگ او، روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد که به دلایل سیاسی زمان خودش تخریب شد. مقبره دیگر که یک مقبره خانوادگی بود عمارت خورشید نام داشت. سرانجام، روزی سربازان نادرشاه او را به قتل رساندند و بدن بی سرش را در یکی از همین مقبره ها به صورت موقت دفن کردند. فتوحات و داشتن کشوری متحد و یکپارچه با وجود اقوام مختلف و تحت پرچم ایران باعث فخر و مباهات شاهان بعد از خودش شده بود. تا جایی که، شاهان قاجار دستور دادند که مقبره ای درخور شان و مقامش بسازند و پیکرش را به آنجا انتقال دهند. پس، پیکرش را ابتدا به تهران منتقل کردند. سپس، قوام السلطنه والی خراسان، پیکرش را به مکان فعلی انتقال داد و مقبره با شکوهی در مکان فعلی برای او احداث کرد. اما، انجمن آثار ملی ایران دستور داد برای گرامی داشت مقام نادرشاه مقبره دیگری که مقبره کنونی نادرشاه است ساخته شود. تعمیر این آرامگاه از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۴۲ ادامه داشت و ۱۲ فروردین همان سال بازگشایی شد.

لوله توپ متعلق به دوران صفویه در باغ نادری

معماری باغ موزه نادری

بعد از ورود به موزه نادری مشهد و دیدن فضای بسیار زیبا و مملو از گیاهان متنوع و مهندسی ساخت محوطه و بنای آن در نگاه اول با ساختمان مقبره نادرشاه افشار، مجسمه نادرشاه افشار در حالی که بر اسبی سوار است به همراه سه تن دیگر مواجه خواهید شد که روی سکویی بر بلندی قرار گرفته است. مجسمه ای که عظمت نادرشاه را به تصویر می کشد. به گونه ای که این مجسمه، قبل از ورود به فضای داخل باغ موزه نادری از دور کاملا قابل رویت است و همچون نمادی از آرامگاه نادر شاه افشار مشهد را در ذهن حکاکی می کند. مهندس هوشنگ سیحون مسئولیت معماری و ساخت بنا را برعهده گرفت. مقبره نادرشاه افشار شامل یک سکوی دوازده پله ای است. بعد از بالا رفتن از این پله ها در سمت راست شما، لوله توپی از جنس برنج که یادگاری از دوران شاه عباس صفوی در باکسی شیشه ای قرار گرفته است. این لوبه توپ از غنایم جنگ صفویان با پرتغالی ها در جنوب ایران است که در سال ۹۹۹ هجری قمری ساخته شده است. طراحی این مجسمه بسیار زیبا، توسط مجسمه سازی ایرانی به نام استاد ابوالحسن صدیقی صورت گرفته و پایه ریزی آن در کارخانه بروتی در کشور ایتالیا انجام شده است.

عکس قبر نادر شاه افشار

معماری باغ موزه نادر شاه افشار مشهد بر پایه دو شکل هندسی مربع و مثلث ساخته شده است. بعد از تماشای نمای بیرونی آرامگاه وارد سالن اصلی که مربع شکل است و مزار نادر شاه در آن واقع شده است، می شوید. نمایش بیرونی مقبره به صورت خیمه عشایر است که تالار اصلی مجموعه را تشکیل می دهد. اما دلیل اینکه نمای بیرونی بنای آرامگاه نادر شاه در مشهد به فرم خیمه ساخته شده این است که محل تولد و کشته شدن او در یک خیمه اتفاق افتاده است. دیوارها به رنگ قرمز و نماد جنگ هستند. نمایش درونی تالار اصلی هم یادآور صحنه رزم یعنی حمله و دفاع دارد. دیوارهای داخلی مرقد نادر شاه از سنگ مرمر اخرایی رنگ مراغه تهیه شده است تا صحنه قتل او به دست سربازانش در داخل خیمه یا چادر را به صورت ملموسی به نمایش بگذارد. آرامگاه نادر شاه نیز در گوشه آن بین دو دیوار قرار گرفته است. مرقد نادرشاه به شکل یک چند ضلعی است که در تالار اصلی با فضایی به میزان  ۱۵ در ۱۵ متر  واقع شده است. این مجموعه به چندین تالار دیگر که در طرفین تالار اصلی واقع شده اند مجهز شده است که کاربردهای گوناگونی دارند و در بخش های بعد بیشتر به آن می پردازیم.

سازنده مجسمه نادرشاه

استاد مجسمه ساز، استاد ابوالحسن صدیقی کار ساخت مجسمه نادر شاه در باغ نادری را برعهده گرفت. مهندس سیحون نیز با ترکیب نمادهای تاریخی و فرهنگی مختلف در یک ساختار همگون، توانست اثری ماندگار خلق کند. اثری که به جرأت یکی از نمونه‌های فاخر معماری نوین ایران است.

ساختمان مقبره نادرشاه

قبر نادر شاه در مشهد در مکان های مختلفی قرار داشته است تا در نهایت در پایان این سفر، در مکان فعلی آرام گرفته است. ساختمان بنا از چندین تالار که برخی در سال های اخیر به آن اضافه شد تشکیل شده است. بخش قابل توجهی از مصالح استفاده شده در ساخت بنای مقبره نادر شاه از سنگ گرانیت سخت تهیه شده است. هزینه ساخت آن از درآمد حاصل از عوارضی که از زائرین شهر مشهد دریافت شد پرداخته شد. در گوشه شمالی باغ نادری آرامگاه کلنل محمدتقی خان پسیان قرار دارد. وی از نظامیان اواخر دوره قاجاریه و اولین فرد ایرانی بود که توانست دوره آموزش خلبانی را بگذراند. طراحی سنگ مزار محمدتقی خان پسیان را هوشنگ سیحون انجام داده است.

مقبره کلنل پسیان در باغ موزه نادری مشهد

تالارهای موزه نادری

باغ نادر شاه مشهد، شامل دو تالار، اتاق آرامگاه، ایوان ها، موزه، پایه مجسمه و نیز دفتر امضای بازدیدکنندگان است. دو تالار این بنا در مجاورت یکدیگر بوده که یکی از این تالارها موزه اسلحه مربوط به دوره های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادر شاه افشار است.

تالار اول، تالار اسلحه

در تالار موزه اسلحه، انواع سلاح های دوره افشاریه، تابلوهای نقاشی از نادر و صحنه های جنگ، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، دو شمشیر متعلق به نادر و نیز چند نسخه خطی از جمله تاریخ جهان گشای نادر موجود نگهداری می شود.

تالارهای باغ موزه نادری

تالار دوم

تالار موزه دوم از سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد. این تالار شامل انواع سکه، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر می باشد. تابلوی طراحی و نصب شده که اختصاص به معرفی نادرشاه، آرامگاه نادری، قصر خورشید، کلنل محمد تقی خان پسیان و ابوالحسن صدیقی دارد، در این تالار به معرض نمایش گذاشته شده است.

مقبره

مقبره نادر شاه افشار مشهد در درون فضای اصلی یا تالار اصلی در کنج شمال شرقی آن قرار گرفته است. سنگ مزار مقبره نادر شاه افشار حالتی هندسی دارد. دور تا دور دیوار فضای اصلی مملو از تابلوهایی است که در آن از دو الماس کوه نور و دریای نور، محل کنونی آن ها و نحوه به دست آوردن آن ها توسط نادر شاه صحبت به میان آمده است. در تابلو های دیگر راجع به نحوه بازسازی بنا و هوشنگ سیحون سازنده بنا و سازنده مجسمه نادر شاه اطلاعاتی داده شده است.

اطلاعات بازدید

برای بازدید از آرامگاه نادر شاه در همه روزهای هفته به جز تعطیلاتی چون تاسوعا عاشورا و روزهای شهادت معصومین می توانید اقدام کنید.

قیمت بلیط باغ موزه نادری: نرخ قیمت بلیط در سال ۱۴۰۰ برای هر نفر به میزان ۱۰۰۰۰ تومان بوده است.

ساعات بازدید باغ موزه نادری: ۹ صبح الی ۱۷:۰۰ عصر

شماره تلفن باغ موزه نادری: ۰۵۱۳۲۲۲۴۸۸۸

جاهای دیدنی نزدیک

در محدوده میدان شهدا مشهد جاهای دیدنی دیگری وجود دارد که پس از بازدید از آرامگاه نادر شاه افشار که به باغ موزه نادری نیز معروف است، می توانید به این مکان ها نیز سر بزنید. این مکان ها به شرح زیر است.

رستوران های نزدیک

اگر بعد از بازدید از باغ موزه نادری به تایم ناهار یا شام برخوردید، می توانید با خیال راحت رستوران های نزدیک باغ موزه نادری یا آرامگاه نادر شاه افشار که به شرح زیر است را بیابید. فواصل این نقاط تا باغ موزه نادری نیز در روبروی آن نوشته شده است.

  • رستوران صبا:‌۲۵۰ متر
  • کبابی ترکویت: ۳۵۰ متر
  • رستوران فرات:‌۵۵۰ متر
  • رستوران شیشه ای زیتون لبنان: ۶۰۰ متر
  • رستوران قصر عتیق: ۶۰۰ متر

هتل های نزدیک

برای رزرو هتل های مشهد می توانید با کمک وب سایت اقامت ۲۴ هتلی متناسب با معیارها و نیازهایتان پیدا کنید. هتل های مشهد که در نزدیکی آرامگاه نادر شاه افشار یا باغ موزه نادری  به شرح زیر است.

  • هتل تارا: ۴۰۰ متر
  • هتل مدینه الرضا: ۵۵۰ متر
  • هتل زمزم ۲: ۹۵۰ متر
  • هتل ایران: ۸۵۰ متر

سؤالات متداول

ساعت کار باغ موزه نادری چه موقعی است؟

شما همه روزه به غیر از ایام تعطیل چون شهادت معصومین و تاسوعا و عاشورای حسینی بین ساعات ۹ الی ۱۷ می توانید از این موزه بازدید کنید.

آرامگاه نادر شاه افشار در مشهد کجاست؟

باغ موزه نادری یا آرامگاه نادر شاه افشار در مشهد در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهار راه شهدا واقع شده است.

کدام معمار طراح بنای یادبود نادر شاه افشار میباشد؟

استاد مهندس هوشنگ سیحون که در دانشکده هنرهای زیبای تهران تحصیل کرده است و در پاریس نائل به دریافت مدرک دکتری هنری شده است، ساخت بنای یادبود نادر شاه افشار را برعهده گرفته است. استاد سیحون پدر معماری نوین ایران است.

چه بخش هایی در باغ موزه نادری برای بازدید وجود دارند؟

داخل آرامگاه علاوه بر فضای اصلی که مقبره نادر شاه در آن واقع شده است، معماری پر مفهوم آن، تالارها و باغ موزه نادری که شامل آثار متعلق به دوران افشار است را می توانید ببینید.

۳.۹/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×