» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » کویر خور و بیابانک
کویر خوربیابانک
اصفهان

کویر خور و بیابانک

۱۸ خرداد ۱۳۹۸ 20۰2,745

کویر خور و بیابانک در شرق استان اصفهان، در واقع بخش کویری شهرستانی به همین نام است که با داشتن تپه های ماسه ای و طبیعتی منحصر به فرد توانسته است به عنوان یکی از زیباترین کویرهای ایران شناخته شود. این منطقه از دو بخش قابل سکونت و بخش بیابانی تشکیل شده است که هر دو زیبایی های خاص خودشان را دارند. کویر خور و بیابانک با مجموعه ای از دریاچه نمکی، تپه های کوچک و بزرگ و آبشار نمکی می تواند بهانه ای برای سفر به این نقطه از کشورمان باشد.

برای آشنایی با کویر خور و بیابانک از جاهای دیدنی اصفهان در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

خور بیابانک
خور بیابانک

معرفی کویر خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک یکی از منحصر به فردترین مناطق کویری می باشد که تاریخ، طبیعت و تفریح و زیبایی را در کنار هم حفظ کرده است. همجواری این کویر با اصفهان، خراسان، یزد و سمنان باعث شده است تا به یکی از بهترین انتخاب ها برای کویرنوردی تبدیل شود.

برخلاف گذشته که این منطقه تنها شامل سه روستای ابیاضه، گرمه و ایراج بود، امروز این منطقه به عنوان شهرستان شناخته میشود و زندگی شهری و امروزی در خور و بیابانک دیده میشود. با عبور از بخش قابل سکونت و قدم گذاشتن به منطقه کویری آن با دنیایی از زیبایی هایی روبرو میشوید که از نوع خود بی نظیر هستند. شبهای پر از ستاره، تپه هایی با ماسه های طلایی و روان و سکوتی که گوش دل و جان را نوازش می دهد، همگی باعث شده اند تا کویرنوردی در این نقطه از کشورمان به شدت رشد پیدا کند.

کویر خور بیابانک
کویر خور بیابانک

جاذبه های کویر خور و بیابانک

وقتی صحبت از کویرنوردی میشود، ناخودآگاه منطقه ای پر از شن های روان و تپه های خالی از پوشش گیاهی را به یاد می آوریم. در کویر خور و بیابانک نیز می توانید لذت قدم زدن و پرش از روی این تپه ها را تجربه کنید و عکس های خاق العاده ای را ثبت کنید. اما در کنار تمام اینها نمی توان از وجود سایر جاذبه ها و زیبایی های این منطقه غافل شد. از جمله جاهای دیدنی کویر خور و بیابانک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دریاچه نمک خور

به جرات می توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل برای انتخاب سفر به کویر خور و بیابانک، دریاچه نمک فوق العاده و شگفت انگیز آن می باشد. شکل گیری اشکال هندسی منظم با دیواره های برجسته و نمکی در منطقه ای با وسعت ۲۰۰۰ کیلومتر مربع یکی از شگفتی های طبیعت این منطقه می باشد.

در واقع این دریاچه فصلی بوده و عمق آب در آن بسیار کم می باشد و سطح آن با پلی گون یا همان اشکال هندسی پوشانده شده است. علاوه بر چهره ی بی بدیل دریاچه در روزهای بهار و پاییز، کافیست فصل سرد زمستان را برای قدم گذاشتن به این گوشه از کویر خور و بیابانک انتخاب کنید تا کاملا شگفت زده شوید. رنگ سیاه منطقه با پلی گون ها ترکیبی فوق العاده را بوجود می آورند و همین باعث میشود تا زمین شناسان و عاشقان کویر به سمتشان جذب شوند.

لازم است بدانید که دریاچه نمک خور تنها بخاطر چهره ی زیبایش ارزشمند نیست، بلکه یکی از بزرگترین معادن پتاس در تمام دنیا به شمار می رود.

آبشار نمکی

با توجه به وجود پتاس در کویر خور و بیابانک، بخشی از آن برای استخراج مواد معدنی اختصاص یافته است. ایجاد آبشار مصنوعی با ارتفاع ۳۰ متر در سالهای اخیر در این محدوده باعث شده است تا شرایط تفریحی خوبی در کویر فراهم گردد. رنگ فیروزه ای و دلفریب آبهای آبشار و صدای ریزش آب در دل کویر رنگ و منظره ای جدید را به کویر بخشیده است و نقش مهمی در بالا بردن تعداد گردشگران این منطقه داشته است.

در فاصله بسیار کم با این کویر می توان از روستاهای تاریخی ابیاضه، ایراج و گرمه و همچنین روستا و کویر معروف مصر نیز بازدید کنید. بدون شک بازدید از این مناطق می تواند کوله بار سفرتان را پر تجربه تر و سنگین تر کند. به عنوان مثال در روستای ابیاضه می توانید قلعه ای تاریخی را ببینید که به جای مانده از دوره ساسانیان است. نخلستان های روستای گرمه در کنار بقایای به جای مانده از قلعه تاریخی و آرامش نهفته در روستا نیز می تواند روزهای سفر به این منطقه را زیباتر کنند.

خور بیابانک
خور بیابانک

امکانات تفریحی و رفاهی در کویر خور و بیابانک

از اصلی ترین تفریحاتی که اغلب افراد برای تجربه آن به کویر خور و بیابانک و سایر کویرها سفر می کنند، راه اندازی کمپ های شبانه، دور همی، عکاسی، تماشای آسمان پر از ستاره و رصد ستارگان و همچنین پیاده روی و لمس ماسه ها می باشد. اما در این منطقه امکانات تفریحی و رفاهی بسیار زیادی وجود دارند که خودشان به تنهایی می توانند دلیلی برای سفر به خور و بیابانک باشند.

دهکده نمکی

مجتمع پتاس کویر در چند سال اخیر و برای بالا بردن میزان رفاه و آسایش گردشگران و همچنین کمک به جذب گردشگران داخلی و خارجی بیشتر به این منطقه، دهکده نمکی با امکانات بسیار عالی را راه اندازی کرده است. علاوه بر اقامتگاه های آرام و مجهز که می توانند برای سفرهای چند روزه گزینه ای عالی باشند، استخر و سایر امکانات ورزشی در آن راه اندازی شده اند.

از آنجا که انرژی درمانی با نمک طرفداران زیادی داشته و این منطقه از نظر وجود نمک و سایر مواد معدنی غنی و بی نظیر می باشد، در نتیجه تورهای انرژی درمانی در این دهکده برگزار می گردد. همچنین می توانید از استخر و حمام های نمکی مجموعه نیز استفاده نمایید.

در این مجموعه تجهیزات لازم برای رصد ستارگان نیز در نظر گرفته شده است که وجود آن در کنار سوئیت های مجهز همه چیز را برای کسب تجربیات جدید فراهم می کند.

مزارع کویر

شاید برایتان جالب باشد که در دل کویر خور و بیابانک می توانید طبیعت سرسبز و زمین های کشاورزی را مشاهده کنید. در بخش های مختلف این منطقه مزارعی مانند مزرعه کمال آباد، بهشتی و شتشاب به چشم میخورند که هر یک فرصت های استثنایی را پیش رویتان قرار می دهند و همگی آنها متعلق به مجتمع پتاس هستند.

به عنوان مثال در مزرعه کمال آباد می توانید شترسواری کنید و از حیات وحش لذت ببرید و در یکی از اقامتگاه های آن نیز استراحت نمایید. در مزرعه بهشتی بیشتر تمرکز بر روی فعالیت های ورزشی و موتور سواری و غیره می باشد. در نهایت با رفتن به مزرعه شتشاب می توانید از صنایع دستی بومیان منطقه بازدید و خرید کنید و هنر را در دل کویر تجربه نمایید.

آفرود کویر
آفرود کویر

آفرود

گروه های کویر نوردی زیادی در روزهای مختلف سال به بهانه های مختلف کویر خور و بیابانک را برای سفری کوتاه انتخاب می کنند. بسیاری از آنها با ماشین های دو دیفرانسیل به دل کویر سفر می کنند و آفرود را با شور و هیجان بی مانند تجربه می کنند. تپه های شنی و بیابان های این منطقه ظرفیت و پتاسیل لازم برای ورزش و تفریح هایی مانند موتور سواری و آفرود را دارند.

البته ورود این نوع تفریحات به دریاچه نمک خور آسیب های زیادی وارد می کند و پلی گون ها را از بین می برد. برای حفظ زیبایی طبیعت و ماندگاری آن برای سالهای دور، بهتر است این نوع خودروها را به دریاچه نمک وارد نکنید.

کویر نوردی
کویر نوردی

بهترین زمان سفر به خور و بیابانک

برای انتخاب بهترین زمان سفر به این کویر در مرحله اول باید ببینید که بدنیال چه چیزی هستید؟ دوست دارید زمانی به خور و بیابانک سفر کنید که هنوز اثری از آب دریاچه نمک به چشم میخورد یا رنگ سیاه رنگ منطقه برایتان جذاب تر است؟ در حالت کلی و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، بهترین زمان سفر و کویرنوردی پاییز می باشد. اما برای دیدن دریاچه سیاه رنگ فصل زمستان را باید انتخاب کنید که سوز هوا ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×