» دانستنی‌های سفر » ترس از پرواز و راههایی که می‌تواند برای رهایی از آن به کمکتان بیاید!
راههای مقابله با ترس از پرواز
دانستنی‌های سفر

ترس از پرواز و راههایی که می‌تواند برای رهایی از آن به کمکتان بیاید!

۲۱ آذر ۱۳۹۸ 18۰1,749

سفر و بازدید از دیدنی‌های تازه یکی از علاقمندی‌های هر فردی است. اما بخشی از سفر هست که شاید برای همه خوشایند نباشد. پرواز! سفرهوایی به لطف قیمت‌های بالا، تاخیرها و چمدان‌های گمشده، برای بعضی افراد تنها مایه دردسر است. اما عده‌ای دیگر از افراد هم هستند که مشکل دیگری با آن دارند و آن ترس از پرواز است. امروز با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

ترس از پرواز
ترس از پرواز

ترس از پرواز و راهکارهای غلبه بر آن

عوامل مختلفی از قبیل ترس از فضاهای بسته و تر از ارتفاع می‌توانند منجر به ترس از پرواز شوند. بسیاری از مسافران با وجود همه آمارها که ثابت می‌کنند سفرهوایی از سفرجاده‌ای امن‌تر هستند، بازهم نگران هستند. این مسافران همواره در خیال سقوط و نقص فنی پرواز نمی‌توانند دست از نگرانی بردارند. بعضی دیگر هم از ربوده‌شدن هواپیما و بطورکلی اینکه کنترلی روی این وسیله نقلیه ندارند، وحشت دارند.

مهم نیست ترس از پرواز شما از کجا سرچشمه می‌گیرد، روشهایی برای غلبه بر این ترس وجود دارند. اینکه سفر هوایی را برگزینید یا خیر انتخاب خودتان است. اما برای شمایی که نمی‌خواهید این ترس زندگی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد، راههای زیر وجود دارند.

بیشتر بخوانید:

عوارض پرواز ؛ بررسی اثراتی که پرواز با هواپیما بر بدن ما می‌گذارد!

جت لگ یا پرواز زدگی چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

فرود اضطراری ؛ بایدها و نبایدهایی که می‌توانند جان شما را نجات دهند!

فرود اضطراری ؛ بایدها و نبایدهایی که می‌توانند جان شما را نجات دهند!

پیش از سفر

بدانید که چه در انتظار شماست

برای بسیاری از این مسافران، دانستن اساس کار هواپیما می‌تواند قدم بزرگی برای رهایی از نگرانی‌هایشان باشد. برای مثال دانستن این حقیقت که هواپیما می‌تواند حتی با خرابی یکی از موتورهایش هم به پرواز ادامه دهد، ترس شما را کمتر خواهد کرد. سایت Guidetopsychology.com به شکلی بسیار بدیهی نحوه عملکرد هواپیما و علت تکان‌هاوصداهای هنگام پرواز را توضیح می‌دهد.

با مدل هواپیمایتان آشنا شوید

آشنایی با شکل ظاهری و مشخصات هواپیمایتان می‌تواند سفر با آن را برایتان راحتتر کند. جالب است بدانید این روش برای یکی از کسانی که ترس از پرواز داشت جواب داده. او برای مدتی قبل از سفر تصویر کابین هواپیمایی که می‌خواست با آن سفر کند را پس‌زمینه لپ‌تاپش گذاشت. این کار باعث شد تا هنگام پرواز دیگر ترسی را درون فضای کابین حس نکند!

ترس از محیطهای در بسته
ترس از محیطهای در بسته

صندلی کنار راهرو را انتخاب کنید

برنامه‌های تلویزیونی یا فیلمهایی که می‌بینید را کنترل کنید

شاید به نظرتان مهم نیاید اما بهتر است این نکته را در نظر بگیرید. از دیدن فیلمهایی که مربوط به سقوط هواپیماست یا اخبار سقوط هواپیما یا تصاویر سقوط را نبینید. در نظر داشته باشید که اکثر قریب به اتفاق پروازها سالم به مقصد می‌رسند. اما اخبار فقط پروازهای ناموفق یا تصادفات آن را پوشش می‌دهند. نگذارید این اخبار و تصاویر تصور شما از سفر هوایی را خراب کند.

مثبت بیاندیشید

در روزهای منتهی به سفرتان، شکل گرفتن ترس از پرواز درونتان راحتتر اتفاق می‌افتد. هنگامی که این حس به شما وار شد سعی کنید با آن روبرو شوید. ترس از پرواز را با اندیشه اتفاقات مثبتی که پس از پرواز برایتان اتفاق خواهد افتاد جایگزین کنید. بر مقصدی که به آن خواهید رسید و کارهای دوست داشتنی و تفریحاتی که در آنجا خواهید داشت تمرکز کنید.

ترس از پرواز-استرس کابین
ترس از پرواز-استرس کابین

در فرودگاه

مراقب زمانتان باشید

جوری زمانتان را تنظیم کنید که دقایقی زودتر از موعد مقرر به فرودگاه برسید. اگر با عجله بخواهید خودتان را به گیت برسانید و بابت آن استرس داشته باشید خود بر ترستان خواهد افزود.

در سالن‌های مخصوص انتظار فرودگاه منتظر پروازتان بمانید

اکثر خطوط هوایی سالن‌های انتظار بسیار شیک و راحتی بدور از هیاهو و شلوغی سالن‌های عمومی دارند. این سالن‌ها که معمولا برای مشتری‌های مخصوص خطوط هوایی هستند، قابل رزرو نیز هستند. می‌توانید با استراحت در این سالن‌ها به آرامشی نسبی قبل از پروازتان برسید.

داخل هواپیما

ترس از پرواز - خدمه پرواز
ترس از پرواز – خدمه پرواز

با خدمه پرواز آشنا شوید

اگر پیش از پرواز زمان دارید و توانستید دیداری با خلبان داشته باشید. یا می‌توانید با هرکدام از خدمه پرواز مدتی را به صحبت بپردازید. این کار به شما دلگرمی می‌دهد که امنیتتان در دستهای درستی است. آشنایی با این افراد به ایجاد فضایی دوستانه‌تر و راحتتر طی پروازتان کمک خواهد کرد.

شرایط ایده‌آلتان را فراهم کنید

از به همراه داشتن موزیک‌ها آرام‌بخش همراهتان اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید از نرم‌افزارهای موبایلی مدیتیشن برای تمدد اعصابتان استفاده کنید.

ترس از پرواز - موسیقی آرامشبخش
ترس از پرواز – موسیقی آرامشبخش

نفس عمیق بکشید

با افزایش استرس و نگرانی ریتم تنفسیتان بر هم می‌خورد. استفاده از نفس‌های عمیق و آرام می‌تواند بسیار آرامشبخش باشد. کافیست هوا را عمیق و آرام از بینی داخل داده و باز به آرامی از دهان خارج کنید. این کار را تا ۱۰ بار تکرار کنید.

هواکش‌های بالای صندلیتان را باز کنید، راحت در صندلی فرو روید و چشمانتان را ببندید. این کار می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد. استفاده از آدامس‌های نعنایی نیز می‌تواند تنفس دلپذیر‌تری را برای شما رقم بزند.

مطالب با مزمون طنز ببینید یا بخوانید

به همراه داشتن یک کتاب خوب یا مجله فکاهی ذهنتان را از دغدغه‌ها دور می‌کند. یا می‌توانید فیلم یا مطالب طنز ببینید. این کار ذهنتان را آرام خواهد کرد. سعی کنید تا جوری برنامه‌ریزی کنید که در تمام طول پرواز سرگرمی داشته باشید.

راههای مقابله با ترس از پرواز
راههای مقابله با ترس از پرواز

به کافئین نه بگویید

کافئین باعث تحریک شما خواهد شد و شما را بی قرار خواهد کرد. نوشیدن قهوه و چای پیش و در حین سفر هوایی پیشنهاد نمی‌شود.

منبع: اقامت ۲۴

۳.۴/۵ - (۶۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×