بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » نایین، روایتی تاریخی در دل کویر مرکزی ایران
خانه پیرنیا نایین
اصفهان

نایین، روایتی تاریخی در دل کویر مرکزی ایران

۱ مهر ۱۳۹۸ 18۲3,388

نایین یکی از همان شهر هایی است که زمانی، یکی از اصلی ترین شهر های ایران بوده است. نایین از مهم ترین جاهای دیدنی و تاریخی ایران است که شاید کمتر شناخته شده باشد. اما این منطقه در استان اصفهان، پر است از جاذبه های گردشگری که هر ساله تعداد فراوانی گردشگر داخلی و خارجی را در خود مهمان می کند.

از ویژگی هایی که در لحظه ورود به این شهر کوچک توجه شما را جلب می کند، توریست های خارجی هستند که دسته دسته و دوربین به دست، از شکوه و زیبایی این شهر، به هیجان آمده اند.

بافت شهر نایین، کاملا قدیمی است و همچون دیگر شهر های استان اصفهان، بناهایی تاریخی در هر گوشه آن به چشم می خورند. قدمت این شهر کویری بیش تر از ۳۰۰۰ سال است. کوچه هایی با سنگ فرش های قدیمی و دیوار های کاه گلی و معماری زیبایی متعلق به دوره های مختلف تاریخی، از پیش از اسلام تا به امروز. نایین از شهر های ایران باستان و از ولایت های پنج گانه استان فارس، پایتخت هخامنشیان بوده است.

مطلب مرتبط: گردشگری داخلی ؛ چرا باید گردشگری داخلی را ارج نهاد؟

بافت قدیم نایین
بافت قدیم نایین

جاهای دیدنی نایین

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری نایین، متنوع و فراوانند. جذابیت های طبیعت کویری در تلفیق با بنا های تاریخی، موجب خاص تر شدن این شهر شده است. جاهای دیدنی نایین شامل:

نارین قلعه نایین
نارین قلعه

۱- نارین قلعه (قلعه نارنج)

نارین قلعه یا قلعه نارنج قدیمی ‌ترین بنا در در مرکز بافت تاریخی شهر نایین است که  قدمت آن به دوره اشکانیان و پیش از اسلام باز می گردد. روایت است که تا دوره قاجاریه، از این بنای خشتی استفاده می شده است. نارین قلعه، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نارین قلعه به شکل یک چند ضلعی است و چند برج در گوشه های آن قرار گرفته است.

خانه پیرنیا نایین
خانه پیرنیا نایین

۲- خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم شناسی نایین)

خانه تاریخی پیرنیا یکی از خانه‌ های تاریخی دلنشین و زیبای نایین است. معماری نوستالژیک این خانه، متاثر از بناهای کویر مرکزی ایران است. قدمت این خانه  به ۴۰۰ سال پیش و دوره صفویه باز می گردد و شامل بخش های گوناگونی شامل ورودی، چندین دالان، هشتی، شاه ‌نشین، اتاق نشیمن، باغچه و باغ است.

جزئیات و ویژگی های این خانه موجب شده است که به عنوان موزه مردم شناسی نایین شناخته شود. گچبری های خانه پیرنیا شامل نقوشی از داستان خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا، شکارگاه ها، داستان های عاشقانه را به نمایش گذاشته است. درنقاشی های این بنا نقوش هندسی، گل و مرغ، اژدها، پرندگان و حیوانات گوناگون دیده می شود. این خانه نمایندگی میراث فرهنگی نایین و موزه مردم ‌شناسی این شهر است.

خانه پیر نیا نایین
خانه پیر نیا نایین

۳- مسجد جامع نایین (مسجد علویان)

از دیگر دیدنی های نایین، مسجد جامع نایین است که با الهام از مسجد پیامبر در مدینه به سبک خراسانی و در قرن دوم هجری قمری بنا شده است. این مسجد یکی از مساجد شبستانی است که کمتر دستخوش تغییرات شده است و تقریبا ظاهر اولیه خود را حفظ کرده است.

مسجد جامع نایین
مسجد جامع نایین

۴- قلعه محمدیه (آشورگاه)

قلعه محمدیه یکی از شناخته شده ترین بناهای شهر نایین است که بر روی کوهی مشرف به محله محمدیه قرار دارد و قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام باز می گردد. بنا بر نظر کارشناسان احتمالا این قلعه به ‌عنوان دژ دفاعی مورد استفاده قرار می گرفته است. این قلعه از همه جای محله محمدیه قابل دیدن است.

بازار تاریخی نایین
بازار تاریخی نایین

۵- بازار تاریخی نایین

بازار نایین، یکی از بازارهای سنتی ایران و اصلی ‌ترین گذرگاه و مرکز تجاری نایین در گذشته بوده است. ورودی بازار در گذشته از دروازه‌ های شهر بوده است که به دروازه تاریخی چهل دختران شهرت داشته است. تاریخچه ساخت این بازار، به دوره ایلخانان باز می گردد که در دوره صفویه بیشترین رونق را داشته است.

بازار تاریخی نائین دو کاروانسرا و بارانداز داشته است. کاروانسرای بزرگ آن درست

پس از عبور از دروازه چهل دختران در سمت راست بازار، کاروانسرای بزرگی قرارداشته که اکنون تنها یک سردر ورودی از آن باقی مانده است. این بنای تاریخی نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

۶- کاروانسرای نیستانک

کاروانسرای نیستانک، نام کاروانسرایی است که در روستایی به همین نام در فاصله ۳۰ کیلومتری جاده نایین به اردستان قرار دارد. این بنا از زیباترین کاروانسراهای دوران قاجار است که از بیرون به صورت چهار ضلعی از داخل حیاط، هشت ضلعی است.

۷- آسیاب آبی ریگاره

آسیاب آبی ریگاره هم از دیدنی هایی است که در محله محمدیه شهر نایین قرار دارد که از شاهکار های معماری تاریخی است. در محوطه اصلی آسیاب ریگاره و در عمق ۲۵ متری، فضاهای متعددی از جمله اتاق ‌ها، اصطبل و محل قرارگیری سنگ‌ های آسیاب و تنوره در نظر گرفته شده است.

خانه فاطمی های نایین
خانه فاطمی های نایین

۸- خانه فاطمی ها

خانه فاطمی‌ ها مقابل بازار تاریخی نایین قرار دارد و یکی از خانه ‌های تاریخی جذاب نایین است. این خانه در دوره قاجاریه بنا شده است. خانه فاطمی ها اکنون در مالکیت نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری نایین قرار دارد و در حال مرمت است.

۹- آتشکده سپرو

آتشکده سپرو هم دیگر جاهای دیدنی نایین است که‌ در روستای سپرو در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غرب این شهر قرار دارد. مردم محلی به این آتشکده چهاردری می‌گویند. پیشینه آتشکده سپرو به دوره ساسانیان باز می گردد و در فهرست آثار باستانی ثبت شده است.

موقعیت شهر نایین

شهر نایین در شرق استان اصفهان قرار دارد و دارای دو بخش مرکزی و انارک است که سه شهر نایین و انارک و بافران در آن واقع شده اند. شهر نایین با فاصله ۱۴۰ کیلومتری از شرق اصفهان قرار داشته و از غرب با شهرستان اصفهان ، از شمال با شهرستان اردستان، از جنوب با استان یزد و از شرق با شهرستان خور و بیابانک همسایه می باشد.

سوغات نایین
سوغات نایین

سوغات نایین

از سوغاتی های نایین می توان به زعفران، پسته، کتیرا، دارو های گیاهی و لبنیات آن اشاره کرد. همچنین صنایع دستی نایین هم از دیگر سوغاتی های پر طرفدار این شهر است. صنایع دستی این شهر شامل فرش دستباف، گلیم و عبا است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. نیستانک

    نایین شهری کویری است و آب و هوای خشک دارد. روزها گاهی گرم ولی شبها اکثرا خنک هست. نایین هیچگاه آب آشامیدنی مناسبی نداشته و آب قنات بسیار با کیفیت تر از لوله کشی بوده. نایین اشخاص بسیار تاثیر گذاری را تقدیم کشور کرده و شاید از نظر جمعیت رتبه اول را داشته باشد که چنین اشخاصی در آن متولد شده اند. نایین مردمی بسیار سخت کوش دارد و بسیار قانع و زاهد هستند. نایین دارای زیباترین و با کیفیت ترین فرش و عبا میباشد که شاید علت ناشناخته بودن آنها مشتریان خارج از کشور بوده که اجازه استفاده هموطن های ایرانی را کم کرده. مردم نایین کاملا منطبق با اخلاق دینی هستند و اشخاصی که کمتر به دین توجه داشته باشند نمیتوانند با مردم نایین گرم بگیرند. آسمان شب نایین زیبایی خاص خود و کویر را دارد که در هیچ کجا دیده نخواهد شد. نایین بعلت کمتر شدن رجال سیاسی بسیار آسیب دید.

    • علیرضا قانع

      سلام
      ممنونیم از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×