بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » احترام به محیط زیست با صرفه جویی در مصرف آب
آب مایه حیات
گوناگون

احترام به محیط زیست با صرفه جویی در مصرف آب

۲۴ آذر ۱۳۹۸ 27۰2,428

درباره محدود بودن منابع و صرفه جویی در مصرف آب زیاد شنیدیم. می دانیم عوامل متعددی در هدر رفتن آب موثر هستند. در این مقاله قصد داریم به ضرورت و روش های صرفه جویی در مصرف آب بپردازیم.

با این که گاهی باران می آید، اما خشکسالی همچنان ادامه دارد و این باران ها نباید باعث شوند که گمان کنیم خشکسالی پایان یافته و در مصرف آب بی ملاحظه باشیم. پس با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم:

آب مایه حیات
آب مایه حیات

ضرورت صرفه جویی در مصرف آب

همان طور که می دانیم منابع آب شیرین محدود هستند. زمین در مسیر گرم تر شدن قرار دارد، بنابراین میزان تبخیر هم بیشتر شده است. صرفه جویی در مصرف آب، هم از آلودگی آب رودخانه ها، دریاچه ها و دیگر منابع آبی پیشگیری می کند و هم موجب کاهش گازهای گلخانه ای می شود .

صرفه جویی در مصرف آب، چه در خانه، چه در سفر، چه در شهر خودتان و چه در شهر های دیگر باید برای ما به صورت عادت دربیاید و این نیازمند آموزش از دوران کودکی است.

مصرف بی رویه آب و کویری شدن

بسیاری از مردم نمی دانند که مصرف بی رویه آب، چطور موجب توسعه کویر ها می شود. وقتی منطقه ای کویر شد دیگر حتی با میزان بالای بارش ها هم نمی تواند حاصلخیز شود. این یک موضوع مهم است که درک آن می تواند موجب تغییر الگوی مصرف شود. اما این موضوع چگونه اتفاق می افتد:

بحران آب و نشست زمین
بحران آب و نشست زمین

داستان نشست زمین و بیابان زایی

خاک به صورت طبیعی به دلیل منافذی که در میان آن است، خاصیت اسفنجی دارد. این ویژگی موجب می شود تا آب بتواند در زمین نفوذ کند و سفره های آب زیر زمینی تشکیل و تغذیه شوند. با استخراج بیش از حد از منابع آب های زیرزمینی، این منافذ خاک از بین می روند و همین موجب می شود که به تدریج زمین نشست کند. نشست زمین و برخی زمین لرزه ها به همین دلیل اتفاق می افتند.

زمانی که منافذ خاک از بین می روند، آب باران دیگر امکان نفوذ در زمین را پیدا نمی کند و تنها بر روی سطح زمین جاری می شود و بخش بزرگی از آن تبخیر می شود. بنابراین دیگر باران هم نمی تواند موجب افزایش منابع آب شیرین شود.

درک این موضوع در مقایسه با انواع تبلیغات و شعار های دیگر، شاید تاثیر بیشتری بر بهبود الگوی مصرف داشته باشد. البته نکته مهم دیگر این است کاشت درخت و بوته هایی با ریشه های قوی، می توانند مانعی در برابر کویری شدن و از بین رفتن منافذ خاک باشند.

تاثیرات بحران کم آبی در جهان

تنها ٣درصد از کل آب‌های کره زمین شیرین می‌باشد که برای مصارفی مانند کشاورزی و شرب مناسب است که حجم زیادی از آن در حدود سه چهارم در یخ‌های قطبی و خارج از دسترس انسان است. بنابراین درصد بسیار کمی از آب دنیا برای ما قابل استفاده می‌باشد. به دلایل مختلف حجم آب شیرین روز به روز در جهان کمتر می‌شود و در آینده‌ای نزدیک مشکل کم آبی و بی آبی به بزرگترین مسئله تمام جهان تبدیل خواهد شد.

وضعیت سلامت بدن انسان‌ها ارتباط مستقیم و زیادی با آب دارد و در صورت مصرف کم و یا مصرف آب نامناسب بیماری‌ها و امراض مختلفی در بدن انسان بروز می‌کنند. از این رو صرفه جویی در مصرف آب یکی از موارد مهم و بحث برانگیز محافل بین المللی می‌باشد.

 

مطلب مرتبط: ۱۰ روش حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت در سفر

مطلب مرتبط: محیط زیست ایران و حفاظت از آن

صرفه جویی در مصرف آب
صرفه جویی در مصرف آب

صرفه جویی در مصارف خانگی

صرفه جویی در مصرف آب را باید از مصارف شخصی و خانگی شروع کنیم. این موارد شامل:

صرفه جویی در مصرف آب

اما برای صرفه جویی در مصرف آب، روش های گوناگونی وجود دارد فقط مهم است که در این رابطه جدیت داشته باشید و به اهمیت آن پی ببرید.

در دستشویی و توالت ها

  • هنگام مسواک زدن شیر را ببندید. برخی از افراد عادت دارند در تمام طول زمانی که مسواک می زنند شیر آب را باز نگه دارند در حالی که می توانید با یک لیوان آب این کار را انجام دهید.
  • زمانی که زباله هایی مانند دستمالکاغذی یا ته سیگار یا زباله هایی از این دست را داخل دستشویی می اندازید، آب زیادی باید مصرف شود تا زباله ها رد شوند. بنابراین زباله های خود را در سطل زباله بریزید .
  • برای برنامه ریزی در استفاده از سیفون می توانید یک تنظیم کننده نصب کنید تا در مواقع غیر ضروری سیفون کار نکند و آب هدر نرود .
  • سیفون های قدیمی را تعویض کنید و از سفون های کم حجم آن استفاده کنید. به این ترتیب تا ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

برای ماشین لباسشویی

  • تا وقتی که ماشین لباسشویی پر نشده، آن را روشن نکنید. با هر بار روشن کردن لباسشویی، آب زیادی مصرف می شود و تفاوتی نمی کند که حجم لباس ها چقدر است.
  • برای خرید ماشین لباسشویی به میزان بازدهی آن توجه کنید. برای هر بار روشن شدن لباسشویی های جدید، تقریبا ۷ گالون آب صرف می شود، در حالی که برای ماشین های قدیمی تقریبا ۵۴ گلون آب مصرف می شود.
صرفه جویی در مصارف خانگی
صرفه جویی در مصارف خانگی

در حمام

  • استفاده از دوش های تایمری و پرفشار می تواند راهکاری موثر برای صرفه جویی در مصرف آب باشد.
  • زمان دوش گرفتن خود را کوتاه کنید. هنگام صابون زدن، دوش را ببندید و پس از پایان کار شیر را باز کنید.

در آشپزخانه

  • چکه کردن شیر ها، به میزان بالایی موجب هدر رفتن آب می شوند. همچنین استفاده از سرشیرهایی که موجب افزایش فشار آب می شوند هم موجب کاهش میزان مصرف آب است.
  • هنگام شستشوی ظرف ها، باقیمانده غذا ها را داخل سینک نریزید. ابتدا تمام مواد چسبیده به ظروف را پاک کنید و داخل سطل زباله بریزید تا مجبور نباشید سینک را با آب تمیز کنید .
  • استفاده از ماشین ظرفشویی هم می تواند موجب کاهش مصرف آب شود. شستن ظرف ها با دست به میزان زیادی موجب افزایش مصرف آب می شود.
  • هنگام شستن ظروف، نیازی نیست شیر آب دائما باز باشد. وقتی در حال اسکاچ زدن هستید، شیر آب را ببندید.
  • برای شستن میوه ها و سبزی ها هم سینک را تمیز کنید و آن را به هر میزان که لازم است آب کنید و سپس سبزی ها و میوه ها را در آن بریزید و زمان دهید تا ضد عفونی شوند. در طول این مدت باید شیر آب بسته باشد.
  • لوله ها را عایق بندی کنید. به این ترتیب علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن آب، راحت تر هم گرم می شود .
آبیاری بهینه گیاهان
آبیاری بهینه گیاهان

آبیاری گیاهان

  • آب را دور نریزید چون گاهی می توانید از آب برای مصارف دیگر استفاده کنید. مثلا برای آبیاری گیاهان و یا حتی به جای کشیدن سیفون توالت.
  • آبیاری باغچه ها را در طول شب و ساعات خنک تر انجام دهید چون اگر آبیاری به ویژه در تابستان در طول روز انجام شود، آب به جای جذب در خاک، تبخیر می شود.
  • امروزه آبیاری قطره ای جای آبیاری غرقابی رو گرفته و این موضوع به طرز چشمگیری موجب کاهش مصرف آب و هدر رفتن می شود.
شستشوی ماشین
شستشوی ماشین

شستن اتومبیل

اول این که بهتر است این کار را به کسانی که کارشان این است بسپارید، اما اگر به هر دلیلی مجبور بودید خودتان این کار را انجام دهید، از رها کردن شلنگ آب پرهیز کنید. می توانید این کار را می توانید تنها با یک یا دو سطل آب انجام دهید.

نظافت حیاط و راه پله ها

برای تمیزکاری پله ها و حیاط هم به جای شلنگ آب، از سطل آب، شوینده ها، تی و یا جارو استفاده کنید.

استخر های خانگی

داشتن استخرهای خصوصی و آبنما ها در منازل، آب زیادی مصرف می کنند و در شرایطی که با بحران کم آبی روبرو هستیم و در برخی نقاط کشور حتی دسترسی به آب آشامیدنی هم دشوار است، کار منصفانه ای نیست. در این شرایط باید از استخر های عمومی استفاده کنیم.

جلوگیری از چکه کردن شیر آب

چکه کردن و بسته نشدن کامل شیر آب، می‌تواند تلفات بسیار زیاد آب را در پی داشته باشد. از این رو باید هرچند وقت یکبار اقدام به چک کردن تمام شیرآلات آب منزل کنید و در صورت خرابی آنها را تعویض و یا تعمیر نمایید. می‌توان میزان آب تلف شده در یک دوره زمانی را با قراردادن یک سطل در زیر شیرآب معیوب اندازه گیری کرد.

صرفه جویی در مصرف آب در سفر

صرفه جویی در مصرف آب در سفر هم نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در طول سفر و در شهرهای دیگر به خصوص شهرهایی که پذیرای مسافران بیشتری هستند لازم است بیشتر به این موضوع توجه کنید. برای مثال در سفر به شهری مانند مشهد که هر سال بیش از ۱۴ میلیون گردشگر به آن سفر می کنند، نیاز است اهتمام بیشتری برای صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم.

قدر آب را بدانیم…

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۶/۵ - (۴۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×