بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » سفر پاییزی در ایران ؛ در فصل پاییز به کجا سفر کنیم؟
سفر پاییز
راهنمای سفر به ایران

سفر پاییزی در ایران ؛ در فصل پاییز به کجا سفر کنیم؟

۷ مهر ۱۳۹۸ 9۱1,804

با این که به نظر بعضی ها پاییز فصل دلگیری است، اما اگر چشم ها را بشوییم و جور دیگری ببینیم از این همه رنگ به وجد آییم. پاییز فصل هزار رنگ است با هوایی دلچسب و برگ هایی که خش خش می کنند. طبیعتگردی یا سفر در پاییز می تواند بسیار خاطره انگیز باشد. اما برای سفر پاییز کجا برویم؟ در این مقاله از اقامت ۲۴ به معرفی چند مورد از جذاب‌ترین مقاصد سفر پاییزی در ایران پرداخته ایم، پس با ما همراه باشید.

سفر پاییز
سفر پاییزی

جذاب ترین مقاصد سفر پاییزی در ایران

سفر در پاییز، لذت بخش تر از هر زمان دیگری است. حتی اگر در این فصل احساس افسردگی می کنید، سفر و طبیعت‌گردی می تواند حس و حال خوبی برایتان به وجود آورد. اما انتخاب مقصد مناسب برای سفر پاییزی در ایران انقدر متنوع است که گزینه های بسیاری را سر راه ما قرار می دهد.

جنگل نوردی

شمال ایران با این که در تابستان مسافران زیادی به خود می بیند، اما پاییز شگفت انگیزی دارد. در این فصل دیگر خبری از گرما و ازدحام تابستان نیست و آرامشی دلپذیر حکم فرما است. جنگل های نارنجی رنگ و سیل برگ هایی که زیر پا خش خش می کنند، را نمی توان نادیده گرفت. از جمله جاهای دیدنی شمال برای سفر پاییز شامل:

مطلب مرتبط: جنگل های ایران که باید دید

جنگل ناهارخوران
جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران گرگان

جنگل ناهارخوران در جنوب گرگان و در دامنه دو کوه قرار دارد. چشم انداز زیبای این منطقه شامل کوهستان و جنگل و همزیستی زیبای حیوانات، تصویری خاطره انگیز از طبیعت را به نمایش گذاشته است.

جنگل های منطقه مملو از درختان انجیر، بید مجنون، گیلاس ، افرا، ازگیل، بوته ‌های تمشک و بلوط است. همچنین گیاهانی از جمله مینا، ماگنولیا و شمشاد نیز از زیبایی های این منطقه هستند. این مکان رویایی، ۸ کیلومتری‌ از مرکز شهر گرگان قرار دارد.

دریاچه چورت
دریاچه چورت

دریاچه جنگلی چورت ساری

دریاچه چورت در کنار روستای چورت، یکی از دیدنی ترین روستاهای مازندران می‌باشد. دریاچه چورت در اثر رانش زمین و بسته شدن مسیر چشمه، به‌ صورت طبیعی پدید آمد. از جاذبه‌ های این دریاچه، درختانی هستند که در داخل آب قرار دارند و در اثر کاهش ارتفاع آب دریاچه قابل دیدن هستند. مطمئن باشید که چورت مقصدی جذاب برای سفر پاییزشما خواهد بود.

دسترسی به این دریاچه از شهر ساری صورت می گیرد. دریاچه و جنگل چورت تقریبا در فاصله ۶۵ کیلومتری شهر ساری قرار دارد.

لاویج  در چمستان نور

روستای لاویج در چمستان نور در استان مازندران یکی دیگر از مقاصد زیبا برای سفر پاییزی در ایران است. این روستا در کوهپایه های البرز، دارای چشمه آب ‌گرم مملو از گوگرد و دیگر املاح معدنی است که برای درمان درد مفاصل و بیماری‌های پوستی مفید است. روستای لاویچ ۳۵ کیلومتر از شهرستان نور فاصله دارد و در ۱۸ کیلومتری جنوب روستای چمستان است.

مطلب مرتبط: گردشگری روستایی لذت بخش ترین نوع سفر

جنگل الیمستان
جنگل الیمستان

الیمستان آمل

الیمستان از جاهای دیدنی اطراف شهر آمل است. وجه تسمیه نام این منطقه، وجود گیاهی به نام الیما در این جنگل است. جنگل الیمستان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات کوهستانی دارای مه غلیظ و منظره‌ای مسحور کننده است. رودخانه ‌ای با آب زلال و اسب‌های وحشی که در این جنگل زندگی می کنند، تجربه ای متفاوت از سفر پاییز را برایتان رقم خواهد زد.

جنگل الیمستان از جاده هراز قابل دسترسی است. از تهران پس از طی ۱۴۰ کیلومتر به این جنگل می ‌رسید. همچنین از آمل تا این جنگل، حدود ۴۸ کیلومتر فاصله است.

جنگل ابر شاهرود
جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود

در استان سمنان جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی قرار دارد. شاهرود یکی از زیباترین شهر های این استان است که خرمی آن زبانزد است. جنگل ابر هم از مناطق دیدنی اطراف شاهرود است. علت نامگذاری جنگل ابر به این نام نزدیکی ابر ها به درختان این منطقه است که موجب می شود مرزی میان جنگل و ابرها قابل تشخیص نباشد. جنگل ابر هم بخشی از جنگل‌های هیرکانی به شمار می ‌رود. جنگل ابر پوشش گیاهی متنوعی شامل توسکا، افرا، بلوط، آویشن و نارون دارد.

مطلب مرتبط: جنگل های هیرکانی ؛ موزه ی طبیعی، همسن دایناسورها

برای رفتن به جنگل ابر، باید از شاهرود به سمت بسطام حرکت کنید و سپس به سمت روستای ابر بروید. جنگل ابر در فاصله ۵۰ کیلومتری جاده سمنان – شاهرود قرار دارد.

اما همیشه هم لازم نیست سفر پاییز به مقصد جنگل ها باشد. از میان جاهای دیدنی ایران، کویر ها و بعضی از شهر های کویری هم می توانند تجربه لذت بخشی از سفر پاییزی در ایران را برایتان رقم بزند. در این بخش، سری می زنیم به مناطق کویری:

پاییز و کویر نوردی

از سر سبزی شمال کشور و جنگل ها که بگذریم، کویر ها هم جذابیت خود را دارند. پاییز بهترین زمان برای سفر به مناطق کویری است. مناطق کویری ایران گستره بالایی را در بر می گیرند و می توان گفت در مقایسه با جنگل ها، در دسترس تر هستند. در سفرنامه ها و کتاب های بسیاری از کویر ها خوانده ایم و آوازه شب کویر، مشتاقان فراوانی را به دیدن آن کشیده است. وقتی شب ها در دل کویر، زیر چتر ستاره ها دراز می کشیم، آسمان نزدیک تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد. در ادامه سری بزنیم به برخی از این کویر ها و مناطق گرمسیری:

مطلب مرتبط: کویر لوت ایران

کویر مصر

کویر مصر

کویر مصر

روستای مصر در ۴۵ کیلومتری شهر جندق در استان اصفهان قرار دارد. حتما برای سفر پاییزی در ایران قدم زدن در تپه های گرم با ماسه های طلایی، بسیار لذت بخش است. ماسه های این منطقه انقدر نرم و صاف هستند که باید کفش هایتان را درآورید و با پای برهنه راه بروید. لمس شن های روان و گرم در میان انگشتان، تجربه ایی منحصر به فرد و به یاد ماندنی خواهد بود.

کویر مصر در میان رشته کوه های فلات مرکزی ایران قرار دارد. گودال های طبیعی در کوهپایه ها و تپه های ماسه ای از جذابیت های کویر نوردی در کویر مصر است. همچنین این کویر دارای چندین دریاچه نمکی است که شاید از مهم ترین جذابیت های این کویر است.

دریاچه نمک کویر مرنجاب

دریاچه نمک کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان است. در شمال کویر مرنجاب دریاچه نمک آران و بیدگل، در شرق آن کویر بند ریگ و پارک ملی کویر، در غرب آن کویر مسیله و دریاچه ‌های نمک و در جنوب هم به شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.

جالب است بدانید در کویر مرنجاب پوشش گیاهی و جانوری متنوعی وجود دارد. جانوران این کویر شامل گرگ، شغال، روباه، آفتاب ‌پرست، بزمجه، کفتار، مار، مارمولک و عقرب و همچنین پرندگان گوناگونی از جمله عقاب و شاهین است. از سوی دیگر گیاهانی مانند گز، تاق، ارته، اسکنبیل، قیچ و دم گاوی در این کویر می رویند. حتی در چند سال اخیر یک جفت یوزپلنگ هم در این کویر دیده شده است.

کویر ابوزید آباد

به غیر از دو کویر مشهور ایران یعنی کویر مصر و کویر مرنجاب، کویر ابوزید آباد یکی دیگر از کویر های جذاب ایران است. کویر ابوزید آباد در شمال شرق کاشان قرار دارد. قلعه ‌های تاریخی با معماری خاص، شهر زیرزمینی اویی، به عنوان قدیمی ‌ترین شهر زیرزمینی دنیا، کاروانسرای صفوی و آب انبار از دیگر جاذبه ‌های گردشگری کویر ابوزید آباد است.

روستای نایبند طبس

از دیگر مقاصد سفر پاییزی در ایران می تواند روستای نایبند باشد. روستای نایبند در جنوب شرق شهرستان طبس واقع شده است که به دلیل شکل ساخت پلکانی آن، به ماسوله کویر شهرت دارد. بهترین زمان سفر به این روستا فصل پاییز و زمستان است چون تابستان بسیار گرمی دارد. همچنین پیشینه تاریخی این روستا به دوره پادشاهی نادر شاه افشار می رسد. ساباط، برج‌ های نگهبانی، چشمه ‌ها، غار‌ ها، زیارتگاه ‌ها، کوهستان‌ و پناهگاه های حیات وحش نایبند، مهم ترین جاذبه ‌های گردشگری این روستا هستند. علاوه بر این می توانید بازدید از باغ‌ های میوه، مزارع گندم و جو و نخلستان‌ های پلکانی این روستا را در برنامه خود بگنجانید. برای سفر به این روستا، باید در مسیر جاده طبس- کرمان حرکت کنید.

میبد یزد

میبد یزد

میبد یزد

میبد شهری است در استان یزد که می توانید در یک روز چهار فصل را آن جا تجربه کنید. اما بهترین زمان سفر به میبد، فصل پاییز است. میبد شهری باستانی است که بنا های تاریخی آن، به دوران حضرت سلیمان باز می‌گردد. نارین قلعه، یخچال تاریخی میبد، کاروانسرای عباسی، مسجد جامع، قلعه مهرجرد و برج کبوتر خانه از جاهای دیدنی میبد است. اما یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری میبد، جشنواره انار در فصل پاییز است.

چابهار

چابهار

چابهار در سیستان و بلوچستان

سفر به جنوب ایران از پر طرفدار ترین مقاصد سفر پاییز است. چابهار با آب و هوایی معتدل، و امکان لذت بردن از ورزش‌ های آبی مانند اسکی روی آب، غواصی، آفتاب گرفتن و شنا در سواحل زیبای آن هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران است.

مطلب مرتبط: کوه های مینیاتوری چابهار ، پدیده بی مثال طبیعت

جزیره کیش

جزیره کیش

جزیره کیش

و اما جزیره کیش از دیگر مقاصد سفر پاییز است که همیشه جذابیت ها و تفریحات منحصر به فردی دارد. هوای معتدل در پاییز و شب‌های خنک آن، گردشگران فراوانی را برای سفرهای پاییزی‌ به کیش می کشاند. جشنواره های پاییزی کیش و تفریحات دریایی متنوع تر در مقایسه با فصل تابستان از دیگر جاذبه هایی است که شما را وسوسه می کند تا برای سفر پاییزی، این جزیره را انتخاب کنبد.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. آهنگ پیشواز رایتل

    چابهار توی فصل پاییز و زمستون هوای نسبتا بهتری داره که باعث میشه راحت تر بتونید از این جای قشنگ دیدن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×