بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » چیزهایی که در دنیا در حال تمام شدن است
ماسه
گوناگون

چیزهایی که در دنیا در حال تمام شدن است

۵ اسفند ۱۳۹۸ 9۰1,572

خیلی وقت ها از کمبود برخی منابع تجدید ناپذیر و از بین رفتن گونه های حیوانی می خوانیم و هشدارهایی می شنویم. اما این موارد همیشه هم آب و نفت و گونه های جانوری در حال انقراض نیستند.

گاهی به بعضی از داشته هایمان بی تفاوت هستیم و اصلا فکر نمی کنیم که ممکن است یک روزی تمام شوند. با این حال در اثر مدیریت نادرست اتفاقات عجیبی ممکن است بیفتد. در این مقاله، موارد بیشتری از آن چه که در حال انقراض می نامیم به شما معرفی می کنیم:

چه چیزهایی در جهان، رو به اتمام است؟

ماسه
ماسه

۱- ماسه

باورتان می شود که ممکن است ماسه هم تمام شود در حالی که ساحل ‌ها و صحرا‌ها مملو از ماسه هستند؟!

اما واقعیت این است که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ماسه و سنگریزه، از مواد جامد موجود روی زمین است که با سرعتی بسیار بالاتر از سرعت بازتولید آن در طبیعت، در حال مصرف آن هستیم! فرایند تولید ماسه در اثر فرایش، می تواند هزاران سال طول بکشد اما امروزه به سرعت از این ماده در فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز ها، تصفیه آب، ساخت شیشهٔ، تلفن های همراه و غیره استفاده می شود. کمبود ماسه، زیست بوم ها را تهدید می کند و نیاز است تا کنترل بیشتری بر مصرف آن اعمال شود.

هلیوم
هلیوم

۲- هلیوم

با شنیدن نام هلیوم، یاد مهمانی ها و جشن تولد ها می افتیم اما این تنها کاربرد هلیوم نیست. شاید اگر بدانید که این گاز هم می تواند تمام شود، بیشتر در مصرف آن دقت کنید. گاز هلیوم از لایه های عمیق زیر زمین استخراج می شود و به نظر می آید چیز زیادی از آن باقی نمانده است. بر اساس نظر محققان، تنها به اندازه مصرف چند دهه دیگر از این گاز در طبیعت موجود است و چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ سال دیگر ذخایز آن تمام می شود.

اما هلیوم کاربردی تر از آن است که ما را تنها به یاد بادکنک های تولد بیندازد. این گاز به ویژه در پزشکی کاربرد های گوناگونی دارد از ان جمله خنک کردن مغناطیس دستگاه ام‌آر‌آی. با استفاده از این گاز، انقلابی در تشخیص و درمان سرطان و صدمات مغزی و نخاعی به وجود آمد که بدون استفاده از هلیوم، امکان آن وجود ندارد.

موز
موز

۳- موز

خنده دار نیست؟! در آینده ای نزدیک، احتمالاً باید قید اسموتی و شیر‌موز را بزنید. چه کسی فکرش را می کند که موز نایاب شود؟ بخش اعظم تولیدات موز در جهان، در معرض تهدید نوعی بیماری قارچی است که بیماری پاناما نام دارد و به سرعت در میان تمام گونه های موز در حال شیوع است. البته شاید خبر خوش این باشد که پژوهشگران در تلاشند تا گونه های مقاوم تری در برابر این بیماری ها تولید کنند. بهتر است فعلا امیدوار باشیم که طعم و مزه موزهای فعلی را داشته باشند.

فسفر در کود شیمیایی
فسفر در کود شیمیایی

۴- فسفر

آیا می دانید فسفر چه کاربرد هایی در زندگی دارد؟ فسفر یکی از انواع کود‌های پرکاربرد در کشاورزی است که جانشین دیگری برای آن وجود ندارد. امروزه فسفر به جای آن که همراه فضولات جانوری و گیاهی به خاک بازگردد، اغلب همراه با محصولات به شهر‌ها برده می شود و از طریق شبکه‌ فاضلاب، روانه دریا‌ می ‌شود. به این ترتیب پیش بینی می شود که منابع فسفر موجود در جهان، در چند دهه آینده پایان می یابند و احتمال می رود با کمبود مواد غذایی روبرو شویم.

خاک
خاک

۵- خاک

آیا برایتان قابل تصور هست که روزی با کمبود خاک مواجه شویم؟ امروزه بیش از هر زمان دیگری، نیاز به کنترل میزان استفاده از خاک احساس می شود. خاک های سطحی دارای بیشترین مواد حیاتی مورد نیاز برای گیاهان هستند و گیاهان مواد لازم خود را از آن تأمین می‌ کنند.

صندوق جهانی طبیعت، اتحادیهٔ ای بین المللی و غیردولتی برای حفاظت از محیط زیست است. این صندوق پیش بینی کرده که بیش از نیمی از خاک های سطحی جهان، در ۱۵۰ سال گذشته از بین رفته و تقریبا ۵۰۰ سال زمان می برد تا فقط دو و نیم سانتی متر خاک سطحی ایجاد شود. از عوامل موثر در از بین رفتن خاک می توان به فرسایش، کشت مداوم، جنگل زدایی و گرمایش زمین اشاره کرد. یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از این اتفاق، کاشت درخت است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×