» دانستنی‌های سفر » ۵ دلیل برای بوی بد دهان و روش‌های مقابله با آن در سفر!
بوی بد دهان
دانستنی‌های سفر

۵ دلیل برای بوی بد دهان و روش‌های مقابله با آن در سفر!

۱۱ آبان ۱۳۹۸ 11۰1,767

فرض کنید برای ۹ ساعت در یک سفر هوایی بوده‌اید. مزه دهانتان تلفیقی از نفس صبحگاهی و باقیمانده غذایی که دیشب در هواپیما خورده‌اید است. حتی از اینکه بوی بد دهان شما دیگران را آزار ندهد، جرات بازکردن دهانتان را هم ندارید.

بوی بد دهان به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟

بوی بد دهان
بوی بد دهان

این اتفاق بسیار ناخوشایند و خجالت‌آور است، اما بوی بد دهان تقریبا برای همه مسافران اتفاق می‌افتد. در این مقاله به ۵ دلیل اصلی بوی بد دهان هنگام سفر و راههای برای جلوگیری یا رفع آن می‌پردازیم. با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مطالب مرتبط:

راهکارها و اقدامت مناسب در پروازهای طولانی

جت لگ یا پرواز زدگی چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

کم آبی بدن

کم آبی بدن اتفاقی تقریبا متداول حین سفر است. گاهی دلیل آن کوهنوردی در هوای گرم است. گاهی ماندن در هوای خشک هواپیما برای ساعات طولانی. و گاهی فقط به علت نوشیدن کم مایعات تا مجبور نشوید وقت و بی وقت دنبال سرویس‌بهداشتی بگردید. اما کم آبی بدن به معنای خشک شدن دهان است که عامل اصلی بوی دهان می‌باشد.

بزاق برای رطوبت دهان و خنثی‌کردن اسیدهایی که پلاک‌های دهان تولید می‌کنند ضروری است. بزاق همچنین سلول‌های مرده‌ای که روی زبان و لثه‌ها جمع می‌شوند را نیز می‌شوید.

کم آبی بدن - بوی بد دهان
کم آبی بدن – بوی بد دهان

بیشتر بخوانید: کم آبی بدن در سفرهای تابستان و راه های پیشگیری از آن

روش مقابله: کافیست به طور منظم آب بنوشید، بخصوص در آب و هوای خشک مانند کویر یا هواپیما. استفاده از بطری‌های تاشونده که جای کمی در کیف می‌گیرند و چندبار مصرفند توصیه می‌شود. اگر به جایی سفر می‌کنید که آب خوراکی ندارد می‌توانید از فیلترهای تصفیه آب استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که بعضی نوشیدنی‌ها مثل قهوه و نوشابه‌ها حتی آب بدنتان را می‌کشند. پس بهتر است همواره به آب یا چای تکیه کنید.

اگر معمولا دهانتان خشک است، جویدن آدامس یا آبنبات‌های مکیدنی به ترشح بزاق کمک می‌کنند.

خوردن غذای نامناسب

تعجبی ندارد که خوردن بعضی غذاها مثل سیر، پیاز و ماهی می‌تواند باعث آزار اطرافیانتان شود. قطعا با بوی بدن دهان بعد از خوردن این غذاها آشنا هستید. قهوه و الکل هم همانطور که گفته شد به سبب کم آب کردن بدن همین تاثیر را می‌گذارند.

خوردن غذای نامناسب - بوی بد دهان
خوردن غذای نامناسب – بوی بد دهان

روش مقابله: واضح ترین توصیه نخوردن این غذاهاست. بخصوص وقتی که بعد از وعده غذایی قرار است در مجاورت دیگران باشید. اما در صورتیکه کار از کار گذشته باشد هم راههایی وجود دارد. خوردن میوه‌های ترد از قبیل سیب، گلابی، کرفس و هویچ که با تحریک بزاق باکتریهای بدبو را می‌شوید. چای سبز هم به خاطر داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان راه دیگری است که می‌توانید انتخاب کنید. اگر به میوه و سبزیجات تازه دسترسی ندارید قرص‌ها و آدامس‌های خوشبو‌کننده‌ دهان انتخاب دیگری برای شماست.

بیشتر بخوانید: قبل از پرواز چه نخوریم؟

غذا نخوردن (معده خالی)

دراینکه غذاهای هواپیما معمولا خوشایند نیستند شکی نیست. اما در نظر داشته باشید نخوردن وعده غذایی نیز می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. جویدن باعث تحریک غدد بزاقی می‌شود. بنابراین نخوردن غذا سبب خشک شدن دهان و فعالیت باکتریهای ایجاد کننده بو می‌شود.

نخوردن وعده غذایی و معده خالی - بوی بد دهان
نخوردن وعده غذایی و معده خالی – بوی بد دهان

روش مقابله: می‌توانید خوراکی‌های فاسد نشدنی مورد‌علاقتان را همراه خود داشته باشید. شکلات، میوه خشک از قبیل خوراکی‌های فاسد نشدنی اند که حجم کمی را هم می‌گیرند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان 

بهترین روش مقابله با بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان منظم است. البته این کار هم وقتی ساعات طولانی را در صفهای ترخیص بار و فرودگاه سپری کنید مشکل می‌شود. علاوه بر این ممکن است عادات خوبی مثل استفاده از نخ دندان بین شلوغی‌های سفر فراموش شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان - بوی بد دهان
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان – بوی بد دهان

روش مقابله: برای تمیز کردن دهان در این شرایط می‌توانید از مسواک‌های یکبار مصرف بدون نیاز به آب استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی، شسشو با آب یا همراه داشتن نخ دندان بسیار کمک می‌کند.

بیماری

آیا می‌دانستید احتمال سرماخوردگی شما در هواپیما ۱۰۰ برابر بیشتر از حالت عادی است؟ قطعا شما هم مسافرانی که در هواپیما در حال عطسه و یا فین کردن هستند را دیده‌اید. سرماخوردگی می‌تواند علاوه بر حس بد، بوی بد دهان را هم برای شما به همراه داشته باشد. دلیل آنهم اینست که بسته بودن راه بینی شما را وادار به تنفس از دهان می‌کند. این اتفاق باعث خشک شدن مجرای دهان از بزاق و در نتیجه بوی بد دهان شما شود.

بیماری - بوی بد دهان
بیماری – بوی بد دهان

روش مقابله: البته جلوگیری از سرماخوردگی در وحله اول راه پیشگیری بهتری است. غشای مخاطی بینی اولین خط دفاعی شما در مقابل این بیماری است. پس می‌توانید آن را با استفاده از اسپری های مخصوص مرطوب نگه دارید. استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای دستها پیش از خوردن غذا کار دیگری است که باید انجام دهید. تا جایی که می‌توانید از تماس دستهایتان با هرچیزی اطراف صندلی هواپیما جلوگیری کنید. یا اینکه از دستمال برای این کار استفاده کنید.

اگر همین حالا هم سرماخورده هستید، از داروهای رفع گرفتگی بینی استفاده کنید. با این روش شما دوباره از بینی نفس خواهید کشید و دهانتان خشک نخواهد شد. نوشیدن یک چای داغ هم به باز شدن مجاری تنفسی بینی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:  عوارض پرواز ؛ بررسی اثراتی که پرواز با هواپیما بر بدن ما می‌گذارد!

 

منبع: اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×