» دانستنی‌های سفر » برای اولین سفر هوایی خود، چه نکاتی را باید بدانیم؟
حقوق مسافران
دانستنی‌های سفر

برای اولین سفر هوایی خود، چه نکاتی را باید بدانیم؟

۴ مهر ۱۳۹۸ 11۰1,804

وقتی برای اولین بار قرار است از هواپیما برای سفر استفاده کنید، شاید استرس داشته باشید. این نگرانی از اولین سفر هوایی، ناشی از نا آگاهی و نوعی ابهام در قوانین و مقررات و مراحل سوار شدن به هواپیما است.

سفر هوایی مراحلی دارد. به طور خلاصه مراحل سفر هوایی شامل رزرو صندلی یا خرید بلیط هواپیما، صدور بلیط هواپیما، سوار شدن به هواپیما، نحوه پیدا کردن صندلی، مقررات پرواز و حفظ سلامتی در هواپیما، است.

اولین سفر هوایی
اولین سفر هوایی

و اما جزییات بیشتر هر کدام از این مراحل:

نکات مهم در سفر هوایی

برای افرادی که قصد دارند اولین سفر هوایی خود را تجربه کنند، دانستن موارد زیر می تواند موجب داشتن سفری آسان تر و لذت بخش تر باشد.

مطلب مرتبط: جت لگ یا پرواز زدگی چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

مطلب مرتبط: قبل از پرواز چه نخوریم؟

آنچه باید برای اولین سفر هوایی بدانید:

کارت پرواز
کارت پرواز

۱- خرید و صدور بلیط هواپیما

برای رزرو بلیط هواپیما هم می توانید به آژانس های مسافرتی مراجعه کنید و هم این امکان را دارید که خودتان به صورت آنلاین بلیط را خریداری کنید. جالب است بدانید که دیگر لازم نیست حتما پرینت بلیط را همراه خود داشته باشید و می توانید تنها با ارائه مدارک شناسایی، کارت پرواز را تحویل بگیرید. به یاد داشته باشید که تغییرات احتمالی در برنامه پرواز از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود.

۲- بررسی دقیق اطلاعات بلیط هواپیما

روز و ساعت درج شده بر روی بلیط را حتما چک کنید. اگر خودتان به صورت آنلاین و از روی سایت بلیط را خریداری می کنید، در تعیین مبدا و مقصد آن دقت کنید. گاهی پیش می آید که در انتخاب مبدا و مقصد اشتباه صورت می گیرد.

در نظر داشته باشید که در صورتی که در ساعت تعیین شده (یک ساعت قبل از پرواز) نتوانید در فرودگاه حضور پیدا کنید، صندلی شما به فرد دیگری واگذار می شود. به منظور صدور کارت پرواز، همراه داشتن کارت شناسایی ضروری است. دقت داشته باشید که اطلاعات کارت شناسایی شما، با اطلاعات بلیط کاملا مطابقت داشته باشد.

۳- اشیاء مجاز به همراه داشتن در پرواز

اشیایی که مسافران می توانند به عنوان بار دستی و به طور رایگان، همراه خود به هواپیما ببرند عبارت است از صندلی چرخدار، گهواره و غذای کودک، دوربین عکاسی، کتاب یا مجله، یک کیف دستی، یک چتر یا عصا، پالتو، شال و پتو. بر روی وسایلی که مجاز نیستید همراه خود به داخل کابین ببرید، برچسبی بر روی بار و کارت پروازتان نصب می شود که نشان می دهد صاحب آن بار شما هستید. لازم است برچسب و کارت پرواز را حتما تا رسیدن به مقصد نگهدارید.

بسیاری از افرادی که برای اولین بار سفر با هواپیما را تجربه می کنند، در رابطه با قوانین ایرلاین ‌ها در خصوص وزن بار مجاز اطلاعاتی ندارند. در مجموع ما مجاز به حمل دو نوع بار هستیم. یکی همان وسایل ضروری که می توان به کابین مسافران برد که ابعاد آن حداکثر بین ۵۰ تا ۷۰ سانتی ‌متر و وزن آن تا ۱۰ کیلو گرم مجاز است.

نوع دیگر بار سایز و وزن بیشتری دارد و به انبار هواپیما منتقل می شود. این نوع از بار بین ۳۰ تا ۵۰ کیلو گرم وزن دارد. برای پروازهای داخلی وزن این بار حداکثر ۳۰ کیلو گرم است و پروازهای خارجی هم به ندرت اجازه حمل ۵۰ تا ۶۰ کیلو گرم بار را می ‌دهند.

۴- انصراف از پرواز

در صورتی که مسافرین درخواست لغو پرواز و انصراف از مسافرت را داشته باشند، با رعایت مقررات مندرج در بلیط می توانند در ساعت مقرر به دفاتر شرکت مربوطه مراجعه و نسبت به این موضوع اقدام نمایند.

ایمنی پرواز
ایمنی پرواز

۵- ایمنی در طول پرواز

در طول مدت پرواز به نکاتی که میهمانداران هواپیما گوشزد می کنند دقت کنید. دستورالعمل استفاده از تجهیزات و نحوه مواجهه با حوادث احتمالی، در ابتدای پرواز، توسط مهمانداران آموزش داده می شود. برای امنیت خودتان و سایر مسافرین، به توصیه های مهمانداران توجه کنید.

مطلب مرتبط: چرا نباید از تلفن همراه هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما استفاده کنیم؟

مطلب مرتبط: راهکارها و اقدامات مناسب در پروازهای طولانی

خدمات پزشکی در هواپیما - گردشگری سلامت
خدمات پزشکی در هواپیما – گردشگری سلامت

خدمات پزشکی در هواپیما

شاید اگر اولین سفر هوایی تان باشد، اصلا اطلاع نداشته باشید که در خصوص سلامت مسافران و خدمات پزشکی در هواپیما، قوانینی وجود دارد. برخی از مسافران، بیماری علت اصلی سفرشان است و به منظور درمان اقدام به سفر می کنند که این نوع سفر در دسته گردشگری سلامت قرار می گیرد. این دسته از مسافران، در طول سفر نیاز به همراه، تجهیزات و مراقبت های پزشکی دارند.

لازم است این بیماران جهت انجام سفر هوایی، مجوز پزشکی داشته باشند. در این رابطه، واحد پزشکی هوایی شرکت های هواپیمایی، مرجع تصمیم گیری برای این موضوع هستند. حتی نظر پزشک معالج هم در اینمورد نمی تواند قطعیت داشته باشد و تصمیم نهایی به عهده این واحد است.

به طور کلی دریافت مجوز برای موارد زیر الزامی است:

•  افراد مبتلا به بیماری های عفونی

•  افرادی که شرایط آن ها موجب سلب آرامش و آزار مسافران دیگر است

•  بیمارانی که ممکن است موجب اختلال در پرواز شوند

•  افرادی که به تنهایی توانایی مراقبت از خود را ندارند

•  افرادی که ممکن است در طول پرواز، بیماری شان وخیم تر شود.

حقوق مسافران
حقوق مسافران

حقوق مسافران در پروازهای داخلی

اما حقوق مسافر در پروازهای داخلی چیست؟ اگر اولین سفر هوایی تان است، بد نیست ابتدا از حقوق خود اطلاع حاصل کنید. حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها و استاندارد ها است که الگوی رفتاری یک شرکت هوایی قرار می گیرد و هدف از تنظیم آن، تضمین حقوق مسافران است.

رعایت عدم تبعیض در خدمات دهی، یکی از حقوق مسافران است، به این معنی که همه مسافران باید به طور مساوی، امکان بهره مندی از خدمات شرکت های هواپیمایی را داشته باشند. همچنین اگر یک شرکت هواپیمایی علی رغم داشتن بلیط، از پذیرش مسافر امتناع کند، موظف به باز پرداخت وجه بلیط و ارائه بلیط دیگری به طور رایگان و با شرایط مشابه است. در رابطه با ابطال پرواز توسط ایرلاین، تأخیر و تغییر مسیر اجباری در طول پرواز هم قوانینی وجود دارد که در راستای حفظ حقوق مسافران تنظیم شده اند.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×