» دانستنی‌های سفر » چرا سفر شما را تیزهوش تر می کند و چگونه می توان از آن بهره گرفت؟
سفر جاده ای
دانستنی‌های سفر

چرا سفر شما را تیزهوش تر می کند و چگونه می توان از آن بهره گرفت؟

۲۲ تیر ۱۳۹۸ 9۰1,645

سفر از دیرباز با پوست و خون نوع بشر عجین بوده است. انسان نخستین همواره در حرکت بود. از دشت به جنگل به کوه به جزیره ها، در گرما و سرما و در سواحل و بیابان ها. او با شکار و مزرعه داری جوامع بزرگتری ساخت و سپس آن مکان ها را نیز ترک کرد. انسان ها در دوره پارینه سنگی که ۹۹ درصد زندگی انسان را تشکیل می دهد، کوچ نشین بودند. سفر در تکامل نوع بشر نقش بسزایی داشته.

هوش و سفر
هوش و سفر

ذات سفر طلب ما یکی از دلالیل پیچیدگی زیاد مغز ماست. در برخورد با تجارب جدید، انعطاف ذهنی شما بیشتر از بودن در شرایط یکسان و تکراری افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: “فواید سفر تنهایی

در مقابل، هنگامیکه انسان های در حرکت رشد می کردند، بعضی از آن ها (اقوام میمون) یکجا ماندند. حتی شامپانزه ها که نشانه هایی از کوچ نشینی دارند در مساحتی به وسعت ۶۰ مایل مربع جا خشک می کنند. آلیسون گاپنیک در کتاب “باغبان و نجار” می گوید “استراتژی کوهنشینی بدین معناست که نوع بشر همیشه با محیطهای جدید روبرو می شده”، که ارتباط بین سفر و رشد مغذ نوع بشر را توضیح می دهد. “بنظر اشتیاق به سفر از دیربازز در ژن های ما نهادینه شده بود.”

سفر تغییر است و تغییر شما را باهوشتر می کند چون شما باید با چالش  و شرایط جدید سازگار شوید. هنگامی که شما دانش خود را برای زندگی کردن به کار می گیرید، اساس تعریف خرد شکل می گیرد. آن دسته از نیاکان ما که خوی کوچ نشینی داشتند، هوموساپین نامیده می شوند. ساپین در این اسم به معنی “خردمند” است.

مایلید قدرت های خردورزی خود را با سفر افزایش دهید؟ در اینجا به فاکتورهایی تجربی می پردازیم که به رشد این قابلیت در سفر کمک می کنند.

به مکان های تکراری سفر نکنید

البته که شما گاهی عاشق جاهایی که می روید می شوید. اما جاهای جدیدی که ممکن است حتی بسیار بیشتر از جاهایی که قبلا دوستشان داشتید، عاشقشان شوید چطور؟ باید اول جایی را برای اولین بار ببینید تا عاشقش شوید.

جاهای آشنا به شما حس آرامش و خوشحالی می دهند (که این میزان وقتی آن مکان تکراری می شود کمتر می شود). اما کشف یک جای جدید و خوب به شما می آموزد و شادی می بخشد. لیستی از جاهایی که همیشه می خواستید به آن سفر کنید بنویسید و آن را با جاهای قدیمی که به آن سفر کردید کشش گرانشی آن شما را تحت تاثیر قرار داده بود، کامل کنید. مزیت سفر به جاهای جدید، بدست آوردن شکلی جدید از خرد است.

سفر دوردست
سفر دوردست

تا جایی که می توانید دور سفر کنید

بر اساس تحقیقی در دانشگاه کورنل در توییتر، خرچه دورتر سفر کنید، خوشحال تر خواهید بود. در این تحقیق توییت های افراد در خانه و محل کار با توییت های هنگام سفرشان به دوردست مقایسه شده.

از آنجا که شما از روتین ها و استرس های زندگیتان فرار می کنید، با عقل جور می آید. این قضیه برای همه سفرهای تعطیلات صدق می کند اما میزان آن در سفرهای دوردست بیشتر است. اکتشاف ناشناخته ها، شکاف های فرهنگی را نشانتان می دهد.

تا جایی که می توانید طولانی تر سفر کنید

پول و مرخصی از کار فاکتورهای محدود کننده شما هستند. اما اگر آن ها را مرتفع کنید، هرچه بیشتر بمانید، بیشتر با جایی که رفتید اونس می گیرید. اگر می توانستید یک ماه در یکجا بمانید، آنجا مثل خانه خودتان می شد و شما شروع به کشف جزئیات جدید مورد علاقه تان در آنجا خواهید کرد. این میزان از جذب شدگی علاوه بر اراده، نیازمند زمان است.

محققان دانشگاه پیتسبورگ دریافته اند، دانشجویانی که در خارج تحصیل کرده اند، یه طور کلی بیشتر به تجارب جدید، از امتحان کردن غذاهای جدید تا ریسک کردن بیشتر، متمایلند.

سفر هیجان انگیز
سفر هیجان انگیز

سفر خود را هیجان انگیز کنید

راب لو بازیگرا آمریکایی در این مورد می گوید. “در زندگی ماجراجویی خیلی مهم است. برای یک زندگی فوق العاده نیاز به خاطرات فوق العاده دارید. با چالش های ناشناخته “بله” بگویید. برای اضافه کردن زوایای جدید به زندگیتان خلاق باشید. مثل شغلتان روی آن کار کنید.”

قرار نیست خودتان را به خطر بیاندازید. اما فراموش نکنید شما کارگردان و بازیگر زندگیتان هستید. آن را جذاب بسازید. بگونه ای که بخواهید دوباره آن را برای خود و دیگران پخش کنید.

او زیرکانه اضافه می کند: “ماجراجویی پیش رویتان داستان هایی برای همیشه در اختیارتان می گذارد که همه قادر به انجام آنند.

برای خودتان چالش بسازید

سفرهای هدف دار- از زبان آموزی تا آشپزی و کار داوطلبانه- بخش عظیمی از صنعت سفر را تشکیل می دهند. اما شما همیشه می توانید چالش خود رابسازید. اگر دونده هستید، مسیری جذاب برای دویدن انتخاب کنید. اگه اهل غذا هستید، از محلی ها آدرس جایی که بهترین غذا را سرو می کند را بگیرید.

یا خود را در زمینه ای به خصوص رها کنید. من به شخصه به جستجوی کافه ها و کتابفروشی های مکان جدید می پردازم. همچنین من عاشق قدم زدن در شهرهایی که نمیشناسم هستم. معمولا در این گشت و گذار ها کافه یا کتابفروشی پیدا می کنم.

جزئیات را به دیگران نسپارید

کشتی های تفریحی و تورهایی اتوبوسی مزایای خود را دارند اما وقتی برنامه ریزی را به دیگران می سپارید، ارزش انتخاب جای ماندن و غذای خوردن، چیزهای دیدنی و حتی معنی این مناظر را برای خود از بین می برید.

تجربه سفرتان با پیدا کردن جا و غذای خوب عمیق تر می شود. در مورد تاریخچه مقصدتان مطالعه کنید. از چگونگی رفتن از نقطه A به نقطه  B روی نقشه سر در آورید. و از ملاقات با محلی ها و مسافران دیگبر لذت ببرید.

از کشتی های کروز عکس های خوبی برای اینستاگرام در می آید، ولی نه داستان های خوبی برای تعریف کردن.

سفر جاده ای
سفر جاده ای

به جاده بزنید

در راستای نسپردن کار به دیگران، یک سفر جاده ای را هم در لیست خود قرار دهید. مسیر، جای خواب و غذا را خودتان انتخاب می کنید. می توانید با کشف مکان های دیدنی و جاذبه های طبیعی، یکنواختی جاده را از بین ببرید.

شما به ناچار گم خواهید شد، هنگام صحبت با دوستانتان ایده های خلاقانه خواهید یافت، با انسان های عجیب و غریب آشنا خواهید شد و نهایتا به شهری کوچک و قدیمی در جایی از راه خواهید رسید. که پر از داستان های خوب است.

اما از ماشینتان خارج هم بشوید

سفر های طولانی با قطار یا ماشین برای روحتان خوب اند ولی نه به اندازه روبرویی با طبیعت. باید مکان ها را با تمام وجود لمس کنید. تحقیقات نشان داده پس از گذراندن ۴ روز در طبیعت، خلاقیت و قدرت حل مسئله افراد تا ۵۰% افزایش داشته.

کار سختی نیست. مسیر خود را در پارک های ملی بیابید. کوهنوردی بریدو تنی به آب رودخانه بزنید. یک چادر ارزان بخرید و هر از چند گاهی بیرون بخوابید.

از منطقه امنتان خارج شوید

جایی بروید که نتوانید به زبانشان حرف بزنید و مقداری از زبانشان یاد بگیرید. غذاهای محلی و تجربه های فرهنگی که در شهر خودتان نمی بینید را جستجو کنید. مسیرهای وسایل حمل و نقل عمومی را بیاموزید. برای همه روزهایتان برنامه ریزی نکنید. وقتی رسیدید برای خودتان هدف هایی در نظر بگیرید اما بی هدف در شهر گشت بزنید.

ریسک کنید
ریسک کنید

برگردان از CNN

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×