» گوناگون » سرگرمی کودکان در قرنطینه| چگونه کارهای روزانه خودمان را با بچه ها شریک شویم؟
بازی با کودکان در قرنطینه
گوناگون

سرگرمی کودکان در قرنطینه| چگونه کارهای روزانه خودمان را با بچه ها شریک شویم؟

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ 7۰1,593

در روزهای خانه نشینی که تاریخی برای پایان آن نمی توان تخمین زد، سرگرم کردن کودکان هم یکی از دردسرهای والدین است. قرنطینه و طولانی شدن آن، با محدود کردن تفریحات کودکان و معاشرت ها موجب شده تا این روزها کمی خسته کننده تر برای خانواده ها سپری شود. شاید بتوان تفاوت خانواده هایی که کودک دارند با خانواده هایی که همه بزرگسال هستند را از میزان سروصداها متوجه شد. بهانه گیری ها و دعواهای بچه هایی که حوصله شان از خانه نشینی سر رفته و درک کاملی هم از شرایط موجود ندارند.

سرگرمی در قرنطینه
سرگرمی در قرنطینه

اما والدین در این شرایط با تمام توان در پی یافتن راهی برای سرگرم کردن کودکان در قرنطینه هستند تا برای مدتی هرچند محدود آن ها را آرام کنند. شاید جالب باشد که بدانید سرگرم کردن کودکان می تواند گاهی بسیار آسان باشد. سرگرم کردن کودکان بدون این که لازم باشد انرژی زیادی برای آن بگذارید هم امکان پذیر است. این آدم کوچولوها دوست دارند تا مانند آدم بزرگ ها، کارهای مهم انجام دهند! کودکان به توجه ما نیاز دارند و این که احساس کنند همراهشان هستیم. این مطلب را دنبال کنید تا بگوییم چرا همراهی با کودکان در قرنطینه اصلا سخت نیست

مطالب بیشتر:

بازی با کودکان در قرنطینه
بازی با کودکان در قرنطینه

همراهی با کودکان در قرنطینه

ببینیم چطور در قرنطینه کودکان را سرگرم کنیم تا هم برای خودمان و هم برای آنان خانه نشینی را آسان تر و لذت بخش تر کنیم…

همراهی با کودکان در قرنطینه خانگی
همراهی با کودکان در قرنطینه خانگی

با هم کار کنید!

برای مثال حتی هنگامی که در حال انجام کارهای شخصی خودتان و یا دورکاری هستید، می توانید از کودک بخواهید تا او هم کنار شما بنشیند و کار کند! می توانید به او بگویید که اکنون زمان کار است و او هم می تواند کنار شما برای مثال نقاشی کند، تمرین های کتاب های کمک آموزشی را انجام دهد، پازل بچیند و یا با لگوهایش بازی کند. همچنین می توانید وقتی در حال خواندن مطلبی هستید، با زبانی کودکانه و قابل فهم برایش توضیح دهید که متن درباره چیست و یا عکس های آن را نشانش دهید. علاوه بر این می توانید از آن ها بخواهید تا در انجام کارهایتان به شما کمک کنند. برای مثال به آن ها بگویید برگه هایتان را مرتب کنند و یا مثلا اگر جایی لازم است، خط بکشند.

چطور کودک را سرگرم کنیم؟
چطور کودک را سرگرم کنیم؟

همچنین می توانید زمانی را با هم مطالعه کنید. اگر شما قصد دارید کتاب بخوانید، از او هم بخواهید تا کتابش را بیاورد و در کنار شما کتاب بخواند. خوب است اگر برای خود چای آوردید، برای او هم یک نوشیدنی بیاورید و همراه هم مطالعه کنید.

کودکان در قرنطینه
کودکان در قرنطینه

کارهای خانه را باهم انجام دهید.

بازی کردن والدین با کودکان و توجه بیشتر به آن ها موجب می شود تا کودکان بیشتر احساس آرامش کنند. همراهی کودکان با والدین در کارهای خانه یا آشپزی هم می تواند ترفند دیگری باشد تا شما همزمان با انجام کارهای روزانه، در کنار فرزندتان نیز باشید. حرف زدن و شوخی کردن حین آشپزی حس خوشایندی را در شما و کودکان به وجود می آورد. به این ترتیب زمانی در روز را نیز به کودکتان اختصاص می دهید. ممکن است از او بخواهید تا مثلا میوه ها را درون ظرف بچیند و یا قسمتی از خانه را جارو بزند. همچنین می توانید برای کارهای مختلف از او نظرسنجی کنید. مثلا غذا را در کدام ظرف بریزید.

باهم ورزش کنید.

ورزش کردن هم می تواند یکی دیگر از راه های همراهی والدین با کودکان باشد. در طول قرنطینه، بسیاری از ما به این فکر افتادیم تا زمانی را به ورزش در خانه اختصاص دهیم. بنابراین به کمک اپلیکیشن های ورزشی و یا برنامه های تلویزیونی ورزش در خانه را پیش گرفتیم. خوب است این فعالیت با همراهی کودکان انجام شود. ورزش والدین به همراه موزیک های شاد و پر هیجان، می تواند انرژی های کودک را تخلیه کند. به این ترتیب هم برنامه خود را انجام می دهید و هم زمانی را به کودک خود اختصاص داده اید و روحیه همه بهتر می شود. بازی کردن هم ضمن این که کودک را سرگرم می کند، موجب آموزش به کودک نیز می شود.

سرگرمی کودکان در خانه
سرگرمی کودکان در خانه

مرتب کردن کمد لباس ها

همیشه مرتب کردن کمد ها یکی از آن کارهایی است که نیاز به زمان و حوصله زیادی دارد. اما بیرون ریختن حجم زیادی لباس و وسایل از کمدها، می تواند برای کودکان بسیار هیجان انگیز باشد. به این ترتیب هم یکی از کارهایی که ذهن شما را مدت ها درگیر کرده بود انجام می شود و هم برای کودکان یک سرگرمی حسابی به وجود می آورید.

انجام آزمایشات علمی و آموزش کار با وسایل مختلف

شما می‌توانید آزمایش‌های علمی ایمن و بدون خطر را به همراه بچه‌ها انجام دهید و به تعمیر وسایل و بخش‌های مختلف منزل بپردازید تا آن‌ها با این امور آشنایی پیدا کنند. می‌توانید ابزارهای مختلف و کاربردهای آنان را به بچه‌ها آموزش دهید و در استفاده از آن‌ها بچه ها را نیز شریک کنید. برای مثال می‌توانید آزمایشاتی مانند درست کردن جوهر نامرئی، تبخیر و انجماد آب و … را برای بچه ها اجرا کنید و یا به کمک آنها به بازسازی و پاکسازی باغچه‌ها و گلدان‌ها بپردازید و یا وسایل معیوب را تعمیر نمایید.

 

چیدمان وسایل خانه

شریک کردن بچه‌ها و استفاده از نظرات آن‌ها در چیدمان وسایل خانواده می‌تواند یکی سرگرمی‌های دوران قرنطینه محسوب شود. می‌توانید با کمک فرزندانتان دکوراسیون منزل را تغییر دهید و تنوع ایجاد کنید.

سخت نگیرید. کودکان به توجه شما نیاز دارند. کارهای خودتان را با همراهی آنان انجام دهید. شاید کمی دردسر هم داشته باشد اما قطعا از پرخاشگری ها و رفتارهای مخرب آنان پیشگیری خواهد کرد. موفق باشید 😉

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×