» دانستنی‌های سفر » خواب در هواپیما ؛ نکاتی که برای یک خواب راحت باید رعایت کنید!
خواب در هواپیما
دانستنی‌های سفر

خواب در هواپیما ؛ نکاتی که برای یک خواب راحت باید رعایت کنید!

۱۸ آبان ۱۳۹۸ 7۰1,718

خواب در هواپیما یکی از چالش‌های مسافران هوایی درازمدت بوده و هست. نبود جای کافی برای پاها، سروصداهای درون کابین و نور ورودی از دلایل گرفتن خواب شماست. با این شرایط گاهی خواب در هواپیما ناممکن به نظر می‌رسد.

نکاتی مهم برای خواب در هواپیما

اگر شما هم هربار در هواپیما برای خوابیدن مشکل دارید، تنها نیستید. اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ به همراه داشتن بعضی چیزها و ایجاد چند تغییر کوچک می‌تواند منجر می‌شود خواب در هواپیما راحت شود. با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا با چند نکته برای خواب راحت در هواپیما بپردازیم.

خواب در هواپیما
خواب در هواپیما

مطالب مرتبط:

عوارض پرواز ؛ بررسی اثراتی که پرواز با هواپیما بر بدن ما می‌گذارد!

راهکارها و اقدامت مناسب در پروازهای طولانی

صندلی خود را هوشمندانه انتخاب کنید

محل قرارگیری صندلی شما در کابین نقش بسیار مهمی در راحت بودن خواب در هواپیما دارد. انتخاب صندلی کنار پنجره از چند منظر به خواب شما کمک خواهد کرد. اول اینکه می‌توانید سرتان را به چیزی تکیه دهید. نکته بعدی اینست که شما سر راه تردد دیگر مسافران نخواهید بود. از طرفی شما می‌توانید در صورت نفوذ نور، پرده پنجره را بکشید.

صندلی کنار پنجره - خواب در هواپیما
صندلی کنار پنجره – خواب در هواپیما

در مورد انتخاب صندلی‌های نزدیک خروجی و جلویی بیشتر فکر کنید. ممکن است این صندلی‌ها جای بیشتری برای پاها داشته باشند اما مشکلات دیگری دارند. بعضی از این صندلی‌ها قابلیت خم شدن ندارند. از طرفی جای دست روی بعضی از این صندلی‌ها جمع نمی‌شود و ثابت است. این صندلی‌ها خیلی از اوقات توسط خانواده‌ها رزرو می‌شود و ممکن است سروصدا زیاد شود.

یکی دیگر از صندلی‌هایی که باید از گرفتنشان خودداری کنید صندلی‌های عقب کابین است. این صندلی‌ها علاوه بر اینکه قابلیت خم‌شدن ندارند، نزدیک سرویس‌های بهداشتی هم هستند. نشستن نزدیک سرویس بهداشتی مطمئنا انتخاب خوبی به لحاظ بو و سروصدا نخواهد بود.

بار کمتری همراه خود بردارید

اگر دو چمدان بزرگ همراه خود برداشته باشید ممکن است مجبور شوید یکی را داخل کابین ببرید. این اتفاق باعث می‌شود فضای زیر پای شما اشغال شود. چون چمدان بزرگ در جای بار بالای صندلی جا نمی‌شود. اشغال شدن جای پای شما قطعا در خواب شما در هواپیما تاثیر خواهد گذاشت. بهترین راهکار اینست که تا جایی که می‌توانید سبک سفر کنید. از طرفی بهتر است ضروریات خود را درون کیف دستی همراهتان داشته باشید. می‌توانید کیف دستیتان را در محفظه بار بالای سرتان بگذارید. قبل از حرکت ضروریات حین سفر را از کیفتان خارج کنید و در جیب پشت صندلی جلوتان بگذارید.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار نخورید

خودرن هرگونه نوشیدنی کافئین‌دار پیش از پرواز می‌تواند خواب در هواپیما را برایتان مشکل کند. بخصوص اگر پروازتان در روشنایی روز انجام شود. نور روز به اندازه کافی برای پراندن خوابتان عمل خواهد کرد. پس از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه یا سودا پیش از پروازتان خودداری کنید. می‌توانید آب یا آبمیوه را جایگزین آنها کنید.

کافئین ممنوع! - خواب در هواپیما
کافئین ممنوع! – خواب در هواپیما

مطلب مرتبط:

قبل از پرواز چه نخوریم؟

از داروهای تسهیل خواب کمک کنید

البته ما دکتر نیستیم که برای شما دارو تجویز کنیم. بنابراین پیشنهاد اولیه ما اینست که با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. البته داروهای متداولی که برای این مورد خاص اکثر پزشکان تجویز می‌کنند مشخص است. اما برای هرگونه استفاده دارویی باید با پزشک خو مشورت کنید. از این داروها می‌توان به دارمامین و ملاتونین اشاره کرد. از ملاتونین برای عوارض پرواز زدگی یا جت‌لگ هم استفاده می‌شود. از آنتی‌هستامین‌هایی که دیفن هیدرامین دارند یا دیگر داروهایی مخصوص بی‌خوابی نیز می‌توان استفاده کرد.

بالش و پتو همراه خود ببرید یا از قبل اعلام نیاز کنید

اصولا برای تمام مسافران بالش و پتو درون هواپیما نیست. پس بهتر است پیش از سفر و هنگام رزرو بلیط درخواست خود برای آنها را ثبت کرده باشید. اگر پس از ثبت درخواست درون هواپیما بالش و پتو روی صندلیتان نبود، از مهماندار بخواهید.

بالش و پتو - خواب در هواپیما
بالش و پتو – خواب در هواپیما

در هر صورت بهتر است برای اینکه خیالتان راحت باشد بالش و پتو همراه داشته باشید. از آنجا که بسیاری از پتوها در هواپیما پس از یک بار مصرف شسته نمی‌شوند. همراه داشتن پتوهای سفری جای زیادی نمی‌گیرند. از طرفی در صورت گرم بودن هوا می‌توانید از پتو برای پشت یا زیر پایتان استفاده کنید.

پاهایتان را آزاد بگذارید

البته شاید این بخثی جنجالی باشد اما درآوردن کفشهایتان به راحتتر شدن جریان خون در پاها کمک می‌کند. استفاده از کفشهایی که راحت از پایتان در بیایند و همینطور جورابهایی تمیز توصیه می‌شود. شاید بهتر باشد قیل از سفر حتما جورابهایتان را عوض کنید تا داخل هواپیما بوی پایتان آزاردهنده نباشد.

استفاده از هدفون‌های نویزگیر

استفاده از هدفون‌های نویزگیر علاوه بر تجربه بهتر موسیقی، صدای اضافی اطراف را هم می‌گیرد. تجربه ثابت کرده هدفون‌هایی که خطوط هوایی به شما می‌دهند کیفیت مناسبی ندارند. اگر به کیفیت موسیقی اهمیت می‌دهید بنابراین باید هدفون مناسبی تهیه کنید. اینروزها هدفون‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. معمولا هدفون‌های خوب نویزگیر صدا را به عنوان یکی از قابلیت‌های جدید در خود دارند. از طرفی گوش دادن به یک موسیقی آرام می‌تواند به خواب در هواپیما کمک کند.

استفاده از بالش سفری

بسیاری از مسافران از بالش‌های سفری گردن استفاده می‌کنند. گرچه بسیاری از این بالش‌ها ممکن است خیلی راحت نباشند اما بسیاری از آنها خوب هستند. باید سعی کنید بالش گردنی راحت برای گردن خود را پیدا کنید.

بالش سفری - خواب در هواپیما
بالش سفری – خواب در هواپیما

بالش‌های سفری انواع بسیار مختلفی دارند. شما می‌توانید نسبت به مدل خوابیدنتان بالش سفری مناسب خودتان را پیدا کنید. اینکه بتوانید مدل خوابتان در خانه را شبیه‌سازی کنید به خواب در هواپیما بسیار کمک خواهد کرد.

سعی کنید از فروشگاههای فرودگاه بالش سفری نخرید. زیرا آنها به اورژانسی بودن خرید شما در فرودگاه آشنا هستند بنابراین نمی‌توان توقع کیفیت بالایی داشت.

لباس راحت بپوشید

اینکه هوای داخل کابین گرم است یا سرد هیچوقت قابل پیش بینی نیست. بهترین راه پوشیدن چندلایه لباس است. با این روش با کم و زیاد کردن لایه‌ها به دمای مطلوب خواهید رسید. سعی کنید لباس‌های خیلی تنگ که جریان خون را مختل می‌کنند نپوشید.

از نور دور بمانید

چشم بند - خواب در هواپیما
چشم بند – خواب در هواپیما

سعی کنید جایی باشید که در معرض نور مستقیم نباشید. البته گاهی نورها اجتناب ناپذیرند و راه فراری از آنها ندارید. راه حل مناسب برای این اوقات استفاده از چشم‌بندها است. بدون شک چشم بند با جلوگیری از ورود نور به چشمتان به خواب راحت شما کمک خواهد کرد.

زمان بیدار شدن

از قدیم می‌گویند بدترین قسمت به خواب رفتن، بیدار شدن است. این بیدار شدن می‌تواند در هواپیما بسیار آزاردهنده‌تر هم باشد. فکر کنید زمانی بیدار شوید که هواپیما نشسته است، تمام چراغها روشن شده‌اند و همه در حال بستن بارها و آماده شدن برای رفتن هستند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است قبل از رسیدن هواپیما از خواب بیدار شده باشید. ساعت خود را برای کمی قبل از رسیدن هواپیما کوک کنید. این به شما زمان کافی برای استفاده از سرویس بهداشتی و جمع کردن وسایلتان را خواهد داد.

 

منبع: اقامت ۲۴

 

 

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×