» راهنمای سفر به ایران » خیابانی برای پیاده روی در شهر…
پیاده روی در خیابان
راهنمای سفر به ایران

خیابانی برای پیاده روی در شهر…

۲۸ آذر ۱۳۹۸ 19۱3,534

خیابان ها، بخشی از هویت شهر هستند. در همه شهر های ایران، محله ها و خیابان هایی وجود دارند که هم خاطره انگیز هستند و هم زیبا. حس و حال برخی از این خیابان ها ما را می برند به سال های دور و خاطرات قدیم. برخی هم تاریخ و گذشته های دور سرزمین مان را زنده می کنند.

بعضی از محله ها، روزگاری صحنه حوادث مهم تاریخی بوده اند و برخی دیگر هم نوستالژیک هستند. گاهی با لحظاتی قدم زدن در خیابانی که اطرافش پر از درخت است می توان از همه دغدغه ها فاصله گرفت و زمانی به ذهن استراحت داد.

خیابان گردی
خیابان گردی

امروز به چند شهر ایران سفر می کنیم و با هم در بعضی از این خیابان ها قدم می زنیم. همراه وبلاگ اقامت ۲۴ باشید:

جذاب ترین محله های شهرهای ایران برای پیاده روی

بریم ببینیم کدام خیابان ها و محله ها، در کدام شهر ها برای پیاده روی جذاب تر هستند؟

خیابان سی‌تیر، تهران

خیابان سی تیر، یکی از خیابان های پر ماجرای تهران و گذرگاه ادیان است. نام این خیابان اشاره دارد به ماجرای قیام سی تیر. با قدم زدن بر روی سنگفرش های این خیابان می توانید به طور همزمان باور های مختلف را در کنار هم ببینید. ادیان مختلف در این خیابان به طور صلح آمیز گرد هم جمع شده اند. جاهای دیدنی خیابان سی تیر شامل کلیسای مسیحیان پطرس مقدس، کنیسه یهودیان حییم و آتشکده زرتشتی آدریان و مسجد مسلمانان.

خیابان سی تیر تهران
خیابان سی تیر تهران

دکه های کوچکی که از آن ها بوی غذا ها و خوراکی های خوشمزه استشمام می شود هم از دیگر جذابیت های این محله است. علاوه بر همه موارد گفته شده، موزه ایران باستان و آبگینه هم در همین خیابان قرار دارند. همچنین میدان مشق، از قدیمی ترین و زیباترین مناطق تهران است که در حاشیه خیابان سی تیر قرار دارد.

مطلب مرتبط: آشنایی با موزه آبگینه تهران

خیابان ولیعصر، تهران

تا صحبت از تهران می شود، اسم خیابان ولیعصر دوست داشتنی به ذهنمان می آید. سودای پیمودن خیابان ولیعصر، از تجریش تا راه آهن را بسیاری از ما از سر گذرانده ایم. طول این خیابان، ۱۸ کیلومتر است و از طولانی ترین خیابان های دنیا است.

خیابان ولیعصر تهران
خیابان ولیعصر تهران

خیابان ولیعصر، یکی از خاطره انگیز ترین و محبوب ترین خیابان های تهران است. هر قسمتی از آن، به نحوی، هیجان انگیز و خاطره ساز است. چنار های در هم تنیده‌ از پارک وی تا میدان تجریش، مغازه ‌های بامزه پایین ‌تر از جمهور، چهار راه ولیعصر و تئاتر شهر و کافه های زیبا تنها بخشی کوچک از دیدنی های این خیابان است.

خیابان کوهسنگی، مشهد

کوهسنگی، یک کوه مشهور در محله ای به همین نام است و اولین پارک بزرگ در شهر مشهد در این جا احداث شد. قدمت این پارک به دوره قاجاریه باز می گردد. خیابان کوهسنگی به این پارک و کوه های آن منتهی می شود  و مسیری زیبا برای پیاده روی است.

پارک کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی مشهد

پیاده رو های عریض این خیابان با درختان بلند و قدیمی احاطه شده اند و می تواند مکانی خوش منظره برای پیاده روی باشد. همچنین مسیری امن نیز برای عبور دوچرخه سواران در این پیاده رو در نظر گرفته شده است.

میدان امام، همدان

میدان امام همدان را، کارل فیشر از مشهور ترین معماران آلمانی متاثر از معماری ایرانی و تلفیق آن با معماری آلمانی طراحی کرده است. اکنون سنگفرش های این خیابان، فقط مکانی برای قدم زدن است و مردم می توانند با آرامش در آن قدم بزنند.

 خیابان تربیت، تبریز

خیابان تربیت تبریز به صورت شمالی جنوبی امتداد دارد و در مرکز شهر تبریز قرار گرفته است. از خیابان امام خمینی به سمت خیابان فردوسی و محوطه بازار، خیابان تربیت نام دارد.

خیابان تربیت تبریز
خیابان تربیت تبریز

این محله هم ماشین رو نیست و تنها به منظور قدم زدن رهگذران مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته های دور این خیابان بخشی از جاده تاریخی ابریشم بوده است.

خیابان لشکر آباد، اهواز

خیابان لشکر آباد اهواز، یکی از جذاب ترین محله های این شهر نه تنها برای پیاده روی، بلکه برای گردشگری غذا است.

با این که این خیابان در گذشته محلی نا امن و با آمار جرم و جنایت بالا بوده است اما امروزه به همت مردم به محلی امن برای پیاده روی با دکه ‌های فروش خوردنی های خوشمزه تبدیل شده است که حتی گردشگران خارجی را هم به خود جذب می کند.

 میدان نقش جهان، اصفهان

مگر می شود میدان نقش جهان اصفهان را از قلم انداخت؟ چه مسافر باشید و اصفهان را برای سفر برگزیده باشید و چه ساکن این شهر تاریخی باشید، حتما سری به میدان نقش جهان خواهید زد و از قدم زدن در آن لذت خواهید برد.

میدان نقش جهان اصفهان، مجموعه ای دلپذیر از بازار، رستوران، ابنیه تاریخی، صنایع دستی و محوطه ای باز و زیبا است که این محل را به بهترین منطقه برای قدم زدن و وقت گذراندن تبدیل کرده است. خوردن بریانی و خوراکی های سنتی اصفهان از جذابیت های دیگر این محله است.

مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ عالی قاپو، بازار قدیمی و غیره، از جاهای دیدنی اصفهان هستند که روزانه میزبان ساکنان، گردشگران داخلی و خارجی فراوانی هستند.

خیابان چهارباغ، اصفهان

وقتی حرف از زیباترین خیابان های ایران به میان می آید، مگر می شود چهارباغ عباسی اصفهان را به خاطر نیاوریم؟ چارباغ یا چهارباغ، یکی از خیابان های طولانی اصفهان است که جایی آرام برای پیاده روی است. این خیابان در امتداد جاهای دیدنی اصفهان شامل، عمارت چهلستون، کاخ و باغ هشت بهشت و مسجد حکیم قرار دارد.

خیابان چارباغ اصفهان
خیابان چارباغ اصفهان

نیمکت ها و گلدان های خیابان چهارباغ اصفهان، صحنه ای وسوسه انگیز برای قدم زدن و پرسه زدن آفریده اند که به ویژه اگر مسافر باشید، آن را از دست نخواهید داد.

مطلب مرتبط: مدرسه چهارباغ در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان

میدان شهرداری، رشت

میدان شهرداری رشت و خیابان های منتهی به آن، در تمام طول شبانه ‌روز روشن و زنده‌ هستند و زندگی در آن ها جاری است. پیاده روی ادر این خیابان و حال و هوای شمال، روح رهگذران را تازه می کند و انرژی فراوانی به آن ها می بخشد.

کافه های سنتی و چای آلبالو و قهوه، گاری های کبابی کنار خیابان، رشته خوشکار و خوردنی های خوشمزه شمالی، از جاذبه های خوشمزه این محله ها است.

خیابان شهرداری رشت
خیابان شهرداری رشت

اگر دلتان لک زده برای یک وقت گذرانی و پیاده روی مفرح، میدان شهرداری رشت، میدانی همیشه زنده و پر هیاهو و دقیقا همان جایی است که دنبالش هستید.

مطلب مرتبط: رشت، شهر اولین ها، شهر باران های نقره ای و خوراکی های لذیذ

سرای سعد‌السلطنه قزوین

سرای سعد‌السلطنه قزوین، در دوران قاجار یک کاروانسرا بوده است که پس از آن که سال ها متروک مانده، اکنون تبدیل به یک بازارچه زیبا و بی نظیر شده است که گردشگران بسیاری را به خود می خواند. بافت سنتی این کاروانسرا کاملا مرمت و حفظ شده و مغازه‌ ها و کافه ها، روح تازه ‌ای در آن دمیده و زندگی دوباره به آن بخشیده اند.

کافه های سنتی، شیرینی ها و باقلوای قزوینی و صنایع دستی که مستقیما توسط سازنده ‌های آن فروخته می شوند، حسی زیبا از قدم زدن در کاروانسرای سعدالسلطنه را برایتان می آفرینند.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. آهنگ پیشواز رایتل

    سی تیر به جز پیاده روی یکی از خیابوناییه که شکم خالی از اونجا برنمیگردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×