» دانستنی‌های سفر » مدیتیشن چگونه می تواند کیفیت سفر شما را بهبود ببخشد؟
خودآگاهی
دانستنی‌های سفر

مدیتیشن چگونه می تواند کیفیت سفر شما را بهبود ببخشد؟

۲۱ شهریور ۱۳۹۸ 7۰1,663

تاثیر مدیتیشن بر کاهش اضطراب و استرس ثابت شده است. مدیتیشن ابزاری مفید برای مسافرانی که با استرس ناشی از برنامه ریزی های سفر روبرو می شوند است. در این مقاله به دلایلی که این کار می تواند سبب سفری لذت بخشتر شود می پردازیم. با ما در بلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

چرا مدیتیشن ؟

وقتی صحبت از مدیتیشن و آگاهی می کنیم ممکن است فکر کنید این کار نیازمند سالها تمرین است. یا شاید با خود بیاندیشید که برای سود بردن از آن نیازمند سفر روحانی عمیقی به درون هستید. اما شاکله آن در عمل بسیار ساده است. تکنیک های مدیتیشن می توانند آرامش را در بسیاری از لحظات پر استرس از قبیل سفر برایتان به ارمغان بیاورد.

خودآگاهی
خودآگاهی

دن هریس، نویسنده و خبرنگار معروف آمریکایی که دو کتاب در مورد مدیتیشن و آگاهی ذهنی دارد می گوید. “مدیتیشن نسخه پیچیده تر همان جمله نفس عمیق بکش که مادرنمان در کودکی به ما می گفتند است.”

آقای هریس که اپلیکیشن “۱۰% شادتر” را برای آموزش مدیتیشن ساخته در ادامه می گوید. “برای این کار نیازی نیست هیچ اعتقاد دینی خاصی داشته باشید. مدیتیشن یک تمرین ذهنی بسیار ساده است.”

طبق یافته های اخیر سازمان سلامت ملی، مردم آمریکا اکنون بیش از هر زمانی دیگری مدیتیشن می کنند. طبق آمار ۱۴ درصد آمریکاییها مدیتیشن می کنند که در سال ۲۰۱۲ این رقم حدود ۴.۱ درصد بوده است. با توجه تاثیرات تمرین خودآگاهی بر کاهش اضطراب، مدیتیشن می توانند به شدت از آن بهره ببرند.

دکتر مگان جونز بل، مدیر ارشد علمی اپلیکشن مدیتیشن هدسپیس می گوید. “تحقیقات نشان می دهد مدیتیشن سلامت ذهنی را به شدت بهبود می بخشد. مدیتیشن کمک می کند به در لحظه زندگی کردن کمک می کند. همینطور باعث میشود با دیدگاهی صلح طلبانه تر به زندگی خود و دیگران نگاه کنیم. این اتفاق می تواند مارا در زندگی و به خصوص در طول سفر کمک کند.”

در ادامه به روشهایی می پردازیم که با تمرین خودآگاهی سفری کم استرستر و لذتبخشتر داشته باشید.

رهایی ذهن - مدیتیشن
رهایی ذهن – مدیتیشن

در هنگام هجوم استرس و اضطراب چه باید کرد؟

دلایلی مانند ترس از پرواز و یا نگرانی دیر رسیدن و از این قبیل می توانند موجب استرس سفر شوند. دکتر بل در این زمینه اینطور می گوید. “تاخیر پرواز، ترافیک مسیر یا گم شدن چمدانمان در بار دست ما نیست! مدیتیشن و خودآگاهی به ما می آموزد که پذیرش راحتتری از ناملایمات داشته باشیم.”

در قدم اول، تمرکز بروی نفس کشیدنتان گام بزرگیست. اگر پرواز با هواپیما برایتان استرس زاست پیش از سفرتان حتما مدیتیشن کنید. دکتر هریس پیشنهاد می کند پیش از پرواز و در زمان انتظار چند دقیقه برای این تمرین زمان بگذارید.

تنفس آگاهانه مدیتیشن
تنفس آگاهانه مدیتیشن

او می گوید. “تنظیم ریتم تنفس و یا تنها چند نفس عمیق، اثرات مثبت فیزیولوژی دارد. این کار به سیستم عصبیتان این پیغام را می دهد که همه چیز خوب و آرام است.”

کلید این کار نگاه کردن از دیدگاهی دیگر در هنگامی که در حال استرس فکر می کنید است. دکتر هریس در این زمینه می گوید. “در می یابید که تنها نگرانیست که ذهن شما را گرفتار کرده و می توانید از چنگش خارج شوید. حتی برای یک ثانیه هم که شده نگذارید که بر شما غالب شود.”

به طور منظم مدیتیشن کنید، حتی برای چند دقیقه در روز

برای درک بهتر از تاثیر تنفس آگاهانه و دیگر تکنیک های آن، بهتر است پیش از سفرتان امتحانشان کنید. اگر بتوانید این تمرینات را به عادتی روزانه بدل کنید، تاثیرات بسیار بزرگتری را نیز مشاهده خواهید کرد.

دکتر بل که شروع مدیتیشن با تمرینات کوتاه مدت را پیشنهاد می کند، می گوید. “هرگونه تمرین خودآگاهی، چه یک دقیقه چه ۱۰دقیقه، می تواند به ذهن و بدنتان کمک کند.”

اگر به طور مداوم مدیتیشن می کنید، خود را بابت بهم خوردن برنامتان هنگام سفر سرزنش نکنید.

مطلب مرتبط:

چرا سفر شما را تیزهوش تر می کند و چگونه می توان از آن بهره گرفت؟

خودشناسی در سفر ؛ سفرکردن، راهی برای سفر به درون

حواس پرتی هایتان را کم کنید و از لحظه لذت ببرید

خودآگاهی و مدیتیشن می توانید به قدردانی بیشتر مقصدی که به آن سفر می کنید هم کمک می کند.

دکتر هریس در این خصوص اینگونه بیان می کند. “سفر فرآیندی چالشی همراه با کشف و ماجراجوییست، حال آنکه شما به کمک مدیتیشن می توانید از چنگال نگرانی های بی مورد گذشته و آینده بگریزید و تمام تمرکز خود را صرف لحظه حالی کنید که از قضا پول زیادی هم بابت آن پرداخت کرده اید.”

مدیتیشن تمرین ذهن
مدیتیشن تمرین ذهن

او اینطور ادامه می دهد که حواسپرتی های ناشی از شبکه های اجتماعی یا وسوسه عکاسی وقت و بی وقت هم می توانند شما را از احساس کامل و ناب لحظه ای دور کنند.

به گفته دکتر هریس. “نمی گویم سلفی گرفتن و اشتراک گذاشتن آن با دوستان اشتباه است. در واقع منظور اینست که بالابردن عیار لذت زمان حال از بالا بردن جایگاه اجتماعی بنظر مهم تر است.”

دکتر هریس برای شما که می خواهید در لحظه حال باشید پیشنهادی ساده دارد. از خودتان بپرسید آیا این کار برای رهایی از فکرها و نگرانی ها مفید است؟

صحبت مبارزه علیه خواسته هایتان نیست. بلکه بحث مشاهده این خواسته ها و نیاز ها و رها کردن آن هاست. بدینصورت میلتان به تدریج به لحظه ای که سعی لذت بردن از آن را دارید باز می گردد.

 

برگردان از نیویورک تایمز

منبع: اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×