بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان کرمان » سوغات کرمان ( معروف ترین سوغاتی ها ) راهنمای خرید سوغاتی
soghatkerman4
جاذبه های گردشگری استان کرمان - جاذبه های گردشگری کرمان

سوغات کرمان ( معروف ترین سوغاتی ها ) راهنمای خرید سوغاتی

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ 19۱7,109

سوغات کرمان شامل خوراکی های مختلف مانند شیرینی‌های سنتی، میوه و خشکبار می‌باشد. همچنین در نقاط مختلف این استان، صنایع دستی زیبایی تولید می‌گردد. پیشینه صنایع دستی کرمان بسیار طولانی بوده و در برخی رشته‌ها این سابقه به چندین قرن می‌رسد. شاید از نظر شما استان کرمان یک منطقه کاملا کویری باشد ولی واقعیت این است که در مناطق مختلف این استان پهناور، باغ‌های میوه، پسته، گردو و… وجود دارند. برخی از محصولات تولیده شده در استان کرمان بسیار باکیفیت بوده و برای صادرات انبوه انتخاب می‌شوند. در مطلبی که برای شما حاضر کرده‌ایم به معرفی سوغات کرمان می‌پردازیم. در سفر آینده خود به کرمان با دست پر بر می‌گردید و خاطره‌ای شیرینی برای خود و خانواده رقم می‌زنید.

انواع سوغات کرمان

مانند بسیاری از شهر‌های ایران، سوغات کرمان هم در دو دسته‌بندی خوراکی و صنایع دستی قرار می‌گیرند. با هر سلیقه‌ای که داشته باشید قطعا یک یا چند سوغات کرمانی را می‌پسندید. وقتی به بازدید از جاذبه های گردشگری کرمان رفتید در بازار‌ها و بازارچه‌های این شهر و استان، باکیفیت‌ترین سوغات و هدیه را برای دوستان و خانواده انتخاب کنید.

سوغات کرمان (خوراکی‌ها)

خوراکی‌هایی که به عنوان سوغات کرمان می‌شناسیم شامل دارو‌های گیاهی مانند زیره، انواع شیرینی مانند کلمپه، انواع میوه و مرکبات مانند خرما و نارنج و… می‌باشند. باغ‌های سرسبزی در این استان وجود دارند که بهترین محصولات باغداری ایران در آن‌ها پرورش می‌یابد. همه ما از کیفیت پسته رفسنجان و خرمای بم آگاهی داریم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم. آب و هوای مناطق مختلف استان کرمان به گونه‌ای است که برای پرورش بسیاری از اقلام میوه و خشکبار مناسب می‌باشد. ازاین جمله می‌توانیم به پسته، گردو، نارنج، پرتقال، نارنگی، خرما و… اشاره کنیم. از دیگر محصولات خوراکی کرمان حتما زیره را در لیست خود دارید چرا که ضرب‌المثل مشهوری در این باره وجود دارد. با ادامه این مطلب همراه باشید تا همه سوغات خوراکی کرمان را به شما معرفی کنیم.

کلمپه

مشهورترین شیرینی سوغات کرمان کلمپه است. این شیرینی محبوب با آرد، روغن حیوانی، پودر پسته یا گردو، کنجد، خرما و زعفران تهیه می‌شود. برای تزیین کلمپه پیش از مرحله پخت، نوعی نقش با مهر بر روی آن حک می‌گردد که باعث می‌شود کلمپه ظاهر جالبی پیدا کند. برای عِطر و طعم بهتر در کلمپه مرغوب از هل و گلاب استفاده می‌کنند. این شیرینی کالری زیادی دارد و در عین حال بسیار مغذی است. در شهر کرمان و بسیاری شهرهای دیگر استان کرمان، کلمپه طبخ و عرضه می‌گردد. در سفر به این استان، مشهور‌ترین سوغات کرمان را فراموش نکنید.

کلمپه

قطاب

نام قطاب با شهر یزد گره خورده است اما نوعی از قطاب در استان کرمان تهیه می‌شود که بسیار خوشمزه می‌باشد. این قطاب شبیه به قطاب یزدی بوده و تنها اندازه آن کمی بزرگ‌تر است. همچنین برای تزیین قطاب کرمانی از مواد متنوع‌تری استفاده می‌شود.

قاووت

خوراکی بعدی که در بسیاری از بازار‌های و بازارچه‌های شهر به عنوان سوغات کرمان یافت می‌شود قاووت است. قاووت که کرمانی‌ها آن را با نام قووتو می‌شناسند از مواد بسیار مغذی تهیه می‌شود. انواع آجیل مانند پسته، گردو، بادام، گیاهان دارویی و معطر، بذر گیاهان، کنجد، آرد نخودچی، شکر و… پودر شده و مخلوط می‌گردند. در بسیاری از شهرها این خوراکی مغذی را برای خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند، تهیه می‌کنند. اگر ورزش می‌کنید، دچار کم خونی هستید یا به خوراکی‌های سالم علاقه دارید حتما قووتو را امتحان کنید. در کرمان قووتو با طعم‌های مختلف موجود است.

قاووت

زیره

نوبت معرفی یکی از مشهورترین گیاهان سوغات کرمان رسید. زیره که یک گیاه دارویی است در بسیاری از غذاها برای عِطر و طعم خوش آن استفاده می‌شود. انواع مختلفی از این گیاه در استان کرمان می‌روید که بهترین آن زیره کوهی است. فرآیند جمع آوری و برداشت دانه‌های زیره کار دشواری بوده و معمولا عشایر کوچ نشین از عهده آن به خوبی بر می‌آیند. زیره در تولید انواع قطره‌ها و عصاره‌های دارویی کاربرد دارد. همچنین افراد بسیاری به طعم آن در غذا علاقه‌مند هستند. زیره مرغوب را از بازار‌ها و بازارچه‌های سنتی کرمان تهیه کنید.

پسته و گردو

همه ایرانیان آوازه پسته رفسنجان را شنیده‌اند و می‌دانند بهترین پسته ایرانی در رفسنجان پرورش داده می‌شود. تقریبا ۷۰ درصد پسته ایرانی در این شهر برداشت می‌گردد. در سفر به شهر کرمان یا رفسنجان می‌توانید بهترین و با کیفیت‌ترین پسته را به عنوان سوغات کرمان تهیه کنید. علاوه بر پسته، در بسیاری از شهر‌های استان کرمان مانند بافت، گردو اعلایی پرورش می‌دهند. آب و هوای این مناطق در استان کرمان برای پرورش گردو بسیاری مناسب است و معمولا باغ‌های گردو در ارتفاعات قرار دارند.

پسته کرمان

خرما

بهترین خرما و رطب ایرانی در استان کرمان از نخلستان‌ها جمع آوری می‌گردد. به جرأت می‌توان گفت رطب مضافتی جزو بهترین نمونه‌های جهانی می‌باشد. نخلستان‌های وسیعی در شهر بم و فهرج به همراه روستاهای اطراف آن‌ها وجود دارند که رطب‌های صادراتی از آن‌ها برداشت می‌شود. در کنار این محصول، فرآورده‌های وابسته مانند شیره خرما، خمیر خرما، شیرینی‌های خرمایی و… وجود دارند. یکی از بهترین سوغات کرمان خرما است که میان وعده بسیار سالمی می‌باشد.

مرکبات

آخرین خوراکی که جزو سوغات کرمان نام می‌بریم، مرکبات این استان است. شاید انتظار داشته باشید که مرکبات فقط در شهرهای شمالی پرورش پیدا کنند اما باکیفیت‌ترین مرکبات محصول استان کرمان می‌باشند. در شهر بم و شهداد باغ‌های مرکبات زیادی وجود دارند که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی دوره برداشت آن‌ها طولانی می‌باشد. بنابراین پرتقال‌های خوشمزه‌ای که در نیمه دوم سال مصرف می‌کنیم سوغات کرمان سخاوتمند هستند.

کماچ سهن

یکی از شیرینی‌های خوشمزه کرمان کماچ سهن می‌باشد که در ساخت آن از جوانه گندم، دارچین و زیره استفاده می‌شود. همچنین از ادویه‌های مخصوص گیاهی نیز برای خمیر و مواد میانی این شیرینی سنتی استفاده می‌گردد.

فالوده

با اینکه فالوده با نام شهر شیراز معروف می‌باشد اما کرمانی‌ها نیز فالوده لذیذ و خوش طعم مخصوص خود را دارند. طرز تهیه فالوده کرمانی شباهت‌هایی با فالوده شیرازی دارد و در هردو با قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر این دسر خوشمزه تهیه می‌شود اما در نوع کرمانی فالوده، از گلاب و عرقیات گیاهی مانند عرق نعنا، عرق بیدمشک یا عرق نسترن به‌عنوان چاشنی و از تخم شربتی یا تخم خرفه برای تزیین استفاده می‌کنند.

سوغات کرمان (صنایع دستی)

همان‌ طور که در بخش اولیه این مطلب اشاره کردیم، صنایع دستی کرمان تنوع زیادی دارند. پیشینه این هنر‌ها در استان کرمان به چندین قبل پیش می‌رسد. تعدادی از مشهورترین سوغات کرمان در زمینه صنایع دستی شامل موارد زیر می‌باشند.

قالی

کرمان از دیرباز یکی از مراکز مهم بافت فرش در ایران می‌باشد که دوران شکوفایی قالی بافی در کرمان در دوران صفوی بوده است. شهرت قالی کرمان به طرح‌ها و رنگ‌های آن مربوط است. از ویژگی‌های طرح‌‌های قالی کرمان، نقوش بسیار ریز و پرکار بودن طرح است. رنگ‌های استفاده شده برای این قالی‌ها طبیعی و گیاهی می‌باشند و در فرش‌های نفیس تعداد رنگ‌های استفاده شده بسیار زیاد می‌باشد.

گلیم شیرکی پیچ

این نوع گلیم تنها در بخش‌هایی از استان کرمان بافته می‌شود. علاوه بر طرح زیبا و منحصر بفرد، نوع بافت گلیم شیرکی پیچ متفاوت است. در این نوع گلیم برای ایجاد نقش از تار کمک می‌گیرند و پود تنها وظیفه نگاه داشتن تار را بر عهده دارد. برای خرید این سوغات کرمان به بازار فرش و یا بازار‌های سنتی کرمان مراجعه کنید.

خورجین بافی

در سال‌های اخیر استفاده از کیف‌ها و کوله‌ها با طرح خورجین بسیار رایج شده است. هنر خورجین بافی یکی از صنایع دستی بسیار قدیمی در کرمان می‌باشد. طرح‌های مختلفی از خورجین در بازار‌های سنتی کرمان یافت می‌شود که هدیه خوبی به عنوان سوغات کرمان می‌باشند.

پته دوزی

یکی دیگر از صنایع دستی در مجموعه سوغات کرمان، پته دوزی است. در پته دوزی بر روی یکپارچه از جنس پشم یا پنبه، طرح‌های با نخ‌های رنگارنگ ایجاد می‌گردد. قدمت این هنر به دوران صفویان باز می‌گردد.

گبر دوزی

گبر دوزی یا زرتشتی دوزی، جزو صنایع دستی زنان زرتشتی است. این هنر در استان کرمان رواج دارد و پیشینه آن به چندین قرن می‌رسد. در گبر دوزی از پارچه‌ها و نخ‌ها در رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. طرح‌هایی مانند نقش پرندگان، گل و درخت در گبر دوزی استفاده می‌شوند.

آجیده دوزی

آجیده دوزی شامل دو پارچه است که در بین آن‌ها پنبه قرار داده و اطراف پنبه را می‌دوزند. در حین دوخت طرح‌های مختلفی بر روی پارچه ایجاد می‌گردد. آجیده دوزی در میان زنان بسیاری از روستاهای استان کرمان به عنوان هنری کهن رواج دارد.

در آخر

امیدواریم در سفر خود به کرمان از زیبایی‌های این استان از کشورمان لذت ببرید. فراموش نکنیم که کرمان محدود به کویر نیست و با سخاوت بسیار، هدیه‌های بسیاری به مهمانان خود عرضه می‌کند.

۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. mohsen

    سوغات کرمان فقط پسته و گردوش خیلی خوب بود اصن 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×