» دانستنی‌های سفر » عوارض پرواز ؛ بررسی اثراتی که پرواز با هواپیما بر بدن ما می‌گذارد!
عوارض پرواز
دانستنی‌های سفر

عوارض پرواز ؛ بررسی اثراتی که پرواز با هواپیما بر بدن ما می‌گذارد!

۹ آبان ۱۳۹۸ 16۰2,397

از آثار تششعشات خورشیدی گرفته تا تورم مچ پا، پرواز با هواپیما عوارضی بر بدن انسان دارد. امروز می‌خواهیم به عوارض پرواز بر بدن شما و راه‌حل هایی برای آنها بپردازیم. با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

عوارض پرواز شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

عوارض پرواز
عوارض پرواز

گرفتگی گوش‌ها

گرفتگی گوش - عوارض پرواز
گرفتگی گوش – عوارض پرواز

احتمالا شما هم گرفتگی گوش‌ها را هنگام سفرهای هوایی تجربه کرده‌اید. این اتفاق با افزایش ارتفاع در پی اوج گرفتن هواپیما و افزایش فشار رخ می‌دهد. این اتفاق یکی از متداول‌ترین عوارض پرواز است که شاید همه ما تجربه کرده باشیم. خیلی از مواقع با خمیازه یا فین کردن می‌توانید این مشکل را بر طرف کنید. اگر این کارها تاثیری نداشت بهتر است برای سفر بعدی از گوشگیر استفاده کنید. با استفاده از این گوشگیرها می‌توانید فشار هوا در گوشهایتان را تنظیم کنید.

مطالب مرتبط:

جت لگ یا پرواز زدگی چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

قبل از پرواز چه نخوریم؟

ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید

آفتاب سوختگی - عوارض پرواز
آفتاب سوختگی – عوارض پرواز

آیا می‌دانستید احتمال قرارگیری شما در معرض تشعشعات خورشیدی در هواپیما افزایش می‌یابد؟ علت آن اینست که در ارتفاع بالاتر لایه‌های اتمسفر نازکتر هستند. ممکن است از دیدن منظره از پنجره هواپیما لذت ببرید. اما حقیقت اینست که پنجره‌های هواپیما در مقابل پرتوهای UVA خورشید نفوذپذیر هستند. این پرتوها برای پوست شما مضرند و باعث آفتاب سوختگی می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است قبل از پرواز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

مشکلات گوارشی

کاهش فشار هوا در کابین هواپیمای در حال پرواز می‌تواند سبب تجمع گاز در روده و ایجاد نفخ شود. این مشکل باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه شکم در طول سفر می‌شود. برای رهایی از این مشکل، بهتر است از خوردن غذاهای تولید کننده گاز مانند حبوبات، پیاز، کلم، نوشیدنی‌های گازدار و سایر غذاهای نفاخ، قبل و در حین پرواز خودداری کنید. داروهای ضد نفخ نیز می‌توانند مؤثر باشند.

تهوع ناشی از تکان‌های زیاد

تهوع ناشی از تکانهای زیاد - عوارض پرواز
تهوع ناشی از تکانهای زیاد – عوارض پرواز

اگر پیش از این دریازدگی را تجربه کرده باشید، احتمال در پرواز هم این حس تهوع را تجربه خواهید کرد. این تهوع به علت تکان‌های زیاد اتفاق می‌افتد. درون هواپیما چشم شما تحرکتان را تشخیص نمی‌دهد. اما گوش داخلی شما این عدم تحرکات را شناسایی می‌کند. عوارض پرواز برای این نوع، سردرد، سرگیجه، خستگی و حالت تهوع هستند. اگر این عوارض همیشه برایتان اتفاق می‌افتد بهتر است از دارو برای بهبود آن استفاده کنید. استفاده از قرص جویدنی بونین یک ساعت پیش از پرواز به شما کمک خواهد کرد.

احتمال کم آبی بدن شما افرایش خواهد یافت

کم آبی بدن - عوارض پرواز
کم آبی بدن – عوارض پرواز

پرواز با هواپیما یکی از عوامل شایع برای کم آبی بدن هستند. رطوبت کم داخل کابین دلیل تشنگی و خشکی چشمها و پوست شماست. البته ما نسخه خاصی برای این مشکل برای شما نخواهیم پیچید. کافیست به مقدار کافی آب بنوشید. به همراه داشتن یک قمقمه سفری علاوه بر دسترسی بیشتر به آب، برای محیط زیست نیز بهتر است.

بیشتر بخوانید:

کم آبی بدن در سفرهای تابستان و راه های پیشگیری از آن

قدرت چشایی شما کاهش می‌یابد

کاهش میزان چشایی - عوارض پرواز
کاهش میزان چشایی – عوارض پرواز

آیا تابحال باخود غذا در هواپیما برده‌اید تا ببینید حس چشایی شما چه تغییری می‌کند؟ یکی دیگر از عوارض پرواز اینست که هنگام پرواز قدرت چشایی شما کاهش می‎یابد. علت این امر کاهش میزان حس بویایی شماست. حس بویایی شما با حس چشایی رابطه کاملا مستقیم دارند. اگر در پرواز بعدی حس کردید غذای هواپیما شور است می‌توانید دلیل آنرا حدس بزنید. خطوط هوایی غذای خود را با حس چشایی کم شده شما تنظیم می‌کنند.

احتمال بیمارشدنتان افزایش می‌یابد

افزایش احتمال بیماری - عوارض پرواز
افزایش احتمال بیماری – عوارض پرواز

هوای بازیافتی هواپیما، نزدیک بودن دیگر مسافران و سطوح کثیف داخل هواپیما، احتمال بیماری شما حین پرواز را افزایش می‌دهند. البته مسافرینی که در صندلی نزدیک پنجره می‌نشینند نسبت به سایر صندلی‌ها کمتر در خطرند. پس سعی کنید صندلی کنار پنجره را برای خودتان رزرو کنید. با رعایت بهداشت شخصیتان با استفاده از ضدعفونی کننده های دست از بیماری جلوگیری کنید.

مشکلات تنفسی

به دلیل کم بودن فشار هوای داخل کابین هواپیما به نسبت اتمسفر، مسافر اکسیژن کمتری دریافت می‌کند. این کاهش دریافت اکسیژن باعث ایجاد اختلالات تنفسی می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها هیپوکسمی است. برای پیشگیری از این اختلال، دریچه‌های هوای بالای سرتان را باز بگذارید و نفس عمیق بکشید. لباس تنگ نپوشید. اگر بیماری تنفسی دارید، حتما با خودتان تجهیزات لازم را همراه ببرید و قبل از پرواز شرکت هواپیمایی را باخبر کنید.

تورم مچ پا

تورم مچ پا - عوارض پرواز
تورم مچ پا – عوارض پرواز

به علت نشستن در مدت طولانی روی صندلی قسمت‌های پایی پا و مچ‌پایتان متورم می‌شود. جوراب‌های بلند به تنظیم فشار خون در پاهایتان کمک خواهد کرد. این جورابها از لخته شدن خون و ترومبوز وریدی جلوگیری خواهند کرد.

جت لگ

Jet lag به معنی سردرگمی زمانی می‌باشد. اگر مبدا و مقصد اختلاف زمانی زیادی داشته باشند، ساعت خواب و بیداری بهم می‌ریزد و باعث بروز نشانه‌هایی مانند خستگی، سردرد، تحریک‌پذیری، ناراحتی معده، اسهال، اختلال در خواب و کاهش فعالیت‌های فیزیکی و مغزی می‌شود.

منبع: اقامت ۲۴

۳.۷/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×